Olen 30v kahen lapsen äiti. Tyttö reilut kaks ja poika 7 vkoa. Onko väärin että otan vähän omaa aikaa ja lähen shoppaileen 200 km päähän koko päiväks? Ajattelin että isä hoitakoot välillä. Olen ollut kotona tytön syntymästä,mies käy töissä.
Mielestäni olen myös ansainnut omaa aikaa kun mies tulee töistä. tekee ensin ruoan ja sitten on lasten kanssa.
mites te muut?
Omaa Aikaa
27
261
Vastaukset
- ........
7vko? Ihan oikeasti? Miksi pitää lähteä 200km päähän? Juu ei. Tuo nuorimmainen kun tarvitsee tuossa iässä sitä äitiään. Mitä teit jälleen mukulan, jos shoppailu vain kiiltää silmissä...
- 0::--
Juurikin niin,kaikille sitä lapsia annetaankin..
- viikon reissut ok
Ei oo, ihan oot oikeutettu, miekin oon aina viikon shoppailemassa ja anoppi mies ja jotkut hoitaa meidän 7 lasta. On ihanaa ja renotuttavaa tuhlata ja vinguttaa visaa.
Syön hyivn ja käyn kulpylöissä, se vasta on elämää, sittte jaksaa taas pari päivää kotona ja kaipaa jälleen viikon shoppailureissulle.
Ihanaa omaa elämää. No kun lapet kasavaa ja viimeinen on noin 15 v, vois lopettaa kun ovat omatoimisia ja aikusia.. nyt on vaan niin rankkaa... - vajakki
MIksi teet lapsia?
- kotiäiti
Ymmärsinkö oikein että kun mies on tehnyt päivän töitä elättääkseen perheen, hän vielä sen jälkeen tekee ruuan ja on lasten kanssa? Ei tunnu ihan oikeudenmukaiselta. Lasten kanssa kotona on kuitenkin aikalailla vapaa ajankäyttö ja lasten nukkuessa on omaakin aikaa, ja shoppailemaankin voi mennä päivällä yhdessä lasten kanssa. Mies on ansainnut omaa aikaa ja lepoa töistä palatessaan ja jaksaakseen taas seuraavana päivänä töissä. Kotiäitinä tiedän ettei lastenhoito ole kuitenkaan niin raskasta kuin työelämä, ja oma vapaus päivän aikana antaa ihmeesti voimia, vaikka lapset ovatkin mukana.
Koko päivän shoppailuun en näe mitään syytä. Minusta oma parin tunnin shoppailuaika välillä on vähintäänkin riittävä.- Ggrling
Mitäs kummaa ...siis mies tulee töistä, eikä saa raskaan työpäivän jälkeen rentoutua kokkaamalla ruokaa ja nauttia lastensa seurasta? Pitäiskö ymmärtää, että se on jotenkin raskasta miehelle kaikessa epäoikeudenmukaisuudessaan, vaikka sinusta kotiäitinä se ei ole rankkaa?
Mun mies haluaa viettää "oman aikansa" aktiivisesti perheen parissa. Ite en kokisi miehen rakastavan vaimoaan ja lapsiaan, siis perhettään, jos töiden jälkeen häipyisi "omalle ajalle" ja muun ajan makoilis sohvalla lepäillen seuraavaa päivää varten.
- -aloittaja
Onko tietoa voiko palata töihin kesken hoitovapaan. Olen ilmoittanut työnantajalle että palaisin heinäkuussa -15,mutta en jaksa kyllä tätä tylsää kotiäiti hommaa siihen saakka. Täytyy päästä töihin,on tämä kyllä raskasta.
- Hoo hoo!
Niinkus näet, ei täällä kannata mitään kysyä. Ei saa muuta kuin keltaista kakkaluirua niskaansa.
Lähde vain shoppailemaan ja tuulettumaan. Kyllä lapset isänsä kanssa pärjäävät sen ajan.
Ja älä kysy täällä enää mitään. Mistään et tule saamaan oikeutusta sille, että otat omaa aikaa tai olet edes ihminen ja yksilö enää, kun kerran olet ÄITI. Äitiys kun on sellaista ihan toisissa sfääreissä liikkuvaa itsensä uhraamista joidenkin mielestä. Pytylläkin pitäisi kyetä asiansa toimittamaan kantoliinaan hirttäytyneenä ja auta armias, jos mielessä pyörivät sellaiset turhuudet, kuin yöuni tai lämmin ruoka! Saati sitten YHDEN KOKONAISEN PÄIVÄN poissaolo! Hoo hoo! Jo alkaa kansanjoukot kyräilemään tienposkea, että milläs tuo nainen kivitetään.
Lähde siis vaan sinne shoppaamaan. Pidä hauskaa. Syö aschanilla syntisen hyvä kakkupala ja osta itsellesi jotain kivaa. - Perheellinen
Itsellä henkinen kantti oli välillä kovilla esikoisen ollessa ihan pieni. Tiedän tunteen oman ajan tarpeesta. Se tekee hyvää.
Jätä välillä lapsi isän kanssa kahdestaan ja käy tunnin kävelyllä, sekin auttaa. Mun mielestä sen jälkeen jaksaa todellakin olla parempi äiti lapselleen. Miehelle kannattaa selittää tämä ja kun olette testanneet tämän muutamaan kertaan, mieskin huomaa kuinka jaksat paremmin, olet pirteämpi ja iloisempi ja jaksat häntäkin paremmin, olet parempi puoliso eikä tule turhia riitoja.
Kun lapsi vähän kasvaa, niitä shoppausreissuja voi alkaa tehdä. Mutta ota omaa aikaa, mies ei tajua sitä välttämättä sinulle suoda tai patistaa ulos kotoa, ellet sitä itse pyydä tai reilusti sano että nyt täytyy päästä tuulettumaan.
Tiedän että tuntuu varmasti siltä että se aika kun lapset ovat kasvaneet vanhemmiksi, siintää jossain todella kaukana, mutta se tulee jälkikäteen ajatellen yllättävän nopeasti! Yritä pitää siitä ajatuksesta kiinni silloin kun ahdistaa, turhauttaa tai väsyttää.
Ja silloin kun on parempi hetki, ota positiivinen asenne kunnolla kehiin ja etsi ilon aiheita päivistä ja pienistä hetkistä, hymyile ja naura jos vähänkään tekee mieli, saat lapsetkin hyvälle tuulelle ja se taas piristää itseä kun huomaa että on saanut toiset onnellisiksi ja kun lapset voivat hyvin. Siitäkin kannattaa ottaa kunnia itselle, vaikkei siitä kukaan tule kehumaan.
Ja kehottaisin että uskalla pyytää mieheltä apua, mutta positiivisessa hengessä, muu aiheuttaa vaan niitä riitoja. Ja se miehen "ylimääräinen" huomiointi (vaikkei jaksaisi tai ei huvittaisikaan) saa hänet ehkä joissain tilanteissa toimimaan vapaaehtoisesti sinun hyväksesi, hän voi yllättää (tai sitten ei, joskus miehet eivät ajattele tällaisia asioita).
Kuulostaa siltä että mies tekee asioita kotona, käy töissä, on kotona perheen luona, viettää aikaa lasten kanssa, eli on ihan kelvollinen mies ja isä. Pikkulapsiaika on rankka kokemus kummallekin vanhemmalle, mutta yhdessä siitä selviää kun yrittää pinnistellä ja antaa ajan kulua. Se on hetkellistä, vaikka esim. puoli vuotta tuntuu pitkältä ajalta, sekin on joskus takana ja jotkut asiat helpottaneet. - weraerfae
Aivan hyvin voit käydä yhden päivän shoppailemassa! Miettikääpä asiaa toisin päin: jos mies olisi koti-isänä vauvan ja 2v kanssa 24h/7, niin häntä pidettäs sankarina ja kysyttäs mitenkä jaksat? ja ois anopit ja mummot heti tarjoamassa apua...mutta kun kyse on äidistä, niin ei, äidin pitää vaan jaksaa ja koti oltava siistinä ja ruoka valmiina kun mies tulee töistä. Naurettavaa, että jos mies on lasten kanssa kotona yhden päivän, niin monesti sen äidin pitää tehdä kaikki ruoat ja kotityöt "etukäteen" kun eihän se mies voi mitenkään niitä tehdä kun ne lapset pyörii jaloissa ja vie aikaa!
- Isä
Kyllä minä oikein kannustin lapsen äitiä käymässä viikonloppuisin tikkaa viskomassa (sitä kun on on vuosikausia harrastanut). Hoidin mielelläni kahta lasta (joista vanhempi oli naisen edellisestä liitosta) viikonloppuisin.
Ja myös arkisin töiden töiden jälkeen huolehdin vauvasta, ja hyvä oli että hoisin, sillä lapselle oli ihan sama kumman hoitama hän oli (molemmat sylit yhtä turvallisia).
Ongelmaksi tulikin sitten se, että puolivuotiaan äiti ilmoitti sitten löytäneensä sieltä tikkakerhosta uuden miehen. Mutta mutta.. tämän paljon lapsenhoidon ansiosta meillä elikin mahdollista siirtyä eron jälkeen vuoroviikkohuoltoon. - Havainto
Lienee aloittava keksinyt aiheen, jolla pääsee tuonne palstojen yläosaan. Pääsehän sinne kun sopivasti tökkää.
- shoppaamaan vaan
Et tietenkään ota omaa aikaa. Sinnittelet vaikka väkisin lasten ja huushollin kanssa päivästä toiseen. Älä sitten ihmettele kun lopulta masennut etkä jaksakkaan enää. Niin minäkin teen itku kurkussa päivittäin. Sitä mieltä täällä palstalla ollaan että näin kuuluu tehdä. Tai sitten voit vaan lähteä shoppailemaan ja nautit omasta ajasta. Kannatan jälkimmäistä vaihtoehtoa.
- Vähän ajattelematont
Siis ei tullut mieleenkään shoppailla kyllikseen esim. 8 vkoa sitten, ennen pojan syntymää, kun tyttö kuitenkin on "tarpeeksi" vanha jäämään hoitoon, vaikka äiti päättää piipahtaa parin sadan kilsan päässä asioila!? Ei tullut mieleen, että pikkuinen vauva on sitova? Kerrot kuitenkin olleesi tytön kanssa kaks vuotta kotona (eli olet ollut sitoutunut pieneen lapseen), kai kellot oman ajan puutteesta ois voinee soida jo viimeistään uudessa raskaudessa?
Ite ainakin oon nyt toista odottaessa eläny vähän vapaammin ja rennommin, huolehtinu levosta ja ottanut pikkaisen omaakin aikaa KOSKA TIEDÄN, ETTÄ PIKKUVAUVA ON SITOVA.- Hoo hoo!
Kaikki eivät olet loppuraskaudesta yhtä hyvinvoivia ja reippaita, kuin sinä. Mutta pakko se on näköjään päästä pätemään, aiheesta kuin aiheesta.
Itse sain viimeisen kolmanneksen ajan ilkeitä supistuksia, pyörtyilin hapenpuutteesta, kun keuhkoni olivat rusinan kokoiset ja tyyliin kainalossa, enkä uskaltanut lähteä ilman taluttajaa edes 50 metrin päähän lähikauppaan. Istuminenkin sattui selkään, saati kävely. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä shoppailemaan! Kaikki joululahjatkin (kyseessä oli jouluvauva) ostettiin samalta 15 min reissulta Honkkarista, koska siellä oli parempi ilmastointi, kuin cittarissa :D Minä vain purin hammasta ja lyllersin pitkin käytävää ja osoittelin miehelle: "Tuo, tuo, tuo, tuo, tuo ja tuo." Aika yllättävän moni sukulainen sai joulupukkikynttilän tai random mukin sinä vuonna ...
Voi sitä riemua, kun vauvan syntymän jälkeen pystyin jälleen kävelemään!!! - Vähän ajattelematont
Hoo hoo! kirjoitti:
Kaikki eivät olet loppuraskaudesta yhtä hyvinvoivia ja reippaita, kuin sinä. Mutta pakko se on näköjään päästä pätemään, aiheesta kuin aiheesta.
Itse sain viimeisen kolmanneksen ajan ilkeitä supistuksia, pyörtyilin hapenpuutteesta, kun keuhkoni olivat rusinan kokoiset ja tyyliin kainalossa, enkä uskaltanut lähteä ilman taluttajaa edes 50 metrin päähän lähikauppaan. Istuminenkin sattui selkään, saati kävely. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä shoppailemaan! Kaikki joululahjatkin (kyseessä oli jouluvauva) ostettiin samalta 15 min reissulta Honkkarista, koska siellä oli parempi ilmastointi, kuin cittarissa :D Minä vain purin hammasta ja lyllersin pitkin käytävää ja osoittelin miehelle: "Tuo, tuo, tuo, tuo, tuo ja tuo." Aika yllättävän moni sukulainen sai joulupukkikynttilän tai random mukin sinä vuonna ...
Voi sitä riemua, kun vauvan syntymän jälkeen pystyin jälleen kävelemään!!!En tainnut mainita mitään raskauteni vaiheesta ja vointini tilasta. Ihan alkuviikoilta asti lähdin toteuttamaan tätä itselleni armollista tyyliä, jossa otan silloin tällöin omaa aikaa ja teen extraihania juttuja, sitten tiedän olevani valmiimpi "kestämään" vähän vähemmällä itteni huomioimisella sen 1-2 vuotta arvokasta vauva-aikaa.
Mikäli ap:llä on ollut edes suhteellisen normaali raskaus (tästä ei mainittu, joten yleistän), koko raskausaikana olisi luullut olevan mahdollista käydä edes kerran/pari ostoksilla tai mitä nyt tajuaakaan haluta vasta, kun vauva on jo syntynyt.
Nykyään on paljon nettikauppojakin, ei vaan mahu itelle kaaliin, miks tuore äiti edes haluaisi paeta 200 km:n päähän. - 1h/ikä-kk ja 1pv/ikä
Vähän ajattelematont kirjoitti:
En tainnut mainita mitään raskauteni vaiheesta ja vointini tilasta. Ihan alkuviikoilta asti lähdin toteuttamaan tätä itselleni armollista tyyliä, jossa otan silloin tällöin omaa aikaa ja teen extraihania juttuja, sitten tiedän olevani valmiimpi "kestämään" vähän vähemmällä itteni huomioimisella sen 1-2 vuotta arvokasta vauva-aikaa.
Mikäli ap:llä on ollut edes suhteellisen normaali raskaus (tästä ei mainittu, joten yleistän), koko raskausaikana olisi luullut olevan mahdollista käydä edes kerran/pari ostoksilla tai mitä nyt tajuaakaan haluta vasta, kun vauva on jo syntynyt.
Nykyään on paljon nettikauppojakin, ei vaan mahu itelle kaaliin, miks tuore äiti edes haluaisi paeta 200 km:n päähän.Joskus neuvolassa sanoivat säännön jolla pärjää aika pitkälle. Koska jokainen tarvitsee välillä omaa aikaa, vauvavuotena äiti voi viettää omaa aikaa ja olla vauvasta erossa max vauvan kuukausien verran tunteja, 7 viikkoisen äiti siis suosittelun mukaan vain 1,5 tuntia. Muuten vauvalle voi tulla hylätyksi tulemisen tunteita ja pelkoa äidin menettämisestä. Lapsella on raskauden kautta vielä niin vahva tunne osaksi äitiä kuulumisesta. Kahden vuoden iästä alkaen sitten voi olla lapsesta erossa max lapsen ikävuosien verran päiviä ja mennä tällä systeemillä noin 5-vuotiaaseen asti, jonka jälkeen lapsi ymmärtää jo paremmin että äiti tulee varmasti takaisin vaikka olisi viikon-kaksi esim isän kanssa lomalka (meillä tällaisia lomia erossa lapsista ei kyllä ole vieläkään ollut). Nämä vain ohjeita joita itse kuullut ja kuulostaa mielestäni järkevältä.
Itsellä lapsilla niin pieni ikäero että oma aika ollut kortilla raskaanakin. Tämä on elämänvaihe, siitä voi jopa nauttia kun ottaa oikean asenteen. Koskaan myöhemmin et ole niin tarvittu ja kaivattu kuin silloin kun lapset ovat pieniä. Mitä enemmän heille tulee vuosia, sitä enemmän on päästettävä irti ja jätettävä heille tilaa ja vapaus olla oma itsensä ja tehdä oman näköisiään juttuja, ja usein muualla kuin äidin seurassa...
Omaa aikaa tarvitsevat silti kaikki. Nainen ei lakkaa olemasta yksilö kun menee naimisiin tai saa lapsia ja tulee äidiksi ja vaimoksi. Jos ei saa hetkeäkään olla yksin oman itsensä ja ajatustensa kanssa, niin ettei ole tietoisuutta siitä että joku taas kohta tulee vaatimaan tai pyytämään jotain, saa aikaan pahan turhautumisen, väsymyksen, ärtymyksen ja ahdistuksen. Been there, seen that.
Vähän aikaa omaa aikaa erillään perheestä tekee TODELLA hyvää aina välillä, vaikka aivan ihania ovatkin!
Mutta eikö kauppaa tai muita harrastuksia ja muita ihmisiä löydy lähempää kuin 200km päästä? Tai jos ystävän kanssa olet menossa shoppauskierrokselle, eikö hän voisi joustaa sen verran että tulisi tällä kertaa sinun suuntaasi shoppaamaan kun sinulla on vielä niin pieni vauva?
Järjestyi tuo niin tai näin, älä sure, yllättävän nopeasti tilanne alkaa helpottaa. Kaiva oikea asenne siksi aikaa ja hyväksy että näin on nyt mutta ei tosiaan koko elämän, vauva-aika on sen yhden vuoden. Nauti siitäkin niin paljon kuin vain voit! Mieskin ikääntyy ja kasvaa lasten vanhempana pitkäjänteisemmäksi ja huomioonottavammaksi koko ajan, samoin sinä itse, huomaamatta. Ja alkaa helpottaa. :-)
- Hoo hoo!
Niinpä.
Katsoppa vaan, kuinka fiksu ja filmaattinen äiti sinä oletkaan! Etkö ole ukoltasi saanut tarpeeksi kehuja kotona vauvan kanssa kykkimisestä ja elämäsi uhraamisesta, kun pitää täällä itseänsä ihan mainostamalla mainostaa?
Jos raskauden viimeisen kolmanneksen voi huonosti ja on lähes liikuntakyvytön, se tarkoittaa kolmea kuukautta. Kolmea kuukautta, jonka aikana et uskalla lähteä minnekään ilman taluttajaa. Eikä se vielä mitään. Tunnen äidin, joka tälläkin hetkellä makaa sairaalassa - on maannut siellä jo alkusyksystä ja jos Luoja suo ja onni on myötä, makaa marraskuun lopulle asti.
Shoppaamisessa on kyse paljon muustakin, kuin tavaroiden hankkimisesta. Kyse on hetken irtiotosta, kyse on hetken hengähdystauosta ja kyse on ystävien näkemisestä. Niin - voihan niitten ystävien kanssa skypettää ja vaatteet ostaa Ellokselta. Mutta jos tälle kyseenalaiselle äidille se irtiotto tarkoittaa sitä 200 kilometriä, niin mikä sinä olet häntä tuomitsemaan?
"Ei vaan mahu itelle kaaliin, miks tuore äiti edes haluaisi paeta 200 km:n päähän".
Kannattaisiko sitä kaalia vähän kypsytellä? Laajentaa?- Hooh hoo!
Niin ja edellinen oli siis vastaus nimimerkille "vähän ajattelematont"
- Vähän ajattelematont
Minä voin tuomita, jos tahdon. Kyse on mielipiteestä. Jos mielestäni on yleisesti ottaen vähintäänkin omituista ottaa koko päivä irtiotto/hengähdystauko pienestä vauvasta, on mulla oikeus ajatella niin.
- Vähän ajattelematont
Lisäksi en koe mainostaneeni itteäni kummemmin, ap esitti kysymyksen "mites te muut?". Siihen vastasin kertomalla ottaneeni omaa aikaa JO raskausaikana, niin ei leviä kaali, jos sitten myöhemmin jääkin omat menot vähemmälle.
Onhan tuolla muitakin vastaajia esim. heti ensimmäinen ...... Jotka kyseenalaistavat ap:n shoppisreissun.
Ei tartte tehä draamaa, kun toinen on fiksu ja filmaattinen sekä raskaudessaan hyvinvoiva ja reipas :D
- lopputili
minä olen välillä ajatellut, että nyt riittää.
- Tottakai jätät
lapset isälle. isähän on on kanssa velvollinen hoitamaan niitä. Ei työ ole mikään veruke, että ei voi hoitaa lapsiaan. Monet yh-äidit joutuvat käymään töissä ja hoitamaan lisäksi lapsensa.
- Aijaas
Tuskin yh-äipätkäään menee töihin vielä kun vauva on 7-viikkoinen...
- utelias6
Viäläkö shopatuttaa??
- malliton1
Niin, ap, lähtiitkö shoppailemaan?! :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734529Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202205- 1021376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos181231- 711168
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia123999Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66998Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75925Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255884- 65876