Kirurgiksi?

Pikku haaveilija

Moi. Aloin tuossa muutama vuosi sitten haaveilemaan kirurgin urasta ja kyllä, tiedän että suunnitelmat muuttuu ja olen turhan nuori miettimään asiaa (aloitin juuri seitsemännen luokan) Mutta siis en oikeen tiedä minkä takia juuri se ala kiinnostaa, ehkä katsellessa Greyn Anatomiaa into on lisääntynyt vaikka tiedänhän että se ei kyllä ole ihan samanlaista. Joka tapauksessa aloin miettiä mitä mun kannattaisi panostaa todella paljon jos haluaisin sitten lukion jälkeen päästä opiskelemaan sitä. Luin että biologia, fysiikka ja matikka olisi tärkeitä mutta riittääkö 9 vai tarvittaisiinko 10 (ysin päättötodistuksessa) Haluaisin tuota niin paljon ja tiedän että joutuisin opiskelemaan todella pitkään mutta tekisin mitä vain tuon puolesta. Haaveenani olisi kuitenkin sitten loppujen lopuksi päästä ulkomaille tekemään tätä hommaa mutta...

Ja mietin että miten aikaa jää? Onko järkeä hankkia lasta jos on niin sitoutunut töihin? Toivon nyt todella paljon että antaisitte asiallisia vastauksia, ja kysymyksiä jos on tarve.

11

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mieti vielä

      Ratkaisevaa ei ole ysin päättötodistuksessa oleva numero biologiasta, fysiikasta tai matematiikasta vaan menestyminen lääkiksen pääsykokeissa. Ennen kokeisiin osallistumista on käytävä toisenasteen oppilaitos (lukio tai amis), joka käytännössä on lukio, sillä pääsykokeet perustuvat luettelemiisi kurssien aiheisiin. Enää ei siis ole Galenosta (entinen pääsykoekirja) luettavana.

      Töitä opiskelun eteen joutuu tekemään, mikä joskus saattaa tulla yllätyksenä toisille. Työelämään on helpompiakin väyliä, joissa pääsee nopeammin ulkomaille työskentelemään ja jää aikaa lapsen hankintaankin, mutta kaikki on omasta itsestään kiinni.

      Lisäksi työ ei ole mitään Greyn Anatomiaa tai jotain Housen kaltaista viihdyttävää draamaa vaan oikeata työtä.

      • Pikku haaveilija

        Ymmärrän hyvin että työ ei ole mitään Greyn Anatomiaa tai Housea, niin kuin sanoinkin. Mutta mulle alkaa jo tulla paniikki kun opettajat kokoajan yrtittävät saamaan meitä päättämään miksi ryhdymme isona, jotta voimme panostaa joihinkin aineisiin ja että ysillä olisi muutenkin helpompaa jatkaa eteempäin. Ajattelin tässä nyt vuoden ajan ensiksi lähinnä panostaa perusaineisiin kuten matikkaan. Alan myös hieman kaivelemaan tietoa lääkäreistä ja muusta. Olen kyllä kiinnostunut myös kiinteistövälittäjän urasta joka on kyllä sitten ihan erilainen vaihtoehto. Saa nyt sitten nähdä mihin elämä vie. Ja kiitos paljon! Sait minut nyt ehkä hieman miettimään uudestaan vaikka silti se olisi kyllä yksi haaveeno. :)


    • 48651

      Yläluokilla on tärkeää, että keskityt yleisesti menestymään, jotta pääset lukioon opiskelemaan ja sinulla on sinne hyvä pohjatieto ja -taidot. Lukio on se paikka, missä voit sitten lähteä vähän enemmän panostamaan tiettyihin aineisiin.

      • Pikku haaveilija

        Kiitoksia sinä ja muutkin jotka ovat vastailleet mietteisiini ja epävarmuuksiini! Taidankin sitten tässä vain seuraavat kolme vuotta vain yrittää panostaa todellapaljon kaikissa aineissa. Nyt alakoulun keskiarvo oli 9.8 lukuaineista niin uskon että se tulee olemaan ihan hyvä sitten ysillä. :)


    • olmna

      Hyvä on haaveilla ja ihailla. Kirurgit tekevät hienoa työtä. Saattaa sinustakin kirurgi tulla.

      Tässä vaiheessa kuitenkin neuvoisin käymään koulua ja opiskelemaan monipuolisesti eli panostamaan kaikkiin aineisiin. Elämässä tarvitaan monipuolista tietoa ja monenlaista osaamista ammatista riippumatta. Jos pidät erityisesti biologiasta, kemiasta ja fysiikasta, opit niitä helposti. Se on hyväksi, jos aikanaan pyrit lääketieteelliseen. Mutta kaikkia aineita siis tarvitaan ihan arkielämässä, esim. englanti on itsestäänselvyys kotona, matkoilla, opiskelussa ja työssä.

      • Pikku haaveilija

        Juu siis matikka, kuvis, kielet, musiikki, liikunta ovat tosihyvin hallussa vaikka kaikki niistä eivät oikein sinänsä kiinnosta mutta vaan luonnostaan olen aina osannut ne. Lisäksi englannin kielen taidon olen oppinut hyvin kun pienenä asuttiin Amerikassa niin sitä vähän väkisinkin sitten oppi muitakin kieliä. :D


    • TulevaLääkisläinenkö

      Itsellänikin on tuo unelma ensin lääkikseen pääsystä, ja sitten kirurgiksi kouluttautumisesta. Oon nyt alottamassa lukiota, ja kaikki lukkarini ovat täynnä matikkaa, fysikkaa, kemiaa, ja bilsaa ( enkku ja äikkä). Noihin aineisiin pyrin panostamaan ihan hulluna, että pääsisin ekalla yrityksellä lääkikseen sisään. Pohja peruskoulusta on mulla hyvä, kaikki mainitsemani aineet oli kymppejä :)

      Mut silti kauhistuttaa tuo työn ja lukemisen määrä, minkä tuo unelma vaatii.

      • TulevaLääkisläinenkö

        Ja lisäisin tähän vielä, että mua on ihan pienestä asti kiinnostanut kaikki ihmiseen liittyvä. Mulle tilattiin Tieteen kuvalehteä kun olin kakkosluokkalainen, ja sieltä luin aina ensin kaikki ihmiseen liittyvät jutut :D Sama homma oli kaikissa Guinnessin ennätystenkirjoissa - niistäkin luin heti ekana kaikki ihmisennätykset :DD

        Ja lasta tuskin tulen koskaan hankkimaan, en oo koskaan lapsista tykännyt, eli aikaa opiskeluun luulis riittävän :)


    • lykkyä tykö

      Koko peruskoulun ajan kannattaa luoda pohjaa tulevaisuutta varten ja pitää mahdollisimman monet ovet avoinna, mutta tietenkään kukaan ala-asteelainen ei voi ymmärtää miten suuresta asiasta todella on kyse!

      Yläastelle siirryttäessä opiskelu oikeasti muuttuu ja tulee tietenkin lisää opiskeltavia aineita ja ne aineet jotka jatkuvat yläasteella, muuttuvat kyllä ihan eri aineiksi. Fysiikka muuttuu laskemiseksi 8. luokalla ja silloin täytyy osata kaavat ja vielä soveltaakin niitä. Oli mistä aineesta kyse, niin tunneilla kannattaa kuunnella. Vaikka yläaste ei ole niin vaikeaa kuin jotkut sanovat, niin valitettavasti on niitäkin jotka oikeasti tippuvat kärryiltä. Se johtunee asenteesta, eli asenne kannattaa pitää positiivisena. Koeviikkoja varten kannattaa kokeilla erilaisia luku- ja oppimistapoja, jotta sitten jatkossa lukeminen olisi helpompaa.

      Ja mitä sitten lukiosta, niin nuo aiemmin mainitut aineet on hyvä osata ja käydä kaikki kurssit läpi. Kirjoituksissakin kannattaa pärjätä hyvin. Ekalla hakukerralla ei lääkikseen pääse edes ne parhaatkaan ja on todennäköisempää päästä sisään 2-3 hakukerralla. Lääkishän kestää 6 vuotta ja sen jälkeen erikoistuminen, vaikka sitten kirurgiksi kestää toiset 6 vuotta, mutta se on enemmänkin työssäoppimista. Perheen perustamista kannattaa siis miettiä todella tarkkaan, sillä opiskelujen aikana sitä on miltein mahdoton toteuttaa ilman välivuotta, mutta välivuotta voi pitää ihan muutenkin vain, vaikka sitten töiden parissa hankkiessa kokemusta. Ammattia harjoitetaan läpi elämän, eli et tule koskaan täysin "valmiiksi".

      Mikäli jaksat lukea ja pää kestää, niin mikäs siinä!

    • Pitkään tiennyt

      Kumma juttu, mäkin tiesin jo 12-vuotiaana just ennen seiskaluokan alkua että haluan lääkäriksi, mut vasta nyt kun ysiluokka alko niin ajattelin että musta vois tulla neurologi tai neurokirurgi. Mä oon yrittäny panostaa just noihin matikkaan, kemiaan, fysiikkaan, biologiaan ja esim. englannin kieli mulla on kans tosi pienestä asti ollu hallussa hyvin. KA mulla on 8.0 mut kyllä sillä lukioon pääsee, loppu riippuu kurssivalinnoista, kurssien suorituksista ja kirjotuksista. Mäkin toivoisin sit pääseväni sinne lääkikseen, mut niinkun tässä ketjussa mainittiin niin tuskin pääsen ekalla yrityksellä...

    • Anonyymi

      Niin no olen tällä hetkellä itse 9 ja omat numerot on sitä 7-8 luokkaa että eihän se sinun ala ja yläkoulu arvosana siihen vaikuta pääseekö lääkikseen vaan se kiinnostaako ja onko sitten lukion/yliopiston jälkeen minkä laiset numerot, teki mieli tähän vastata koska itseä kiinnostaa kanssa vaikken samaa sarjaa olekaan katsonut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      687
      5235
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3327
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2563
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe