Alkuraskauden alhainen hemoglobiini

Kummastunut

Moikka!

Kävin eilen ensimmäisessä neuvolassa, jossa hemoglobiini oli vaivaiset 94! Selittää vetämättömän olon, ja jatkuvan huimauksen..
Sain neuvolasta heti mukaan purkillisen rautaa, jota otan kaksi kerrallaan.. Onko muilla ollut heti alussa noin surkea hemoglobiini, ja mistä mahtaa johtua? Ja kuinka nopeasti on lähtenyt raudan avulla nousuun?
Nyt on menossa rv8 3, ruokavalio on normaali, ja normaalisti hemoglobiini on ollut ihan ok arvoissa!

7

1494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgfgbsgfgnf

mä otan rautaa purkista muutenkin .jo 4 pv ennen menkkoja aloitan .ja lopetan pari päivää ennen menkkojen loppua.eikä huimaa.
      käytä ihmeessä tuo rautakuuri sinäkin niin eiköhän olo kohene.itseasiassa jo parissa päivässä.
      hemirauta ei minusta niin hyvä kuin esim retafer.

• 12+6

Mulla ollut läpi elämän huono hb ja raskaudessa se sitten laski entisestään. Hb oli heti alusta alkaen alle 100 ja ferrit (varastot) 3. Rautaa söin tabletteina, nesteenä ja tippoina. Kaikkia kolmea yhtäaikaa, mutta silti arvot vain laski.
      Lopulta päätyivät tiputtamaan suoraan suoneen. Pari kertaa laitettiin ja johan pomppas arvot. Ikää ei oo ennen eikä jälkeen ollu niin hyvät arvot (130-140) :) Hiki virtas ja energiaa piisas loppuraskauden ajan :D

• Huis

Moi, pakk heti kysyä kun löytyi kohtalotoveri :), että millaset sun hempparit oli ja miten monta kertaa sulle tiputettiin rautaa suoneen. Entä miten synnytys meni?? Oliko vuotoa ja varauduttiinko siihen jotenkin erityisesti??

Mulla menossa 36 4 ja hemppari 90, ei noussut rautatableteilla joten lääkäri määräs rautatipan jonka sain eka kerran pari päivää sit. Uusi satsi viikon kuluttua ekasta.
        Tuon tipan jälkeen multa ei ole otettu hempparia, otetaan vasta kun toinen tankkaus tehty. Mutta ihmeellistä käsien ja jalkojen kuumotusta on esim.ollut, voiskohan liittyä tuohon rautatippaan??
        Mua pelottaa vaan, kun edellisessä synnytyksessä mulla oli atonista vuotoa(kohtu ei kuulemma supistunut kunnolla), että miten käy jos hempat huonot ja synnytyksessä tulee vuotoa :( ?!

• 12+6
        Huis kirjoitti:

Moi, pakk heti kysyä kun löytyi kohtalotoveri :), että millaset sun hempparit oli ja miten monta kertaa sulle tiputettiin rautaa suoneen. Entä miten synnytys meni?? Oliko vuotoa ja varauduttiinko siihen jotenkin erityisesti??

Mulla menossa 36 4 ja hemppari 90, ei noussut rautatableteilla joten lääkäri määräs rautatipan jonka sain eka kerran pari päivää sit. Uusi satsi viikon kuluttua ekasta.
        Tuon tipan jälkeen multa ei ole otettu hempparia, otetaan vasta kun toinen tankkaus tehty. Mutta ihmeellistä käsien ja jalkojen kuumotusta on esim.ollut, voiskohan liittyä tuohon rautatippaan??
        Mua pelottaa vaan, kun edellisessä synnytyksessä mulla oli atonista vuotoa(kohtu ei kuulemma supistunut kunnolla), että miten käy jos hempat huonot ja synnytyksessä tulee vuotoa :( ?!

Mulla menossa 36 4 ja hemppari 90, ei noussut rautatableteilla joten lääkäri määräs rautatipan jonka sain eka kerran pari pä

En nyt muista ihan tarkkaan hemoglobiinia, mutta muistelisin, että pyöri siinä 90:n hujakoilla. Ja varastot tosiaan myös laski koko ajan (seurattiin verikokeilla säännöllisesti).
        2 kertaa pistettiin suoneen. Mulla kans tuli tommosta kuumotusta varsinkin ensimmäisen tiputuksen jälkeen. Mutta meni kyllä sitten ohi. Heti en huomannu mitään vaikutusta, mutta parin viikon kulues suurinpiirtein aloin huomaamaan vaikutuksen. Ja siis se hikoilu! Kun koko alkuraskauden oli jäätävä vilu, niin sit loppuraskauden törkee hiki :D

Synnytys mulla meni tosi hyvin. Vuotoa tuli tosi vähän ja kohtu supistu nopeesti. Mutta just sen takia ne halus hb:n kohomaan ennen synnytystä, että jos olis tullu runsasta vuotoa tms.
        Myös synnytyksen jälkeen on seurattu mun hb:ta. On muuten edelleen ihan hyvä (viimeks oli n. 125), vaikka synnytyksestä jo puolisen vuotta :)
        Mutta uskoisin, että sullakin alkaa nuo suoneen tiputetut tehoomaan kyllä.
        Mulla siis ei oo ikinä mikään rauta tehonnu ja tuolla tuli heti nuon hyvät lukemat :)

• 12+6
        Huis kirjoitti:

Puhelin jumitti ja onnistuin sen kans sählätes sitten jotenkin näköjään kopioitteen osan sun tekstistä tohon mun vastauksen alkuun :o

• Huis

12 6 kiitos vastauksesta :). Huomasin itekin että kyselin asioita joita olit kirjaillut jo tuohon aiempaan kirjoitukseesi :O!

Ens viikon tankkauksen jälkeen mun pitää odottaa 2 viikkoa ja sitten vasta tosiaan otetaan verikokeet miten tankkaus vaikuttanut..menee kyllä tosi lähelle synnytystäkin!! Niinkun tuossa aiemmin kirjoitin, niin mulla on hiipinyt nyt synnytyksen lähestyessä hirvee paniikki siitä, jos tuleekin sitä atonista tai muuta vuotoa paljon :/. Etenkin kun kuulin vasta raskauden puolivälissä että mulla oli edellisessä synnytyksessä ollut moista vuotoa..
      Lääkäri kertoi että siihen varaudutaan vahvalla oksitosiinitipalla(normaalia reilusti vahvemmalla) ja kohdun hieronnalla synnytyksen jälkeen. Apua, oon siis ihan hemmetin huolissani tai oikeemmin peloissani.

Toivottavasti raudat nousis ja kaikki menis hyvin!

• yleistä on

HB:n viitearvot :
      Miehet: 134–167 g/l
      Naiset: 117–155 g/l

Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus (lisää raudan tarvetta), imetys, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.

Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.

Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista kudosten käyttöön.

Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista.

Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta.

Jos ravinnosta saa rautaa vain niukasti, elimistö ottaa tarvitsemansa raudan varastoistaan. Kun varastoihin syntyy vajausta, lihasten hapotus kovassa liikunnassa voi olla normaalia voimakkaampaa. Vasta varastojen tyhjennyttyä syntyy anemia, jonka tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen väsymys ja hengästyminen. Lievä puutos ja anemia määritellään verikokeessa.

Puutos korjataan rautavalmisteella. Rautavalmistetta ei pidä käyttää varmuuden vuoksi, sillä liikasaanti on haitallista.

Tässä 2 hyvää valmistetta, joista ei saa vatsavaivoja eli vältä apteekin valmisteita. Otetaan maidottoman ruuan kera. Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja Citymarket.
      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

http://www.valioravinto.fi/kelasin-rauta

Tässä viljojen haitoista:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67