Sony Experia Z takuu katteeton?

Frank2014

Tällainen tarina omalta kohdalta:

Ostin puoli vuotta sitten Sony Experia Z kännykän Toimi alussa hyvin.

Huomasin sen nyt hyytyvän käytössä ja myös äänenlaadun heikkenevän. Mielestäni näytön sisäpintaan kertynyt kosteutta.

Konehan on pölytiivis ja roiskevesitiivis, joten päätin kääntyä huollon puoleen. En ole tiputtanut kännyä lattialle, enkä veteen. Muutenkin sitä on pidetty hyvin. Oletin siinä olevan valmistusvirheen.

Gigantista ostettu kone vaan liikkeeseen ja myyjä arveli myös että menee takuuseen, eli laitettiin se eteenpäin.

Tällä viikolla huollosta tuli ilmoitus että laitetta on käsitelty käyttöohjeiden vastaisesti ja että siinä on mekaaninen vika. Vaihtavat koneen auliisti uuteen hinnalla 395€. Lisäksi veloittavat "tutkimisesta" 33 € ja 12 € käsittely ja postituskulua.

Pyysin lähettämässäni s-postissa huoltoa kertomaan tarkemmin mikä mekaaninen vika on kyseessä, miksi vika ei kuulu takuuseen ja miten se on voinut syntyä heidän mielestään. Eipä ole vastausta kuulunut tähän päivään mennessä!

Pyysin myös toimittamaan takaisin ilman huoltoa vanhan kännyn. Käytän sitä niin kauan kuin pelaa jotenkuten ja ostan sitten Samsungin.

Jotenkin tuli vähän sellainen petetty olo Sonyn huollosta (SFC huolto) ja takuusta.

Onko tänä päivänä tosiaan periaate se että jos takuu on voimassa ja lähettää laitteen takuuhuoltoon niin laskuttavat siitä että ilmoittavat "ei kuulu takuuseen". Jos näin on niin ei juuri kannata kuin ostaa uusi kännykkä aina kun vanha hajoaa - oli siinä takuu voimassa tai ei. Näin maailmaa tulee lisää elektroniikkaromua!

Käytännössä tämä tietää sitä että ei kannata laittaa takuuhuoltoon konetta koska takuu ei korvaa ja huolto veloittaa katsomisesta.

Meni luotta itseltä Sony Experiaan.

Olisiko Kuningaskuluttaja ja/tai kuluttajansuojalautakunta kiinnostunut tällaisesta kännykkä huoltoon pesiytyneestä tavasta laskuttaa asiakasta vaan katsomisesta

3

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa lukea takuuehdot ja käyttöohjeet huolellisesti läpi. Niissä yleensä kerrotaan että mikä kuuluu takuuseen ja mikä ei.

    • 3.10.2014

      Hei!

      Kyseisen SCF huollon palvelusta on minulla kanssa huonot kokemukset. Itselläni Sony xperia z1, jonka näyttö särkyi 10 kk ostopäivästä. Itsekseen pöydällä. Näytössä oli suojakalvo paikoillaan ja halkeama oli ulospäin eli ikäänkuin isku olisi tullut laitteen sisältäpäin. Tämän saman todisti Soneran myyjä ja paikallisen huoltofirman edustaja. Mutta koska kyseessä oli takuulaite, lähetettiin se SCF huoltoon. Sieltä tuli vastaus, että koneeseen oli kohdistunut ulkoapäin mekaaninen isku ja laitteessa oli myös muita huonon kohtelun jälkiä. Tämä kaikki oli silkkaa puppua, koska laitetta ei ole ikinä pudotettu ja sitä on aina säilytetty kovassa lompakkomallisessa kuoressa.

      Riitautan asian. Antaa kuluttajasuojan ratkaista tämä case. Minulla on kahden ihmisen lausunnot näytön kohoumasta ylöspäin (virtapiikin aiheuttama oikosulku, epäiltiin toisessa huollossa ja tätä tukee se, ettei laitteessa ollut enää elämää) ja tiedän itse, ettei puhelinta ole kolhittu. Jos olisi, minussa olisi kyllä naista myöntämään, koska menee myös kotivakuutuksen piikkiin.

      Sony on laadukas puhelin, jolla on surkea takuuhuolto Suomessa. Jos valmistaja jatkaa pitkään SCF huollon käyttöä, on turha odottaa markkinaosuuden kasvua Suomessa.

      p.s.SCF huollon yksi perustelu oli myös se, ettei laitteesta ole tullut muita vastaavia tapauksia eteen, joten ei voi olla valmistevika. Ko.huolto ei taida olla ikinä kuullut nk.maanantaikappaleista?

      • 3.10.2014

        Unohtui mainita, että en korjauttanut puhelinta, koska näyttömoduuli olisi maksanut 260 euroa (toinen huoltofirma olisi vaihtanut näytön 160 eurolla, mutta takuu ei olisi ollut voimassa), vaan ostin Sony xperia z3 compact puhelimen. Puhelin ehti olla käytössäni 1,5 pv, kun siihen ilmeni ensimmäinen vika eli puhelin soi, mutta siihen ei pystynyt vastaamaan. Ja kun olin viemässä puhelinta huoltoon, liukui se nätisti liukkaalta pöydältä lattialle ja näyttöhän siinä meni halki. Tämän myönnän. Nyt vain odotan SFC huollon ylisuurta tarjousta näytön korjaamisesta. Ja se toinenkin vika on varmaan minun syytäni ko.huollon logiikan mukaan :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1806
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1262
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      985
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      838
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      742
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe