Auton moottoriöljyä peräöljyksi?

säästötuubi

Moron, mitäs arvon raati on mieltä jos laittaa perämoottorin perään auton moottoriöljyä. onko tuolla asialla mitään todellista käytännön haittaa?

Ajatellaan että kone on joku 80 luvun 10hv yammu eli ei kallis eikä kovin tehokas. auton moottori öljynä 10w30 mineraali öljy (tai sit 5w50 täyssynt.)

Oman käsityksen mukaan tuosta ei ole mitään haittaakaan sillä varmasti auton moottoriöljyn laatu riittää hitaasti pyörivään perämoottorin perään. kuvitellaan vielä se tilanne että ne öljyt on suljetussa tilassa jossa ei ole ilmaa eikä vettä (perä siis)

16

1615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mercyry 9,8

      Samaa mieltä että ihan hyvin voi vanhaan perään tuota littaa, ehkä mielummin toi 10W30 koska täys synt on jo melkoista liurua. sinällään liuruidesta ei ole mitään haittaa mutta stefojen pitävyys voi olla koitoksella.

      Mikäli stefat ei falskaa vettä sekaan voi autonmoottori öljyllä jopa päästä polttoaineen säästöön koska visko verrattuna tuupparin omaan 80W90 tervaan on melkoinen etu ja perä pyörii nöyremmin.

      Turha sanoa että korroosion suoja on parempi peräöljyissä sillä auton moottori öljyt joutuu moninverroin kovempiin olosuhteisii. kovat kierrokset, kovat kuumuudet kovat pakkaset sekä kondensio kosteutta.

      Uusiin tuuppareihin en välttämättä kokeilisi mutta vanhoihin perämoottoreihin ihan huoletta.

      • Puhut täyttä asiaa.

        Vain pinnoille, jotka liukuvat toisiaan vasten tarvitaan kalvon muodostama- tai painevoitelu.
        Hammasvälityksessä vain hypoidissa ja sen rajatapauksessa kierukassa hampaat luistavat toisiaan vastaan.
        Hammaspyöräparissa jossa rattaiden akselit ovat samassa tasossa, hammaskosketus on vierivä, sekä evolventtisellä että syklisellä profiililla.
        Perän hammaspyörät ei kaipaa mitään erikoisöljyä, lähes mikä vaan kelpaa, stefat ja muut syyt voi vaatia jotain ominaisuuksia.
        Omat kokemukset vajaa 30 vuotta eikä koskaan muuta kuin tavallista moottoriöljyä, stefoja on mennyt ja laiskuuttani ajoin yhden kesän jäykät vaseliinit sisällä kun en viitsinyt vaihtaa vuotavaa stefaa.


      • tere taas
        e.d.k kirjoitti:

        Puhut täyttä asiaa.

        Vain pinnoille, jotka liukuvat toisiaan vasten tarvitaan kalvon muodostama- tai painevoitelu.
        Hammasvälityksessä vain hypoidissa ja sen rajatapauksessa kierukassa hampaat luistavat toisiaan vastaan.
        Hammaspyöräparissa jossa rattaiden akselit ovat samassa tasossa, hammaskosketus on vierivä, sekä evolventtisellä että syklisellä profiililla.
        Perän hammaspyörät ei kaipaa mitään erikoisöljyä, lähes mikä vaan kelpaa, stefat ja muut syyt voi vaatia jotain ominaisuuksia.
        Omat kokemukset vajaa 30 vuotta eikä koskaan muuta kuin tavallista moottoriöljyä, stefoja on mennyt ja laiskuuttani ajoin yhden kesän jäykät vaseliinit sisällä kun en viitsinyt vaihtaa vuotavaa stefaa.

        Entäs se planeettapyörästö, jota et käytä vaihteena? Saako pyörähtää kerran, vai kuluuko hampaat taas?


    • hypodiöljy

      Ei voi laittaa, tai voi laittaa mutta ei kannata. Perään pitää laittaa hypodi-öljyä.

      • vm 41

        Voihan sinne laittaa vaikka kirnupiimää, ei sitä kukaan kiellä.
        Vaatii vain sellaisen voiteluaineen hampaitten väliin, että ei pakene pinnoilta >kuin vesi hanhen selästä


    • Osta piliksestä

      Mutta jos ostohetkellä säästäisi kuitenkin kolme markkaa, niin kannattaisihan se silloin.

      Muutenkin kaikki kannattaa ostaa Biltemasta. Laatu on kuitenkin niin tärkeä asia, että oikeasti laadukkaat tuotteet kannattaa jättää muille, niille jotka jotain ymmärtävät.

    • Hyvä tulee

      Laita vaan.

      • Niin tulee

        Laiton jälkeen myyntiin sitten!


      • vm 41
        Niin tulee kirjoitti:

        Laiton jälkeen myyntiin sitten!

        Nuukaniilot jälleen asialla.
        Itkevät ensin muutaman euron vuoksi vuodessa, sen jälkeen poraavat rikkimennyttä vehjettään alahuuli väpättäen.
        Voihan hypoidiöljyt laittaa astiaan syksyisin poiston jälkeen, haihduttaa lämmittämällä mahdollinen vesi seasta, sekä antaa metallimurusten laskeutua pohjalle.
        Laskea sen jälkeen öljy sihdin läpi ja uudelleen aine koteloon, lisäten vain hävinneen tilalle uutta ööliä.
        Näillä säästötoimenpiteillä voisi hyvässä lykyssä tienata tölkin pari olvia.


      • Olet taas väärässä
        vm 41 kirjoitti:

        Nuukaniilot jälleen asialla.
        Itkevät ensin muutaman euron vuoksi vuodessa, sen jälkeen poraavat rikkimennyttä vehjettään alahuuli väpättäen.
        Voihan hypoidiöljyt laittaa astiaan syksyisin poiston jälkeen, haihduttaa lämmittämällä mahdollinen vesi seasta, sekä antaa metallimurusten laskeutua pohjalle.
        Laskea sen jälkeen öljy sihdin läpi ja uudelleen aine koteloon, lisäten vain hävinneen tilalle uutta ööliä.
        Näillä säästötoimenpiteillä voisi hyvässä lykyssä tienata tölkin pari olvia.

        Mieti nyt vähän fossiili, ei kai kukaan säilyttele tai puhdistele vanhoja öljyjä, tai mieti säästöjä, sitä laitetaan, mitä on käsillä ja tässä keskustellaan sen sopivuudesta eikä mistään rahan säästöstä.
        Jos olet jotain mieltä asioista, niin esitä joitain muitakin perusteita kuin mielipiteesi.


        Tuo ATF- öljy oli todella hyvä esimerkki niihin vaatimuksiin, mitä kannaspyörävälitykset vaativat.
        ATF on automaattilaatikoita varten kehitetty laatu, jonka edellytyksenä on matala viskositeetti ja se että se ei muodosta pysyvää kalvoa pinnoille.
        Siis täysin vastakkainen hypoidiöljyille.
        Automaattivaihteistoissa on vain painevoideltuja liukulaakereita ja roiskevoideltuja vierintälaakereita ja hammaspyöriä, hypoidiöljyä ei kaipaa noista mikään.

        Miksi perämoottorin alapää kaipaa hypoidiöljyä, tai miksi kaikki alapäät ei sitä kaipaa ?


      • -kierrättäjä-
        Olet taas väärässä kirjoitti:

        Mieti nyt vähän fossiili, ei kai kukaan säilyttele tai puhdistele vanhoja öljyjä, tai mieti säästöjä, sitä laitetaan, mitä on käsillä ja tässä keskustellaan sen sopivuudesta eikä mistään rahan säästöstä.
        Jos olet jotain mieltä asioista, niin esitä joitain muitakin perusteita kuin mielipiteesi.


        Tuo ATF- öljy oli todella hyvä esimerkki niihin vaatimuksiin, mitä kannaspyörävälitykset vaativat.
        ATF on automaattilaatikoita varten kehitetty laatu, jonka edellytyksenä on matala viskositeetti ja se että se ei muodosta pysyvää kalvoa pinnoille.
        Siis täysin vastakkainen hypoidiöljyille.
        Automaattivaihteistoissa on vain painevoideltuja liukulaakereita ja roiskevoideltuja vierintälaakereita ja hammaspyöriä, hypoidiöljyä ei kaipaa noista mikään.

        Miksi perämoottorin alapää kaipaa hypoidiöljyä, tai miksi kaikki alapäät ei sitä kaipaa ?

        Ei kai nykyään.
        Aikoinaan edesmennyt Nilsiän öljysheikki, Man-Oil firman toimitusjohtaja Tauno Kuosmanen haihdutteli ja sekoitteli jäteöljyistä uusia öljyjä joita helsinkiläiset taksiautoilijatkin käyttivät automaattilaatikoissaan jos halusivat askien kestävän kunnossa.
        Näin hän itse kertoi ja kukapa asian paremmin tietäisi kun Tauno itse tai Hannu Karpo.


      • vm 41
        Olet taas väärässä kirjoitti:

        Mieti nyt vähän fossiili, ei kai kukaan säilyttele tai puhdistele vanhoja öljyjä, tai mieti säästöjä, sitä laitetaan, mitä on käsillä ja tässä keskustellaan sen sopivuudesta eikä mistään rahan säästöstä.
        Jos olet jotain mieltä asioista, niin esitä joitain muitakin perusteita kuin mielipiteesi.


        Tuo ATF- öljy oli todella hyvä esimerkki niihin vaatimuksiin, mitä kannaspyörävälitykset vaativat.
        ATF on automaattilaatikoita varten kehitetty laatu, jonka edellytyksenä on matala viskositeetti ja se että se ei muodosta pysyvää kalvoa pinnoille.
        Siis täysin vastakkainen hypoidiöljyille.
        Automaattivaihteistoissa on vain painevoideltuja liukulaakereita ja roiskevoideltuja vierintälaakereita ja hammaspyöriä, hypoidiöljyä ei kaipaa noista mikään.

        Miksi perämoottorin alapää kaipaa hypoidiöljyä, tai miksi kaikki alapäät ei sitä kaipaa ?

        >Miksi siis perämoottorin alapää kaipaa hypoidiöljyä, tai miksi kaikki alapäät ei sitä kaipaa<
        Sinäpä kysyjälle miettimistä.
        "Pipapää" on näköjään senverran yksinkertainen ymmärrykseltään, ettei erota "huulta" totuudesta.
        Jokatapauksessa, tietämykseni vähyydestä johtuen käytän mieluimmin valmistajan sekä suunnittelijan suositusten mukaista voiteluainetta, koska, joka kaudelle löytyy kyllä 10€ sitä varten.
        Kaikilta näköjään ei sitä näköjään löydy.


    • Joakim1

      No ei kai siitä voi seurata kuin vaihteiston hajoaminen hitaasti ja sekin lienee epätodennäköistä.

      Mielenkiintoista muuten, että Volvo-Penta purjevenevetolaitteen suositus on nykyään juuri 15W40 moottoriöljy entisen ATF-öljyn sijaan. ATF-öljyä käytetään edelleen VP:n sisäperissä. Purjevenevetolaitehan on melkolailla identtinen perämoottorin kanssa, tosin öljyä menee yli kaksi litraa ja tarkastus onnistuu yläkautta.

      http://www.marinepartsexpress.com/saildriveoilchange.pdf

      • Hccgg

        Hypoidiöljy kuuluu vain hypoidipyörästöön. Kaikki kulmavaihteet eivät ole hypoidipyörästöjä vaikka rantojen miehistä siltä näyttääkin.

        Silloin kun ei tiedä, niin kannattaa noudattaa suosituksia.


      • Joakim1
        Hccgg kirjoitti:

        Hypoidiöljy kuuluu vain hypoidipyörästöön. Kaikki kulmavaihteet eivät ole hypoidipyörästöjä vaikka rantojen miehistä siltä näyttääkin.

        Silloin kun ei tiedä, niin kannattaa noudattaa suosituksia.

        Tässä siis VP ei tiennyt, vaan vaihtoi suositustaan jälkikäteen vanhoihin purjevenevetolaitteisiin ATF-öljystä moottoriöljyyn.


    • terhi kohta 50 "h"v

      Aikanaan kun mulla oli parikymppinen terhi ei sen alapää kaivannu mitään voitelua.
      Nyt kun on vuodet vierineet ja terhi on nelikymppinen joutuu alapäähän pruuttaamaan glidiä ettei käy kuivana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe