Vaimo ei ota lääkkeitään

Zombin puoliso

Vaimolle on siis määrätty jo vuosia sitten Thyroxiinia kilpirauhasen vajaatoimintaan. Huomasin, ettei hän ole ottanut moneen kuukauteen nytkään lääkkeitään ja jo aikaisemmin on ollut vaikeuksia ottaa lääkkeet.

Sen mitä olen oireista lukenut, niin kaikkihan ne tuntuu olevan vaimolla päällä, hiukset lähtee ja paino nousee. Jonkinlaista älyllistä taantumistakin olen havainnut ja se mikä kaikkein eniten ärsyttää on aivan älytön saamattomuus. Nainen ei saa kerrassaan mitään aikaiseksi, kokoajan täytyy patistaa pienimpäänkin hommaan.

Tottakai ymmärrän, että sairaudesta nämä kaikkii johtuu, mutta mikä ihme siinä lienee, että ne lääkkeet on niin vaikea ottaa? Olen tätä monta kertaa vaimolta kysynyt, mutta ei sieltä saa vastaukseksi muuta kuin että joojoo.

Mitä tuosta lääkkeitten ottamattomuudesta lopulta seuraa?

11

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seurauksia

      Lopulta myös aivolisäke lakkaa tuottamasta TSH:ta aikaa myöten. Ensin T4V ja T3V loppuvat. Pahimmassa tapauksessa tulehdusarvot ovat "pilvissä". Seurauksena on aivolisäkkeen vajaatoiminta, josta on oma kirjoitus Terveyskirjaston sivuilla.

      Ainakaan Thyroxinin sivuvaikutuksia ei tarvitse pelätä. Se on täysin turvallinen toisin kuin psykiatriset valmisteet.

    • Järkyttävää

      Aivan järkyttävää! Vaimosihan vahingoittaa tosi pahasti itseään. Thyroxin ei ole lääke kuten burana tai antibiootti vaan hormonikorvausvalmiste. Se on synteettistä tyroksiinia, joka korvaa kilpirauhasen omaa tyroksiinihormonia, jota vaimosi kilpirauhanen ei tuota riittävästi.

      Kilpirauhashormonit ovat välttämättömiä ihmisen joka ikiselle solulle. Jos vaimosi ei hänelle määrättyä Thyroxinia ota, on selvitettävä syy. Kysy, miksi hän ei sitä ota. Vaikuttaa siltä, että hänellä on mielenterveysongelma. Thyroxinin pois jättäminen aiheuttaa masennusta. Jos vaimollasi on vainoharhaisuuttaa ja hän esim. epäilee Thyroxinin olevan "myrkkyä", kyse on muusta kuin masennuksesta. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta, mutta ei vainoharhaisuutta.

      Mitä voit tehdä? Kun vaimosi on menossa lääkäriin, ota lääkäriin etukäteen yhteyttä esim. kirjeitse, jotta lääkäri tietää, ettei vaimosi ota Thyroxinia. Hän voi selittää vaimollesi, miten tärkeää Thyroxinin jokapäiväinen ottaminen on.

      Toisaalta, anna vaimollesi Thyroxin-annos ja lasillinen vettä aamulla heti, kun heräätte. Ne voi laittaa vaikka yöpöydälle valmiiksi. Kun vaimosi on valvottuna ottanut Thyroxinia muutaman kuukauden ja huomaa olonsa parantuneen, hän varmasti jatkaa sitä ilman patisteluakin.

      • Zombin puoliso

        Kuten tuossa aloitusviestissäni jo kerroinkin, niin olen kysynyt - monta kertaa. Mutta mitään järkevää vastausta vaimo ei anna. Suuttuu kun aikani tivaan, eikä ala keskustelemaan koko asiasta.

        Jotain mielenterveysongelmaa olen itsekin epäillyt jo pitkään, sillä moni muukin omista asioistaan huolehtiminen on melko hakusessa. Hankala sanoa kun en ole lääkäri eikä ketään voi väkisinkään lääkärille viedä. En kuitenkaan usko, että hän minään myrkkynä thyroxinia pitää.

        Nyt kun tarkastin, niin viimeisin hänen apteekista ostamansa thyroxin purkki on aika tarkkaan vuoden takaa. Purkissa olleesta lapusta laskin, että hänen annostuksellaan täysi purkki kestäisi alle kuukauden ja siellä oli vielä reilu viikon annos jäljellä. Eli käytännössä hän ei ole syönyt vuoteen ollenkaan lääkkeitään.

        Lähden aamuisin paljon aikaisemmin töihin, niin en pysty valvomaankaan että lääkkeet tulee otettua. Viikonloppuisin tuo toimisi. Sen verran tein asialle, että ostin hänelle dosetin ja sovittiin ajan varaamisesta lääkärille ensi viikoksi, että saa uusittua reseptinsä. Jotenkin vaan alkaa itseltäkin jaksaminen loppua, kun tästä samasta asiasta ollaan väännetty jo vuosia ja kuitenkin kyse on aikuisesta ihmisestä jonka pitäisi itse hoitaa lääkkeenottonsa. Meillä on lapsiakin, niin välillä tuntuu että vaimo on yksi lapsi lisää jota täytyy joka vaiheessa holhota. Itseasiassa lapsetkin pitävät paremmin huolen, että esimerkiksi vitamiinit tulee otettua aamuisin.


      • Järkyttävää
        Zombin puoliso kirjoitti:

        Kuten tuossa aloitusviestissäni jo kerroinkin, niin olen kysynyt - monta kertaa. Mutta mitään järkevää vastausta vaimo ei anna. Suuttuu kun aikani tivaan, eikä ala keskustelemaan koko asiasta.

        Jotain mielenterveysongelmaa olen itsekin epäillyt jo pitkään, sillä moni muukin omista asioistaan huolehtiminen on melko hakusessa. Hankala sanoa kun en ole lääkäri eikä ketään voi väkisinkään lääkärille viedä. En kuitenkaan usko, että hän minään myrkkynä thyroxinia pitää.

        Nyt kun tarkastin, niin viimeisin hänen apteekista ostamansa thyroxin purkki on aika tarkkaan vuoden takaa. Purkissa olleesta lapusta laskin, että hänen annostuksellaan täysi purkki kestäisi alle kuukauden ja siellä oli vielä reilu viikon annos jäljellä. Eli käytännössä hän ei ole syönyt vuoteen ollenkaan lääkkeitään.

        Lähden aamuisin paljon aikaisemmin töihin, niin en pysty valvomaankaan että lääkkeet tulee otettua. Viikonloppuisin tuo toimisi. Sen verran tein asialle, että ostin hänelle dosetin ja sovittiin ajan varaamisesta lääkärille ensi viikoksi, että saa uusittua reseptinsä. Jotenkin vaan alkaa itseltäkin jaksaminen loppua, kun tästä samasta asiasta ollaan väännetty jo vuosia ja kuitenkin kyse on aikuisesta ihmisestä jonka pitäisi itse hoitaa lääkkeenottonsa. Meillä on lapsiakin, niin välillä tuntuu että vaimo on yksi lapsi lisää jota täytyy joka vaiheessa holhota. Itseasiassa lapsetkin pitävät paremmin huolen, että esimerkiksi vitamiinit tulee otettua aamuisin.

        Kuten aiemmin sanoin, ota vaimosi lääkäriin yhteyttä ennen kuin vaimosi menee vastaanotolle ja kerro tämä sama, mitä täällä kirjoitit. Soita tai toimita kirje. Monet lääkärit eivät lue ulkopuolelta tulleita sähköposteja eivätkä ainakaan vastaa niihin. Ainakin minun paikkakunnalla heitä on kielletty tekemästä niin tietoturvan takia.

        Lääkäri määrää taatusti kontrollilabrakokeet ja jos vaimosi salaa Thyroxinin ottamattomuuden, lääkityksen annostus menee aivan sekaisin. Siksi yhteydenottosi olisi tärkeä.

        Jos vaimo ei valvomatta itsenäisesti ota Thyroxinia, anna se hänelle ennen töihin lähtöäsi. Vaimo nukahtaa varmasti uudelleen. Jos tämä ei toimi, voitte kokeilla Thyroxinin ottoa illalla juuri ennen nukkumaan menoa. Mahan tulisi olla tyhjä.

        Printtaa netistä vaimollesi esimerkiksi Kilpirauhasliiton sivustolta www.kilpirauhasliitto.fi tai muusta lähteestä lista kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista, jotta vaimosi näkisi, mistä kaikista vaivoista pääsisi eroon, jos ottaisi tarvitsemansa Thyroxinin. Masennus, saamattomuus ja itsestään huolehtimisen vaikeus ovat vajaatoiminnan oireita. Koska hän on äiti, hänen velvollisuutensa on pitää itsestään huolta, jotta kykenee huolehtimaan lapsistaan!

        Tsemppiä, zombien mies!


      • Järkyttävää
        Zombin puoliso kirjoitti:

        Kuten tuossa aloitusviestissäni jo kerroinkin, niin olen kysynyt - monta kertaa. Mutta mitään järkevää vastausta vaimo ei anna. Suuttuu kun aikani tivaan, eikä ala keskustelemaan koko asiasta.

        Jotain mielenterveysongelmaa olen itsekin epäillyt jo pitkään, sillä moni muukin omista asioistaan huolehtiminen on melko hakusessa. Hankala sanoa kun en ole lääkäri eikä ketään voi väkisinkään lääkärille viedä. En kuitenkaan usko, että hän minään myrkkynä thyroxinia pitää.

        Nyt kun tarkastin, niin viimeisin hänen apteekista ostamansa thyroxin purkki on aika tarkkaan vuoden takaa. Purkissa olleesta lapusta laskin, että hänen annostuksellaan täysi purkki kestäisi alle kuukauden ja siellä oli vielä reilu viikon annos jäljellä. Eli käytännössä hän ei ole syönyt vuoteen ollenkaan lääkkeitään.

        Lähden aamuisin paljon aikaisemmin töihin, niin en pysty valvomaankaan että lääkkeet tulee otettua. Viikonloppuisin tuo toimisi. Sen verran tein asialle, että ostin hänelle dosetin ja sovittiin ajan varaamisesta lääkärille ensi viikoksi, että saa uusittua reseptinsä. Jotenkin vaan alkaa itseltäkin jaksaminen loppua, kun tästä samasta asiasta ollaan väännetty jo vuosia ja kuitenkin kyse on aikuisesta ihmisestä jonka pitäisi itse hoitaa lääkkeenottonsa. Meillä on lapsiakin, niin välillä tuntuu että vaimo on yksi lapsi lisää jota täytyy joka vaiheessa holhota. Itseasiassa lapsetkin pitävät paremmin huolen, että esimerkiksi vitamiinit tulee otettua aamuisin.

        Jos vaimosi kävi lääkärillä ennen kuin sait viestin hänelle, kirje ehtii vielä perille ennen annostuksen määrittelyä labratulosten mukaan.


    • Vajaa rouva

      Kuulostaa tosiaan siltä, että vaimolla on jotakin mielenterveysongelmaa takana. Thyroxinit aamulla vesilasillisen kanssa kun nyt ei ole vaikeaa, eli jotakin muuta on takana. Vaimosi sairastuu varmasti vielä pahemmin, jos jatkaa lääkityksen laiminlyömistä. suostuisiko vaimo menemään mielenterveystoimistoon keskustelemaan aiheesta?

    • Thyroziniä jo 44v.

      Entäs jos herätät aamulla häntä sen verran,että ottaa lääkkeen.se olisi hyvä ottaakkin tyhjään vatsaan...kuukauden päästä voisi jo huomata kohennusta olotilassa.

    • Järkyttävää

      Kuuluuko mitään uutta? Saitko vaimosi lääkäriin ja ottaako hän nyt Thyroxinit joka päivä? Toivottavsti, teidän koko perheen takia.

      • Zombin puoliso

        Vaimo on ottanut thyroxiininsa sen dosetin oston jälkeen joka päivä. Ottanut ihan oma-alotteisesti kun olen illalla tarkastanut. Mitä tästä nyt on, vähän reilu pari viikkoa ja nyt jo huomaa selvää parannusta vaimon vireystilaan. Leiponut ja imurikin löytää käteen ilman ylimääräistä patistamista.


      • Järkyttävää
        Zombin puoliso kirjoitti:

        Vaimo on ottanut thyroxiininsa sen dosetin oston jälkeen joka päivä. Ottanut ihan oma-alotteisesti kun olen illalla tarkastanut. Mitä tästä nyt on, vähän reilu pari viikkoa ja nyt jo huomaa selvää parannusta vaimon vireystilaan. Leiponut ja imurikin löytää käteen ilman ylimääräistä patistamista.

        Ai ku kiva kuulla. :)

        Kun toinen pari viikkoinen kuluu, olo paranee entisestään.
        Tärkeää on, että vaimosi ottaa Thyroxinin aamulla tyhjään mahaan, 20 min ennen aamiaista, eikä ota kalkki- tai rautatablettia neljään tuntiin. Myös naishormonituotteet (ehkäisypillerit) tulee ottaa eri aikaan.

        Jatkossa on hyvä seurata oireita, sillä ne ja niiden poistuminen kertovat parhaiten annostuksen tasosta. Labrakokeet, etenkään TSH yksin ei riitä. Tavoitteena oireettomuus.

        Hyvää syksyä teille molemmille!


    • Anonyymi

      Minulla vaimo meni täysin sekaisin,kun ei saanut toista tärkeää lääkettä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3346
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      438
      3158
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      131
      2876
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2222
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2070
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1210
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe