Papa-kokeesta

Mietiskeleväinen

Kysyisin tuosta papa-näytteestä, tai oikeastaan sen tarpeellisuudesta kohdallani... Täytin toukokuussa 30. Ensimmäisen kerran olin papa-kokeessa keväällä 2009, kun täytin silloin 25. Terveydenhoitaja ei saanut näytettä silloin kunnolla otettua, koska immenkalvoni on vielä ehjä, kun ei minulla ole ollut vielä koskaan seksielämää. Ja edelleen olen koskematon. Ja se näytteen ottaminen sattui silloin aivan sairaan paljon! Terkkari otti siis näytteen siltä osin, kuin sai otettua(emättimestä siis vain) ja tulos oli puhdas.

Nyt tänä keväänä minulla olisi ollut elämäni toinen papa-koe, mutta nyt sitten terkkari päättikin, että sitä ei otettu. Syynä se, koska olen edelleen koskematon ja koska ei ole ollut mitään poikkeavia verivuotoja tms., ja kun myös niin pelkäsin kovasti näytteen ottamista, kun muistan, miten ekalla kerralla teki niin kipeää. :S Niin pääsin nyt "pälkähästä".

Tosin, mitä olen nyt sitten jutellut maallikkoystävieni kanssa ja kertonut, että näytettä ei otettu, niin kyllä he ovat kovasti nuhdelleet minua! Ja sanoneet, etten olisi missään nimessä saanut luistaa papasta, vaikka olenkin koskematon. Onhan se kyllä totta, että se kohdunkaulan syöpä voi silti tulla, vaikkei olisi koskaan seksielämää ollutkaan(syövänhän saa siis yhdynnästä). Ja sekin, jos ei ole synnyttänyt, altistaa myös kohdunkaulan syövälle. Mutta ei varmaan mun iässä vielä synnyttämättömyys vaikuta... Ja näkeehän papasta myös, jos on tulehduksia. Käsittääkseni hoitamattomat tulehdukset siellä sisäsynnyttimissä voivat myös aikaansaada syövän...

Vaikka papa nyt jäikin väliin, niin terkkari silti sanoi, että voin kyllä myöhemmin tänä vuonna tilata uuden ajan papaan, ja on edelleen maksuton mulle, kun kuulun siihen joukkotarkastusryhmään tänä vuonna syntymävuoteni perusteella. Täysin vapaaehtoisiahan nuo joukkotarkastukset ovat, mutta ehkä ne kuitenkin kannattaa hyödyntää, kerta ovat maksuttomia. Joukkotarkastuksethan ovat aina 5 vuoden välein alkaen yleensä 25-vuotiaana(tai toki ehkä vasta 30-vuotiaanakin).

Mutta siis mielipiteitä, mielipiteitä!

3

592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysy pienempää.

itse olen myös aikuinen ja hyvin vähän harrastanut seksiä, en yli 10 vuoteen... menin siis papaan. Hoitaja laittoi normaaleille naisille suunnitellun spekulan alapäähäni... HUUSIN KIVUSTA! SE oli niin järkyttäväää, etten ikinä olisi uskonut, mitä kipua! Homma oli pakko keskeyttää, se sattui ihan tajuttomasti. Oli siis niin ettei koetta voinut ottaa. Mutta sanoin sitten hänelle että eikö sinulla ole pienempää välinettä? hän kaivoi jostakin pienemmän spekulan esiin, ja homma toimi, ei koskenut ollenkaan. En tuntenut yhtään mitään.
      joten soita ja kysy onko teillä pienempää välinettä, näitä tehdään nimenomaan s, m, ja L kokoisia.Jopa tehdään lapsia varten.
      Onhan synnyttäneillä, ja paljon seksiä harrastaneilla, vanhoilla naisilla paljon löysemmät paikat kuin pienikokoisella neitsyellä. Tai jopa lapsella (13-15 v.) Kai näitä tehdään pedofiilien uhreillekin, tai raiskauksen uhreille, luulisin (lapsille)

• EI HPV:tä virgolla

Hei! Sinulla ei voi olla kohdunkaulan syövän muutoksia, jos olet neitsyt. Tietysti käsilläkin voi viedä viruksia emättimeen, mutta eiköhän se ole varsin olematon todennäköisyys, jos ei ole ollut miehen kanssa tekemisissä. Eli papa-koe seuloo nimenomaan papilloomaviruksen aiheuttamia muutoksia kohdunkaulalta. Eli kohdunkaulan syöpä on seksitauti. Toki neitsyt voi saada muita naistentauteja, mutta niitä papa-koe ei seulo.

Toinen asia mikä tuli mieleen on, että sinä voisit ottaa HPV-rokotteen, jos haluat. Mielestäni sen pitäisi olla sinulla tehokas, koska et ole voinut saada vielä HPV-tartuntaa (eli juuri sitä, mitä papa-kokeella seulotaan).

Mielentila vaikuttaa paljon tutkimuksen onnistumiseen. Itselläni tämän kevään papanäyte oli painajainen, vaikka en todellakaan ole neitsyt. En tosin ole synnyttänytkään. Aloin laskea, että hoitaja on ottanut jo liian monta näytettä, ja paniikki oli valmis. Minulla oli muita vaarattomia muutoksia (nabothin kystia), joita näytteen ottanut labran hoitaja ei tunnistanut, ja joita en itse vielä tiennyt. Papa-koe oli tietysti kunnossa, kun tulos lopulta tuli. Ja kävin kaikissa muissakin kokeissa sukupuolitautien polilla, ja nekin olivat kunnossa. Kaiken lisäksi niiden ottaminen ei sattunut, vaikka ottotapa oli samankaltainen. Tilanne oli kai jotenkin turvallisempi.

Itse en harrasta paljoa seksiä nykyään, mutta käytän kuukuppia (no, masturboituakin tulee), eli paikat pysyvät elastisina. Suosittelen masturbointia naisille, joilla on tauko seksielämässä, mutta on mahdollista vielä kohdata sopiva mies. Ei sitten tule ongelmaa kireyden kanssa (kun voi olla ongelmaa miehen erektionkin kanssa, jos miehelläkin on ollut taukoa, mutta se on asia erikseen).

• Mietiskeleväinen

Sulle nimim. "kysy pienempää": kun menin keväällä sinne papaan, niin terkkari sanoi, että hänellä on kyllä koskemattomille tytöillekin pienemmät välineet. Ja ne eivät taatusti olisi tehneet kipeää. Silloin ekassa papassa 5 vuotta sitten myös sattui aivan tajuttomasti, että ihan huusin kivusta minäkin! Se oli jotakin niin todella kipeää kokemusta!!!!!! Mutta siis varmasti johtuen just siitä, kun ehjä immenkalvo vielä ja tottahan sekin vielä lisää kipua, kun ei osaa olla rentona. Tosiaan kun sanoin terkkarille olevani koskematon, niin terkkari sitten päätti, ettei silläkään tarvinnut ottaa näytettä, koska mulla tuskin mitään alkavaa kohdunkaulan syöpää on, kerta ei ole ollut yhdyntöjä. Ja maallikot tosiaan mua niin hirveästi nuhdelleet, kun jätin testin väliin! =/ Että olisin nyt syyllistynyt todella vakavaan syntiin!!!!!

Mulle kyllä myös joskus sanottiin, että varmaan olisi mahdollisuus saada puudutusta alapäähän, niin sitten ei ainakaan tiedä mitään koko Papa-kokeesta. =) Mutta täällä neuvolan terkkarilla ei varmastikaan ole mitään puudutusta... Papa-kokeen olisi ottanut siis neuvolan terveydenhoitaja, eikä gynekologi. Mutta vaikka Papa-kokeesta ei syöpää etsisikään, niin näyttäähän se kyllä, jos on jotain tulehduksia siellä kohdunkaulakanavassa... Vai voiko koskemattomalla tytöllä olla edes tulehduksiakaan?

En käytä tamponia, enkä ole koskaan vielä käyttänytkään. Just ehjän immenkalvon takia en uskalla käyttää tamponia, kun en varmastikaan saisi sitä paikoilleen, ja kun niin pelkään sitä tamponeihin liittyvää TSS-sairauttakin... Eli mulla on aika piukat paikat. =S

Sen olen huomannut, ettei nuo neuvolan terveydenhoitajat papa-näytettä ottaessa rupea siihen, että puhkaisisivat sen immenkalvon. Ekalla kerralla kyllä pyysin puhkaisemaan, mutta sanoi, ettei puhkaise, koska sitten olisin huutanut vain kahta kauheammin. Gynekologilla varmaankin puhkaisisivat...

Eli mulla ei voi olla mitään kohdunkaulan syöpään viittaavaa, kerta olen neitsyt. Joten sitten ei haittaa, vaikka koetta ei tänä vuonna otettaisikaan. Se mulle tehtiin selväksi, että sitten ainakin on käytävä Papa-kokeessa vuoden-parin sisällä siitä, kun yhdynnät ovat alkaneet. Mulla on tosin ollut kovia alavatsakipuja jo pitemmän aikaa, ainakin vuoden ajan. Mielestäni eivät ole mitään normaaleja kuukautiskipuja. En ole käynyt lääkärissä vielä. Ystäväni sanovat, että ne alavatsakivut saattavat nyt nimenomaan olla vaikka sitä orastavaa kohdunkaulan syöpää... Tai saattaahan se olla, että on ennemmin jostain muusta kyse. Vaikkapa endometrioosista, kystasta taikka myoomista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1405
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1184
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      925
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe