2 vk ikäiselle vauvalle korviketta ravintolassa - neuvoja?

korvikenoviisi

Hei!

Minulla on 2 vk ikäinen vauva, jota täysimetän. Imetysote alkaa olla kunnossa, mutta muuten rinnan äärelle rauhoittuminen on vauvalle välillä tosi vaikeaa, varsinkin jos imetän istuen. Kotona toki on aikaa antaa vauvan rauhassa valmistautua syömiseen ja etsiä rintaa, mutta nyt on sellainen tilanne, että olemme osallistumassa tosi tärkeään ravintolapäivälliseen suvun kesken ja koska vauva syö suht tiheästi, olen varma, että yksi imetyskerta osuu aivan varmasti keskelle päivällistä. Kyseisessä ravintolassa ei ole lastenhoitohuonetta tai muuta rauhallista tilaa imettää, enkä koe luontevaksi räväyttää rintaa esille suvun nähden ruokapöydässäkään, varsinkaan, kun vauva ei heti aloita syömään vaan siinä menee se oma aikansa. Mietinkin tässä, että olisiko ihan mahdoton idea antaa vauvalle kerran korviketta pullosta? En usko, että oma maidontuotantoni tästä vielä häiriintyisi, koska maitoa riittää kyllä hyvin. Eikö korviketta voi antaa ihan huoneenlämpöisenäkin? Tämä ravintolareissu stressaa minua niin paljon tämän imetyksen takia, koska minulla ei ole edes mitään kivoja imetysvaatteita, joissa voisin yrittää huomaamatta imettää. Ja kyseessä on kuitenkin minulle tärkeiden ihmisten jäähyväissyömingit, joihin haluan osallistua.

Antakaahan korvikenoviisille ja stressaajalle neuvoja :)

4

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Imetystukiäiti

      Onnea vauvasta! Hienoa, että imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. On täysin normaalia, että vauvat eivät välttämättä rauhoitu heti rinnalle. Vauvan hoitoa opetellessa on myös aika yleistä huolestua, mitä muut ajattelevat esim. imetyksestä ravintolassa. Äitiyteen kasvaessa myös oma itseluottamus ja varmuus omista päätöksistä miten ruokkii vauvan vähitellen lisääntyy. Jokapäiväinen elämä helpottuu huomattavasti, kun ei tarvitse ajoittaa menojaan niin, että imettää vain kotona.

      Itse antaisin tuossa tilanteessa vauvan syödä rintaa ravintolassakin, mutta en ole väkisin tyrkyttämässä tätä vaihtoehtoa sinulle. Yläosan vaatteena voisi imetyspaidan sijasta käyttää vaikka naruolkaintoppia, jonka kaula-aukosta voi imettää ja sen kanssa jotain väljää paitaa. Imetystilanteessa toppi peittää vatsan ja väljä paita rinnat yläpuolelta. Lisäsuojaa saa esim. harsolla tai huivilla. Myös omalla istumapaikalla tuolin voi halutessaan kääntää imetystilanteessa selän muihin päin.

      Äidinmaidonkorvike sulaa huonommin, kuin rintamaito, jolloin ruokailuväli voi pitkittyä ja rinnat eivät saa viestiä tuottaa uutta maitoa, vaan alkavat jarruttaa tuotantoa. Vauva on niin pieni, että maidontuotanto on vasta käynnistysvaiheessa, silloin monen tunnin tauko lapsentahtisessa imetyksessä/lypsyssä on riski.

      Mikäli haluat antaa pullosta maitoa, yksi vaihtoehto on myös lypsää käsin tai pumpulla eväät pulloon. Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee imetyksen korvaavaksi ateriaksi ensin omaa lypsymaitoa, sitten toisen äidin lypsymaitoa (kaverilta voisi kysyä esim.) ja kolmanneksi korviketta. Jos uskot, että vastaavia tilanteita tulisi useamminkin, voisi rintapumpun hankinta ja lypsyn opettely olla hyödyllistä, vaikka kaikkien ei lypsää tarvitsekaan. Jos siis päädyt antamaan pullosta maitoa, olisi tosi tärkeää, että kävisit itse tyhjentämässä rintoja vaikka wc:ssä päivällisen aikana. Näin rinnat saavat tärkeää viestiä tuottaa edelleen maitoa.

      Noin pienen vauvan kohdalla suosittelisin myös lämmittämään pullomaidon, vauvan elimistöllä kuluu turhaa energiaa maidon lämmittämiseen. Isommat vauvat on asia erikseen. Voisit vaikka kysyä ravintolasta maidon lämmityksestä etukäteen.

      • Imetystukiäiti

      • korvikenoviisi

        Kiitos vastauksestasi!

        Olinkin jo päättänyt, etten anna korviketta, vaan yritän löytää jonkun rauhallisen paikan ja keinon imettää, jos vauvalla sattuu juuri silloin nälkä tulemaan. :)


    • rnsdfgh

      Meillä on juhlissa tmv. tilaisuuksissa siirrytty ihan vessaan imettämään tarpeen tullen. En itse koe mukavaksi isommassa ryhmässä alkaa imettämään siinä "paikanpäällä". Toki, jos tila on ollut sopiva, voihan sitä siirtyä sivuummallekin. Mutta vessassa homma onnistuu ihan hienosti pöntöllä istuenkin, eikä häiritse muita. Itse en ole kokenut vessaa mitenkään iljettävänä imetyspaikkana, vaikka siitä nykyään paljon puhutaan, että söisitkö itse vessassa istuen. No joo, voisin syödä, jos istuisin pöntön kannen päällä ja ihan järkyttävä nälkä iskisi :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1165
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      664
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    7. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      47
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      592
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe