RV16+5

tam13-15

Odotan ensimmäistä lastani ja olen siitä hyvin innoissani. Olen kuitenkin lukenut monenlaisia tarinoita sikiön liikkeiden tuntemisesta sekä raskausmahan kasvamisesta. Tavallaan minua huolettaa onko kaikki hyvin, vaikka tiedän että on täysin normaalia etten tunne liikkeitä vielä eikä vatsa ole järjettömästi kasvanut. Olen ollut aina hoikka (158/48, sittemmin paino lisääntynyt mutta edelleen normaalipainossa) sekä pieniruokainen. Onko mahdollista että sikiö kasvaa silti normaalisti vaikka ruokailutottumuksiaan ei muuttaisi suuntaan eikä toiseen?

9

4050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+16

Pakko vastailla sillä viikko sitten itse panikoin vatsani koosta, olen kyllä jo pidemmällä raskaudessa. Edelleen mahani on vain hieman pömppö, eli näytän lihonneelta (muutama munkkipossu liikaa), tosin mahan muoto kyllä paljastaa raskauden. Kaikki oli siis hyvin, ja vauva kasvaa ikätovereidensa kanssa samaa tahtia, maha nyt ei vaan näy ulospäin (:

Itse aloin tuntea liikkeitä olisiko ollut viikolla 18, kun en oikein tiennyt mitä odottaa - ensimmäistä kun odottelen. Elohiirimäistä kutitusta ja kuplintaa.

Olen todella nirso, varsinkin raskausaikana, mutta kaikki terveellinen kelpaa - kasvikset, kala, ruisleipä jne. enkä syö suuria määriä kerralla. Ja vauvahan ottaa kyllä kaiken tarvitsemansa, ei sitä todellakaan tarvitse kahden edestä syödä.

Joka tapauksessa se maha voi tupsahtaa yhdessä yössä ja liikkeetkin tuntua muutamassa päivässä voimakkaammin - kärsivällisyyttä (itse en kyllä osaa olla kärsivällinen vaan aina pelko että jtn vialla).

Meillä kuitenkin kaikki siis hyvin, vaikka en ruokailutottumuksia muuttanut nimeksikään (lähinnä kiinnitin vain huomiota, että saan kaikki tarvittavat vitamiinit, protskua riittävästi yms.)

• tam13-15

Kiitos vastauksestasi! On ihana kuulla kokemuksia ja huokaista helpotuksesta kun ei ole ainoa lajiaan. :) Hienoa myös että raskautesi on sujunut hyvin ja toivon kaikkea hyvää odotukseesi! Milloin sulla on LA? :)

• 13+16
        tam13-15 kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! On ihana kuulla kokemuksia ja huokaista helpotuksesta kun ei ole ainoa lajiaan. :) Hienoa myös että raskautesi on sujunut hyvin ja toivon kaikkea hyvää odotukseesi! Milloin sulla on LA? :)

LA on lokakuussa eli tässä alkaa jo jännittämään h-hetkeä. Sullahan on pian rakenneultrakin, eli varmasti turha huoli jää pois, kun saat selville pienokaisen kasvukehityksen.

Olen oikeastaan tyytyväinen, ettei tämä pötsi ole ihan järjettömän kokoinen. Saattahan se toki vielä tuosta järisten kasvaa, kun vauva pulskistuu. Toistaseksi ei ole esim. tarvinnut ostaa äitiysvaatteita/isompia kokoja (:

Mainittakoon, että istukka on mulla etuseinässä, maha kuitenkin pysynyt tällaisena.

• 13+16
        13+16 kirjoitti:

LA on lokakuussa eli tässä alkaa jo jännittämään h-hetkeä. Sullahan on pian rakenneultrakin, eli varmasti turha huoli jää pois, kun saat selville pienokaisen kasvukehityksen.

Olen oikeastaan tyytyväinen, ettei tämä pötsi ole ihan järjettömän kokoinen. Saattahan se toki vielä tuosta järisten kasvaa, kun vauva pulskistuu. Toistaseksi ei ole esim. tarvinnut ostaa äitiysvaatteita/isompia kokoja (:

Mainittakoon, että istukka on mulla etuseinässä, maha kuitenkin pysynyt tällaisena.

Ja niin, näillä viikoilla liikkeet kyllä tuntuu, eikä varmaan istukan sijaintikaan niihin vaikuta. Alkuun kyllä hyvin "vaimeita", ja mukavan pehmeitä - nyt välillä ihan säikähtää kun saa kunnon potkun kylkiluihin.

• tam13-15
        13+16 kirjoitti:

Ja niin, näillä viikoilla liikkeet kyllä tuntuu, eikä varmaan istukan sijaintikaan niihin vaikuta. Alkuun kyllä hyvin "vaimeita", ja mukavan pehmeitä - nyt välillä ihan säikähtää kun saa kunnon potkun kylkiluihin.

Tuli niin helpottunut ja mukava olo kun luki näitä viestejä. :) En ole aiemmin kirjoittanut foorumille, mutta toivoin jossain vaiheessa saavani keskustella samassa tilanteessa (raskaana) olevien kanssa. Miehet kun ei osaa samaistua niin hyvin. ;)
        Onneksi loppua kohden ilmat vähän viilenee niin ei sinun tarvitse tuskailla kuumuudessa. :)
        Katsotaanko istukan sijainti samalla kerralla kun rakenneultra on vai miten se tapahtuu?

• 13+16
        tam13-15 kirjoitti:

Tuli niin helpottunut ja mukava olo kun luki näitä viestejä. :) En ole aiemmin kirjoittanut foorumille, mutta toivoin jossain vaiheessa saavani keskustella samassa tilanteessa (raskaana) olevien kanssa. Miehet kun ei osaa samaistua niin hyvin. ;)
        Onneksi loppua kohden ilmat vähän viilenee niin ei sinun tarvitse tuskailla kuumuudessa. :)
        Katsotaanko istukan sijainti samalla kerralla kun rakenneultra on vai miten se tapahtuu?

Mulla selvisi istukan sijainti jo ekassa ultrassa, mutta eiköhän ne siellä rakenneultrassa jo viimeistään kerro missä on.

Kieltämättä nää helteet verottaa, ja ainakin mulle on tullut "kuumia aaltoa" eli hiki virtaa. Näytän suurimman osan ajasta suihkusta tulleelta ja vettä pitää koko ajan juoda. Täytyy toivoa, että syysilmat saapuisivat mahdollisimman pian.

• tam13-15
        13+16 kirjoitti:

Mulla selvisi istukan sijainti jo ekassa ultrassa, mutta eiköhän ne siellä rakenneultrassa jo viimeistään kerro missä on.

Kieltämättä nää helteet verottaa, ja ainakin mulle on tullut "kuumia aaltoa" eli hiki virtaa. Näytän suurimman osan ajasta suihkusta tulleelta ja vettä pitää koko ajan juoda. Täytyy toivoa, että syysilmat saapuisivat mahdollisimman pian.

Joo nää helteet on kyllä piinaavia, ei huvikseen ulos viitti mennä :D mulla siirrettiin lääkärinaikaa joten jo ensiviikolla pääsee kuuntelemaan vauvan sydänäänet. Jännittävää! :) Kumpaas muuten odotat, vai halusitteko tietää?

• Tammikuunmamma

Hei. Taidetaan olla raskaana täysin samoilla "metreillä". Itselläni toinen raskaus, eikä oireiden osalta monellakaan tavalla samanlainen kuin ensimmäinen. Yritän vastata kysymykseesi siis näiden kahden raskauden kokemuksella. Näilläkin viikoilla kohtu on vielä tuolla navan alapuolella, eikä varsinaista raskausmahaa yleensä näillä viikoilla ole. Se, että syöt säännöllisesti ja terveellisesti on paras mahdollinen tapa toimia. Ja kuten edellinen kirjoittaja totesikin niin kahden edestä ei tarvitse syödä. Neuvolasta saat kyllä täsmällistäkin ohjeistusta siitä mitä ja miten juuri sinun tarvitsisi syödä. Turhat raskauskilot ovat vain riesa! Itse olen taipuvainen lihomaan ihan vain jo hormonaalisista muutoksista johtuen, eikä plösö-olo ole mukavaa. Mitä noihin liikkeiden tuntemiseen tulee niin jo istukan sijainti vaikuttaa asiaan. Minulla on näissä molemmissa raskauksissa istukka etuseinämässä eli ikäänkuin kilpenä sikiön päällä. Tämä vaimentaa liikkeiden tuntemista, mutta toisaalta suurentaa myös mahaa. Ekasta tunsin liikkeet vasta rv 23 ja nyt epäilen, että olen muutaman kerran ehkä tuntenut liikkeet (rv 17).. Ekojen liikkeiden havaitseminen on epävarmaa. Mikäli niskaturvokkeessa kaikki oli hyvin ja neuvolassa olet saanut sykkeitä kuunnella, niin luota vain siihen, että pienokainen ottaa kyllä ravintonsa kyselemättä :)

Oikein mukavaa jatkoa odotukseni!

• tam13-15

Kiitos! :)
        Niin taidetaan olla samoilla viikoilla. Oma äitini myös sanoi että hänen kaikki kolme raskauttaan olivat erilaisia. Jännittäväähän se on kun ensimmäistä kertaa on raskaana kun ei tiedä etukäteen mitä odottaa.
        Niin kuin edellisellekin kirjoittajalle mainitsin, on mielestäni niin helpottavaa ja mukavaa jutella samassa tilanteessa olevien kanssa ja jakaa kokemuksia. Kiitos ihanista ja rohkaisevistakin viesteistä kumpaisellekin sekä mukavaa ja rentouttavaa odotusta! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5223
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4094
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3178
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      38
      1750
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1618
    Aihe