Autolla ajaminen.

nina2

Hello. Olen vajaa kolmekymppinen ja olen tuskaillut sairauden parissa useita vuosia.Lähdin taannoin ajamaan autolla sadan kilsan päähän,kun kohtaus iski,oli pakko kääntyä takas.Sen jälkeen olen yrittänyt uudelleen samaa reissua useita kertoja,mutta en ole onnistunut.Onko kellään mitään hyviä vinkkejä miten tuon "auto fobian" voisi voittaa?Taajamassa ajaminen onnistuu hyvin.Auttaako esim.xanor debot ennen auto matkalle lähtöä?.Pelottaa ajatuskin,että matkustaminen ei enää onnistuisi.:/

5

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi7

      Rentoutustaito on elin tärkeä kun puhutaan ahdistus/paniikki/masennus. Rentouttavia tekijöitä ovat: liikunta, jooga hengitysharjoitus, ruokavalio, ystävät/kommunikointi, hieronta, saunominen, uiminen, laulaminen, soittaminen, nauraminen, itkeminen, lukeminen, kirjoittaminen, käsityöt, kalastus, puutarhan hoito, uni, matkailu, ruoanlaitto, musiikin kuuntelu jne...kahvi, sokeri, alkoholi minimiin

      • särkynytsielu

        Minulla jäänyt autolla ajaminen lähes kokonaan paniikkihäiriön takia. Olen saanut ajaessani muutaman kerran kohtauksen ja sen myötä alkanut pelkäämään ajamista. Tuntuu, että olen syrjäytynyt lähes kokonaan, en pääse enää käymään ystävillä kahvilla tuosta vaan. Nyt on selvitettävä bussiaikataulut ensin.
        Olen kotini vanki, siltä minusta välillä tuntuu. Moni kavereistani ei ymmärrä minua ollenkaa, ihmettelevät kuinka voin pelätä ajamista, surettaa.


    • ahdistavaaaj

      Hassua. Mulla autoilu on aina toiminut päinvastoin ja saanu mut rauhottumaan vaikka sillonkin kun paniikkikohtaus on iskenyt. Toisaalta ymmärrän sen, koska esim pyöräreissulle lähteminen ahdistaa suunnattomasti koska pelkään että kun oon päässyt kauas kotoa, kohtaus iskee enkä jaksakkaan/pystykkään polkea takas kotiin.
      Ehkä sun pitää vaan keksiä mikä siinä autoilussa laukasee ton paniikin. Onks se just se etäisyys kotiin, vai mikä siinä sen laukasee. Sit kun sen keksit, saat ehkä ajatukset ja pelot hallintaan.

      • kjjhgcbbnnbh

        Keuhkoni tuntuvat perustuvan autossa kasaan. En saa happea, oikeasti kai hengitän liikaa. Huimaa. Huuleni muuttuvat sinertäviksi. Kuuluuko tämä mihinkään oireistoon? Saako hyperventilaatio huulet siirtymään?


      • mietiskelijjä
        kjjhgcbbnnbh kirjoitti:

        Keuhkoni tuntuvat perustuvan autossa kasaan. En saa happea, oikeasti kai hengitän liikaa. Huimaa. Huuleni muuttuvat sinertäviksi. Kuuluuko tämä mihinkään oireistoon? Saako hyperventilaatio huulet siirtymään?

        Mitä tapahtuu jos avaat auton ikkunat? Auttaako? Tai jos pysähdyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      285
      19481
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      96
      3825
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2296
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      197
      1993
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1900
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      301
      1702
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1402
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      92
      1385
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1197
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      245
      1103
    Aihe