Mikä tekee sen, että vanha ensisynnyttäjä on ns. riskisynnyttäjä?
Tarkoitan että mikä siinä nuorena/aiemmin synnyttämisessä tekee esim. 35 vuotiaasta synnyttäjästä ei riskisynnyttäjän verrattuna sellaiseen samanikäiseen joka ei ole aikaisemmin synnyttänyt?
Tarkalleen mikä siinä synnyttämisessä sen tekee?
Kertokaa
12
1151
Vastaukset
- unikko
Itsekin riskisynnyttäjänä (ikäni takia) olen erittäin kiinnostunut mahdollisesti saamistasi vastauksista. Muistan, kun riskiäni pisteytettiin oli ainoastaan ikä negatiivista, muut ominaisuudet nostivat pistemäärän liki turvalliseksi.
Jos jotain arvailisin, voisin kuvitella tilastojen vaikuttavan asiaan.- Minni
siinä mielessä, että erilaiset kromosomipoikkeavuudet lisääntyvät ikääntyvien äitien lapsilla. Itsekkin ideaali-iän ohittaneena ja raskaana nyt ollessani, olen joutunut toteamaan, että en ollutkaan niin hedelmällinen kuin olisin ollut alle 25- vuotiaana. Lisäksi tulevat yöherätykset osittain kauhistuttavat minua, sillä en todellakaan ole enää 18- vuotias, jolloin pystyin pärjäämään 4-6 tunnin unilla... Onnea vaan kaikille ikämammoille!
- jeh
Minni kirjoitti:
siinä mielessä, että erilaiset kromosomipoikkeavuudet lisääntyvät ikääntyvien äitien lapsilla. Itsekkin ideaali-iän ohittaneena ja raskaana nyt ollessani, olen joutunut toteamaan, että en ollutkaan niin hedelmällinen kuin olisin ollut alle 25- vuotiaana. Lisäksi tulevat yöherätykset osittain kauhistuttavat minua, sillä en todellakaan ole enää 18- vuotias, jolloin pystyin pärjäämään 4-6 tunnin unilla... Onnea vaan kaikille ikämammoille!
Ei selitä sitä miksi vanhemman naisen raskaus olisi riski. Kromosomipoikkeavuus lapsessa ei kai itse raskautta tee sen vaarallisemmaksi?
- juup
jeh kirjoitti:
Ei selitä sitä miksi vanhemman naisen raskaus olisi riski. Kromosomipoikkeavuus lapsessa ei kai itse raskautta tee sen vaarallisemmaksi?
Muistan lukeneeni, että suuri osa keskenmenoista johtuu esim kromosomipoikkeavuuksista. Luonto karsii keskenmenon muodossa...
Kun tiedetään, että vanhempien naisten raskauksissa kromosomipoikkevuuksien riski kasvaa, voidaan kai olettaa että riski keskenmenoon kasvaa myös.
Tämä voisi olla yksi selitys. Varmasti on niin, ettei asia ole ihan näin yksinkertainen ja muitakin riskejä asiaan liittyy.
- Joppe
Synnyttämistä on verrattu rasittavuudessaan maratoniin. Tavallisilla ihmisillä, jotka eivät urheilua hirvittävästi harrasta, äärimmäisen rasituksen sietokyky heikkenee iän myötä, samoin kuin normaali peruskunto, vaikkei sitä ehkä koskaan ole tullut huomanneeksi.
Ensisynnytyksethän ovat siinä mielessä kriittisimpiä, että silloin paikat venyvät ensi kertaa kunnolla. Tuskin kenenkään kudokset palautuvat täysin ennalleen synnytyksen jälkeen, mikä helpottaa seuraavaa synnytystä. Ja kun vanhalla kudosten joustavuus on vähentynyt, kaikenlaiset repeämät voivat olla yleisempiä. Verisuonet poksahtelee (myös esim. päästä!), lihakset repeilee jne.
Seurauksena voi olla synnytyksen pitkittyminen kun kudokset eivät annakaan tarpeeksi tilaa lapselle edetä synnytyskanavassa. Se on aina riski lapselle, ja joskus myös äidille, kun voimat loppuvat kesken matkan. Ja kuten alussa todettin, todennäköisesti voimia on jo lähtiessä ikääntyneellä äidillä keskimäärin vähemmän kuin nuorella.- Milla.M
Älä hyvä ihminen tuollaisia kirjoita jos ajatuksesi ovat pelkkien arvailujen varassa!
Kyllä riskisynnyttäjästä puhuttaessa on nimenomaan kysymys kromosomipoikkeavuuksien ja kehitysvaurioiden lisääntymisestä äidin iän myötä. Lisääntynyt riski raskausajan diabetekseen on myös olemassa, mutta tuo väite kudoksien repeämisestä ja varsinkin verisuonten poksahtelusta...huh. Tuohan kuulostaa jo pelottelulta!
Jos esim. ajatellaan kudosten repeämistä, niin eiköhän sillä iäkkäämmällä ensisynnyttäjällä kudokset anna paremmin periksi kuin nuorella tytöllä? Löystyneethän ne ovat jo iänkin myötä. Puhumattakaan lihasten repeilystä...ne taitaa sitäpaitsi olla muutenkin harvinaisempia synnytyksissä.
Enkä allekirjoita tuotakaan voimien vähenemistä helpommin, eiköhän ne vanhemmat naiset ole sitkeämpiä synnyttäjiä kuin nuoremmat.
Väittäisin niin, että nuoremmilla synnyttäjillä kipukynnyskin on alempi kuin vanhemmilla, mene ja tiedä, yksilöllistähän sekin on. - jeh
Milla.M kirjoitti:
Älä hyvä ihminen tuollaisia kirjoita jos ajatuksesi ovat pelkkien arvailujen varassa!
Kyllä riskisynnyttäjästä puhuttaessa on nimenomaan kysymys kromosomipoikkeavuuksien ja kehitysvaurioiden lisääntymisestä äidin iän myötä. Lisääntynyt riski raskausajan diabetekseen on myös olemassa, mutta tuo väite kudoksien repeämisestä ja varsinkin verisuonten poksahtelusta...huh. Tuohan kuulostaa jo pelottelulta!
Jos esim. ajatellaan kudosten repeämistä, niin eiköhän sillä iäkkäämmällä ensisynnyttäjällä kudokset anna paremmin periksi kuin nuorella tytöllä? Löystyneethän ne ovat jo iänkin myötä. Puhumattakaan lihasten repeilystä...ne taitaa sitäpaitsi olla muutenkin harvinaisempia synnytyksissä.
Enkä allekirjoita tuotakaan voimien vähenemistä helpommin, eiköhän ne vanhemmat naiset ole sitkeämpiä synnyttäjiä kuin nuoremmat.
Väittäisin niin, että nuoremmilla synnyttäjillä kipukynnyskin on alempi kuin vanhemmilla, mene ja tiedä, yksilöllistähän sekin on.Jos puhutaan riskiraskaudesta, tarkoitetaan sitä että raskaudessa tosiaan on jotain riskejä. Ei kromosomipoikkeavuus ole sellainen. Eihän lapsen kromosomit äidin terveyttä uhkaa mitenkään.
- Milla.M
jeh kirjoitti:
Jos puhutaan riskiraskaudesta, tarkoitetaan sitä että raskaudessa tosiaan on jotain riskejä. Ei kromosomipoikkeavuus ole sellainen. Eihän lapsen kromosomit äidin terveyttä uhkaa mitenkään.
riskiraskauksiin lasketaan esim. jos äidillä on joku vakava sairaus, useampisikiöiset raskaudet lasketaan myös riskiraskauksiin, samaten äidin päihderiippuvuus. Mutta eikös alunperin kysymys ollut iäkkäämmistä ensisynnyttäjistä? Ja kyllä minusta kehityshäiriöt kromosomipoikkeavuuksineen ovat aina riskejä, vaikka ne eivät suoranaisesti itse äidin terveyttä uhkaakaan millään tavalla.
- Alkuperäinen
Sinä ainoana näytit ymmärtävän kysymykseni oikein.
Muut puhuvat näistä kromosomipoikkeamista ym.
Miksi niiden mahdollisuutta ei olisi samanikäisellä jo synnyttäneelläkin?
Tarkoitin siis että miksi jo aiemmin synnyttänyt voi huoletta synnyttää vaikka 40-vuotiaana ja samanikäinen ensisynnyttäjällä sitten on kauheat riskit? - Reetta
Alkuperäinen kirjoitti:
Sinä ainoana näytit ymmärtävän kysymykseni oikein.
Muut puhuvat näistä kromosomipoikkeamista ym.
Miksi niiden mahdollisuutta ei olisi samanikäisellä jo synnyttäneelläkin?
Tarkoitin siis että miksi jo aiemmin synnyttänyt voi huoletta synnyttää vaikka 40-vuotiaana ja samanikäinen ensisynnyttäjällä sitten on kauheat riskit?Itse ehdin täyttää 34v ennen laskettua aikaa. Ihmettelen itsekin, että 35 ikävuotta pidetään jossakin ns. riskisynnyttäjän rajana. Tämähän tarkoittaa sitä, että mikäli olisin hiukan lykännyt lapsentekoa (esim. pari kk) niin silloin täysin hyväkuntoisena, urheilullisena ja muutekin kaikin puolin terveenä ihmisenä olisinkin yhtä-äkkiä joku ihmeen riskisynnyttäjä.
Vaikea kuvitella, että joku 10 vuotta nuorempi rapakunnossa oleva ensisynnyttäjä olisi jotenkin vähemmin riskiryhmää kuin minä. Täytyykin ottaa puheeksi neuvolassa seuraavalla kerralla, ehkä he osaavat antaa järkevän vastauksen.
Itsekin olen törmännyt tuohon riskisynnyttäjä -sanaan ikäkysymyksessä ja se sivuutetaan mainitsemalla vain noista kromosomipoikkeavuus asioista. Samaan aikaan kuitenkin näilläkin palstoilla nuoret ihmiset kauhistelevat, että heillä oli niskapoimuturvotusta sen ja sen verran, mutta meillä tuota oli vain 1.1 mm, joten ei se ikä ole ainoa joka asiaan vaikuttaa, vaikka se yritetäänkin saada tuntumaan siltä.
Kohtuus kaikessa vaahtoamisessa ja muistetaan, että ei kaikki ole iästä kiinni vaan siitä, että missä kunnossa ensisynnyttäjä on. - nuorena
Reetta kirjoitti:
Itse ehdin täyttää 34v ennen laskettua aikaa. Ihmettelen itsekin, että 35 ikävuotta pidetään jossakin ns. riskisynnyttäjän rajana. Tämähän tarkoittaa sitä, että mikäli olisin hiukan lykännyt lapsentekoa (esim. pari kk) niin silloin täysin hyväkuntoisena, urheilullisena ja muutekin kaikin puolin terveenä ihmisenä olisinkin yhtä-äkkiä joku ihmeen riskisynnyttäjä.
Vaikea kuvitella, että joku 10 vuotta nuorempi rapakunnossa oleva ensisynnyttäjä olisi jotenkin vähemmin riskiryhmää kuin minä. Täytyykin ottaa puheeksi neuvolassa seuraavalla kerralla, ehkä he osaavat antaa järkevän vastauksen.
Itsekin olen törmännyt tuohon riskisynnyttäjä -sanaan ikäkysymyksessä ja se sivuutetaan mainitsemalla vain noista kromosomipoikkeavuus asioista. Samaan aikaan kuitenkin näilläkin palstoilla nuoret ihmiset kauhistelevat, että heillä oli niskapoimuturvotusta sen ja sen verran, mutta meillä tuota oli vain 1.1 mm, joten ei se ikä ole ainoa joka asiaan vaikuttaa, vaikka se yritetäänkin saada tuntumaan siltä.
Kohtuus kaikessa vaahtoamisessa ja muistetaan, että ei kaikki ole iästä kiinni vaan siitä, että missä kunnossa ensisynnyttäjä on.Kyllä se niin on, että 35-vuotias _yleensä_ on huonommassa kunnossa kuin kymmenen vuotta nuorempi. Ja siksi on riskisynnyttäjä. Kudokset eivät jousta yhtä hyvin iäkkäämmillä kuin nuorilla joustavat, joten jo se lisää riskiä, eikä vain synnytykseen, vaan koko raskauden aikana kohdun kasvuakin ajatellen.
Iän myötä lisääntynyt riski saada Down-lapsia on liki yhtä suuri ensisynnyttäjillä kuin uudelleen synnyttäjillä, varsinkin, jos edellisestä synnytyksestä on pitkä aika. Tätä selitettiin ainakin joskus sillä, että munasolujen laatu huononee iän mukana ja jostain syystä tätä huononemista ei tapahdu niin paljon, jos synnytykset ovat lähekkäin. - jeh
Milla.M kirjoitti:
riskiraskauksiin lasketaan esim. jos äidillä on joku vakava sairaus, useampisikiöiset raskaudet lasketaan myös riskiraskauksiin, samaten äidin päihderiippuvuus. Mutta eikös alunperin kysymys ollut iäkkäämmistä ensisynnyttäjistä? Ja kyllä minusta kehityshäiriöt kromosomipoikkeavuuksineen ovat aina riskejä, vaikka ne eivät suoranaisesti itse äidin terveyttä uhkaakaan millään tavalla.
Ensisynnyttäjälle ole sen isompaa riskiä saada kromosomeiltaan poikkeva lapsi kuin aiemmin synnyttäneelläkään. Raskaus on riskiraskaus silloin kun se on riski nimenomaan äidille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h573585- 413396
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062791Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv462536Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151619- 321493
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p201338Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061307- 1801241