Vanhan esitutkintapöytäkirjan tilaus poliisilta?

joku viisas kertoo

Voiko noita pöytäkirjoja tilata monen vuoden takaista jutuista joista tuomiot annettu vai onko niissä jotain rajoituksia?

Esimerkki: Jos olen ollut vastaajana jutussa joka on tapahtunut 2005 ja alkuperäinen epkirja on hukassa ja haluaisin tarkistaa mitä kukin on kuulusteluissa sanonut. Jotainhan se maksaa tietysti, jos voi tilata.

3

3270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+15

Kyllä niitä voi tilata, asianosaisille ne ovat ilmaisia. Yleensä pöytäkirjoja säilytetään poliisiasemilla keskimäärin 10 vuotta. Nyt, kun poliisiasemia on lakkautettu ja yhdistetty vanhojen pöytäkirjojen löytyminen saattaa olla työlästä.

• Ropi...

Itse lähetin juuri tänään päivällä poliisille sähköpostitse seuraavan pyynnön:

"Poliisi
      rikosylikomisario Heikki Särkiniemi
      -tiedoksi oikeuskanslerinvirastolle (ei toimenpiteitä)

Tervehdys,

Koska poliisilla ei ole käytössä yleistä kirjaamo -tyyppistä sähköpostiosoitetta, vaikkakin laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa mielestäni sitä edellyttää, lähetän tämän viestin Teille. Odotan saavani lain mukaisen vastaanottokuittauksen.

Pyydän, että minulle toimitetaan kopiot kaikista niistä rikosilmoituksista/tutkintapyynnöistä, joissa olen asianomistajana, ja joissa rikoksen tekokuntana on Pori.
      (ainakin viimeisten kymmenen vuoden ajalta).

Lisäksi pyydän saada kustakin jutusta esitutkintapöytäkirjat, ja sikäli kuin esitutkinta on kesken/keskeytetty niin selvityksen siitä miksi niin on tehty. Jos esimerkiksi pahoinpitelytapauksessa joka tapahtui aikoinaan Porin linja-autoaseman Tulli-pubissa ei ole esitutkintaa lainkaan aloitettu niin myös selvitys siitä miksi tutkintaa ei ole aloitettu, ottaen myös huomioon myöhemmin toimittamani aineisto jossa nimesin todistajan. Huomautan, että mm. törkeä pahoinpitely on kai jo tuolloin ollut yleisen syytteen alainen rikos?

Niin ikään mikäli esim. jutussa 5650/R/35xxx/14 tutkintaa ei ole vielä aloitettu niin pyydän että minulle selvitetään, että miksi tutkintaa ei ole aloitettu.
      -totean tässä vielä, että mainitun tapauksen Jani xxx asuu, tai on tietääkseni ainakin asunut, xxx:ssa.

Odotan saavani pyytämäni aineiston kahden viikon kuluessa, ja viikon kuluessa ilmoituksen siitä koska aineiston saan."

• 12+6

Ohoh, sinusta en ole kuullutkaan. Tiedossani on kyllä kaksi, jotka molemmat ovat aikoinaan tehneet noin 1000 rikosilmoitusta, tai kantelua. Toinen on jo kuollut ja toinen muutti Yhdysvaltoihin.
        Molemmista oli juttu n. 10 vuotta takaperin iltalehdessä. Ehkäpä sinunkin kannattaisi ainakin tarjota itseäsi em. lehteen. Sehän etsii juuri tämänkaltaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      925
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      167
      784
    Aihe