Sydänlääkäri epäilee astmaa, mutta...

Astmaako??

Jouduin lääkärin vastaanotolle kerrottuani oireet joista kärsin.
Ensinnäkin henkeä ahdistaa jonkinverran, etenkin selällään maatessa, tuntuu kuin jokin painaisi rintakehän päällä ja hengittäminen on raskasta, kylkiasennossa olo helpottuu. Tunnen jatkuvaa kipua rinnan kohalla joka tilanteessa.
Hiemankin ripeämpi kävely tai rappusten nouseminen saa verenmaun suuhun ja olon voimattomaksi, sekä hengityksen kiihtyneeksi, joudun siis hetken huilaamaan että olo tasaantuu.
Olen nyt pyöräillyt viimeisen 4 viikkoa noin 10km päivässä rauhalliseen tahtiin, mutta jo pienikin vastamäki saa aikaan sen että jalat on maitohapoilla ja hengitys kiihtyy älyttömästi, myös syke nousee ja sydämen lyönnit tuntuvat rintalastan kohdalla todella ilkeiltä, tätä sydämen tykyttämistä tapahtuu kun menen raughallisesti sänkyyn makaamaan ilman isompia rasituksia, menee noin 2-5 min kunnes syke rauhoittuu.
Useasti päivässä tulee pakkoyskimistä kun tuntuu että keuhkoissa olisi nestettä ja jotain sieltä yskiessä aina nouseekin pienehkösti, keuhkoäänet olivat kuitenkin normaalit. Puhallustesti keuhkoille todella hyvä.

Jalat kipeytyvät jo 5min seisomisen jälkeen, etenkin jalkapohjat, sekä kantapäät, jalat turpoavat yleensä jalkapöydästä ylöspäin ja 2009 oli todella paha, sillä turvotus oli valtaisaa aina polviin saakka ja kipu jalkapohjissa jotain todella kamalaa (silloin myös jalkapohat oli todella turvonneet).
Silloin epäiltiin kilpirauhasen vajaatoimintaa ja sain lääkityksen, oireet menivät ohi noin 3kk jälkeen, mutta myöhemmin 2009 selvisi että minulla ei ollutkaan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja lääkitys lopetettiin, tyroxinista sain melkein aina pahoinvoivan olon.

Teen järjestyksenvalvojan hommia ja pitkästä aikaa kun joutui fyysiseen koitokseen olin aivan loppu vaikka tilanne kesti noin 5 sekuntia kun sain hirikön maahan. Heti tämän jälkeen alkoi valtava tykytys ja se oikeasti sattui rintaan jokaisella sykkeellä. Tälläiseen en ole koskaan kyseisessä työssä päätynyt, mitä nyt normaali adrenaliini on ollut kehossa kierrossa.

Tehtiin ekg, verikokeita ja keuhkojen röntgen, ekg normaali, kuvasta en tiedä, verikokeissa maksa arvo oli koholla, en muista sanoiko lääkäri puhelimessa joitain lukuja sillä olin työnteossa eikä kaikkeen kerinnyt keskittyä.
Itse veikkaisin maksan kohonneen arvon liittyvän a ja b hepatiitti rokotuksiin joita otin nopeutetulla aikataululla 1kk sisällä 3 rokotusta kesäkuun aikana siis ja nyt vaihtui elokuu, eli vieläkö rokotteet voivat vaikuttaa maksa arvoihin?

Viimeksi otettu maksa arvot 2011 ja silloin kaikki oli huippukunnossa.
En käytä alkoholia laisinkaan, ellei yhtä olutta parin vuoden aikana lasketa.
Tupakoin.
Pituutta 190 ja painoa 100kg eli pari ylimäärästä kiloa masulla.
Syön omasta mielestä terveellisesti kotiruokaa, hyvin harvoin pitsasaa tai hampparia ym roskaruokaa.

Tähän hätään ei tule muuta mieleen, kysy jos tulee kysyttävää mieleen...

14

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvailut

      Jännä, että kilpirauhasen vajaatoiminnan korjauksella oireet menivät ohi.. lääkärit pelkäävät nykyään Valviraa tyroksiinin määräämisessä, että siksikö se lopetettiin?
      Nestettä saattaa olla kertynyt myös keuhkoihin ja sen huomaat parhaiten juuri laskeutuessasi makuuasentoon, hetkellisenä hapensaannin häirönä.

      • Astmaako??

        Minulla otettiin kilpirauhaskokeita tietyn väliajoin ja muutama kuukausi siitä kun olin lopettanut tyroxiinin käytön otettiin jälleen kokeet ja tulokset oli normaalit, tällöin lääkäri päätti ettei sitten olekkaan =)

        Ilmeisesti silloin kun ekan kerran diagnisoitiin vajaatoiminta saattoi arvot olla hetkellisesti alhaiset ja tämän yhden testin perusteella lääkäri päätti että on kilpirauhasen vajaatoiminta =)


      • Astmaako??

        Ja siis aloitus ja lopetus olivat molemmat eri paikkakunnalla, eli eri lääkärit.


    • Arvailut

      Ainakin ilmeisesti munuaisissa on vajaatoimintaa ja neste, jonka pitäisi poistua pissan kautta kertyykin eri puolille kehoa. Nestettä voi kertyä myös maksalaukun ympärille ja se painaa keuhkoja tietyssä asennossa. Itse olin juuri kaksi viikkoa sairaalassa, tosin heinäkuun Marian sairaalan kesälomakanditaatit eivät saaneet ratkaistua asiaa, että nyt olen samassa tilassa kuin lähtiessäni sinne, vai diabetes muutettiin piikitykselle. Tässä vain kotona sairaslomalla "kökötellään" ja odotellaan turvotuksen laskemista, suolattomalla ja vähänesteisellä ruualla, että nesteenpoistolääkityksellä.

      • Astmaako??

        Juu en tiiä sanoa missä mennään, juon kuitenkin normaalisti ja käyn omasta mielestä normaalin usein virtsalla jne.
        Mulla ei niin ole vielä nippelitietoa tosta suhteesta nesteen kertymisen, juomisen ja virtsalla käymisen kansa.

        Niin ja yskimistä/limaa tai nestettä tulee kyllä ihan joka asennossa, joskus yksi yskäisy voi riittää, joskus tulee pieni puuska yskiessä.

        Nyt on kuitenkin varattu aika että käyn hakemassa ne puhalluskoe laitteet ja saan vissiin jonkun kiekon mitä sitten vetelen henkeen toisen testijakson ajan.
        Ja kuukauden päästä on sitten sairaalassa joku testi mitä ennen ei saisi tehdä mitään rasittavaa, hmm mulla on vain polkupyörä, sairaalalle noin 4km ja viimenen 600 metriä on pelkkää jyrkkää ylämäkeä ja jo pyörää taluttaessa oon saanu puhkua sitä noustessa...


      • Astmaako??

        Ja voimia sulle palautumiseen =)


      • Astmaako??

        Pikkusen väli infoa =)
        Elikkäs olen nyt puhallellut noita PEF testejä 7 päivää.
        Huonoin tulos on 655 ja paras on 730
        ja keskiverto taitaa olla siinä 670-680
        Ventolinellä ei juuri mitään vaikutusta ole,
        saattaa jopa ennen lääkkeen ottoa olla isommat tulokset,
        kuin lääkkeen oton jälkeen.

        Ja mitä olen tuossa etsinyt normi puhalluksista tietoa,
        niin taidan puhaltaa paremmin kuin hyvin???
        Eli olen 39 vuotias, 188cm ja mies, poltan noin 10-20 tupakkia/vrk

        Mutta tuo puhaltelu ja ventolinen käyttö jollain tapaa
        saa keuhkoputken aremmaksi ja limaa pitää yskiä edelleen.


      • Astmaatikko
        Astmaako?? kirjoitti:

        Pikkusen väli infoa =)
        Elikkäs olen nyt puhallellut noita PEF testejä 7 päivää.
        Huonoin tulos on 655 ja paras on 730
        ja keskiverto taitaa olla siinä 670-680
        Ventolinellä ei juuri mitään vaikutusta ole,
        saattaa jopa ennen lääkkeen ottoa olla isommat tulokset,
        kuin lääkkeen oton jälkeen.

        Ja mitä olen tuossa etsinyt normi puhalluksista tietoa,
        niin taidan puhaltaa paremmin kuin hyvin???
        Eli olen 39 vuotias, 188cm ja mies, poltan noin 10-20 tupakkia/vrk

        Mutta tuo puhaltelu ja ventolinen käyttö jollain tapaa
        saa keuhkoputken aremmaksi ja limaa pitää yskiä edelleen.

        Noi on ihan normaalit eli rauhassa voit olla :-) juurikin tuo tupakka voi aiheuttaa noita sun mainetsemias oireita niin kannattaa ehottomasti lopettaa... Vaikka hyvähän se on huudella itse tupakoivana astmaatikkona mitään lopettamisesta ;-) tosiaan mulla todettiin astma ihan pitkittyneen yskän takia 15 vuotiaana ja luulin että kyse oli vaan tupakasta. Arvot kerto sitte huolestuttavia tuloksia... Lääkkeen alotuksen jälkeen tuli muutama astmakohtaus, mutta oikeen lääkkeen löydettyä nekin sitten hävis! Omat arvot on tuossa 400-510 välillä, mutta olen erittäin laiha, 167 senttinen nuori nainen. Mutta tsemppiä!


    • azstztsmaa

      Olisko sillä tupakilla tekemistä vaivasi kanssa? Ensimmäisenä lääkäri yleensä kysyy: poltatko?
      Lääkäri tutkii puhallusarvosi ja mahdollisesti määrää spirometriaan, mikäli katsoo aiheelliseksi.
      Pef- puhallusten ja spirometrian avulla diagnoosi yleensä varmistuu.
      Toki hankalat oireet painavat myös diagnoosia tehdessä.
      Astma vaivaa usein aamuyöllä.

      Milloin on lääkärillä käynti?

    • Astmaako??

      Moro ja kiitti vastauksesta.
      Nyt hain kuitenkin tietoa noista mun puhallustuloksista,
      että onko ne normaalit, kun mielestäni lukemat on isoja?

      Lääkärissä esitutkinnassa tein puhalluksia ja lääkäri sanoi niitä hyviksi,
      eli epäilen onko keuhkojen tilavuudessa mitään erikoista.
      Nyt puhaltelen vielä viikon kotona ja sitten menen lääkäriin
      siihen tarkempaan puhallustestiin.

    • 5+5
      • astmaa vai ei

        Nuo puhallusarvothan oli huippu hyvät. En edes avaavat saa tuollaisia arvoja. Mutta minulla meneekin kortisoni ja avaava samassa. Jos joutuu ottamaan vielä avaavat lisäksi niin tulee vapiseva heikko olo. Ja hengenahdistus pitkin päivää on tietysti ikävää. Astma on siitä ikävä että se aiheuttaa monenlaisia oireita. Jatkuvaa yskää ja nenän tukkoisuutta ja poskiontelo tulehduksia.


      • Astmaako??
        astmaa vai ei kirjoitti:

        Nuo puhallusarvothan oli huippu hyvät. En edes avaavat saa tuollaisia arvoja. Mutta minulla meneekin kortisoni ja avaava samassa. Jos joutuu ottamaan vielä avaavat lisäksi niin tulee vapiseva heikko olo. Ja hengenahdistus pitkin päivää on tietysti ikävää. Astma on siitä ikävä että se aiheuttaa monenlaisia oireita. Jatkuvaa yskää ja nenän tukkoisuutta ja poskiontelo tulehduksia.

        Osaatko sanoa meneekö otsaonteloihin?
        Nenän tukkosuutta mulla on paljon lisäksi.


      • astmaako2?
        astmaa vai ei kirjoitti:

        Nuo puhallusarvothan oli huippu hyvät. En edes avaavat saa tuollaisia arvoja. Mutta minulla meneekin kortisoni ja avaava samassa. Jos joutuu ottamaan vielä avaavat lisäksi niin tulee vapiseva heikko olo. Ja hengenahdistus pitkin päivää on tietysti ikävää. Astma on siitä ikävä että se aiheuttaa monenlaisia oireita. Jatkuvaa yskää ja nenän tukkoisuutta ja poskiontelo tulehduksia.

        Aiheuttaako alkava astma myöskin poskiontelotulehduksia? ei ole havaittu mitään siihen viittaavaa mutta hengenahdistusta ja yskää aamuisin sekä pitkittyneet poskiontelotulehdus kierteet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      262
      2481
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1977
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe