Pitääkö alkaa myymään arvopapereita?

Sijoittaja-alokas

Minulla on korkeahkon riskin rahastoissa yhteensä noin 15 000 EUR sijoituksia. Rahastojen arvo on kuitenkin laskenut nyt niin voimakkaasti viimeiset pari kolme viikkoa, että lähes kaikki tuotto on sulanut: ainoastaan enää noin 300 euroa olen plussan puolella. Parhaimmillaan plussaa oli 1100 euron luokkaa.

Kannattaako nyt myydä kaikki pois? Vai odottaisiko vielä pari viikkoa ja katsoisi, miten tilanne kehittyy?

3

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W.B 2014

Nämä ovat näitä sijoittajan kimurantteja tilanteita. Kukaan ei voi tuota ratkaisua tehdä puolestasi ja sinun tulee itse arvioida miten sijoituskohteesi jo itsessään asettuvat nykyisiin riskielementteihin, eli ovatko ne mahdollisesti jo itsessään niihin herkempiä ja mikä on niiden pitkän aikajänteen riski ja potentiaali.

Samoin tulee ottaa huomioon oma ajallinen sijoitushorisontti ja mahdollinen rahantarve toisaalla.

Kukaan ei tiedä onko nyt kyse vasta "talouskriisi kakkosen" alkumaningeista ja alkaako kriisi vain eskaloitumaan, vai rauhoittuuko tilanne ja pääsevätkö itä ja länsi järjelliseen konfliktin ratkaisuun.

Toisaalta jos nyt uhkan alla myyt rahasto-osuutesi pois, niin turvaat pääomasi ja voit tarkkailla rauhassa tilanten kehittymistä ja palata takaisin jos ja kun tilanne tasoittuu / korjaantuu, sillä ei potentiaalit sijoitukohteet minnekään katoa.

Parhaimmillaan kriisin "ansiosta" voi saada hankittua fundamentaaleiltaan hyviä ei erityisen kriisiherkkiä kohteita pitkään salkkuun maltillisella hinnalla. Itselläni Nokia suunniteltu pysyväksi tiiviisti salkussa vielä vuosia.

Ps. Warren Buffet valitsee sijoituskohteensa fundamentalisella tavalla jossa säilyttää ne läpi myrkyjenkin ja vain lisää omistustaan niissä kriisien aiheuttamissa kurssinlaskuissa.

Yksi oleellinen asia on tietää ja tuntea sijoituskohteensa ja voida luottaa sen pitkän aikavälin potentiaaliin. Silloin voi laskuissa hankkia osakeita lisää.

Alla kiinnostavaa pohdittavaa suhteessa omaan sijoittamisen lähestymistapaansa Buffetin ajattomine viisauksineen.

"Buffettin parhaat vinkit sijoittajalle 2014"

- http://blog.kauppalehti.fi/80-plus-paivassa-osakesijoittajaksi/buffettin-parhaat-vinkit-sijoittajalle-2014

• W.B 2014

Nämä ovat hieman outoja nämä avaukset joissa "keskustelun avaaja" itse katoaa paikalta takaviistoon.

• Ap.

En kadonnut - vietin pari yötä nettiyhteyden ulottumattomissa.

Tuntuu sille, että taidan odotella kuukauden tai kaksi ja sitten arvioida tilannetta uudelleen. Perjantain kurssinousu rapakon takana paransi tilannetta hieman. Rahoitusmarkkinoilla ollaan nyt selvästi hermostuneita eikä isokaan korjausliike mahdoton ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3708
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2810
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      263
      2667
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1875
    5. 216
      1401
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1210
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      1027
    8. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      30
      963
    9. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      907
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      90
      907
    Aihe