Mitä tarvitaan ammattilaiseen elokuvatekoon?

Movie man

Mitä tarvitaan ammattilaiseen elokuvatekoon?

29

1721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • answer-o-matic
    • Töpsel

      Hyvä käsikirjoitus. Osaavat tekijät. Hyvät näyttelijät. Asianmukainen rahoitus, taitava tuottaja, hyvin suunniteltu markkinointi... Itse vuokraan kamat Mussulasta www.wlokuvakonepaja.com ja Fifosta www.filmfotograferna.com.

      Leffaa ei tehdä pelkillä maakkinoilla vaan ennen kaikkea täytyy tietää, mitä niillä ollaan tekemässä. Sitä kannattaa opiskella, niin ei sitten tarvitse kysellä tällaisia asioita keskustelupalstoilla.

      • CoolHand

        Niin...hmm. Muttei monivuotinen opiskelu takaa sitä, että osaa tehdä hyviä elokuvia. Se takaa ehkä laitteiden hallinnan, mutta entä ne kaikki omat ideat ym. joita ei kyllä opiskelulla saada? Eli kyllä mielestäni pystyisi tehdä hyviä elokuvia ilman jotain opiskelua huippukoulutuspaikoissa...


      • CoolHand

        Ja sitä vartenhan nämä keskustelupalstat on, että niissä kysellään ja keskustelaan...ei saa ottaa niin tosissaan näitä ja yrittää omia koko paikkaa vastailemalla, että "ei tarvitse kysellä"...:DDDD


      • Töpsel
        CoolHand kirjoitti:

        Ja sitä vartenhan nämä keskustelupalstat on, että niissä kysellään ja keskustelaan...ei saa ottaa niin tosissaan näitä ja yrittää omia koko paikkaa vastailemalla, että "ei tarvitse kysellä"...:DDDD

        Asiaan vaikutti, kun sanoit tuon sanan "ammattimainen". Ammattilaisten ei tarvitse tuollaista asiaa kysellä keskustelupalstoilla. Ei millään pahalla. Leffaa se on amatöörituotantokin.

        "Ammattilaisuudesta" kun voisi aloittaa vaikka kokonaan uuden keskustelun. Yksinkertaisimmillaan ammattilaisuuden voisi määritellä siten, että saa pääasiallisen elantonsa elokuvia tekemällä. Tässä suhteessa ammattilaisuus ei todellakaan ole mikään laadun tae.

        Tottakai leffoja voi tehdä ilman opintoja. Mikäs siinä. Kuitenkin: opintojen kautta kykenee lähestymään ongelmakenttää niin monin eri metodein että se väkisinkin helpottaa luovaa prosessia. Käsiksiä voi toki vääntää mutu-pohjalta, mutta kyllä siinä matkalla on sellaisia sudenkuoppia että ellei niitä opi varomaan ja väistelemään, niin tuloksena ei ole kuin lähinnä kliseistä suttua.

        Lukasin juuri yhden oppilaitoksen 40 lyhytleffakäsistä. Niissä oli kaksi oivaltavaa ja mielenkiintoista...


      • CoolHand
        Töpsel kirjoitti:

        Asiaan vaikutti, kun sanoit tuon sanan "ammattimainen". Ammattilaisten ei tarvitse tuollaista asiaa kysellä keskustelupalstoilla. Ei millään pahalla. Leffaa se on amatöörituotantokin.

        "Ammattilaisuudesta" kun voisi aloittaa vaikka kokonaan uuden keskustelun. Yksinkertaisimmillaan ammattilaisuuden voisi määritellä siten, että saa pääasiallisen elantonsa elokuvia tekemällä. Tässä suhteessa ammattilaisuus ei todellakaan ole mikään laadun tae.

        Tottakai leffoja voi tehdä ilman opintoja. Mikäs siinä. Kuitenkin: opintojen kautta kykenee lähestymään ongelmakenttää niin monin eri metodein että se väkisinkin helpottaa luovaa prosessia. Käsiksiä voi toki vääntää mutu-pohjalta, mutta kyllä siinä matkalla on sellaisia sudenkuoppia että ellei niitä opi varomaan ja väistelemään, niin tuloksena ei ole kuin lähinnä kliseistä suttua.

        Lukasin juuri yhden oppilaitoksen 40 lyhytleffakäsistä. Niissä oli kaksi oivaltavaa ja mielenkiintoista...

        Tosin aika monessa oppilaitoksessa asiat opetetaan niin järjestelmällisesti, että kaikille tuleekin sitä kliseistä suttua. Oppilaille ei anneta vapautta toteuttaa omia ideoitaan vaan heidät opetetaan kirjoittamaan samantyylisiä tekstejä. Ja aina kaikkein lahjakkaimmat eivät pääse laitokseen, vaan valitaan sellaiset, jotka kirjoittavat tekstejä jotka ovat valitsijoiden omaan mieleen. Monesti omaperäiset ja kiinnostavat tarinankirjoittajat eivät pääse kouluun, koska eivät kirjoita "normaalia" kässäriä. Siis jos vaikka valintatehtävänä on kirjoittaa joku teksti...


