Vanhan esitutkintapöytäkirjan tilaus poliisilta?

joku viisas kertoo

Voiko noita pöytäkirjoja tilata monen vuoden takaista jutuista joista tuomiot annettu vai onko niissä jotain rajoituksia?

Esimerkki: Jos olen ollut vastaajana jutussa joka on tapahtunut 2005 ja alkuperäinen epkirja on hukassa ja haluaisin tarkistaa mitä kukin on kuulusteluissa sanonut. Jotainhan se maksaa tietysti, jos voi tilata.

3

3207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+15

Kyllä niitä voi tilata, asianosaisille ne ovat ilmaisia. Yleensä pöytäkirjoja säilytetään poliisiasemilla keskimäärin 10 vuotta. Nyt, kun poliisiasemia on lakkautettu ja yhdistetty vanhojen pöytäkirjojen löytyminen saattaa olla työlästä.

• Ropi...

Itse lähetin juuri tänään päivällä poliisille sähköpostitse seuraavan pyynnön:

"Poliisi
      rikosylikomisario Heikki Särkiniemi
      -tiedoksi oikeuskanslerinvirastolle (ei toimenpiteitä)

Tervehdys,

Koska poliisilla ei ole käytössä yleistä kirjaamo -tyyppistä sähköpostiosoitetta, vaikkakin laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa mielestäni sitä edellyttää, lähetän tämän viestin Teille. Odotan saavani lain mukaisen vastaanottokuittauksen.

Pyydän, että minulle toimitetaan kopiot kaikista niistä rikosilmoituksista/tutkintapyynnöistä, joissa olen asianomistajana, ja joissa rikoksen tekokuntana on Pori.
      (ainakin viimeisten kymmenen vuoden ajalta).

Lisäksi pyydän saada kustakin jutusta esitutkintapöytäkirjat, ja sikäli kuin esitutkinta on kesken/keskeytetty niin selvityksen siitä miksi niin on tehty. Jos esimerkiksi pahoinpitelytapauksessa joka tapahtui aikoinaan Porin linja-autoaseman Tulli-pubissa ei ole esitutkintaa lainkaan aloitettu niin myös selvitys siitä miksi tutkintaa ei ole aloitettu, ottaen myös huomioon myöhemmin toimittamani aineisto jossa nimesin todistajan. Huomautan, että mm. törkeä pahoinpitely on kai jo tuolloin ollut yleisen syytteen alainen rikos?

Niin ikään mikäli esim. jutussa 5650/R/35xxx/14 tutkintaa ei ole vielä aloitettu niin pyydän että minulle selvitetään, että miksi tutkintaa ei ole aloitettu.
      -totean tässä vielä, että mainitun tapauksen Jani xxx asuu, tai on tietääkseni ainakin asunut, xxx:ssa.

Odotan saavani pyytämäni aineiston kahden viikon kuluessa, ja viikon kuluessa ilmoituksen siitä koska aineiston saan."

• 12+6

Ohoh, sinusta en ole kuullutkaan. Tiedossani on kyllä kaksi, jotka molemmat ovat aikoinaan tehneet noin 1000 rikosilmoitusta, tai kantelua. Toinen on jo kuollut ja toinen muutti Yhdysvaltoihin.
        Molemmista oli juttu n. 10 vuotta takaperin iltalehdessä. Ehkäpä sinunkin kannattaisi ainakin tarjota itseäsi em. lehteen. Sehän etsii juuri tämänkaltaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      352
      2816
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1058
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe