Tunnistatko dementian itsessäsi?

Oleko valmis?

Tuntuuko siltä että nyt kannattais laittaa hakupaperit johonkin hoivakotiin? Ja mieluiten sellaiseen, jossa hoidetaan dementoituneita vanhuksia.
Se aivotoimintojen heikkeneminen voi käydä hyvinkin äkkiä. Oletko esim. käyttänyt alkoholia/ diapamia ja unilääkkeitä paljon elämäsi aikana tai oletko loukannut päätäsi? Sairastatko verisuonitautia? Jos vastaat kyllä, niin pikapuoliin voi hoitokoti kutsua. Mikä olisi ensisijainen paikka jonne haluaisit?Toivottavasti ei psykogeriatrinen osasto kutsu ennen kuin ehdit hoivakotiin

103

268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuteen aamuun ilolla

Enpä murehdi etukäteen. Se on mielestäni ihan turhaa. Onneksi olemme todenneet, että nuoretkin unohtelevat asioita, joten ei syytä erikoishuoliin.
      En murehdi asioita, joihin en voi vaikuttaa. Odotan tulevia päiviä kiinnostuneena. Taas on uusi aamu. Mitä kivaa voisimme tehdä tänään?

• Tietäminen hyväksi

Periaatteessa näin on hyvä olla ja toimia. Käytännössä kuitenkin kannattaa tietää aiheesta jotain, ensioireita ja alkamistapoja ja eritoten asennoitua aiheeseen jo valmiiksi niin, että on heti valmis tutkimuksiin kun / jos oireilua alkaa ilmaantua.

Fiksuimmat yksilöt testaavat itseään aiheessa jo esim. 50 alkaen ja ainakin silloin, jos sairaus on suvun rasite.

• ollakovaiei1

Juu alkavan vaikka en unilääkettä tai pameja ole ainoatakaan vielä koskaan ottanut ja alkoakin sen varran maistellut ettei siitä ole dementian aiheuttajaksi. Verisuonisairautta sen verran että demsntia ehkä mahdollinen vaikkei sitä geeneissä olekaan.

Hoitokoti jossan vaiheessa kutusi jo mutta sen aika ei ollut vielä :)..Liian tylsä mu makuun.

• ...

Tavallaan sivuun.

Mutta sairaus se dementiakin on. Tulee kenelle tulee ja milloin tulee. Ja syitä typerää arvuutella ja alkaa syyllistämään potilaita narkkareiksi, juopoiksi tai jostain muusta.

Polttimo herkkä paikka, siihen tulee vikoja, jos tullakseen. Se niinkuin ihmisen keskusyksikkö, melkein kaikki osat ihmisessä voi vaihtaa, mutta päähän vähemmän varaosia saatavana. Usein dementikoilla loppuu muisti kesken. Tietsikkaan sitä voi ostaa lisää kaupasta, ei ihmiseen.

Omaa polttimoa jääviä arvuutella, tossahan tuo näkyy olevan, harteiden puolivälissä.

Vaan sitä piti kirjoittamani. En muista sairauden nimeä, erittäin harvinainen. Yks hyvinkin tuttu ihminen meni muutama vuosi sitten työterveytee valittelemaan, että ei oikein duunit skulaa, kun ei oikein muista kaikkea hyvin, kuin ennen. uunnitteluhommissa hankala asia, siihen ei auta lihasmuisti tms. Mutta se tosiaan meni lekuriin, sairasloma, vuoden kuluttua eläkkeele ja arvioitu elinaika reilut kymmenen vuotta. Siitä tuleepi zombie ja kun aivot totaali kaurapuurona, sitten delaa ja meni sitten ruumiskin.

Syytä tautiin ei oikein tiedetä, ei sillä suvussa ole mitään kummallista, joku alle satavuotiaana dementoitunut. Eikä taudin pitäisi olla mikään tartuntatautikaan. Vaan, siinä se koittaa sopeutua loppuelämää varten, junaillut käytännön asioita ja sen sellaista. Sekä selvitellyt mitä maksaa eutanasia ulkomailla, se kun typerästi suomessa kiellettyä.

Kyllä siitä pikkasen hokaa, ei muista oikein uusia asioita, paremmin vanhoja. Ihan toimiva kundi ja mitenpä sitä tappavaan tautiin oikein kukaan voi sopeutua. Se vaan tietää kuolevansa joskus ja loittaa elellä mahdollisimman siistin loppuelämän. Ongelmana sillä on, miten saada päätetyksi, millojn viisainta lähteä eutanasiareissulle. Kas ennen polttimon totaalipimentymistä tietenkin, mutta koska, sitä se ei tiedä, eikä kukaan muukaan.

Että kaveri ei aio paljoa laitoksessa mädäntyä, kotona niin kauan, kuin puystyy, sitten jonnekin ja sieltä kuolemaan jonnekin, jos vaan pystyy.

Aika yleinen suhtautuminen vanhenemiseen ja kuolemaan nykyaikana. Niin itelläkin, jos pystyy ja kerkiää, ei ole mitään syytä väkisellä jatkaa kitumista, kaikille helpompaa, kun hoitelee asian siistimmin. Etenkin helpompaa itelle. Mitään järkeä kitua viimeisiä aikojaan, ei kerrassaan mitään.

Dementia tosiaan siitä kelju, sitä jos ei kerkeä karkuun, ulkopuoliset alkavat sotkemaan asioita. Vaikka just vastoin potilaan alkuperäistä, omaa tahtoa.

=DW=

• yks esh

Kyllä lääketieteessä dementiaa pidetään oireena jostain sairaudesta tai useasta sairaudesta, jotka aiheuttavat dementiaa. Eli dementia ei ole sairaus vaan oire, yleensä lukuisia oireita.Tavallisen dementian aiheuttaja on altzhaimerin tauti.

• ollakovaiei1
        yks esh kirjoitti:

Kyllä lääketieteessä dementiaa pidetään oireena jostain sairaudesta tai useasta sairaudesta, jotka aiheuttavat dementiaa. Eli dementia ei ole sairaus vaan oire, yleensä lukuisia oireita.Tavallisen dementian aiheuttaja on altzhaimerin tauti.

Nonäi voipi olla mutta erikoissairaanhoitajatitteliä e ole enää olemassa, ne otettiin pois joksu vuosia vuosia sitten.

• sicilia
        ollakovaiei1 kirjoitti:

Nonäi voipi olla mutta erikoissairaanhoitajatitteliä e ole enää olemassa, ne otettiin pois joksu vuosia vuosia sitten.

Niin meitä, joilla on esh. koulutus on vielä paljon, joskaan vakansseja ei enää tuolla nimikkeellä sairaaloissa ole, mutta antaahan vanhamuotoinen koulutus pätevyyden esim. osastonhoitajan virkaan.
        Monenlaisilla taustoilla olen tavannut dementiaan sairastuneita ihmisiä. Itseäni ei mahd. tuleva dementoituminen askarruta.

• ollakovaiei1
        sicilia kirjoitti:

Niin meitä, joilla on esh. koulutus on vielä paljon, joskaan vakansseja ei enää tuolla nimikkeellä sairaaloissa ole, mutta antaahan vanhamuotoinen koulutus pätevyyden esim. osastonhoitajan virkaan.
        Monenlaisilla taustoilla olen tavannut dementiaan sairastuneita ihmisiä. Itseäni ei mahd. tuleva dementoituminen askarruta.

No vanhanmuotinen koulutus voi antaa pätevyyden mutta käytännössä taitaa olla niin että esimiesasemaan pääsemiseksi tarvinnet ylemmän ammattkorkeakoulu tai yliopistotukinnon.

• ollakovaiei1
        ollakovaiei1 kirjoitti:

No vanhanmuotinen koulutus voi antaa pätevyyden mutta käytännössä taitaa olla niin että esimiesasemaan pääsemiseksi tarvinnet ylemmän ammattkorkeakoulu tai yliopistotukinnon.

Minäkään en päätäni dementialla vaivaa. Kyllä sen huomaa kun se alkaa tulla, olenkin sanonut lähipirilleni et sanokaatten sitten vaan kun alkaa näyttää siltä että tarvitsee hakeutua tutkimuksiin :). Siis jos en itse sitä huomaa. Otetaan vastaan mitä tuleman pitää. Vaihe kerrallaan.

• paniikki65
        yks esh kirjoitti:

Luulisi esh:n osaavan kirjoittaa Alzheimerin taudin oikein.

• eppu2
        ollakovaiei1 kirjoitti:

Käytännössä jo taidetaan vaadita hoitotieteen maisterin koulutus osastonhoitajan virkaan. Ainakin isommissa sairaaloissa.
        Dementiahan on yleisnimitys muistisairauksille. Syitä voi olla useitakin.
        Itse en henkilökohtaisesti asialla päätäni vaivaa.
        Kylläpähän kertovat nuo omaiset jos pahasti alkaa heittään.

• ollakovaiei1
        paniikki65 kirjoitti:

Ei ole takkeita siitäkään.

• esh 67 mies
        sicilia kirjoitti:

Tenox 40 mg, Ketipinor 25 mg joka ilta viidellä keski kaljalla alas huuhdottuna.

• vähempikin riittää
        esh 67 mies kirjoitti:

Tenox 40 mg, Ketipinor 25 mg joka ilta viidellä keski kaljalla alas huuhdottuna.

Niin, kerrotko tarkemmin, onko tuo jokailtainen oma dementianhankintakeinosi, vai?

• esh 67 mies
        vähempikin riittää kirjoitti:

Niin, kerrotko tarkemmin, onko tuo jokailtainen oma dementianhankintakeinosi, vai?

Oma on. Psykiatri määrännyt. Ei kyllä keski kaljaa. Oma tietysti, en ole 67-vuotiaana enää työelämässä. 58-vuotiaana jätin OPS:n.

• ossiht
        esh 67 mies kirjoitti:

Oma on. Psykiatri määrännyt. Ei kyllä keski kaljaa. Oma tietysti, en ole 67-vuotiaana enää työelämässä. 58-vuotiaana jätin OPS:n.

OPS = ostopalvelusopimus?

• ||||
        ossiht kirjoitti:

OPS = ostopalvelusopimus?

Oulun Palloseura?

• esh 67 mies
        |||| kirjoitti:

Oulun Palloseura?

Onhan se Oulun Palloseurakin. Eipä muuta juuri enää tule tehtyäkään, kuin seurata jalkapalloa. Muutama vakiorivi viikossa. Oikeuspsykiatriaa minä tässä tarkoitin.

• ossiht
        paniikki65 kirjoitti:

Esh:t yli 60 v eivät ole käyneet tekstinkäsittely- eikä kielenhuoltokursseja.
        Ei ole vaatimuksissa.

• ollakovaiei1
        esh 67 mies kirjoitti:

Onhan se Oulun Palloseurakin. Eipä muuta juuri enää tule tehtyäkään, kuin seurata jalkapalloa. Muutama vakiorivi viikossa. Oikeuspsykiatriaa minä tässä tarkoitin.

Varmaan mielenkiintoinen ammatti olut sinulla Tai siis ainkin työympäristö.Monenlaista kohtaloa olet päässyt näkemään.

• eppu2
        ossiht kirjoitti:

Esh:t yli 60 v eivät ole käyneet tekstinkäsittely- eikä kielenhuoltokursseja.
        Ei ole vaatimuksissa.

No voi, etten paremmin tule ja sano.
        Sairaanhoidossa on kyllä etupäässä muut asiat tärkeämpiä, kuin tekstinkäsittely ja kielenhuolto.
        Että yhdestä kirjoitusvirheestä pitää tehdä päivän tärkein kysymys.
        Älkää ny viittikö.
        Tsemppiä Sinulle esh.

• .mollamaija
        paniikki65 kirjoitti:

Jos erikoissairaanhoiajalle tulee yksi kirjoitusvirhe, niin minä olen vähintään professori.
        Virheitä pukkaa niin kirjoitus- kuin ajatusvirheitäkn.

Milloinhan tänne palstalle kirjoitettaessa täytyy olla tietyllälailla pukeutunut :-)

• :)))
        .mollamaija kirjoitti:

Jos erikoissairaanhoiajalle tulee yksi kirjoitusvirhe, niin minä olen vähintään professori.
        Virheitä pukkaa niin kirjoitus- kuin ajatusvirheitäkn.

Milloinhan tänne palstalle kirjoitettaessa täytyy olla tietyllälailla pukeutunut :-)

Varmaan joskus tulee sekin päivä, kas, kun eräillähän on kaiken paljastava kaukoputki.
        Lukijan tolloutta, jos ei saa selville, mitä halutaan sanoa.

• kirjoitusiloa
        :))) kirjoitti:

Varmaan joskus tulee sekin päivä, kas, kun eräillähän on kaiken paljastava kaukoputki.
        Lukijan tolloutta, jos ei saa selville, mitä halutaan sanoa.

Ihan lähes normaaliälyisenä olen tottunut itseäni pitämään, mutta kyllä joskus näkee sellaisia kommentteja, mistä ei ota pirukaan selvää mitä siinä on haluttu sanoa, jos on kokonainen lause ilman yhtään lähellekään oikein kirjoitettua sanaa. Aavistaa vain voi hymiöstä päätellen, että ehkä siinä on jotain hauskaa hänen omasta mielestään.

• ossiht
        eppu2 kirjoitti:

No voi, etten paremmin tule ja sano.
        Sairaanhoidossa on kyllä etupäässä muut asiat tärkeämpiä, kuin tekstinkäsittely ja kielenhuolto.
        Että yhdestä kirjoitusvirheestä pitää tehdä päivän tärkein kysymys.
        Älkää ny viittikö.
        Tsemppiä Sinulle esh.

Nyt kyllä haukut väärää puuta. Kirjoittamani kommennti tekstinkäsittelystä ja kielenhuollosta oli selvennys tuolle paniikille.
        Kumman ärhäköitä kannanottoja. Hellettä.

• eppu2
        ossiht kirjoitti:

Nyt kyllä haukut väärää puuta. Kirjoittamani kommennti tekstinkäsittelystä ja kielenhuollosta oli selvennys tuolle paniikille.
        Kumman ärhäköitä kannanottoja. Hellettä.

Kirjoitusvirheen voi tehdä ihan kuka vaan.
        Ei siinä auta, vaikka olisi käynyt kymmenen tekstinkäsittely- ja kielenhuoltokurssia.
        Jokainen tavallinen suomalainen osaa lukea ja kirjoittaa ja virheitä sattuu.
        Vai onko täällä joku, joka ei ole tehnyt kirjoitusvirhettä?

• ossiht
        eppu2 kirjoitti:

Kirjoitusvirheen voi tehdä ihan kuka vaan.
        Ei siinä auta, vaikka olisi käynyt kymmenen tekstinkäsittely- ja kielenhuoltokurssia.
        Jokainen tavallinen suomalainen osaa lukea ja kirjoittaa ja virheitä sattuu.
        Vai onko täällä joku, joka ei ole tehnyt kirjoitusvirhettä?

Herran pieksut, älä nyt mulle raivoo. Tuo paniikki65 sitä ihmetteli, että esh on tehnyt virheen Alzheimerin sanassa.
        Minä sitä hänelle kertomaan ettei esh-tutkintoo tarvitse tekstinkäsittelyä eikä kielenhuoltoa.
        Olisi vissiin pitänyt lisätä vielä, että älä urputa paniikki65.
        Kaikkihan täällä tekee virheitä. En osaa vääntää tätä enää paremmin.

• eppu2
        ossiht kirjoitti:

Herran pieksut, älä nyt mulle raivoo. Tuo paniikki65 sitä ihmetteli, että esh on tehnyt virheen Alzheimerin sanassa.
        Minä sitä hänelle kertomaan ettei esh-tutkintoo tarvitse tekstinkäsittelyä eikä kielenhuoltoa.
        Olisi vissiin pitänyt lisätä vielä, että älä urputa paniikki65.
        Kaikkihan täällä tekee virheitä. En osaa vääntää tätä enää paremmin.

En minäkään osaa paremmin vääntää.
        Ilmeisesti tarkoitit muuta, kun minkä käsityksen siitä sai.
        Raivoaminen ei kuulu keinovalikoimiini.
        Kirjoitan vain suoraan.
        Joten väärinkäsitys sekin.

• ossiht
        eppu2 kirjoitti:

En minäkään osaa paremmin vääntää.
        Ilmeisesti tarkoitit muuta, kun minkä käsityksen siitä sai.
        Raivoaminen ei kuulu keinovalikoimiini.
        Kirjoitan vain suoraan.
        Joten väärinkäsitys sekin.

Ok!

• ollakovaiei1

Creuzfedt Jacobintautikin aika häijy.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Creutzfeldt–Jakobin_tauti

Tuosta "hoielustaa" taas en tykkää yhtään. Ei väkisellä, mutta omaa tahtiaan elellä tämä loppuelämä. Kyllä pikkasen aattelen elämää pitkittää kuin lyhemtää omalla kohdallani ja siihen voin kyllä joiltain osin vaikuttaa.

• vai miten se oli...

Dementia on siitä mukava vaiva että sairastunut ei edes huomaa sairastuneensa.
      Tapaa uusia ihmisiä päivittäin, ihan kotioloissa;)
      Läheiset tosin tulevat hulluiksi.

• pösilö rva

Mitäs epätoivottavaa yleensä olis
        tommosen psykogeriatrisen osaston kutsussa
        verrattuna jo aiemmin tehtyihin kaavailuihin
        jostakin hoitokotipaikasta?
        Ja mitä etua tai haittaa siitä siunaantuu
        että läheisiäkin rupee jotenkin viiraamaan?

Helle varmasti rasittaa kaikkia, ainakin sydän-rr-tautisia, saattaahan siihenkin liittyä
        muistinpätkimistä. Ei ole lääkärikoulutusta, miksi olis tarve jokaisella diagnosoida
        "oma dementia" kun ei ole edes taitoa semmoiseen havannointiin kuin lääkäreillä
        on?

• matkamies maan

Pitääkö jonkun olla joka alan unilukkari? Luuleeko joku, ettei vanhuuden mahdollisesti mukanaan tuomat sairaudet ja vaivat ole kaikille muillekin tuttuja?
      Vanhuus ei tule yksin, kaksinkin se tulee.
      Pitää odotella, mitä tapahtuu, onhan siinäkin ajankulua.
      Tuleeko sitä vaikka tätä, vai ehtiikö edes tulla. Vai onko lyhyestä virsi kaunis minullakin?

• Hakeminen hoitokotiin ei onnistu etukäteen kun se ei onnistu edes jo dementoituneen omaisille. Prosessi on pitkä ja muutaman mustelmaisen sairaalareissun tai sairaalan pitkäaikaisosatolla olojakson jälkeen voi olla, että dmentoituva pääsee keriatrianlääkärin testeihin ja riippuu lääkäristä näkeekö hän tarpeelliseksi, että potilas tarvitsee hoitokotia vai selviääkö vielä kotona.

Tälläiset aloitukset tökkää tietämättömyyteen.

• 54355

Aggressiivinen lähiomainen voi olla dementian oireilua. Ja syyttely milloin mistäkin. Kannattaa tarkkailla.

• 23423423

Ja jatkuva epäluuloisuus. Paikkojen lukitseminen jne. Ettei vaan kukaan perheenjäsen pääse katsomaan mitään ''salaisuuksia''. Lue ulkomailta tuotuja viinoja, parfyymeja ja muita luxustuotteita.

• .mollis

Joudun kyllä välillä haeskelemaan sanoja. En heti muista esineiden, asioiden nimiä.
      Geeniperimää on. Lasten ja puolisoni kanssa olen puhunut hoitotahdosta, pitäisi vielä kirjata ylös.
      Näillä mennään.

• eppu2

Sanotaan, että nimimuisti jos vaikeutuu se on normaalia.
        Jos unohdat jonkun asian nimen tai asian idean sinänsä, niin jos et sitä vuorokauden sisään muista silloin on syytä huoleen.
        (Itselläni nimimuisti on ollut aina huono.)

• .mollamaija
        eppu2 kirjoitti:

Sanotaan, että nimimuisti jos vaikeutuu se on normaalia.
        Jos unohdat jonkun asian nimen tai asian idean sinänsä, niin jos et sitä vuorokauden sisään muista silloin on syytä huoleen.
        (Itselläni nimimuisti on ollut aina huono.)

Minulla nimimuisti on hyvä, siis ihmisten. Joskus jonkun esineen, vaikkapa separaattori, muistan millä kirjaimella alkaa ja sitten kertomaan kuulijalle miltä näyttä kun en muista nimeä. Kunhan palaan töihin, niin aivot saa puuhaa, eiköhän se siitä.

• eppu2
        .mollamaija kirjoitti:

Minulla nimimuisti on hyvä, siis ihmisten. Joskus jonkun esineen, vaikkapa separaattori, muistan millä kirjaimella alkaa ja sitten kertomaan kuulijalle miltä näyttä kun en muista nimeä. Kunhan palaan töihin, niin aivot saa puuhaa, eiköhän se siitä.

Tuskin Sinulla on syytä huoleen, enkä itseni kohdallakaan niin koe.
        Joskus huomaan, kuinka nuoremmatkin unohtelee.
        Sitten ne kivenkovaa väitää olevansa oikeassa.
        Yleensä myöhemmin asiat selviävät. Minä en sano mitään. Annan olla.
        Olet siis vielä työelämässä. Jaksamista vaan.
        Kyllä se aivojen käyttö on ihan asiallista asiaa.
        Itse teen ristikoita, luen, autan omaisia pulmissa.
        Tuota separaattoria olen lapsena käyttänyt.

• .mollamaija
        eppu2 kirjoitti:

Tuskin Sinulla on syytä huoleen, enkä itseni kohdallakaan niin koe.
        Joskus huomaan, kuinka nuoremmatkin unohtelee.
        Sitten ne kivenkovaa väitää olevansa oikeassa.
        Yleensä myöhemmin asiat selviävät. Minä en sano mitään. Annan olla.
        Olet siis vielä työelämässä. Jaksamista vaan.
        Kyllä se aivojen käyttö on ihan asiallista asiaa.
        Itse teen ristikoita, luen, autan omaisia pulmissa.
        Tuota separaattoria olen lapsena käyttänyt.

Kiitos, yksi huoli vähemmän :-)
        Kaksi vuotta vielä työelämää jäljellä, mutta sitten siirryn loispummieläkeläisiin ;)
        Ristikoita minäkin täyttelen, mutta sudokut ei nappaa.
        Näillä helteillä aivojumppaa on se, että hyppääkö laiturilta vai laskeutuuko portaita pitkin :-)

• IP.N2O

Eikös nykyisin jo pitkään kaikki unilääkkeet ja nukahtamislääkkeet ole diazepamin johdannaisia ja vaikuttavat keskushermoston kautta. Alkoholi ei aiheuta dementiaa,( ehkä enneminkin pseudodementiaa) muuten kuin marginaalisella suurkuluttajaväestöllä, joka harvoin elää edes vanhaksi. Hoitokotiin ei pääse antamillasi meriiteillä, ellei itse sellaista perusta ja toimi siellä koekaniina ja samalla hoitovakoojana. (siis sisäpiirin urkkijana joka katsoo, että annetaan mitä luvataan eikä ketkuilla dementian unohtamistaipumukseen vetoamalla). Pitää olla melkoinen rähinöitsijä, uhkaileva ja oikeille ihmisille kenkkuileva ennenkuin hoitoon huolitaan. Nythän rakennellaan paljon seniorikortteleita joissa saa asua ite ja halutessaan kutsua hierojan, jalkahoitajan, hoitajan, tohtorin maksuavastaan ja joskus vaikka ihan nukkumaan laittajankin ja aamuherättäjän jne.

• ,,--

Jos on varaa yksityisiin palvelukoteihin.

• IP.N2O
        ,,-- kirjoitti:

Jos on varaa yksityisiin palvelukoteihin.

Näinpä.

• Lääkkeiden yhdistäminen dementiaan on kaukaa haettu samoin kuin alkoholi.

Ne dementoituneet tai dementoitumassa olevat, joita tunnen ovat olleet tavan elämää viettäneitä tavallisia perheenäitejä tai perheen isiä ja elättäjiä.

On myös erotettava Alzheimerin tauti ja dementia toisistaan..

• eppu2

Dementia on yleisnimitys oireille, joita aiheuttavat eri tilat.
        Yleisin aiheuttaja on tuo mainitsemasi, keksijänsä mukaan nimetty Alzheimerin tauti.

• eppu2 kirjoitti:

Dementia on yleisnimitys oireille, joita aiheuttavat eri tilat.
        Yleisin aiheuttaja on tuo mainitsemasi, keksijänsä mukaan nimetty Alzheimerin tauti.

Eppu@

Vanhat ihmiset dementoituvat usein tekemättömyyden puutteessa. Otan esimerkin anopistani. Appiukkoni sairastui Alzheimerin tautiin ja menehtyi viidessä vuodessa.

Anoppi oli kaikissa hengen ja ruumiin voimissa ja huolehti appiukosta aluksi kotona. Viimesimmät vuodet appiukko oli kaksi viikkoa kotona ja kaksi viikkoa laitoksessa.

Kun appiukko kuoli anoppi alkoi taantumaan. Ei ollut enää mitään minkä vuoksi elää ja yhdessä rakennettu talokin myytiin, samoin maatila, jonne anoppi tuli miniäksi 50-luvulla, joka oli toiminut kesäpaikkana.

Lapset ostivat anopille kauniin kaksion. Yksinäisyys teki tehtävänsä ja anoppi vaipuin omiin maailmoihinsa eli lapsuuteen, nuoruuteen ja avioliitton alkuvuosiin.

Nyt hän on hoitolaitoksessa. Appiukon kuolemasta on nyt kulunut kymmenen vuotta ja Alzheimerin tautiin sairastumisesta noin 15-vuotta.

Serkkuni hautajaiset on lauantaina hän kuoli Alzheimerin tautiin 67-vuotiaana, menehtyi neljässä vuodessa.

Äitini oli viimeisimmillä elinvuosillaan välillä omissa maailmoissaan ja välillä täysin mukanan nykyhetkessä. Hänen dementiansa johtui siitä, että hän ei halunnut sosiaalisia kontakteja kodin ulkopuolelta vaan eristäytyi. Hän muisti kaikki lapsensa ja lapsenlapsensa, mutta saattoi elää nuoruudessa. Hänllä oli vanhuuden tuomaa muistisairautta, dementiaa.

• niippäin
        korpikirjailija kirjoitti:

Eppu@

Vanhat ihmiset dementoituvat usein tekemättömyyden puutteessa. Otan esimerkin anopistani. Appiukkoni sairastui Alzheimerin tautiin ja menehtyi viidessä vuodessa.

Anoppi oli kaikissa hengen ja ruumiin voimissa ja huolehti appiukosta aluksi kotona. Viimesimmät vuodet appiukko oli kaksi viikkoa kotona ja kaksi viikkoa laitoksessa.

Kun appiukko kuoli anoppi alkoi taantumaan. Ei ollut enää mitään minkä vuoksi elää ja yhdessä rakennettu talokin myytiin, samoin maatila, jonne anoppi tuli miniäksi 50-luvulla, joka oli toiminut kesäpaikkana.

Lapset ostivat anopille kauniin kaksion. Yksinäisyys teki tehtävänsä ja anoppi vaipuin omiin maailmoihinsa eli lapsuuteen, nuoruuteen ja avioliitton alkuvuosiin.

Nyt hän on hoitolaitoksessa. Appiukon kuolemasta on nyt kulunut kymmenen vuotta ja Alzheimerin tautiin sairastumisesta noin 15-vuotta.

Serkkuni hautajaiset on lauantaina hän kuoli Alzheimerin tautiin 67-vuotiaana, menehtyi neljässä vuodessa.

Äitini oli viimeisimmillä elinvuosillaan välillä omissa maailmoissaan ja välillä täysin mukanan nykyhetkessä. Hänen dementiansa johtui siitä, että hän ei halunnut sosiaalisia kontakteja kodin ulkopuolelta vaan eristäytyi. Hän muisti kaikki lapsensa ja lapsenlapsensa, mutta saattoi elää nuoruudessa. Hänllä oli vanhuuden tuomaa muistisairautta, dementiaa.

Vai voisiko olla päinvastoin, että äitisi eristäytyi alkavan dementian takia. Se eristäytyminen on nimittäin yksi dementian alkuoireita.

• eppu2
        korpikirjailija kirjoitti:

Eppu@

Menneessä maailmassa eläminen on tyypillistä dementikoille. Kaiketi ei uusia muistijälkiä enää synny.

Monasti kuulee kerrottavan, että vanhat pariskunnat, jotka ovat kymmeniä vuosia eläneet yhdessä, kun toinen lähtee, vähän ajan kuluttua lähtee myös toinen tästä maailmasta.

• niippäin kirjoitti:

Vai voisiko olla päinvastoin, että äitisi eristäytyi alkavan dementian takia. Se eristäytyminen on nimittäin yksi dementian alkuoireita.

Kirjoitin ajatuksiani Dementiasta/ Alzerheimerin taudista,

• haloo....
        korppis kirjoitti:

Kirjoitin ajatuksiani Dementiasta/ Alzerheimerin taudista,

Dementia on oireyhtymä, ei mikään alzheimerin tauti.

• haloo.... kirjoitti:

Dementia on oireyhtymä, ei mikään alzheimerin tauti.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Lue viestejäni laajemmalti..

• haloo..
        korppis kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus. Lue viestejäni laajemmalti..

Aloita itsestäsi.

• reppuriika

Ei kannata itse alkaa tekemään diagnoosia olettamusten perusteella. Jos alkaa unohtelemaan asioita, jotka ovat ennen sujuneet vaikeuksitta: muistaa sovitut tapaamiset, maksaa laskut, ei kadottele esineitä, oppii uusia asioita ja osaa käyttää kodinkoneita, niin ei kannata huolestua. Jos läheiset alkavat huomautella ja tutut arkirutiinit pakkaavat tökkimään, kannattaa varata aika muistihoitajalta.
      Mikäli alkava dementia diagnosoidaan, niin silloin kannattaa laittaa asioita kuntoon. Voi alkaa suunnitella omaisten kanssa, miten sitten kun kotona ja itsenäisesti ei enää pärjää.

• 19+19

Toivon että olen perinyt äitini geenit tuossakin suhteessa. Hän on 87-vuotias, ja täysin ns. kartalla. Hoksaa monia asioita paremmin kuin minä, jota vanhana ja viisaana pidetään.

• dementtia tulee -

aikanaan.

Laitos elämä ei kiinosta,
      MUUTA ,
      JOS on olemassa " terveille " omatoimisille vanhuksille palvelutaloja, joissa on kaikki mahdolliset palvelut ,
      kuten uimahalli, kuntosali, käsityö huone jossa on kangaspuut, ompelukoneet,
      kampaamo, lääkärin vastaanotto tilat, ruokailumahdollisuus hävässä ravintolassa,
      tanssia ilataisin,
      oma täydellinen yksiö poreammeella, EI saunaa, koskan en pidä saunasta, mutta nautin poreammeessa löhöilystä varsinki talvisin,
      vapaa kulku omatoimisesti kaupungilla, MUTTA jos alkaa tarvitsemaan esm. siivous apua, ym. kotipalveluita, niin niitäki pitää olla tarjolla,
      dementia on jo pitkällä, lääkäri ei vaan sitä ole vielä huomannu,
      matkustelen ulkomailla ja ajelen autolla pitkin suomea sukulaisissa, ja kylpylöissä.
      nooh aikansa kutaki,
      joskus se terveys tulee pettämään, toivottavasti vie heti suoralta jaloilta hautaan, esm verisuoni katkeaa päässä, tai jos sydän tekis kerralla lopun, , ja kaikkein parasta olisi nukkua yöllä omaan sänkyynsä, joillekki sekin on ollu mahdollista.
      pitkään sairastaminen olisi kauistus, varsinki sänkyynsidottuna, huh huh,

• ¨¨,,,-

Kaikkia palveluita saa yksityisiin kaliisiin palvelukoteihin, rahalla.

• V-kodin kaunistus

@ dementtia tulee

Tuo tanssia iltaisin varsinkin kiinnostaa! Ja komeita miehiä, tai edes yksi tai kaksi potentiaalista vokoteltavaa:))
        Vanhainkodeissa kuulemma kova tappelu miehistä. Mahtaako olla totta? Naisiahan on yleensä paljon enemmän kun naiset ovat pitkäikäisempiä.
        Pidän tässä itseäni hehkeänä että saisin mennen tullen kaikki komistukset, mukavahan olen ilman muuta mutta että kauniskin....

• kna.
        V-kodin kaunistus kirjoitti:

@ dementtia tulee

Tuo tanssia iltaisin varsinkin kiinnostaa! Ja komeita miehiä, tai edes yksi tai kaksi potentiaalista vokoteltavaa:))
        Vanhainkodeissa kuulemma kova tappelu miehistä. Mahtaako olla totta? Naisiahan on yleensä paljon enemmän kun naiset ovat pitkäikäisempiä.
        Pidän tässä itseäni hehkeänä että saisin mennen tullen kaikki komistukset, mukavahan olen ilman muuta mutta että kauniskin....

Eikö sinne voitaisi palkata terapeuttigigolo.
        Pitäisi mammojen mielialan koholla. Ei tarvisi liikaa lääkitystä, kun olisi silmän ja mielen kohontaa.
        Ei mikään nuori adonis, vaan jo iän harmaannuttama komistus, jolta liikenisi sana tai kaksi jokaisen hauskuuttamiseksi.
        Eikähän kaikille muuta tarvisi antaa, kuin lämmintä kättä ja suukko suulle.

• Olisipa hellimöitä
        ¨¨,,,- kirjoitti:

Kaikkia palveluita saa yksityisiin kaliisiin palvelukoteihin, rahalla.

Kaikkia palveluita rahalla saa myös ihan tavalliseen hoito- / hoiva- / asumis- / tai mihin tahansa yksikköön. Ja myös terkkarin vuodeosastolle!

Onko tämä ihmisille jotenkin epäselvää, kun ei osata käyttää hyväksi ja antaa säilössä viruville omaisille edes joskus hemmotteluhetkiä? Niitä hetkiä, jotka tuottavat sitä ihka aitoa ja oikeaa terveyttä.

• ....
        Olisipa hellimöitä kirjoitti:

Kaikkia palveluita rahalla saa myös ihan tavalliseen hoito- / hoiva- / asumis- / tai mihin tahansa yksikköön. Ja myös terkkarin vuodeosastolle!

Onko tämä ihmisille jotenkin epäselvää, kun ei osata käyttää hyväksi ja antaa säilössä viruville omaisille edes joskus hemmotteluhetkiä? Niitä hetkiä, jotka tuottavat sitä ihka aitoa ja oikeaa terveyttä.

'Säilössä viruville'

Kai heitäkin on, surullista kyllä.
        Mutta ei kaikkia tarvi silti syyllistää.

• Pitäisikö paijata ?
        .... kirjoitti:

'Säilössä viruville'

Kai heitäkin on, surullista kyllä.
        Mutta ei kaikkia tarvi silti syyllistää.

Vaikka en oikein ymmärräkään, mitä "syyllistin", niin silti aina ihmettelen, miksi hemmetissä ei saa syyllistää, jos kerran aihetta on.

Ja jos terkkariosastolle joutunut omainen viruu siellä säilössä kenenkään käymättä viikko- / kuukausi- / vuositolkulla katsomassa, niin ainoa oikea keino on syyllistää. Vaikka ei ne taida tajuta sittenkään ...

• niinnäin
        Pitäisikö paijata ? kirjoitti:

Vaikka en oikein ymmärräkään, mitä "syyllistin", niin silti aina ihmettelen, miksi hemmetissä ei saa syyllistää, jos kerran aihetta on.

Ja jos terkkariosastolle joutunut omainen viruu siellä säilössä kenenkään käymättä viikko- / kuukausi- / vuositolkulla katsomassa, niin ainoa oikea keino on syyllistää. Vaikka ei ne taida tajuta sittenkään ...

Monelle on nuo paikat tuttuja. Ylemmästä kirjoituksesta sai tunnun, että kaikki ovat unohdettuja.
        Me käytiin ahkerasti, kun ei muita kävijöitä ollut.

• saako luvan
        kna. kirjoitti:

Eikö sinne voitaisi palkata terapeuttigigolo.
        Pitäisi mammojen mielialan koholla. Ei tarvisi liikaa lääkitystä, kun olisi silmän ja mielen kohontaa.
        Ei mikään nuori adonis, vaan jo iän harmaannuttama komistus, jolta liikenisi sana tai kaksi jokaisen hauskuuttamiseksi.
        Eikähän kaikille muuta tarvisi antaa, kuin lämmintä kättä ja suukko suulle.

Palstalta löytyy sopiva gigolo tuohon toimeen....

• ?????

Missähän niitä palvelukoteja on, ja mikä on se suuri raha jolla sitä saa,
      siis kuinka kallista ?

• ------

• €--

Muisti etenkin nimimuisti joskus pukkaa, mutta ei huolta jos unohdan jotain se ei ole tärkeää, ikäviä asioita en muistele koska ne ovat ikäviä mukavat jutut muistuu niin että naurattaa, saattaa joku katsoa kummeksuen onko toi oikein viisas kun itekseen tirskuu.
      Nemetia tuntuu lohduttoman lopulliselta toivotaan että siltä säästyy.

• kysytään sitäkin

Nemesis on kohtalonkukka,
        nemetia on ihan kaunis nimitys dementia-oireelle, jonka aiheuttaja voi olla mikä nimetty sairaus tahansa.
        Miks pitäis jotenkin ihmisen pelätä kohtaloaan, enempikin pelkäis ihmisiä, jotka peukaloivat ihmisten terveyteen, tajunnantilan tai muuten vaan mammonan
        puitteissa. Elää vain sen osan ihmisenä, jonka elämä antaa hyvine ja huonoine
        puolineen (ja kaikkineen mitä syntymän ja kuoleman väliin mahtuu, valtaisa määrä asioita). Hienoa jos joku säilyttää skarppiutensa alusta loppuun, eikä varjoihin eksy
        tai varjostettavaksi. Mieluummin asiallisesti tutkis kuin hutkis, mikä aiheutti ihmisessä kunnon romahtamisen, jopa kuoleman tai väkivaltaisuuden tai jonkin
        muun asian , josta aiheutui joko itselle, ympäristölle muine ihmisine haittaa tai vahinkoa - ihan kärsimyksen tunteen vähentämiseksi tai ihmisten toimintakyvyn
        säilyttämiseksi. Millaisia syytöksiä pidätte jotenkin "hoitavina"?

• Pirre*

Uskon että minut viedään omaisten toimesta jonnekin kun se aika tulee, siis jos tulee joku muistisairaus.
      Ja, olen tehnyt hoitotestamentin, tai ilmaissut hoitotahtoni kirjallisena, sekä toimittanut sen lapsilleni, esim. hoidetaanko, elvytetäänkö tietyssä tilanteessa jne.

• joka sortin yrityksi

Kun kaiken maailman yritystoiminnan
      harjoittajia on valtakunnassa
      muitakin kuin sukulaisii,

olin ällikälllä lyöty
      kun esm pöydälle oli ilmaantunut eläkeyhtiön vuosittaisia ilmoituksia
      maksetusta eläkkeestä ja veronpidätyksistä,
      pankkikortit oli kadonneet - jouduin sitten hankkimaan uudet.

On se vanhuksien elämä paljon muutakin kuin ihovoiteitten ja hajuvesien varassa elämistä - myös pärjäämistä mappi ö- yritystoiminnan harjoittajien keskuudessa.

Eräs naapuri hiljattain kertoi, että yhtenä päivänä ovesta tuli sisään mies, joka
      mitään puhumatta vain hiippaili huöneesta toiseen. Rohkeana ja topakkana naisena naapurini kysyi, miksi ei soittanut ovikelloa tai koputtanut, miksi hiippailet
      kodissani, kuka olet? Vähin äänin mies poistui ulos talosta.

• a.p.

Oletko varma ettei ollut jokin harha tuo miehen hiippailu naapurisi kodissa? Siis oliko ovi auki että joku olisi päässyt sisälle?
        Edesmennyt tätini jolla oli Alzheimerin tauti ( silloin emme vielä tienneet että sairastaa sitä tautia), kertoi että hänen asunnossaan oli ihmisiä katsomassa asuntoesittelyssä ja kävelivät koppavan näköisinä ympäri huoneistoa. Hän luuli että hänen omaa asuntoaan ollaan myymässä!!
        Olikohan nähnyt todentuntuista unta vai kokiko harhoja, mutta asuntoa ei todellakaan oltu myymässä, koska eihän ilman omistajan lupaa asuntoa voida myydä!
        Hän luuli että asunnossa oli käynyt varkaita ja joskus hän oli kutsunut poliisinkin sinne kanssaan istumaan ja odottamaan että tuleeko joku sinne. Luulisi että poliiseja turhauttaa tällaiset keikat.

Tosi ahdistava sairaus sekä omaisille että varsinkin sairaalle itselleen.
        Samoin hän piilotteli lompakkoaa miloin minnekin ja väitti että joku on varastanut hänen lompakkonsa. Yleensä se löytyi aina patjan alta kun kävin etsimässä sitä.

Oven lukkokin tuli vaihdettua pariin, kolmeen kertaan kun hukkasi aina avaimensa.

• Taitaa olla parempi täyttää koti pikkuhiljaa vanhanajan vempaimilla, joilla voi soittaa sitä lapsuudenajan ja nuoruuden ajan musiikkia, mistä aikanaan tykkäsi ja jota koulussa opetettiin ja sukulaiset loilottelivat, sitä musiikkia pitää hankkia nyt sitten levyinä ja nauhoina. Musiikki pitää dementiaa loitommalla, koska se tuo sen tietoverkkomuistin ytimen keskiöön, sen jossa kaikken pysyvin persoonanosista pysyy kauimmin. Käteen tai ulko-oveen tai jääkaapinoveen jne, tai kaikkiin pitää hommata näppäin jota painamalla saa nopsajalkaisen apulaisen keittämään kahvia, antamaan sitä ja tätä apua, jonka tarve vilahtaa mielessä mutta joka unohtuu seuraavassa impulssissa.

• eppu2

Pojanpoika laittoi minulle pikavalintaan sen ´´juutuubin´´. Siittä vaan klikkaa, pääsee vaikka minkä musiikin äärelle.

• Nimethaussa

Muisti pettää ajoittain, mutta en uskalla sitä vielä dementiaksi diagnistisoida...
      Pystyykö edes maallikko sanomaan onko kyseessä dementia vai ns. normaali hajamielisyys?

• L - L

Alkoholin suhteen olen kyllä hoitanut oman osuuteni ja siitäkin huomattavan osan lievän raskasmetallisävytyksen kera. Nuo diaboolit yms. ovat minulle tuntemattomia.

Pääni on saanut kolhuja.

Inhottavin merkki mömmähtämisestäni on auton pysäköinti peruuttaen. Se riivattu jää aina ainakin 10cm vinoon.

Ehkä hoitokotia aikaisemmin aukeaa krematorion luukku.
      Vatsavaltimoni on pullistunut 5mm:n päähän leikkausrajasta ja tohtoori kielsi kaiken rankemman ponnistelun ehdottomasti mutta täytyyhän minun avata kierrekorkit ja -kannet vaimolleni.

Jos suoni poksahtaa niin en kuulemma ehdi leikkauspöydälle.

• Nimethaussa

Älä ota turhia riskejä, osta purkin/ pullonavaaja vaimollesi.

Miten tuo vatsavaltimo tutkittiin noin millimetrintarkkuudella?

• L - L
        Nimethaussa kirjoitti:

Älä ota turhia riskejä, osta purkin/ pullonavaaja vaimollesi.

Miten tuo vatsavaltimo tutkittiin noin millimetrintarkkuudella?

Peräsuolen syöpäleikkauksen valmistelujen yhteydessä tehdyssä kuvauksessa.
        Suonilekuri kävi erikseen kertomassa ko. suonen olevan halkaisijaltaan 25mm ja leikkausrajan 30mm.

2-vuotta myöhemmin se ultrattiin ja silloin lekuri luki nuo madonluvut ponnistelusta.
        Isäni kuoli 62-vuotisena samaan vaivaan.
        Huonokuntoinen ukko meni tekemään lumitöitä aamuyöstä ja lähti siitä puuhasta sairaalaan.
        Kukaan meistä omaisista ei ehtinyt näkemään häntä hengissä.

• jokoloppuu
        L - L kirjoitti:

Suonilekuri kävi erikseen kertomassa ko. suonen olevan halkaisijaltaan 25mm ja leikkausrajan 30mm.

2-vuotta myöhemmin se ultrattiin ja silloin lekuri luki nuo madonluvut ponnistelusta.
        Huonokuntoinen ukko meni tekemään lumitöitä aamuyöstä ja lähti siitä puuhasta sairaalaan.

Entäs ne mavet? Etkö voi enää sitä harrastaa?

• Nimethaussa
        L - L kirjoitti:

Ok se valtimomittaus.
        Meilläkin on perheessä, jos ei syöpää, niin muusta syystä poistettua suolistoa. Hengissä ollaan vielä vaikka siitä on jo yli kolkyt vuotta.

Hyvä lähtö jos pääsee matkalle saappaat jalassa tai kynä kädessä. ;)

• L - L
        jokoloppuu kirjoitti:

Entäs ne mavet? Etkö voi enää sitä harrastaa?

Toki 6 kertaa viikossa ja enemmänhän minä teen muuta kuin maastavetoa. Sitä vain kerran viikossa ja siinäkin on maksimini 180kg. Enempää olisi turha yrittääkään.

Sarjapainot ovat pienempiä. Keskiviikkona pyramidin huippu 3 x 3 x 140kg.
        No joo! Kohtalon uhmaamista tai yleislääkärin ammattitaidon väheksymistä.

Tuon pelotteluilmoituksen jälkeen olin muutaman viikon varovaisempi mutta sitten se alkoi tuntua turhalle.
        Kunnon kuntoilulla on minulle erittäin suuri merkitys kaiken elämisen laadun kannalta.
        Myös vaimoni kannustaa mutta kohtuuteen. On todennut vaikutusmahdollisuutensa olemattomiksi tai sitten ei pidä pikaista leskeytymistä lainkaan huonona vaihtoehtona.

• voisitko?
        L - L kirjoitti:

Toki 6 kertaa viikossa ja enemmänhän minä teen muuta kuin maastavetoa. Sitä vain kerran viikossa ja siinäkin on maksimini 180kg. Enempää olisi turha yrittääkään.

Tuon pelotteluilmoituksen jälkeen olin muutaman viikon varovaisempi mutta sitten se alkoi tuntua turhalle.
        Kunnon kuntoilulla on minulle erittäin suuri merkitys kaiken elämisen laadun kannalta.
        Myös vaimoni kannustaa mutta kohtuuteen. On todennut vaikutusmahdollisuutensa olemattomiksi tai sitten ei pidä pikaista leskeytymistä lainkaan huonona vaihtoehtona.

No niinpä tietysti. Mitä jos vähän relaisit, ihan oikeesti, rakkaan vaimosikin takia.

• Nimethaussa
        L - L kirjoitti:

Kuntoilukin on t e k e m i s t ä ja se on kaikkein tärkeintä!

Vaihda punttisali vaikkapa postimerkkeilyyn tai sauvakävelyyn jos vaimosi huolestuu liikaa. ;)

• .--.,..,
        Nimethaussa kirjoitti:

Vaihda punttisali vaikkapa postimerkkeilyyn tai sauvakävelyyn jos vaimosi huolestuu liikaa. ;)

Filatelia kasvattaa lihasta. Hahhahhaa.

• Nimethaussa
        .--.,.., kirjoitti:

Filatelia kasvattaa lihasta. Hahhahhaa.

Mitä hauskaa siinä on jos harrastaa jotain pelkästään tekemisen halusta?

• .--.,..,
        Nimethaussa kirjoitti:

Mitä hauskaa siinä on jos harrastaa jotain pelkästään tekemisen halusta?

Olen käsittänyt Lassen haluavan pitää hyvää huolta ruumiillisesta kunnostaan, joka tuskin toteutuisi postimerkkien hammastusta tutkiskellen.
        Toki minäkin olen filateliaa harrastanut, ruumiin kuntoutusta paljon vähemmän.
        Viimeisin kiinnostukseni olivat kiinalaiset postimerkit.
        Kaikki harrasteet ovat hyväksi.

• L - L
        Nimethaussa kirjoitti:

Vakavasti sanoen intensiivinen kuntoilu on ehto lääkkeettömälle, laadukkaalle elämälleni.
        Muuten joutuisin popsimaan verenpaine- ja kolestrolilääkkeitä.
        Sekin on koettu.

Säännöllinen saliharrastus on oleellinen osa sosiaalista elämääni ja omaa aikaa.
        Heikosta luonteestani johtuen se on myös jarruna alkoholisoitumistani vastaan.

Ko. touhulla lienee ollut oma merkityksensä syöpäleikkausista toipumisessakin.
        Valmisteluvaiheessakin uskalsivat antaa minulle viikon ajan päivittäin "elehvantin" annoksen säteilyä.

Paljon muita bonuksia. Muutama, pitempi, vuosittainen "rentoutumisjakso" menee nautiskellessa ilman pahempia sivuvaikutuksia.
        Solujakaumasta johtuen perusaineenvaihdunnan kulutus on kohtalaisen suuri.
        Voi syödä mitä haluaa kunhan haluaa etupäässä järkevästi.

En ole edes harkinnut postimerkkejä, sauvoja tai muutakaan vaihtoehdoiksi.

Ps. Huomenna on meillä molemmilla viikon huilipäivä.

• Nimethaussa
        .--.,.., kirjoitti:

Olen käsittänyt Lassen haluavan pitää hyvää huolta ruumiillisesta kunnostaan, joka tuskin toteutuisi postimerkkien hammastusta tutkiskellen.
        Toki minäkin olen filateliaa harrastanut, ruumiin kuntoutusta paljon vähemmän.
        Viimeisin kiinnostukseni olivat kiinalaiset postimerkit.
        Kaikki harrasteet ovat hyväksi.

Sitä minä tarkoitankin, että harrastus ilman kiloissa mitattavaa tulosta on yhtä hyvää ja palkitsevaa kuin mikä tahansa puolivetoinen punttisalitreeni!

Eläväisen ja fyysisiin haasteisiin tottuneen ihmisen tie löhöttelyyn on pitkä ja vaatii luonnetta. ;)

• .--.,..,
        Nimethaussa kirjoitti:

Sitä minä tarkoitankin, että harrastus ilman kiloissa mitattavaa tulosta on yhtä hyvää ja palkitsevaa kuin mikä tahansa puolivetoinen punttisalitreeni!

Eläväisen ja fyysisiin haasteisiin tottuneen ihmisen tie löhöttelyyn on pitkä ja vaatii luonnetta. ;)

On, on, ja ainakin hidastaa mahdollista dementiaa. :))
        Ei saada aikaan tappelusta, onneksi, ei taida olla muutenkaan kummankaan tapanakaan.
        Lonkan veto on vaativa tyylilaji.

• Nimethaussa
        L - L kirjoitti:

Vakavasti sanoen intensiivinen kuntoilu on ehto lääkkeettömälle, laadukkaalle elämälleni.
        Muuten joutuisin popsimaan verenpaine- ja kolestrolilääkkeitä.
        Sekin on koettu.

Säännöllinen saliharrastus on oleellinen osa sosiaalista elämääni ja omaa aikaa.
        Heikosta luonteestani johtuen se on myös jarruna alkoholisoitumistani vastaan.

Ko. touhulla lienee ollut oma merkityksensä syöpäleikkausista toipumisessakin.
        Valmisteluvaiheessakin uskalsivat antaa minulle viikon ajan päivittäin "elehvantin" annoksen säteilyä.

Paljon muita bonuksia. Muutama, pitempi, vuosittainen "rentoutumisjakso" menee nautiskellessa ilman pahempia sivuvaikutuksia.
        Solujakaumasta johtuen perusaineenvaihdunnan kulutus on kohtalaisen suuri.
        Voi syödä mitä haluaa kunhan haluaa etupäässä järkevästi.

En ole edes harkinnut postimerkkejä, sauvoja tai muutakaan vaihtoehdoiksi.

Ps. Huomenna on meillä molemmilla viikon huilipäivä.

Jep. Henkesi ei siis ollut viiden millin varassa!

Hyvä niin ja voimia taistelussasi puntteja vastaan.

Eläköön terve mieli terveessä ruumiissa!

:)

• Nimethaussa
        .--.,.., kirjoitti:

On, on, ja ainakin hidastaa mahdollista dementiaa. :))
        Ei saada aikaan tappelusta, onneksi, ei taida olla muutenkaan kummankaan tapanakaan.
        Lonkan veto on vaativa tyylilaji.

Vanhat kamut eivät sorru tappeluun? Vaikka äkkipikaisia ollaan.

Mutta kunnon tappelukin on parempi kuin teatteri.

• .--.,..,
        Nimethaussa kirjoitti:

Vanhat kamut eivät sorru tappeluun? Vaikka äkkipikaisia ollaan.

Mutta kunnon tappelukin on parempi kuin teatteri.

Minen oikein tiedä, kun mulla ei ole täällä koskaan ollut, kuin yksi kamu.
        Mutta ollaan kamuja ja namuja.

Teatteria, teatteria ovat helmeni minun......... :))

• Nimethaussa
        .--.,.., kirjoitti:

Minen oikein tiedä, kun mulla ei ole täällä koskaan ollut, kuin yksi kamu.
        Mutta ollaan kamuja ja namuja.

Teatteria, teatteria ovat helmeni minun......... :))

No tässä on sitte toinen kamu jos passaa.

Minen välitä teatterista enkä näyttelemisestä.

Mistä luulet sen johtuvan? ;)

• .--.,..,
        Nimethaussa kirjoitti:

No tässä on sitte toinen kamu jos passaa.

Minen välitä teatterista enkä näyttelemisestä.

Mistä luulet sen johtuvan? ;)

Kiitän sinua sydämeni pohjasta, kyynel kiirii poskeani pitkin.

Miksi et? Ehkä elämän tiedät olevan usein näytelmää, joten et mene enää tölläämään tekoeloa, ilman iloa?
        Vaikea sanoa, erittäin vaikea.

Mistä tuntunee sielun sympatia sinua kohden?

• Nimethaussa
        .--.,.., kirjoitti:

Kiitän sinua sydämeni pohjasta, kyynel kiirii poskeani pitkin.

Miksi et? Ehkä elämän tiedät olevan usein näytelmää, joten et mene enää tölläämään tekoeloa, ilman iloa?
        Vaikea sanoa, erittäin vaikea.

Mistä tuntunee sielun sympatia sinua kohden?

Siitä on liian kauan kun kävin teatterissa, mutta silloin kun viimeksi kävin, niin näytelmän oli ohjannut taukki ja pelkästään työllistääkseen vakiporukan. Ja sampin oli toissakerrallakin... Ja sitä ennen. Että semmoista se on meidän teatterissa. :)

Sielun sympatia on molemminpuolista. Hyv yötä nyt ja hyvää huomista myös.b

• ;)))
        Nimethaussa kirjoitti:

Jep. Henkesi ei siis ollut viiden millin varassa!

Hyvä niin ja voimia taistelussasi puntteja vastaan.

Eläköön terve mieli terveessä ruumiissa!

:)

Tuleehan se tietysti jokaiselle joskus tilanne, missä ajattelee "ollakovaiei".

• ei ole paikkoja

Mihin hoivakotiin,hakemuksen voi laittaa,mutta pääseekö sinne?

• ollakovaiei1

Ei sinne noin vain pääse edes hakemaan. Pitää olla tarkat toimintakykymittauset pään ceeteet ja cerad-tutkumukset tehtynä. Sinne on aika tiukat pääsyvaatimukset :).
        Siis tämä ainakin kunnaööisella puolela.

• mitä itse tunnistais
        ollakovaiei1 kirjoitti:

Ei sinne noin vain pääse edes hakemaan. Pitää olla tarkat toimintakykymittauset pään ceeteet ja cerad-tutkumukset tehtynä. Sinne on aika tiukat pääsyvaatimukset :).
        Siis tämä ainakin kunnaööisella puolela.

Kun tutkii sairauksia,
        omia tai toisten,
        henk.koht.ongelmana
        tai yhteiskunnallisena,
        vaikka sairauksien esiintyvyyttä,
        nousee usein esiin myös se
        mitä sanotaan epäterveydeksi
        tai terveyden puutteeksi yhteiskunnallisena
        ilmiönä - siihenkin varmaan kaikilla on omat syynsä. Nykyään puhutaan myös
        aika paljon vanhenevaan väestöön kohdistuvasta sorrosta, ei saisi asua millään
        omakotialueella, vaan mieluummin joku kerrostaloyksiö, tma.

Ei yksi ihminen mitään tarvitse, niinhän monet sanovat- sanoivat kyllä minullekin
        kun kiertelivät kodissani, varsinkaan selviytymiseen ja virkistykseen,
        fyysisten ja henkistenkään voimavarojen palauttamiseen. Mukaansa lähti aina
        enimmäkseen jotain pientä, yhteiskunnan tarjoamia etuja, kuten taksikortti ja liikuntaseteli, sukulaisten merkkipäivänä lahjoittama lahjakortti, keliakiakorvaus,
        ym ym ym.
        Historiassani oli vatsasairaus ja olin joutunut väkivallan kohteeksi ja leikkaukseen,
        jossa vatsaontelosta oli poistettu kuolioon menneitä osia.
        Kyllä, tunnistan ainakin ajoittaisen hajamielisyyden, silti mietin miksi fyysiseen
        kärsimykseen on joittenkin mielestä aina tarpeen liittää myös henkinen kärsimys.

Ja jonka ympäristön mielestäkin
        tartteis viisautta osoittaakseen julistaa olevansa vielä dementikko "omalla diagnoosilla".
        Vaikka monenlaisia ongelmia olis paljon, niin hk. saralla kuin yhteiskunnassakin,
        itku ei auta ja tekis mieli kysyä vaikka hirtehishuumorilla tänkin jutun otsikointia,
        onko vaikka matkalla merkitystä silleen jotenkin parantavasti jos annettuja vaihtoehtoja elämässä olis kaksi vain jäljellä, psy./ger.os tai hoivakoti jossain?
        Tai olisko jotain voimassa tai varoissa voitettua jos pysyttelee kotosalla omassa
        mökissään sekamelskansa keskellä ja yrittää pärjätä kaikkien vierailijoittensa
        kanssaa iisisti eikä ota murheita matkainsa menetyksistä, ihan kaikkinaisista?
        Yhteiskunnan varojenkin säästöön on kehoitettu ynnä kuormittamasta mitään
        instanssia turhanpäiväisellä. Ja kummostako rääkkiä itsekullekin elämä ylipäätään tarjoaa? Tai menetelmiä joiden avulla vammaisenakin pysyis elossa mukana
        vaikkei kuulukaan kauniisiin ja rohkeisiin, ei edes missimittaisiin?

• Mie halluisin perhekotiin, toivottavasti ehdottavat sitä sitten.
      Jospa löytyisi joku hyvä nuori pari maaseudulta, jolla muutama oma lapsi ja sitten me muutamat mummot siinä mukana pyörimässä.

Vikkelät jalat olisi tallella vaikka lähimuisti olisi mennytkin, silti huoneeni ja vessan löytäisin helposti, niin ja ruokasalin. Tykkään kattamisesta , joten sen homman saisin hoitaakseni, vaikka ne astiat vähän vinksan vonksan joskus olisivatkin ja kaikenlainen kuoriminen sujuisi myös mainiosti.

Perheen lasten kanssa kitkisin porkkanamaata ja pellaisin potkupalloa, olisin hyvä maalivahti.
      Dementian kanssa voi elää kun on sopiva ympäristö.

Joka kesä omat lapset tulisivat koko porukalla syntymäpäivilleni ja toisivat ison kakun, pidettäisiin pihajuhlat, enhän minä muistaisi mitä silloin juhlittaisiin ja kyselisin koko ajan omiltani, että onkos vieras kaukaakin ja ihmettelisin kummissani, että kuinkas päin minä tätä lusikkaa nyt pidän kädessäni.

Lääkitykseni olisi aloitettu heti ensi oireissa ja niin tautini pysyisi pitkään tasolla, että saattaisin asua juuri tässä ihanassa perhekodissa pitkään, sitten kun en enää pystyisi siellä olemaan niin viekööt minne lystäät, tyytyisin silloin kohtalooni, täydelliseen unohdukseen.

• Get a life

Otsikon kysymykseen: Kirjoita dementikon itsehoito-opas.

Siitä tulisi todellinen hittituote, kun jokainen dementikko ostaisi joka päivä aina mainoksen nähdessään uuden kappaleen itselleen.

• .,-

Millä rahalla?

• mmm...
        .,- kirjoitti:

Millä rahalla?

Voisihan ne unohtaa maksaa...

• ,-.
        mmm... kirjoitti:

Voisihan ne unohtaa maksaa...

Ei joka päivä onnistu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2458
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1858
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      73
      1766
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1295
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1218
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1178
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1058
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1050
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      904
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      882
    Aihe