      • Töpsel
        CoolHand kirjoitti:

        Tosin aika monessa oppilaitoksessa asiat opetetaan niin järjestelmällisesti, että kaikille tuleekin sitä kliseistä suttua. Oppilaille ei anneta vapautta toteuttaa omia ideoitaan vaan heidät opetetaan kirjoittamaan samantyylisiä tekstejä. Ja aina kaikkein lahjakkaimmat eivät pääse laitokseen, vaan valitaan sellaiset, jotka kirjoittavat tekstejä jotka ovat valitsijoiden omaan mieleen. Monesti omaperäiset ja kiinnostavat tarinankirjoittajat eivät pääse kouluun, koska eivät kirjoita "normaalia" kässäriä. Siis jos vaikka valintatehtävänä on kirjoittaa joku teksti...

        Kyllä aito lahjakkuus nousee väkisinkin joukosta esiin. Ei voi mitään. Jokainen kirjoittaja luulee olevansa aivan helvetin omaperäinen kirjoittaessaan samanlaista paskaa kuin sata muuta hakijaa, sitten myöhemmin itketään ettei heidän nerouttaan muka ymmärretty.

        Toisaalta pelkkä "omaperäisyys" ei riitä leffa-alalla juurikaan mihinkään. Siitä omaperäisesta ideasta kun on jokseenkin pitkä matka siihen konkretisoituun lopputulokseen.


      • Kono
        CoolHand kirjoitti:

        Tosin aika monessa oppilaitoksessa asiat opetetaan niin järjestelmällisesti, että kaikille tuleekin sitä kliseistä suttua. Oppilaille ei anneta vapautta toteuttaa omia ideoitaan vaan heidät opetetaan kirjoittamaan samantyylisiä tekstejä. Ja aina kaikkein lahjakkaimmat eivät pääse laitokseen, vaan valitaan sellaiset, jotka kirjoittavat tekstejä jotka ovat valitsijoiden omaan mieleen. Monesti omaperäiset ja kiinnostavat tarinankirjoittajat eivät pääse kouluun, koska eivät kirjoita "normaalia" kässäriä. Siis jos vaikka valintatehtävänä on kirjoittaa joku teksti...

        Itse opiskelen elokuva-alaa yhdessä oppilaitoksessa ja voin sanoa että oppilaitos on paras paikka kokeiluille.
        Oppilaitoksessa opetetaan Mainstreamia kaikille eniten koska sen tarjonta on suurinta ja sen ymmärtäminen on tärkeintä.
        Mainstreamista tehdään variaatiota kuten taide-elokuvia, avantgardea jne...
        Ja juuri kouluissa pääsee toteuttamaan itseään.
        Et sen jälkeen työelämässä.


      • CoolHand
        Töpsel kirjoitti:

        Kyllä aito lahjakkuus nousee väkisinkin joukosta esiin. Ei voi mitään. Jokainen kirjoittaja luulee olevansa aivan helvetin omaperäinen kirjoittaessaan samanlaista paskaa kuin sata muuta hakijaa, sitten myöhemmin itketään ettei heidän nerouttaan muka ymmärretty.

        Toisaalta pelkkä "omaperäisyys" ei riitä leffa-alalla juurikaan mihinkään. Siitä omaperäisesta ideasta kun on jokseenkin pitkä matka siihen konkretisoituun lopputulokseen.

        Omaperäisyys ei riitä, olen huomannut kirjoituksistasi, että sitä sinulla ei ainakaan ole. Ei nyt kannata yrittää olla niin tietävää, kun et muuta näytä tekevän kuin kirjoittelevan suomi24-keskusteluun, ei millään pahalla.


      • CoolHand
        Töpsel kirjoitti:

        Kyllä aito lahjakkuus nousee väkisinkin joukosta esiin. Ei voi mitään. Jokainen kirjoittaja luulee olevansa aivan helvetin omaperäinen kirjoittaessaan samanlaista paskaa kuin sata muuta hakijaa, sitten myöhemmin itketään ettei heidän nerouttaan muka ymmärretty.

        Toisaalta pelkkä "omaperäisyys" ei riitä leffa-alalla juurikaan mihinkään. Siitä omaperäisesta ideasta kun on jokseenkin pitkä matka siihen konkretisoituun lopputulokseen.

        Eli jos omaperäisyys ei riitä, niin mikä sitten? Hienot erikoisefektit, toiminta, takaa-ajot vai? Monilla voi olla samanlainen kamera ja taito käyttää sitä, mutta samanlaisia aivoja ei ole kelläkään. Oletko sinä sitten mielestäsi omaperäinen? Olisi kiva lukea jotain kirjoittamaasi tekstiä, ja katsoa minkälaista "suttua" pitää kirjoittaa päästäkseen hyviin opiskelupaikkoihin. Niinhän se vähän on, että kaikkein varakkaimmat pääsevät alalla julkisuuteen, mutta vähävaraiset ovat koko elämänsä kuin näkymättömiä, vaikka osaisivat asiansa paremmin. Nykyään tehdään aivan liikaa samanlaisia toimintamättöjä, joissa on päätön juoni.


      • Töpsel
        CoolHand kirjoitti:

        Omaperäisyys ei riitä, olen huomannut kirjoituksistasi, että sitä sinulla ei ainakaan ole. Ei nyt kannata yrittää olla niin tietävää, kun et muuta näytä tekevän kuin kirjoittelevan suomi24-keskusteluun, ei millään pahalla.

        >>Omaperäisyys ei riitä, olen huomannut kirjoituksistasi, että sitä sinulla ei ainakaan ole.>>

        Just noin. Sinäpä olet nyt tosi omaperäinen: hyökkäät henkilöä vastaan, kun asia alkaa loppua.

        >>Ei nyt kannata yrittää olla niin tietävää, kun et muuta näytä tekevän kuin kirjoittelevan suomi24-keskusteluun, ei millään pahalla.>>

        Tiedän, minkä tiedän ja tiedän myös mitä osaan. Sinä et ole sitä kykenevä arvioimaan. Ainakin näyttävät AVEKissa arvostavan ja sillä taas on jotain merkitystäkin.

        Kirjoitan tänne, kun satun muutenkin istumaan työni puolesta suhteellisen paljon tämän koneen äärellä.


      • Töpsel
        CoolHand kirjoitti:

        Eli jos omaperäisyys ei riitä, niin mikä sitten? Hienot erikoisefektit, toiminta, takaa-ajot vai? Monilla voi olla samanlainen kamera ja taito käyttää sitä, mutta samanlaisia aivoja ei ole kelläkään. Oletko sinä sitten mielestäsi omaperäinen? Olisi kiva lukea jotain kirjoittamaasi tekstiä, ja katsoa minkälaista "suttua" pitää kirjoittaa päästäkseen hyviin opiskelupaikkoihin. Niinhän se vähän on, että kaikkein varakkaimmat pääsevät alalla julkisuuteen, mutta vähävaraiset ovat koko elämänsä kuin näkymättömiä, vaikka osaisivat asiansa paremmin. Nykyään tehdään aivan liikaa samanlaisia toimintamättöjä, joissa on päätön juoni.

        >>Eli jos omaperäisyys ei riitä, niin mikä sitten?>>

        Omaperäisyys JA taito konkretisoida teksti elokuvan kielelle, elokuvallinen osaaminen. Sitä oppii katsos alan kouluissa...

        >>Hienot erikoisefektit, toiminta, takaa-ajot vai?>>

        Onko tuo sitten käsityksesi omaperäisyydestä...?

        >>Monilla voi olla samanlainen kamera ja taito käyttää sitä, mutta samanlaisia aivoja ei ole kelläkään.>>

        Kuvaaminen ei ole mitään "taitoa käyttää kameraa", vaan luova prosessi yhtä lailla. Sinä puhut ikäänkuin kaikki opiskelisivat joksikin media-assistenteiksi.

        >>Oletko sinä sitten mielestäsi omaperäinen?>>

        Olen. Monen muunkin mielestä, kyllä.

        >>Olisi kiva lukea jotain kirjoittamaasi tekstiä, ja katsoa minkälaista "suttua" pitää kirjoittaa päästäkseen hyviin opiskelupaikkoihin.>>

        Miksi sinä tekstejäni lukisit, kun olen elokuvantekijä? Eikä pelkällä kirjoittamisella kouluihin päästä.

        >>Niinhän se vähän on, että kaikkein varakkaimmat pääsevät alalla julkisuuteen, mutta vähävaraiset ovat koko elämänsä kuin näkymättömiä, vaikka osaisivat asiansa paremmin.>>

        Joskus raha auttaa, mutta useimmat tuntemani alan ammattilaiset EIVÄT ole varakkaista perheistä. En minäkään. Omat varani olen kerännyt toimimalla yli 20 vuotta leffa-alalla. Köyhänä aloitin. Rikas en ole nytkään, mutta toimeen sentään tulen ihan OK.

        >>Nykyään tehdään aivan liikaa samanlaisia toimintamättöjä, joissa on päätön juoni.>>

        Paskat tehdä. Jokaiselle jotakin eikä tasapaksua kaikille. Riippuu mitä käy katsomassa. Toimintamätöstä yleisö maksaa ja tuotantofirmojenkin täytyy tulla toimeen. Vielä kun panostaisivat enemmän myös taiteeseen niin hyvä tietenkin olisi.

        Mutta se on hyvä että edes sinulla on omaperäisiä ajatuksia... ;-D


      • CoolHand
        Töpsel kirjoitti:

        >>Eli jos omaperäisyys ei riitä, niin mikä sitten?>>

        Omaperäisyys JA taito konkretisoida teksti elokuvan kielelle, elokuvallinen osaaminen. Sitä oppii katsos alan kouluissa...

        >>Hienot erikoisefektit, toiminta, takaa-ajot vai?>>

        Onko tuo sitten käsityksesi omaperäisyydestä...?

        >>Monilla voi olla samanlainen kamera ja taito käyttää sitä, mutta samanlaisia aivoja ei ole kelläkään.>>

        Kuvaaminen ei ole mitään "taitoa käyttää kameraa", vaan luova prosessi yhtä lailla. Sinä puhut ikäänkuin kaikki opiskelisivat joksikin media-assistenteiksi.

        >>Oletko sinä sitten mielestäsi omaperäinen?>>

        Olen. Monen muunkin mielestä, kyllä.

        >>Olisi kiva lukea jotain kirjoittamaasi tekstiä, ja katsoa minkälaista "suttua" pitää kirjoittaa päästäkseen hyviin opiskelupaikkoihin.>>

        Miksi sinä tekstejäni lukisit, kun olen elokuvantekijä? Eikä pelkällä kirjoittamisella kouluihin päästä.

        >>Niinhän se vähän on, että kaikkein varakkaimmat pääsevät alalla julkisuuteen, mutta vähävaraiset ovat koko elämänsä kuin näkymättömiä, vaikka osaisivat asiansa paremmin.>>

        Joskus raha auttaa, mutta useimmat tuntemani alan ammattilaiset EIVÄT ole varakkaista perheistä. En minäkään. Omat varani olen kerännyt toimimalla yli 20 vuotta leffa-alalla. Köyhänä aloitin. Rikas en ole nytkään, mutta toimeen sentään tulen ihan OK.

        >>Nykyään tehdään aivan liikaa samanlaisia toimintamättöjä, joissa on päätön juoni.>>

        Paskat tehdä. Jokaiselle jotakin eikä tasapaksua kaikille. Riippuu mitä käy katsomassa. Toimintamätöstä yleisö maksaa ja tuotantofirmojenkin täytyy tulla toimeen. Vielä kun panostaisivat enemmän myös taiteeseen niin hyvä tietenkin olisi.

        Mutta se on hyvä että edes sinulla on omaperäisiä ajatuksia... ;-D

        Sulla ei nyt taida oikein leikata, muttei se kai ole mikään ihmekään :) Eli taidat itse pitää toimintaelokuvista? Omasta mielestäni ne ovat kyllä suoraan sanottuna yleensä aika perseestä. Kaikki taide-elokuvat ovat yleensä hyviä. Sulla on ainakin nuo hienot sanonnat hanskassa: "...teksti elokuvan kielelle, elokuvallinen osaaminen". Sitten alan arvostaa sinua, kun näen nimesi jonkin hyvän elokuvan tekijätiedoissa, jota en kyllä varmaankaan tule koskaan näkemään, varsinkin kun urasi tähänasti parhain saavutus on suomi24-keskustelupalstan isännöiminen :) En kyllä kehu itseänikään, olen nimittäin vasta 16-vuotias (yllättiköhän tuo)...ja opinnot juuri alkaneet. En tietenkään aliarvioi osaamistasi, voithan tietysti ollakin omaperäinen, hyvä elokuvantekijä. Mutta itseä vain ärsyttää tämä, että koulussa ratkaistaan tulevat mahdollisuudet, eli jos et ole käynyt kouluja, et mahdollisesti pääse mihinkään töihinkään. Typerää. Mutta hyvää jatkoa alalla.


      • CoolHand
        Töpsel kirjoitti:

        >>Omaperäisyys ei riitä, olen huomannut kirjoituksistasi, että sitä sinulla ei ainakaan ole.>>

        Just noin. Sinäpä olet nyt tosi omaperäinen: hyökkäät henkilöä vastaan, kun asia alkaa loppua.

        >>Ei nyt kannata yrittää olla niin tietävää, kun et muuta näytä tekevän kuin kirjoittelevan suomi24-keskusteluun, ei millään pahalla.>>

        Tiedän, minkä tiedän ja tiedän myös mitä osaan. Sinä et ole sitä kykenevä arvioimaan. Ainakin näyttävät AVEKissa arvostavan ja sillä taas on jotain merkitystäkin.

        Kirjoitan tänne, kun satun muutenkin istumaan työni puolesta suhteellisen paljon tämän koneen äärellä.

        En ole hyökännyt ketään vastaan, ja huumorimielellähän täällä keskustellaan (tämä ei sitten ole merkki siitä etten enää keksinyt mitään). Jos istut puolet töistäsi koneen äärellä, miten voit olla elokuvantekijä? Tietty jos olet animaattori :) Eikös elokuvat yleensä tehdä muulla kuin koneella, lukuunottamatta tietenkin editointeja ym.


      • CoolHand
        Töpsel kirjoitti:

        >>Eli jos omaperäisyys ei riitä, niin mikä sitten?>>

        Omaperäisyys JA taito konkretisoida teksti elokuvan kielelle, elokuvallinen osaaminen. Sitä oppii katsos alan kouluissa...

        >>Hienot erikoisefektit, toiminta, takaa-ajot vai?>>

        Onko tuo sitten käsityksesi omaperäisyydestä...?

        >>Monilla voi olla samanlainen kamera ja taito käyttää sitä, mutta samanlaisia aivoja ei ole kelläkään.>>

        Kuvaaminen ei ole mitään "taitoa käyttää kameraa", vaan luova prosessi yhtä lailla. Sinä puhut ikäänkuin kaikki opiskelisivat joksikin media-assistenteiksi.

        >>Oletko sinä sitten mielestäsi omaperäinen?>>

        Olen. Monen muunkin mielestä, kyllä.

        >>Olisi kiva lukea jotain kirjoittamaasi tekstiä, ja katsoa minkälaista "suttua" pitää kirjoittaa päästäkseen hyviin opiskelupaikkoihin.>>

        Miksi sinä tekstejäni lukisit, kun olen elokuvantekijä? Eikä pelkällä kirjoittamisella kouluihin päästä.

        >>Niinhän se vähän on, että kaikkein varakkaimmat pääsevät alalla julkisuuteen, mutta vähävaraiset ovat koko elämänsä kuin näkymättömiä, vaikka osaisivat asiansa paremmin.>>

        Joskus raha auttaa, mutta useimmat tuntemani alan ammattilaiset EIVÄT ole varakkaista perheistä. En minäkään. Omat varani olen kerännyt toimimalla yli 20 vuotta leffa-alalla. Köyhänä aloitin. Rikas en ole nytkään, mutta toimeen sentään tulen ihan OK.

        >>Nykyään tehdään aivan liikaa samanlaisia toimintamättöjä, joissa on päätön juoni.>>

        Paskat tehdä. Jokaiselle jotakin eikä tasapaksua kaikille. Riippuu mitä käy katsomassa. Toimintamätöstä yleisö maksaa ja tuotantofirmojenkin täytyy tulla toimeen. Vielä kun panostaisivat enemmän myös taiteeseen niin hyvä tietenkin olisi.

        Mutta se on hyvä että edes sinulla on omaperäisiä ajatuksia... ;-D

        Haluaisin näin ohimennen kysäistä, että mitkähän elokuva kuuluvat omaan top-listaasi? Kiinnostaa vain tietää. Itsellä listalta löytyy esim. Cool Hand Luke, Rain Man, Titanic, Lolita, The Dead Zone ja lähes kaikki Tim Burtonin elokuvat. Siinä on ohjaaja, jota arvostan syvästi. Erittäin tyylikkäitä elokuvia.


      • Töpsel
        CoolHand kirjoitti:

        Sulla ei nyt taida oikein leikata, muttei se kai ole mikään ihmekään :) Eli taidat itse pitää toimintaelokuvista? Omasta mielestäni ne ovat kyllä suoraan sanottuna yleensä aika perseestä. Kaikki taide-elokuvat ovat yleensä hyviä. Sulla on ainakin nuo hienot sanonnat hanskassa: "...teksti elokuvan kielelle, elokuvallinen osaaminen". Sitten alan arvostaa sinua, kun näen nimesi jonkin hyvän elokuvan tekijätiedoissa, jota en kyllä varmaankaan tule koskaan näkemään, varsinkin kun urasi tähänasti parhain saavutus on suomi24-keskustelupalstan isännöiminen :) En kyllä kehu itseänikään, olen nimittäin vasta 16-vuotias (yllättiköhän tuo)...ja opinnot juuri alkaneet. En tietenkään aliarvioi osaamistasi, voithan tietysti ollakin omaperäinen, hyvä elokuvantekijä. Mutta itseä vain ärsyttää tämä, että koulussa ratkaistaan tulevat mahdollisuudet, eli jos et ole käynyt kouluja, et mahdollisesti pääse mihinkään töihinkään. Typerää. Mutta hyvää jatkoa alalla.

        >>Sulla ei nyt taida oikein leikata, muttei se kai ole mikään ihmekään :)>>

        Itse asiassa "leikkaa" erittäin hyvin. Sananmukaisesti. Miksi luulisit että elokuvantekijä viettää aikaansa tietokoneen ääressä?

        >>Eli taidat itse pitää toimintaelokuvista?>>

        Pidän hyvistä elokuvista genreen katsomatta. Pidän myös hyvistä musiikkivideoista, televisiosarjoista ja jopa joistain mainoksista. Se on osa tätä ammattitaitoa, että kykenee suhtautumaan jokaiseen tekeleeseen sen vaatimalla tavalla.

        >>Sitten alan arvostaa sinua, kun näen nimesi jonkin hyvän elokuvan tekijätiedoissa, jota en kyllä varmaankaan tule koskaan näkemään, varsinkin kun urasi tähänasti parhain saavutus on suomi24-keskustelupalstan isännöiminen :)>>

        Olet nähnyt nimeni monien hyvien elokuvien lopputeksteissä.

        >>En kyllä kehu itseänikään, olen nimittäin vasta 16-vuotias (yllättiköhän tuo)...ja opinnot juuri alkaneet.>>

        Ahaa. Mikäli tälle alalle opiskelet, niin taidanpa tietää missä...

        >>Mutta itseä vain ärsyttää tämä, että koulussa ratkaistaan tulevat mahdollisuudet, eli jos et ole käynyt kouluja, et mahdollisesti pääse mihinkään töihinkään. Typerää.>>

        Ei se ole typerää vaan erittäin johdonmukaista. Olen itse opiskellut 5 vuotta alalle Taideteollisen ELOssa. Silti se oli vasta pikkuruinen kynnys tälle alalle. Tämä koko 20 vuotta on ollut myös rankkaa opiskelua.


      • CoolHand
        Töpsel kirjoitti:

        >>Sulla ei nyt taida oikein leikata, muttei se kai ole mikään ihmekään :)>>

        Itse asiassa "leikkaa" erittäin hyvin. Sananmukaisesti. Miksi luulisit että elokuvantekijä viettää aikaansa tietokoneen ääressä?

        >>Eli taidat itse pitää toimintaelokuvista?>>

        Pidän hyvistä elokuvista genreen katsomatta. Pidän myös hyvistä musiikkivideoista, televisiosarjoista ja jopa joistain mainoksista. Se on osa tätä ammattitaitoa, että kykenee suhtautumaan jokaiseen tekeleeseen sen vaatimalla tavalla.

        >>Sitten alan arvostaa sinua, kun näen nimesi jonkin hyvän elokuvan tekijätiedoissa, jota en kyllä varmaankaan tule koskaan näkemään, varsinkin kun urasi tähänasti parhain saavutus on suomi24-keskustelupalstan isännöiminen :)>>

        Olet nähnyt nimeni monien hyvien elokuvien lopputeksteissä.

        >>En kyllä kehu itseänikään, olen nimittäin vasta 16-vuotias (yllättiköhän tuo)...ja opinnot juuri alkaneet.>>

        Ahaa. Mikäli tälle alalle opiskelet, niin taidanpa tietää missä...

        >>Mutta itseä vain ärsyttää tämä, että koulussa ratkaistaan tulevat mahdollisuudet, eli jos et ole käynyt kouluja, et mahdollisesti pääse mihinkään töihinkään. Typerää.>>

        Ei se ole typerää vaan erittäin johdonmukaista. Olen itse opiskellut 5 vuotta alalle Taideteollisen ELOssa. Silti se oli vasta pikkuruinen kynnys tälle alalle. Tämä koko 20 vuotta on ollut myös rankkaa opiskelua.

        No oletpas sä hellan lettah jo iso poika, 20 vuotta opiskellut :) Mitenkä taidat tietää missä opiskelen? Ja mitähän ne elokuvat on, joissa herran nimi on lopputeksteissä. Pelkäänpä vaan pahinta...

        Kuka jaksaa opiskella 20 vuotta? Selvästikin se on merkki, että et itse koe olevasi ammattilainen alalla. Eli älä sitten väitä olevasi ammattilainen. Paljon lyhyemmälläkin opiskelulla osaa kyllä tehdä elokuvia. En silti kiistä, etteikö opiskelusta olisi hyötyä. Tottakai siitä on. Jokainen opiskelkoon niin kauan kuin jaksaa. Missä välissähän sä sitten teet elokuvia? 70-vuotiaana?


      • Töpsel
        CoolHand kirjoitti:

        No oletpas sä hellan lettah jo iso poika, 20 vuotta opiskellut :) Mitenkä taidat tietää missä opiskelen? Ja mitähän ne elokuvat on, joissa herran nimi on lopputeksteissä. Pelkäänpä vaan pahinta...

        Kuka jaksaa opiskella 20 vuotta? Selvästikin se on merkki, että et itse koe olevasi ammattilainen alalla. Eli älä sitten väitä olevasi ammattilainen. Paljon lyhyemmälläkin opiskelulla osaa kyllä tehdä elokuvia. En silti kiistä, etteikö opiskelusta olisi hyötyä. Tottakai siitä on. Jokainen opiskelkoon niin kauan kuin jaksaa. Missä välissähän sä sitten teet elokuvia? 70-vuotiaana?

        >>No oletpas sä hellan lettah jo iso poika, 20 vuotta opiskellut :)>>

        Jep.

        >>Mitenkä taidat tietää missä opiskelen?>>

        Ei ole vaikea arvata, mikäli olet vasta 16 ja opiskelet alalle.

        >>Ja mitähän ne elokuvat on, joissa herran nimi on lopputeksteissä. Pelkäänpä vaan pahinta...>>

        Ehe-ehe! Luuletko tosiaan että kerron nimeni näillä palstoilla? Haluat ilmeisesti osoitteen ja henkilötunnuksen myös...?

        >>Kuka jaksaa opiskella 20 vuotta? Selvästikin se on merkki, että et itse koe olevasi ammattilainen alalla.>>

        Väärin! Väärin! Sinun on ihan turha edes haaveilla alalle, ellet ole valmis koko ajan myös opiskelemaan. Siinä vaiheessa kun kuvittelet osaavasi kaiken, joudat eläkkeelle.

        >>Jokainen opiskelkoon niin kauan kuin jaksaa. Missä välissähän sä sitten teet elokuvia? 70-vuotiaana?>>

        Koko ajan teen leffoja. Aloitin jo silloin, kun tulin alalle opiskelijaksi 80-luvun alussa. Kaikki tuntemani tekijät ovat opiskelleet alaa. Yhtään pystymetsästä tempaistua ei ole vielä tullut vastaan. Sitä paitsi hyvät opettajat ovat kullan arvoisia. Itse olen suuressa kiitollisuuden velassa mm. Slavek Idziakille, puhumattakaan Nikita Mihailkovista.


      • CoolHand
        Töpsel kirjoitti:

        >>No oletpas sä hellan lettah jo iso poika, 20 vuotta opiskellut :)>>

        Jep.

        >>Mitenkä taidat tietää missä opiskelen?>>

        Ei ole vaikea arvata, mikäli olet vasta 16 ja opiskelet alalle.

        >>Ja mitähän ne elokuvat on, joissa herran nimi on lopputeksteissä. Pelkäänpä vaan pahinta...>>

        Ehe-ehe! Luuletko tosiaan että kerron nimeni näillä palstoilla? Haluat ilmeisesti osoitteen ja henkilötunnuksen myös...?

