Outoa kolinaa etupäästä.

peksi

Mikä mahtaisi olla kolinaan syynä? Aina monttuun ajettaessa vasen etupää kolahtaa sillai ärsyttävästi. Auto oli just katsastuksessa eikä mitään vikaa löydetty vaikka syytä kolinaan oikein hakemalla haettiin. Ainoa vika mikä ilmeni oli, että etupään molemmat jouset oli poikki. Ei kai tämä voi mitään kolinaa aiheuttaa? Auto on -94 Laguna 2.0rt. Auttakee...!!!

12

33260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lepajoe

      Koiranluut eli vakaajan pystytangot loppu nivelistä, halpa ja helppo homma.

      • Rassari

        Koiranluiden väljistyminen ei aiheta yksittäistä kolahdusta kuoppaan ajettaessa, vaan ennemminkin tiheätahtista naputusta kuopissa.

        Kallistuksenvakaajan koiranluiden välykset on helppo testata: Jos ajat vuorotellen jomman kumman puolen kuoppaan, väljistynyt koiranluu, olipa kummalla puolella vaan, pitää kuopan kohdalla ääntä. Jos vika muualla pyöräntuennassa, kolahdus kuuluu aina kuopan puolelta. Mutta ei asiat käytännössä näin yksinkertaisia aina ole.


      • Zas
        Rassari kirjoitti:

        Koiranluiden väljistyminen ei aiheta yksittäistä kolahdusta kuoppaan ajettaessa, vaan ennemminkin tiheätahtista naputusta kuopissa.

        Kallistuksenvakaajan koiranluiden välykset on helppo testata: Jos ajat vuorotellen jomman kumman puolen kuoppaan, väljistynyt koiranluu, olipa kummalla puolella vaan, pitää kuopan kohdalla ääntä. Jos vika muualla pyöräntuennassa, kolahdus kuuluu aina kuopan puolelta. Mutta ei asiat käytännössä näin yksinkertaisia aina ole.

        itsellä sama ongelma. Kuinka nopeasti koiranluut tulisi vaihtaa ? Voiko aiheuttaa myös muita ongelmia ? Huoltoon olisi matkaa vielä 4000km.


    • Kolinoita korjannut

      Itsellä eräs kolina etsitytti itseään pitkään. Kolina tosin kuului oikealta puolenta, samoin kuoppaan ajettaessa, mutta myös joskus vaihdetta vaihdettaessa. Kolinan aiheutti väärin säädetty moottorin ylemmän kumityynyn liikken rajoitin. Kun moottori heilahti reilummin, rajotin "pohjasi" ja sai aikaan vaikeasti paikallistettavan kolahduksen.

      Yhtenä vaihtoehtona on että iskarin yläpään tukikumi on hajonnut. Selviää kun avaat konepellin ja tutkit onko kumipurua ilmestynyt tukikumin ympärille ja näyttääkö kumi ehjältä. Inssi ei puutu asiaan vaikka osaisikin, kun syntyvä välys ei vaikuta ajettavuuteen eikä turvallisuuteen, mutta välyksen pitäisi kyllä näkyä iskaritestissä. Jousen katkeaminen ei aiheuta ääntä, jos irronneet jousen pätkät eivät jää minnekkään kolisemaan.

      • Peksi

        Avasin konepellin ja siellä näytti olevan sitä kumimössöä aika paljon ja sit kun heiluttaa sitä yläpäätä niin se on kyllä ihan väljä. Miten sen kumin saa vaihdettua ja onko se kallis? Avasin sen ison mutterin siitä ylhäältä, mutta ei se silti lähtenyt irti se kumi. Se taitaa olla siellä jossain välissä...


      • Kolinoita korjannut
        Peksi kirjoitti:

        Avasin konepellin ja siellä näytti olevan sitä kumimössöä aika paljon ja sit kun heiluttaa sitä yläpäätä niin se on kyllä ihan väljä. Miten sen kumin saa vaihdettua ja onko se kallis? Avasin sen ison mutterin siitä ylhäältä, mutta ei se silti lähtenyt irti se kumi. Se taitaa olla siellä jossain välissä...

        Täytyy irroittaa koko McPersson paketti korista irti ja sitten purkaa jousirautojen avulla. Paketti on kiinni yläpäästä kolmella mutterilla ja alhaalta kahdella isommalla ruuvilla. Lisäksi täytyy irroitta kallistuksenvakaajan "koiranluut". Älä avaa isoa mutteria ilman jousirautoja, voi ponnantaa jousi silmille. Kumin vaihto onnistuu samalla vaivalla kuin jousien vaihto.

        Alkuperäinen kumi maksaa 225e, Kai Knuutila myy samaa 46e. Vaihda samalla kertaa molemmille puolille. Kääntölaakerit kannatta ehdottomasti vaihtaa samalla kertaa, eivät maksa paljoa työhön nähden. Mikä on iskareiden kunto? Menisi nekin samalla työllä.

        Paljonko autolla on muuten ajettu? Minulla oli ajettu 190tkm vastaavan remontin kohdalla.


      • Peksi
        Kolinoita korjannut kirjoitti:

        Täytyy irroittaa koko McPersson paketti korista irti ja sitten purkaa jousirautojen avulla. Paketti on kiinni yläpäästä kolmella mutterilla ja alhaalta kahdella isommalla ruuvilla. Lisäksi täytyy irroitta kallistuksenvakaajan "koiranluut". Älä avaa isoa mutteria ilman jousirautoja, voi ponnantaa jousi silmille. Kumin vaihto onnistuu samalla vaivalla kuin jousien vaihto.

        Alkuperäinen kumi maksaa 225e, Kai Knuutila myy samaa 46e. Vaihda samalla kertaa molemmille puolille. Kääntölaakerit kannatta ehdottomasti vaihtaa samalla kertaa, eivät maksa paljoa työhön nähden. Mikä on iskareiden kunto? Menisi nekin samalla työllä.

        Paljonko autolla on muuten ajettu? Minulla oli ajettu 190tkm vastaavan remontin kohdalla.

        Vika oli juuri siinä yläpään kumissa. Rellulta kysyin hintaa niin oli 148e. Paikallisesta tarvikeliikkeestä sain 59e. Jousi makso 50e. Autolla on ajettu nyt vajaa 300tkm. Kiitos vinkistä 'Kolinoita korjannut'. =)


    • Spede

      se nyt on kuitenkin sillä tavalla että katkenneet jouset voivat aiheuttaa aivan varmasti kolinaa.eihän se jousi istu sinne jousilautaseen enää ollenkaan ja jousen jännitys on kadonnut sen siliäntien kun jousi katkeaa.tottakai se voi kolista kun se pääsee heilahtamaan siellä paikallansa.vaihda myös ne koiranluut niin metelit häviää 95% varmuudella.Tämä tieto on fakta koska niitä työkseni olen vaihdellut.

      • kerro

        kerro nyt tyhmälle mikä on koiran luu? Ei motonetin hinnastosta sellaista löydy.

        Ja jos kolisee,niin pitääkö vaihtaa pallonivelet, raidetangonpäät vai koko raidetanko?

        Kolisee kyllä ja tienpinnan erot huomaa myös jos ajaa vaikka pienistäkin montuista,niin sen huomaa ihan ratissa..


      • xyz
        kerro kirjoitti:

        kerro nyt tyhmälle mikä on koiran luu? Ei motonetin hinnastosta sellaista löydy.

        Ja jos kolisee,niin pitääkö vaihtaa pallonivelet, raidetangonpäät vai koko raidetanko?

        Kolisee kyllä ja tienpinnan erot huomaa myös jos ajaa vaikka pienistäkin montuista,niin sen huomaa ihan ratissa..

        eikös koiran luu ole sama kuin vakaaja.
        Hinta n. 80-90e.


    • Kotton

      ...kallistuksenvakaajan kiinnike, pieni edullinen osa, kannattaa vaihtaa molempiin päihin samalla. Scenicissä oli sama vika.

    • ohje

      Vanhahan tuo jo on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe