Onko kenelläkään tietoa mikä on turbon huoltoväli?? Autolla ajettu 500,000km eikä ole tietoa onko sitä aiemmin huollettu.Kyseessä on järeä maasturi joten ei nuo kilometrit koneelle vielä ole mitenkään huolestuttavia, sen verran on maastureista kokemusta.Mutta tuo turbopuoli on vähän hakusessa.
turbon huolto
11
4853
Vastaukset
- 330 000 km
Ei siinä mitään huollettavaa ole. Sitten vaihdetaan tai korjataan, kun alkaa kuluttaa liiaksi öljyä tai lakkaa tuottamasta painetta.
- ahdin määrää tahdin
No kyllä se huolto voi estää sen siipi menee kappaleina koneeseen..
- merkki
ahdin määrää tahdin kirjoitti:
No kyllä se huolto voi estää sen siipi menee kappaleina koneeseen..
Mitä tarkoitat huollolla? Siiven vaihtoa?
Miten siipi menee koneeseen, kun pitkät putket ja välijäähdytinkin on siinä siivilänä välissä? - Jamppa
merkki kirjoitti:
Mitä tarkoitat huollolla? Siiven vaihtoa?
Miten siipi menee koneeseen, kun pitkät putket ja välijäähdytinkin on siinä siivilänä välissä?Kertokaa mullekin kuinka se turbo huolletaan?
- ahdin määrää tahdin
merkki kirjoitti:
Mitä tarkoitat huollolla? Siiven vaihtoa?
Miten siipi menee koneeseen, kun pitkät putket ja välijäähdytinkin on siinä siivilänä välissä?Ei se ic kuule mitään suodata, jos siipi leviää pyöriessään muutama kymmenentuhatta kierrosta minuutissa niin kyllä ne pienimmät sirut kulkeutuu läpi. On toki mahdollista että ei ja jos käytät 98:ia niin kai ne palaa vielä pytyssä pois ;)
Mitä arveltet, hajoaako siipi tyhjäkäynnillä vai kun koneesta otetaan kaikki irti? Toki turbo varmasti varoittelee ennen hajoamistaan, ja ainakin öljyn tulo imuputkiin kertoo asiasta.
Kyllä minun puolesta turbot saa ajaa hajalle, en saa leipääni niiden huollosta saati myynnistä. - turpo ahtin
merkki kirjoitti:
Mitä tarkoitat huollolla? Siiven vaihtoa?
Miten siipi menee koneeseen, kun pitkät putket ja välijäähdytinkin on siinä siivilänä välissä?Sitten kun ostat uuden turbon niin voin vain onnitella ic:n puhdistus urakasta. Miten voit olla varma ettei sinne jää paskaa, joka myöhemmin menee sylinteriin?
- Kysymys
turpo ahtin kirjoitti:
Sitten kun ostat uuden turbon niin voin vain onnitella ic:n puhdistus urakasta. Miten voit olla varma ettei sinne jää paskaa, joka myöhemmin menee sylinteriin?
Siis edelleenkin kysyn, mitä on se kunnossa olevan mutta paljon käytetyn turbon huolto?
Tavallisessa käytössä (siis ei kilpakäytössä) oleva turbo lakkaa toimimasta laakerin tiivistyksen pettäessä, eli kun öljyvuoto kasvaa sietämättömäksi. Silloin joko turbo vaihdetaan tai korjataan. Mitään vahinkoa ei siitä moottorille ole.
Jos niin ihmeellinen tapaus sattuisi, että siipi hajoaisi, (mikä kyllä on mahdollista talvella lumipölyn sulaessa ja jäätyessä imukanavistoon, josta sitten jääkimpaleena irtoaa ja menee ahtimeen ja siivet vääntyvät, mutta eivät mene palasiksi), ja jos vielä siivet menisivät muruiksi (mikä on mahdollista siiven ohennuttua pitkän käyttöiän seurauksena, jos ei ole ollut kunnollista ilmasuodinta), en silloinkaan olisi huolissani muruista. Olen nähnyt moottoreita, joissa männästä on lohjennut pala, sytytystulpasta sisäosa hävinnyt, dieselissä hehkutulpan pää katkennut ja kadonnut, eikä silti sylintereissä, venttiileissä ja männissä ole mitään sen kummempaa vikaa! Toisin sanoen moottorin läpi voi mennä melkoista tavaraa jälkiä jättämättä. - mahdin ahti
Kysymys kirjoitti:
Siis edelleenkin kysyn, mitä on se kunnossa olevan mutta paljon käytetyn turbon huolto?
Tavallisessa käytössä (siis ei kilpakäytössä) oleva turbo lakkaa toimimasta laakerin tiivistyksen pettäessä, eli kun öljyvuoto kasvaa sietämättömäksi. Silloin joko turbo vaihdetaan tai korjataan. Mitään vahinkoa ei siitä moottorille ole.
Jos niin ihmeellinen tapaus sattuisi, että siipi hajoaisi, (mikä kyllä on mahdollista talvella lumipölyn sulaessa ja jäätyessä imukanavistoon, josta sitten jääkimpaleena irtoaa ja menee ahtimeen ja siivet vääntyvät, mutta eivät mene palasiksi), ja jos vielä siivet menisivät muruiksi (mikä on mahdollista siiven ohennuttua pitkän käyttöiän seurauksena, jos ei ole ollut kunnollista ilmasuodinta), en silloinkaan olisi huolissani muruista. Olen nähnyt moottoreita, joissa männästä on lohjennut pala, sytytystulpasta sisäosa hävinnyt, dieselissä hehkutulpan pää katkennut ja kadonnut, eikä silti sylintereissä, venttiileissä ja männissä ole mitään sen kummempaa vikaa! Toisin sanoen moottorin läpi voi mennä melkoista tavaraa jälkiä jättämättä.Pesu, siiven vaihto, laakerointi ja tasapainotus. Uudet tiivistet tms. Kyllä se klappi siivessä johtaa ennemmin tai myöhemmin vaurioon. En tiedä millaisista turboista puhut, mutta minä lähinnä tehokkaiden bensakoneiden turboista ~1bar. Mielestäni 300e on pikkuraha 200 000- 250 000 välein, jotkuthan maksaa huoltokirjan leimasta saman verran ilman että autolle on tehty mitään.
PS. Huolto ei tosiaan kannata jos merkkihuolto käyttää 8h turbon irrotukseen 50e/h. - merkki
mahdin ahti kirjoitti:
Pesu, siiven vaihto, laakerointi ja tasapainotus. Uudet tiivistet tms. Kyllä se klappi siivessä johtaa ennemmin tai myöhemmin vaurioon. En tiedä millaisista turboista puhut, mutta minä lähinnä tehokkaiden bensakoneiden turboista ~1bar. Mielestäni 300e on pikkuraha 200 000- 250 000 välein, jotkuthan maksaa huoltokirjan leimasta saman verran ilman että autolle on tehty mitään.
PS. Huolto ei tosiaan kannata jos merkkihuolto käyttää 8h turbon irrotukseen 50e/h.Vielä yksi kysymys: Kun siis huolto tarkoittaa laakerin ja siipien uusintaa, miksi ne pitäisi uusia, ennenkö ahdin lakkaa tuottamasta painetta tai ennenkö se alkaa kuluttaa öljyä?
- leijona51
joskus mahtava savupilvi
turdon hajottua
moottori ei sammunut normaalisti
moottori kävi moottoriöljyllä
hetken aikaa
sammutus tukahduttamalla
kone volvo pyöräkuormaaja
näissä särkyy yleensä
pakopuolen siipi
putket irrottamalla
voi siivistä kokeilla
laakerivälyksen
- TurbonHuoltoVAROITUS
Lähetin autoni vnt-ahtimen Akaalle "turbo tohtoreille" korjaukseen koska pakopuolen siivet hajosivat. Turbo tuli huollosta, hinta oli 560€ ja asensin sen paikalleen ohjeiden mukaan niin sen jälkeen auto ei kiertänyt kuin 2500rpm ja turbo vihelsi jo tyhjäkäynnillä. Soitin "tohtoreille" heti ja sanoivat ettei ole turbossa vika. Sen jälkeen vaihdoin kaikki anturit ilmapuolelle ja tein kansiremontin. Tarkistin ahtovuodot ja N75 alipainevuodot. Taas soitto tohtoreille ja sama, ei turbossa vikaa. Käskivät säätää turbon kelloa. Lopuksi tilasin kokonaan uuden turbon saksasta ja auto toimii heti moitteettomasti. Taas soitto turbo tohtoreille ja sanoivat että olen sen itse hajottanut eivätkä korvaa mitään. Älkää ikinä sekaantuko tähän nyrkki pajaan!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417054
- 323958
- 473391
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402078