        >>Kuka jaksaa opiskella 20 vuotta? Selvästikin se on merkki, että et itse koe olevasi ammattilainen alalla.>>

        Väärin! Väärin! Sinun on ihan turha edes haaveilla alalle, ellet ole valmis koko ajan myös opiskelemaan. Siinä vaiheessa kun kuvittelet osaavasi kaiken, joudat eläkkeelle.

        >>Jokainen opiskelkoon niin kauan kuin jaksaa. Missä välissähän sä sitten teet elokuvia? 70-vuotiaana?>>

        Koko ajan teen leffoja. Aloitin jo silloin, kun tulin alalle opiskelijaksi 80-luvun alussa. Kaikki tuntemani tekijät ovat opiskelleet alaa. Yhtään pystymetsästä tempaistua ei ole vielä tullut vastaan. Sitä paitsi hyvät opettajat ovat kullan arvoisia. Itse olen suuressa kiitollisuuden velassa mm. Slavek Idziakille, puhumattakaan Nikita Mihailkovista.

        On se joillekin suopea tuo onni, kun pääsee tollastenkin opetukseen. Jotkut taas pääsevät opiskelemaan, että missä on kameran rec-nappula.


      • CoolHand
        Töpsel kirjoitti:

        >>No oletpas sä hellan lettah jo iso poika, 20 vuotta opiskellut :)>>

        Jep.

        >>Mitenkä taidat tietää missä opiskelen?>>

        Ei ole vaikea arvata, mikäli olet vasta 16 ja opiskelet alalle.

        >>Ja mitähän ne elokuvat on, joissa herran nimi on lopputeksteissä. Pelkäänpä vaan pahinta...>>

        Ehe-ehe! Luuletko tosiaan että kerron nimeni näillä palstoilla? Haluat ilmeisesti osoitteen ja henkilötunnuksen myös...?

        >>Kuka jaksaa opiskella 20 vuotta? Selvästikin se on merkki, että et itse koe olevasi ammattilainen alalla.>>

        Väärin! Väärin! Sinun on ihan turha edes haaveilla alalle, ellet ole valmis koko ajan myös opiskelemaan. Siinä vaiheessa kun kuvittelet osaavasi kaiken, joudat eläkkeelle.

        >>Jokainen opiskelkoon niin kauan kuin jaksaa. Missä välissähän sä sitten teet elokuvia? 70-vuotiaana?>>

        Koko ajan teen leffoja. Aloitin jo silloin, kun tulin alalle opiskelijaksi 80-luvun alussa. Kaikki tuntemani tekijät ovat opiskelleet alaa. Yhtään pystymetsästä tempaistua ei ole vielä tullut vastaan. Sitä paitsi hyvät opettajat ovat kullan arvoisia. Itse olen suuressa kiitollisuuden velassa mm. Slavek Idziakille, puhumattakaan Nikita Mihailkovista.

        Mikset voisi sanoa jonkin elokuvan nimeä missä nimesi on? Mistä minä tiedän mikä niistä nimistä kuuluu sulle? Vai ovatko ne jotain tuntemattomia amatöörileffoja?


      • Töpsel
        CoolHand kirjoitti:

        Mikset voisi sanoa jonkin elokuvan nimeä missä nimesi on? Mistä minä tiedän mikä niistä nimistä kuuluu sulle? Vai ovatko ne jotain tuntemattomia amatöörileffoja?

        Kävin tossa töitä läpi. Mikäli nimi mainitaan Elokuvasäätiön tiedotteissa elokuvan neljän taiteellisesti päävastuullisen tekijän joukossa, niin jääköön tältä erää. Sorry.

        Eivät ole "tuntemattomia amatöörileffoja", sen voin sanoa.


      • Töpsel
        CoolHand kirjoitti:

        On se joillekin suopea tuo onni, kun pääsee tollastenkin opetukseen. Jotkut taas pääsevät opiskelemaan, että missä on kameran rec-nappula.

        Vaikka opetan useissa eri oppilaitoksissa, olen sitä mieltä että tässä maassa on ainoastaan yksi oikea elokuvakoulu...


      • Töpsel
        CoolHand kirjoitti:

        Haluaisin näin ohimennen kysäistä, että mitkähän elokuva kuuluvat omaan top-listaasi? Kiinnostaa vain tietää. Itsellä listalta löytyy esim. Cool Hand Luke, Rain Man, Titanic, Lolita, The Dead Zone ja lähes kaikki Tim Burtonin elokuvat. Siinä on ohjaaja, jota arvostan syvästi. Erittäin tyylikkäitä elokuvia.

        Orson Wellesin koko tuotanto. Tarkovskin koko tuotanto. Fellinin koko tuotanto. Kieslowskin "Veronican kaksoiselämää" ja väritrilogia.

        Yksittäisiä suosikkeja:

        David Lynch: "Mullholland Drive"
        Jean-Pierre Jeunet: "Amelie"
        Alejandro Amenabar: "Abre los ojos"

        Stanley Kubrickin koko tuotanto. Oliver Stonen monet, erityisesti "Natural Born Killers". Coppolan "One from the Heart" on yksi suosikeistani, vaikka olikin taloudellinen floppi ja monet haluaisivat unohtaa koko tekeleen. "Ilmestyskirja. Nyt" on hyvä, mutta "Rumble Fish" on ehdottomasti syvällisempi ja parempi.

        Onhan noita. Hienoja hetkiä...


      • Töpsel
        CoolHand kirjoitti:

        On se joillekin suopea tuo onni, kun pääsee tollastenkin opetukseen. Jotkut taas pääsevät opiskelemaan, että missä on kameran rec-nappula.

        >>Jotkut taas pääsevät opiskelemaan, että missä on kameran rec-nappula.>>

        Kysy opettajaltasi, miten kauan hän on opettanut ja milloin on ollut viimeksi mukana jossain tuotannossa... Ja sitten, onko syynä:

        a) alkoholin väärinkäyttö
        b) potkut Yleisradiosta
        c) omahyväinen uskottelu, että täysinoppineena ei ole enää tarve opiskella enempää (ns. 70-lukulaissyndrooma).

        Haluatko sinä opettajaksi vai tekijäksi? Oppilaitosten ongelmana on, että ne maksavat aivan SAATANAN huonoa liksaa! Mikäli tekijällä on vaihtoehtona tuotanto tai opetus, niin valinta on täysin selvä jo taloudellisin perustein. Eli hyvät opettajat ovat todella kiven takana.

        Mikäli opettaja on "asettunut taloksi" oppilaitokseen liian hyvin, jotain on vialla. Mikäli oppilaitoksessasi on hyvä opettaja, joka on myös ajassa kiinni, tunnistat hänet siitä, että hänellä on koko ajan sata muuta rautaa tulessa...


      • CoolHand
        Töpsel kirjoitti:

        >>Jotkut taas pääsevät opiskelemaan, että missä on kameran rec-nappula.>>

        Kysy opettajaltasi, miten kauan hän on opettanut ja milloin on ollut viimeksi mukana jossain tuotannossa... Ja sitten, onko syynä:

        a) alkoholin väärinkäyttö
        b) potkut Yleisradiosta
        c) omahyväinen uskottelu, että täysinoppineena ei ole enää tarve opiskella enempää (ns. 70-lukulaissyndrooma).

        Haluatko sinä opettajaksi vai tekijäksi? Oppilaitosten ongelmana on, että ne maksavat aivan SAATANAN huonoa liksaa! Mikäli tekijällä on vaihtoehtona tuotanto tai opetus, niin valinta on täysin selvä jo taloudellisin perustein. Eli hyvät opettajat ovat todella kiven takana.

        Mikäli opettaja on "asettunut taloksi" oppilaitokseen liian hyvin, jotain on vialla. Mikäli oppilaitoksessasi on hyvä opettaja, joka on myös ajassa kiinni, tunnistat hänet siitä, että hänellä on koko ajan sata muuta rautaa tulessa...

        Todennäköisesti hän ei ole ollut ikinä mukana missään tuotannossa, ainut on tietty sen oma kotivideo jossa se rakastelee sen omaa viinapulloa :) Joihinkin oppilaitoksiin valitaan opettajia opettamaan videokuvausta, vaikka heillä olisi koulutus putkiasentajan alalta, kunhan vaan halvalla opettavat.


      • muuviiss
        Töpsel kirjoitti:

        Orson Wellesin koko tuotanto. Tarkovskin koko tuotanto. Fellinin koko tuotanto. Kieslowskin "Veronican kaksoiselämää" ja väritrilogia.

        Yksittäisiä suosikkeja:

        David Lynch: "Mullholland Drive"
        Jean-Pierre Jeunet: "Amelie"
        Alejandro Amenabar: "Abre los ojos"

        Stanley Kubrickin koko tuotanto. Oliver Stonen monet, erityisesti "Natural Born Killers". Coppolan "One from the Heart" on yksi suosikeistani, vaikka olikin taloudellinen floppi ja monet haluaisivat unohtaa koko tekeleen. "Ilmestyskirja. Nyt" on hyvä, mutta "Rumble Fish" on ehdottomasti syvällisempi ja parempi.

        Onhan noita. Hienoja hetkiä...

        http://elokuvat-top10.blogspot.com/

        Mun listat parhaista elokuvista. Oksensin niinsanotusti leffalistat paperille kun ei jaksa aina erikseen foorumeille kirjoitella.


    • Ammattihyypiö

      Ammattilainen on henkilö, jolle maksetaan palkkaa. Eli vastaus kysymykseesi.

      Pitää tehdä niin hyvää duunia, että joku siitä maksaa. Kalustosta se ei ole kiinni.

    • Caster

      Aloita vaikka kamerasta, ja mielellään vielä videokamera. Siitä on ihan hyvä aloittaa. Mul ois myynnissä, ikää jotain 15 vuotta, mutta toimii vielä. Kasetit on 8 mm, joita ei saa mistään, mutta ei niitä tarvi, ei tuu ainakaan huonoja otoksia.

      • kasetti

        Hyllyt notkuen on jokaisessa kodinkoneliikkeessä 8 mm kasetteja, muuta vain Digi, ne käy yhtä hyvin analogiseenkin kameraan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe