Suunnittelen valtamerikelpoisen 30-34 jalkaisen purjeveneen hankintaa ulkomailta tai Suomesta. Hallberg Rasseissa (310, 312) tuntuu olevan kaikki kaipaamani ominaisuudet, mutta haluan käydä läpi muutkin vaihtoehdot.
- valtamerikelpoisuus Itämerellä: usean päivän yhtämittainen purjehdus 2-4 hengen miehistöllä ilman tarvetta hakeutua satamaan matkan aikana ajoittaisen kovan tuulen takia
- pinnaohjaus
- erilliset makuukajuutat
- ikähaitari 5-20 vuotta
- vankka rakenne, tämä vene periytyy seuraavalle sukupolvelle aikanaan
Onko keskusteluryhmiä, Suomessa tai ulkomailla, jossa Hallberg Rassyyn ja vaihtoehtoihin voi tutustua muiden kokemusten kautta?
Hallberg Rassy, vaihtoehtoja?
33
3694
Vastaukset
- Seuraava vene
Kiitos, hyvä linkki!
- Aki_
Seuraava vene kirjoitti:
Kiitos, hyvä linkki!
Olikohan joku syy miksi HR34 ei ollut listalla?
- seppomartti
Vancouver 34 saattaisi olla vaihtoehto mutta ehkä harkinnassa olevat veneet ovat mieluummin kahdelle kuin neljälle hengelle pikässä reissussa.
- NCskipper
Noin pieni vene neljälle, kolmellekin tarkoittaa sietämätöntä ahtautta pidemmällä matkalla. 5 jalkaa pituutta on hyvä lisätä. Pariskunnalle tuo on välttävä kokoluokka.
Itämerellä tai Atlantin rannikolla ei ole aihetta nonstop -purjehduksiin. Pitkän legin hyöty katoaa auttamatta vuorokausirytmin sekoittumisesta johtuviin pitkiin lepotaukoihin satamissa. Toimivaa unirytmiä ei ainakaan kippari saavuta 1-4 vrk. legillä, vaan on totaalisen poikki perillä nukuttuaan maksimissaan kolmasosan tarvittavasta ajasta. Hyvä päiväveto ja illaksi rantaan katsomaan paikkoja on toimivin ratkaisu lähivesillä, Kotkasta Gibraltarille. Miehistö lähtee silloin mukaan seuraavillekin reissuille.
Miksi pinnaohjaus on vaatimuksena? Joka tapauksessa pilotti ajaa ainakin 90% matkasta ja järjestelmäpilotin kyky ajaa venettä aallokossa on pinnapilottiin verrattuna paljon parempi. Jo perusteiltaan hitaahkossa veneessä urheilulliset piirteet ovat jokatapauksessa toisarvoinen asia.
Harkitse edes HR36 -luokan veneitä.- Seuraava vene
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Hyviä pointteja, varsinkin yleisellä tasolla.
Suuremman venekoon myötä tulee vastaan asioita, joita en kaipaa tai jotka pitää ottaa huomioon:
- veneen ja purjeiden käsittely satamissa, luonnonsatamissa, varsinkin yksin purjehdittaessa
- suuremmat hankinta- ja ylläpitokustannukset (mieluummin pieni ja laadukas kuin suuri ja laadukas). Esim. 5 lisäjalkaa HR:n kohdalla ei tuo meille mainittavampaa lisäarvoa. Lupaan kuitenkin harkita asiaa.
Pitkiä legejä teemme Itämerellä jo nyt ylirikatulla purkkarillamme. Puolet tämän kesän legeistä olivat vuorokauden mittaisia ja pystyimme valitsemaan säiden puolesta mukavimmat seudut pidempää oleskelua kaupunkisatamissa. Edellisinä kesinä olemme tehneet tyypillisesti 2-3 päivän legejä ja kippari on päässyt nukkumaan aina kun väsyttää. Aikataulullisesti ja fiiliksellisesti on iso ero astua maihin ensimmäisen kerran Kalmarissa tai Visbyssä verrattuna perinteiseen päivämatkailuun.
Kysyit pinnaohjauksesta. En ole tullut ajatelleeksi järjestelmäpilotin ja pinnapilotin eroa suorituskyvyssä - siitä olisi hyvä kuulla lisää. Jos niissä on eroa, onko järjestelmäpilotteja asennettu pinnaveneisiin? Pinnaohjauksessa on monia hyviä puolia. On se varmasti myös tottumiskysymys.
Tässä vielä linkki ranskalaisen yksinpurjehtijan sivustolle. Tapasin hänet Simrishamnissa joku vuosi sitten ja sillon pääsin tutustumaan HR:ään kunnolla ensimmäistä kertaa. Jotain tällaista venettä siis kaipaan.
https://sites.google.com/site/sibellelamerspitzberg/les-navigations-de-papy-boom-hr-31/voyage-au-spitzberg - Joakim1
Seuraava vene kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Hyviä pointteja, varsinkin yleisellä tasolla.
Suuremman venekoon myötä tulee vastaan asioita, joita en kaipaa tai jotka pitää ottaa huomioon:
- veneen ja purjeiden käsittely satamissa, luonnonsatamissa, varsinkin yksin purjehdittaessa
- suuremmat hankinta- ja ylläpitokustannukset (mieluummin pieni ja laadukas kuin suuri ja laadukas). Esim. 5 lisäjalkaa HR:n kohdalla ei tuo meille mainittavampaa lisäarvoa. Lupaan kuitenkin harkita asiaa.
Pitkiä legejä teemme Itämerellä jo nyt ylirikatulla purkkarillamme. Puolet tämän kesän legeistä olivat vuorokauden mittaisia ja pystyimme valitsemaan säiden puolesta mukavimmat seudut pidempää oleskelua kaupunkisatamissa. Edellisinä kesinä olemme tehneet tyypillisesti 2-3 päivän legejä ja kippari on päässyt nukkumaan aina kun väsyttää. Aikataulullisesti ja fiiliksellisesti on iso ero astua maihin ensimmäisen kerran Kalmarissa tai Visbyssä verrattuna perinteiseen päivämatkailuun.
Kysyit pinnaohjauksesta. En ole tullut ajatelleeksi järjestelmäpilotin ja pinnapilotin eroa suorituskyvyssä - siitä olisi hyvä kuulla lisää. Jos niissä on eroa, onko järjestelmäpilotteja asennettu pinnaveneisiin? Pinnaohjauksessa on monia hyviä puolia. On se varmasti myös tottumiskysymys.
Tässä vielä linkki ranskalaisen yksinpurjehtijan sivustolle. Tapasin hänet Simrishamnissa joku vuosi sitten ja sillon pääsin tutustumaan HR:ään kunnolla ensimmäistä kertaa. Jotain tällaista venettä siis kaipaan.
https://sites.google.com/site/sibellelamerspitzberg/les-navigations-de-papy-boom-hr-31/voyage-au-spitzbergKyllä järjestelmäpilotteja on asennettu pinnaveneisiin, mutta kaikkiin tuskin onnistuu, ainakaan fiksusti. Vaatii tilaa peräsinakselilla ja sen ymäriillä.
Järjestelmäpilotin suuri etu on siinä, että se on aina valmiina. Lisäksi työyksikkö on yleensä vahvempi ja nopeampi. - NCskipper
Seuraava vene kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Hyviä pointteja, varsinkin yleisellä tasolla.
Suuremman venekoon myötä tulee vastaan asioita, joita en kaipaa tai jotka pitää ottaa huomioon:
- veneen ja purjeiden käsittely satamissa, luonnonsatamissa, varsinkin yksin purjehdittaessa
- suuremmat hankinta- ja ylläpitokustannukset (mieluummin pieni ja laadukas kuin suuri ja laadukas). Esim. 5 lisäjalkaa HR:n kohdalla ei tuo meille mainittavampaa lisäarvoa. Lupaan kuitenkin harkita asiaa.
Pitkiä legejä teemme Itämerellä jo nyt ylirikatulla purkkarillamme. Puolet tämän kesän legeistä olivat vuorokauden mittaisia ja pystyimme valitsemaan säiden puolesta mukavimmat seudut pidempää oleskelua kaupunkisatamissa. Edellisinä kesinä olemme tehneet tyypillisesti 2-3 päivän legejä ja kippari on päässyt nukkumaan aina kun väsyttää. Aikataulullisesti ja fiiliksellisesti on iso ero astua maihin ensimmäisen kerran Kalmarissa tai Visbyssä verrattuna perinteiseen päivämatkailuun.
Kysyit pinnaohjauksesta. En ole tullut ajatelleeksi järjestelmäpilotin ja pinnapilotin eroa suorituskyvyssä - siitä olisi hyvä kuulla lisää. Jos niissä on eroa, onko järjestelmäpilotteja asennettu pinnaveneisiin? Pinnaohjauksessa on monia hyviä puolia. On se varmasti myös tottumiskysymys.
Tässä vielä linkki ranskalaisen yksinpurjehtijan sivustolle. Tapasin hänet Simrishamnissa joku vuosi sitten ja sillon pääsin tutustumaan HR:ään kunnolla ensimmäistä kertaa. Jotain tällaista venettä siis kaipaan.
https://sites.google.com/site/sibellelamerspitzberg/les-navigations-de-papy-boom-hr-31/voyage-au-spitzbergSeilaan yksin 12 -metrisellä, 10 tonnia painavalla veneellä, nyt La Corunan liepeillä ja alas menossa.
Väittäisin isomman koon tuomien pulmien vähenevän etäännyttäessä Suomesta ja hyötypuolien korostuvan. Poijusouvia ei ole, ankkuroitumista on enemmän. Siinä ruorilta käytettävä vinssin kauko-ohjaus on oikein hyvä. Tein ohjaimen itse ja on toimiva.
Keulapotkuri pienentää venettä, pystyy ajamaan haasteellisimpiinkin paikkoihin ja pääsee pois. Akku-ja tankkikapasiteetit isommat. Jollan saa täysinäisenä kulkemaan mukana. Purjeet ovat suuremmat, mutta vinssit myös.
Silti, olennaisinta on lähtöpäätös ja lähtö. Jos se onnistuu parikin vuotta aiemmin 31 -jalkaisella kuin 36 -jalkaisella, osta se pienempi ja lähde reissuun. Itse en eläkeikää uskaltanut odottaa, vaan paljon aiemmin lähdin. HR tai Najad alle ja menoksi. Heitän yhdeksi ideaksi vielä Nauticat 32(1):n, vaikka se varmaan palstalla lytätäänkin samantien. Olen omistanut tuollaisenkin ja on oiva reissuvene.
Tällä kyllä huomaat seilaavasi ykköskalustolla, vaikka Suomessa laitureissa seisookin isompia ja hienompia veneitä.
- (IR
HR 312 ja 310 ovat oikeastaan hyvin eri aikakauden veneitä ja tietysti hintaeroakin veneillä on n. 100k euroa. 310 on kokoisekseen hyvinkin väljä ja veneessä on erillinen perähytti, kun taas 312:ssa on vain pistopunkka.
Mutta jos annat tarkempaa tietoa budjetista ym., niin saat ehkä hyödyllisempiä vinkkejä. Najadin pienemmistä malleista löytyy usein myös pinnaohjaus. Esim. Najad 320 on mielestäni tyylikkäännäköinen perinteinen matkapursi ja samassa hinta- ja kokoluokassa 312:n kanssa. Toisaalta jos HR 310 on vaihtoehtona, niin eihän mikään vanhempi saman kokoluokan vene pärjää sisätilavertailussa. Toisaalta Itämerelle ko. vene on varmasti toimiva vaihtoehto paremman kevyen kelin suorituskyvyn vuoksi.- Seuraava vene
Kiitos vastauksesta. Muistin mallinumerot väärin: tarkoitin HR:n malleja 31 ja 310 ideaaleina veneinä, joihin alan verrata nyt muita vaihtoehtoja.
Tarvitsemme seuraavaa sukupolvea erillisen perähytin, jossa on tilaa kahdelle. Najad 320:ssa näytti olevan yksi pistopunkka perässä, muuten ihanteellinen vene.
Vastauksessani edelliseen kommenttiin (ks. yllä) kerroin jo, miksi en mielelläni haluaisi yli 34-jalkaista venettä.
Ihanteellinen tingitty hinta vaihtoehtoja etsittäessä on 80-100k€ tai alle. - (IR
Seuraava vene kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Muistin mallinumerot väärin: tarkoitin HR:n malleja 31 ja 310 ideaaleina veneinä, joihin alan verrata nyt muita vaihtoehtoja.
Tarvitsemme seuraavaa sukupolvea erillisen perähytin, jossa on tilaa kahdelle. Najad 320:ssa näytti olevan yksi pistopunkka perässä, muuten ihanteellinen vene.
Vastauksessani edelliseen kommenttiin (ks. yllä) kerroin jo, miksi en mielelläni haluaisi yli 34-jalkaista venettä.
Ihanteellinen tingitty hinta vaihtoehtoja etsittäessä on 80-100k€ tai alle.Ok, nyt ymmärrän paremmin verrokit. Jos 310 menee budjetin yli, niin itse olisin kiinnostuneempi HR 34:sta, jossa on 31:seen verrattuna mm. isompi pa-tankki, tehokkaampi kone, ja vene on ehkä linjoiltaan myös hieman tasapainoisempi. Ei niin, että 31:ssä jotain suurempaa vikaa olisi – vene sai muistaakseni mm. Gelinin kirjassa hyvät arvostelut. Mutta tosiaan erityisesti tuo pa-tankin koko on mielestäni hieman rajoittava asia pidempiä purjehduksia ajatellen. Käsiteltävyydessä tuskin on kovin ratkaisevaa eroa 31:n ja 34:n välillä.
Najadilla toki myös tuossa kokoluokassa vaihtoehtoja pinnaohjauksella.
- Merikrotti
Aika nuorta tuo miehistön ikähaitari - mahtaakohan onnistua?
- 6 + 19
Ovni 32 tai Ovni 345? Valtamerillä suosittuja laadukkaita veneitä. Suurena etuna kääntököli.
http://www.alubat.com/wp-content/uploads/2012/12/ovni-32.pdf
http://www.alubat.com/wp-content/uploads/2012/12/ovni-345.pdf - Kouhia
HR ei ole tilankäytöltään kovin ihmeellinen, ts. 31-34 jalkaiset häviää tilan tarjonnassa monelle modernille konstruktiolle jossa samassa tilassa enemmän esim makuutiloja. Pistopunkkia ei enää tuon kokoisissa veneissä saisi olla.
Lisäksi nuo edullisemman pään HR:t eivät ole kovin ihmeellisiä purjehdittavia kryssillä.
Vastineeksi saat kyllä tukevan venee, joka on melko helppo myydä myöhemmin eteenpäin.
Itse katsoisin myös uudemman sukupolven Maxit (1000-sarja), jotka ovat tukevia tekeleitä.- seppomartti
Ovnissa on pari ongelmaa hinnan lisäksi. Osa pitää galvaanisen korrosion ehkäisemiseksi satamassa rungosta veteen roikkuvia sinkkejä. Ovnit ovat ilman lämpöeristettä mikä viileillä latitudeilla aiheuttaa sisällä kondessikosteutta alumiinirungossa.
- (IR
Olen kyllä aika eri linjoilla tuon tilankäytön osalta, jos puhutaan siis Frersin suunnittelemista veneistä (31 ja 34). Toki nämä veneet eivät ole yhtä leveitä, silitysrautoja tai varalaidaltaan korkeita, kuin useimmat modernit cruising-veneet. Toisaalta sen puhtaan asumistilan väjyyden lisäksi kannattaa tarkastella myös säilytystiloja ja niiden toimivuutta.
Entä saako salonkiin rakennettua meripunkat? AInakin näissä pienemmissä HR:issä salongin selkänojat saa nostettua ylös, jolloin salongin sohvista tulee leveät punkat. Selkänojan takana on puurimoitus, joten ei tarvitse lasikuitua vasten nukkua. Selkänojien taakse vuodevaatteet saa kätevästi säilöttyä päivän ajaksi. Eli pienillä yksityiskohdilla pienemmistäkin tiloista saa enemmän irti.
Vanhemmat HR:t edustavat 70-80-luvun suunnittelua, jolloin oli vielä tyypillistä, että tuollaisessa noin 10 metrisessä veneessä on vain pistopunkka.
- sisämeri vs valtamer
Kummastelen sitä, että haetaan Itämerelle sopivaa venettä ja silti samaan aikaan puhutaan valtameripurjehduksesta. Itämerellä etäisyydet ovat pieniä, korkeintaan 5 vrk:n non-stop legi esim. Hangosta Kieliin tai Köpikseen. Aloittajan haaveilema 30 ft kokoluokan HR on varmasti käypä peli, mutta monella muullakin pärjää Itämerellä mainiosti, jos sisätila meripunkkineen riittää (pienehköllä budjetilla esim. Ballad, Scampi, Antilla yms vanha "pouolitonnari").
Pinnaohjauksen etu on sekin, että autopilotti on huomattavasti halvempi kuin rattiveneeseen tarvittava.
Mielestäni puhutaan aivan eri veneistä, jos tarkoitus on lähteä monivuotiselle valtamerireissulle. Silloin pitää katsella "oikeita" valtameriveneitä, joista joku jo mainitsi Vancouverit (28 ja 34). Valtamerille lähtijän on hyvä miettiä myös veneen valaskolarikestävyyttä, tankkitilavuuksia, staysailin staagia, tuuliperäsimeen soveltuvuutta jne.- Seuraava vene
Kiitos näistä näkökohdista.
Nykyisellä veneellämme olemme käyneet Tanskan salmilla ja todenneet veneen vaihdon tarpeen jossain vaiheessa - haluamme nyt hieman tilavamman veneen, jolla voi turvallisesti lähteä isommille vesille.
Tämä vene hankitaan "loppuiäksi", tulevien eläkepäivien matkoja varten Itämeren ulkopuolelle, Atlantin laitoja etelään ja pohjoiseen. Pallonkierto ei vaikuta todennäköiseltä vaihtoehdolta tässä elämässä. Puoliväliin ja takaisin ehkä. - seppomartti
Seuraava vene kirjoitti:
Kiitos näistä näkökohdista.
Nykyisellä veneellämme olemme käyneet Tanskan salmilla ja todenneet veneen vaihdon tarpeen jossain vaiheessa - haluamme nyt hieman tilavamman veneen, jolla voi turvallisesti lähteä isommille vesille.
Tämä vene hankitaan "loppuiäksi", tulevien eläkepäivien matkoja varten Itämeren ulkopuolelle, Atlantin laitoja etelään ja pohjoiseen. Pallonkierto ei vaikuta todennäköiseltä vaihtoehdolta tässä elämässä. Puoliväliin ja takaisin ehkä.Jos pistetään joukkoon hieman modernimpi reissuvene: faneri komposiittirakenteinen kuin lentokone: RM 1060. On ranskalaisten suosiossa ja kehuma, 400 litran vesitankki, pilottibunkka, kevyt jne.
- vai loppuiäksi?
Seuraava vene kirjoitti:
Kiitos näistä näkökohdista.
Nykyisellä veneellämme olemme käyneet Tanskan salmilla ja todenneet veneen vaihdon tarpeen jossain vaiheessa - haluamme nyt hieman tilavamman veneen, jolla voi turvallisesti lähteä isommille vesille.
Tämä vene hankitaan "loppuiäksi", tulevien eläkepäivien matkoja varten Itämeren ulkopuolelle, Atlantin laitoja etelään ja pohjoiseen. Pallonkierto ei vaikuta todennäköiseltä vaihtoehdolta tässä elämässä. Puoliväliin ja takaisin ehkä.Olette ilmeisesti samassa vaiheessa kuin itsekin olin 40 vuotta sitten eli seilailin Tanskan salmien kautta Pohjanmerelle ja Kielin kanavan kautta takaisin yms eli niin pitkiä reissuja mihin vuosiloma riitti. Siinä sitä kuvitteli tietävänsä millainen "loppuiäksi" hankittava seuraava vene pitäisi olla.
Taisi olla järjestyksessä kuudes "loppuiäksi" hankittu paatti se, jolla tein kolmen vuoden kestoisen pallon kierron. Sitten vene taas vaihtui "loppuiäksi" hankittuun, pienempään ja tukevampaan. Ehkä muutaman vuoden päästä tulee seuraava "loppuiän" vene, en vielä tiedä.
Pointtini on, että:
- älä hanki itsellesi jonkun toisen ihmisen toivepaattia, vaan päätä valinta omien kokemustesi ja tarpeittesi/budjettisi mukaan
- kuvitelma loppuiän venehankinnasta on yleensä illuusio, koska vankat mielipiteet muuttuvat sitä varmemmin ja sitä enemmän ja kauemmaksi valtamerille seilaat! Myös elämän tilanteet muuttuvat ja tilantarve sen mukana (lapset aikuistuvat ja lähtevät jne)
- jos Atlantin laidoilla tarkoitat Patagoniaa etelässä ja vaikkapa Nova Scotiaa pohjoisessa, aloita purjehtiminen paljon lähempää vaikkapa kiertämällä Pohjanmerta ennen "lopullisen" veneen hankintaa ja Atlantin laitojen koluamista. Yksi "unelmaveneeni" osoittautui suureksi pettymykseksi jo ensimmäisen Shetlannin retken aikana, vaikka oli Itämerellä ok. - vankalta näytti!
seppomartti kirjoitti:
Jos pistetään joukkoon hieman modernimpi reissuvene: faneri komposiittirakenteinen kuin lentokone: RM 1060. On ranskalaisten suosiossa ja kehuma, 400 litran vesitankki, pilottibunkka, kevyt jne.
Satuitpa seppomartti maitsemaan minunkin tämän hetkisen kiinnostukseni kohteen. Kesäkuussa Bergenissä tapasin hollannin lipulla seilaavan RM 1060:n. Vankalta matkaveneeltä se tosiaan näytti ja yllättävän isolta kuviin verrattuna. Oletko seilannut RM1060:llä? Hinta lienee utopistisen korkea.
- DolphinD
vai loppuiäksi? kirjoitti:
Olette ilmeisesti samassa vaiheessa kuin itsekin olin 40 vuotta sitten eli seilailin Tanskan salmien kautta Pohjanmerelle ja Kielin kanavan kautta takaisin yms eli niin pitkiä reissuja mihin vuosiloma riitti. Siinä sitä kuvitteli tietävänsä millainen "loppuiäksi" hankittava seuraava vene pitäisi olla.
Taisi olla järjestyksessä kuudes "loppuiäksi" hankittu paatti se, jolla tein kolmen vuoden kestoisen pallon kierron. Sitten vene taas vaihtui "loppuiäksi" hankittuun, pienempään ja tukevampaan. Ehkä muutaman vuoden päästä tulee seuraava "loppuiän" vene, en vielä tiedä.
Pointtini on, että:
- älä hanki itsellesi jonkun toisen ihmisen toivepaattia, vaan päätä valinta omien kokemustesi ja tarpeittesi/budjettisi mukaan
- kuvitelma loppuiän venehankinnasta on yleensä illuusio, koska vankat mielipiteet muuttuvat sitä varmemmin ja sitä enemmän ja kauemmaksi valtamerille seilaat! Myös elämän tilanteet muuttuvat ja tilantarve sen mukana (lapset aikuistuvat ja lähtevät jne)
- jos Atlantin laidoilla tarkoitat Patagoniaa etelässä ja vaikkapa Nova Scotiaa pohjoisessa, aloita purjehtiminen paljon lähempää vaikkapa kiertämällä Pohjanmerta ennen "lopullisen" veneen hankintaa ja Atlantin laitojen koluamista. Yksi "unelmaveneeni" osoittautui suureksi pettymykseksi jo ensimmäisen Shetlannin retken aikana, vaikka oli Itämerellä ok.Erittäin hyviä pointteja ja samaa mieltä tästä, vaikka oma kokemukseni on sekä purjehdusvuosissa, maileissa että veneiden määrässä mitattuna huomattavasti vähäisempi.
Kumpikin vene, jonka olen omistanut on muokannut käsitystä siitä seuraavasta unelmaveneestä. Sanoisin, että veneen oppii tuntemaan läpikoitoisin vain omistamalla (ts. huoltamalla sitä) ja purjehtimalla usean kauden ajan hieman erityyppistä purjehdusta (saaristo vs. avomeri). Toki mahdolliset negatiiviset puolet voivat tulla esiin jo yhdellä kovan kelin purjehduksella.
Tuurillakin on osuutta, sillä yksi myrsky tai kova keli saattaa vaikuttaa päätöksentekoon ja ohjata seuraavan veneen valintaa konservatiivisempaan suuntaan. Omalla kohdallani jouduin ensimmäisellä veneelläni kovempaan keliin yhdellä ensimmäisistä avomerilegeistä. Vaikka kaikki meni lopulta hyvin, kokemus ei ollut pelkästään miellyttävä sillä avotilaan tuli runsaasti vettä roiskeina, moottorin hallintapaneeli kastui ja avotilan luukut vuosivat sisälle. Seuraavan veneen kohdalla halusinkin panostaa juuri mm. avotilan suojaisuuteen ja veneen tukevuuteen avomerellä. Nämä molemmat asiat ovat HR-veneiden suunnittelussa keskeisiä asioita.
Morgan's Cloudin nettisivuilla on mielstäni erittäin hyvä artikkeli veneen valinnasta, joka kannattaa lukaista:
http://www.morganscloud.com/2014/08/05/the-right-way-to-buy-a-boat/ - Utelias1
vai loppuiäksi? kirjoitti:
Olette ilmeisesti samassa vaiheessa kuin itsekin olin 40 vuotta sitten eli seilailin Tanskan salmien kautta Pohjanmerelle ja Kielin kanavan kautta takaisin yms eli niin pitkiä reissuja mihin vuosiloma riitti. Siinä sitä kuvitteli tietävänsä millainen "loppuiäksi" hankittava seuraava vene pitäisi olla.
Taisi olla järjestyksessä kuudes "loppuiäksi" hankittu paatti se, jolla tein kolmen vuoden kestoisen pallon kierron. Sitten vene taas vaihtui "loppuiäksi" hankittuun, pienempään ja tukevampaan. Ehkä muutaman vuoden päästä tulee seuraava "loppuiän" vene, en vielä tiedä.
Pointtini on, että:
- älä hanki itsellesi jonkun toisen ihmisen toivepaattia, vaan päätä valinta omien kokemustesi ja tarpeittesi/budjettisi mukaan
- kuvitelma loppuiän venehankinnasta on yleensä illuusio, koska vankat mielipiteet muuttuvat sitä varmemmin ja sitä enemmän ja kauemmaksi valtamerille seilaat! Myös elämän tilanteet muuttuvat ja tilantarve sen mukana (lapset aikuistuvat ja lähtevät jne)
- jos Atlantin laidoilla tarkoitat Patagoniaa etelässä ja vaikkapa Nova Scotiaa pohjoisessa, aloita purjehtiminen paljon lähempää vaikkapa kiertämällä Pohjanmerta ennen "lopullisen" veneen hankintaa ja Atlantin laitojen koluamista. Yksi "unelmaveneeni" osoittautui suureksi pettymykseksi jo ensimmäisen Shetlannin retken aikana, vaikka oli Itämerellä ok.Mihin "unelmaveneeseen" petyit ja miksi?
- seppomartti
vankalta näytti! kirjoitti:
Satuitpa seppomartti maitsemaan minunkin tämän hetkisen kiinnostukseni kohteen. Kesäkuussa Bergenissä tapasin hollannin lipulla seilaavan RM 1060:n. Vankalta matkaveneeltä se tosiaan näytti ja yllättävän isolta kuviin verrattuna. Oletko seilannut RM1060:llä? Hinta lienee utopistisen korkea.
En ole purjehtinut mutta kysellyt omistajilta kun on lähelle sattunut- ja kurkistanut sisälle.
- seppomartti
Juuri näin kuin "vai loppuiäksi" sanoi. Veneet vaihtuu tarpeiden ja mielihalujen mukaan. Mikää ei ole pysyvää paitsi läski. Vanhemmiten tulee vielä hankittua pari " viimeistä venettä" Vielä suurempi illuusio aloittajalla on:"vankka rakenne, tämä vene periytyy seuraavalle sukupolvelle aikanaan". Seuraavalla sukupolvella on muut ajatukset veneistäkin. Ja nykyiset ovat toivottoman vanhanaikaisia.
- valaistunut
Laitappa "vai loppuiäksi" hieman aatteita venhoistasi ja miksi niihin "petyit".
Voisi saada itsekkin uutta katsantakantaa. - ehjänä perille!
valaistunut kirjoitti:
Laitappa "vai loppuiäksi" hieman aatteita venhoistasi ja miksi niihin "petyit".
Voisi saada itsekkin uutta katsantakantaa.Tulisi liian pitkä tarina luetella kuhunkin veneeseen liittyneet pettymykset.
Ehdottomasti suurin takaisku tuli, kun sinisilmäisesti kuvittelin muidenkin veneiden olevan yhtä tukevasti rakennettuja kuin Antinojan tekemät S&S lasikuituveneet. Eikan tekemällä 30-jalkaisella olin 12 v aikana seilannut monet aviomerikisat ja tehnyt usean Pohjanmeren retken.
Seuraava oli 36ft Peter Norlinin design, jota testit ja kaverit olivat kehuneet. Eka Pohjanmeren "gale" osoitti, että paatti oli minulle kaikkea muuta kuin se"oikea". Aluksi irtosi meripunkan laita, sitten sisämodulin ruuveja alkoi katkeilla. Sisustan natina ja kitinä oli hurjaa, masto notkui ja puomi oli yhtenään vedessä huolimatta myrskyfokasta ja pohjaan reivatusta isosta. Pesuallasta ei voinut käyttää avomerellä, koska se tulvi. Istuinlaatikko oli märkä lähes aina. Istuinlaatikon pohja ei ollut riittävän korkealla vesilinjasta ja sen pohjalla oli luukku moottoritilaan (ei hyvä, vuotaa kumminkin). Vene oli oikein sopiva saaristoon, mutta ei Pohjanmerelle. Kun luottamus veneeseen katoaa, unettomuus alkaa vaivata vapaavuorolla.
Seuraava veneeni oli moderni, tasapohjainen eväkölivene, 35ft Judel&Vrolijk design. Jollamainen ja kiva purjehtia isossakin aallokossa, mutta tasapohja paukkui kryssillä ja peräntakainen aallokko rummutti leveää tasapohjaa satamissa. Vene ei sietänyt kuormausta ilman purjehdustrimmin selvää heikentymistä. Keskiveneessä ei ollut tilaa painavillle varusteille. Kahden hengen kamat veneen valtamerivarustus tuo oman kokemukseni mukaan lisäpainoa n. 1.5 tn. Se olisi ollut aivan liikaa 4.5 tn eväköliselle racer-cruiserille.
…
Nuoruudessa vauhti on tietysti tärkeä kaikessa. Myöhemmin alkaa yhä enemmän arvostaa veneen merikelpoisen tukevaa rakennetta ja rauhallista käytöstä aallokossa. Veneen tärkein ominaisuus on tuoda miehistö turvallisesti satamaan olipa keli mikä tahansa. - Utelias1
ehjänä perille! kirjoitti:
Tulisi liian pitkä tarina luetella kuhunkin veneeseen liittyneet pettymykset.
Ehdottomasti suurin takaisku tuli, kun sinisilmäisesti kuvittelin muidenkin veneiden olevan yhtä tukevasti rakennettuja kuin Antinojan tekemät S&S lasikuituveneet. Eikan tekemällä 30-jalkaisella olin 12 v aikana seilannut monet aviomerikisat ja tehnyt usean Pohjanmeren retken.
Seuraava oli 36ft Peter Norlinin design, jota testit ja kaverit olivat kehuneet. Eka Pohjanmeren "gale" osoitti, että paatti oli minulle kaikkea muuta kuin se"oikea". Aluksi irtosi meripunkan laita, sitten sisämodulin ruuveja alkoi katkeilla. Sisustan natina ja kitinä oli hurjaa, masto notkui ja puomi oli yhtenään vedessä huolimatta myrskyfokasta ja pohjaan reivatusta isosta. Pesuallasta ei voinut käyttää avomerellä, koska se tulvi. Istuinlaatikko oli märkä lähes aina. Istuinlaatikon pohja ei ollut riittävän korkealla vesilinjasta ja sen pohjalla oli luukku moottoritilaan (ei hyvä, vuotaa kumminkin). Vene oli oikein sopiva saaristoon, mutta ei Pohjanmerelle. Kun luottamus veneeseen katoaa, unettomuus alkaa vaivata vapaavuorolla.
Seuraava veneeni oli moderni, tasapohjainen eväkölivene, 35ft Judel&Vrolijk design. Jollamainen ja kiva purjehtia isossakin aallokossa, mutta tasapohja paukkui kryssillä ja peräntakainen aallokko rummutti leveää tasapohjaa satamissa. Vene ei sietänyt kuormausta ilman purjehdustrimmin selvää heikentymistä. Keskiveneessä ei ollut tilaa painavillle varusteille. Kahden hengen kamat veneen valtamerivarustus tuo oman kokemukseni mukaan lisäpainoa n. 1.5 tn. Se olisi ollut aivan liikaa 4.5 tn eväköliselle racer-cruiserille.
…
Nuoruudessa vauhti on tietysti tärkeä kaikessa. Myöhemmin alkaa yhä enemmän arvostaa veneen merikelpoisen tukevaa rakennetta ja rauhallista käytöstä aallokossa. Veneen tärkein ominaisuus on tuoda miehistö turvallisesti satamaan olipa keli mikä tahansa.Kiitos! Mitä venetyyppejä suosittelisit alkuperäisen kysyjän kokoluokassa 30-34ft Pohjanmerelle?
- tuskin loppuiäksi
Utelias1 kirjoitti:
Kiitos! Mitä venetyyppejä suosittelisit alkuperäisen kysyjän kokoluokassa 30-34ft Pohjanmerelle?
Tuollaiseen kysymykseen tulee varmastikin niin monta mielipidettä ja suositusta kuin on vastaajia. Valinta riippuu paljon budjetista. Itse katselisin käytettyjä myös muualta kuin Suomesta. Vanhoja ja varmoiksi koettuja cruisereita ovat vaikkapa Contessa 32 (josta täälläkin väännettiin puolesta ja vastaan), S&S 34, Vancouverit, Victoria 34 jne. Vanhan ja ahtaahkon puolitonnarin (S&S 6,6 tai Antilla 30, Scampi, Ballad) voinee saada edullisesti. Uuden ja modernin vauhtiveneen haluava voisi tutustua Pogo 8.5:een tai vaikka First 31.7:ään. En kuitenkaan tunne kumpaakaan kuin pintapuolisesti enkä tiedä miten ne sopisivat cruising-veneeksi varsinkaan ensimmäisiin Pohjanmeren ylkityksiin. Suomessakin usein purjehtiva ruotsalaiskonkari on tehnyt lukuisia Pohjanmeren soolopurjehduksia HR 29:llään, johon luottaa edelleen. Venettä valitessa on hyvä ajatella sitäkin, miten sittlooda ja sisätilat toimivat matalapainekeleissä eri tuulen suunnilla ja yöpurjehduksessa. Esim. Englannissa on luonnollista, että "seatrial" tehdään ennenkuin kaupasta sovitaan.
- 18+19
Miten olisi Nauticat? Molemmat on vankkoja veneitä ja "purjehdusominaisuuksiltaan" hyvinkin samanlaisia.
- Seuraava vene
Nauticatin sisä- ja kansijärjestelyt ovat minulle tuttuja venemessuilta, mutta purjehdusominaisuuksia en tunne. Jos ne ovat hyvin verrattavissa HR:iin, olen utelias kuulemaan lisää, varsinkin avomeriominaisuuksista.
- 9 + 8
Degerö 33S tai Degerö 35S? Degeröiden etuna on (ainakin näkemissäni yksilöissä) tiikkikannen puuttuminen. Kaikissa (?) HR:ssä on käsittääkseni ruuvattu tiikkikansi joka aiheuttaa aikanaan uusimistarpeen. Ulkomailla olevista ja jatkuvasti kosteudelle altteissa veneissä kai useamminkin.
Molemmissa on rattiohjaus, en tiedä voiko vaihtaa pinnaan. 33S:n on suunnitellut Hans Groop ja 35S:n Håkan Södergren. Työn jälki ja laatu erinomainen.- virikettä valintaan
Jos kysymys on uuden matkaveneen hankinnasta, täytyy kai olla joku erityinen syy miksi valinta olisi vaikkapa Degerö tai HR. Vankkoja avomeripursia on muitakin kuin kotirannoilta tutut merkit ja mallit. Laitan pohdinnan virikkeeksi pari hyvin erilaista vaihtoehtoa, ensimmäisen Ranskasta ja toisen Englannista:
http://www.rm-yachts.nl/index.php?page=zeilboten&boot=RM1060
http://www.southerly.com/yachts/vancouver/34-classic/
Kun n. 10 v sitten kävin tutustumassa Vancouver-veneiden valmistukseen, telakan toimiston seinällä oli kartta ja siinä nuppineuloilla merkitty Vancouver-veneiden sen hetkisiä sijainteja maailman merillä. Ilmeisesti aika moni, ehkä jopa enemmistö, Vanvouverin tilanneista myös oli lähtenyt valtamerille. Suomessa ei taida olla kuin yksi Vancouver 27 (nykyisin pienin malli on 28).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1095971- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056