Toimisikohan se oikeasti, jos virittelisi ryhävalaan laulua lähettäviä lähettimiä jollain poiju- tms. systeemillä opastamaan valaan pois Itämereltä?
Jonkinlaista ajoverkolla hinaamistakin tässä vähän olen luonnostellut, mutta ei taida olla kovin helppo toteuttaa.
Kaikki Itämeren valtiot kun saisi mukaan ja operaatio kun vielä onnistuisi, niin siitä olisi 'hyötyä' muillekin kuin valaalle, kuvittelen.
Pelastakaa ryhävalas!
33
118
Vastaukset
- kna.
Yritähän kehitellä, valaan kannattaisi suunnistaa meistä poispäin.
Tässä örähtelee varmaan urospuolinen ryhävalas, olen kuullut kauniimpakin aariaa.
https://www.youtube.com/watch?v=bfUX1NSZ9ZY - ryhäs
Voithan Bässie mennä kokeilemaan.
- bessie*
En voi, ei ole resursseja. Vapaaehtoiseksi jollekin alukselle periaatteessa kyllä, mutta osaavampiakin varmaan löytyy. Taida oikein ehtiäkään.
- Tärkeysjärjestystä
Varaudutaan nyt kuitenkin ensin tuohon putinistien maihinnousuun kun tulevat tekemään violajuustosta ja oltermannista kotimaisia elintarvikkeita.
- bessie*
Tulihan se
Että homma seis ja sängyn alle piiloon vai? Joko olet käynyt katolla tuuliviirisi pysäyttämässä?
Tämä tyttö se ei pelkää mitään eikä ketään, yllyn vaan. Kohta mä soitan Pietarin laivastoon ja sanon että hoitakaa se ryhävalas Atlanttiin ja sassiin. Elävänä. - Tärkeysjärjestystä
bessie* kirjoitti:
Tulihan se
Että homma seis ja sängyn alle piiloon vai? Joko olet käynyt katolla tuuliviirisi pysäyttämässä?
Tämä tyttö se ei pelkää mitään eikä ketään, yllyn vaan. Kohta mä soitan Pietarin laivastoon ja sanon että hoitakaa se ryhävalas Atlanttiin ja sassiin. Elävänä.Sehän taitaa nyt olla vain venäläisten uusin sukellusvene, vähän naamioitu, tutkimassa taas ruotsalaisten rannikkovesiä. Tulee sitten aikanaan tännekin jos eivät juopotellessaan erehdy toistamiseen ajamaan kiville.
- bessie*
Tärkeysjärjestystä kirjoitti:
Sehän taitaa nyt olla vain venäläisten uusin sukellusvene, vähän naamioitu, tutkimassa taas ruotsalaisten rannikkovesiä. Tulee sitten aikanaan tännekin jos eivät juopotellessaan erehdy toistamiseen ajamaan kiville.
Voipi hyvinkin olla noin, ruotsalaisethan ovat erityisen päteviä havaitsemaan sukellusveneitä. Ympyrääkin oli uinut silloin kun havaittiin, sekin tukee tuota olettamusta että venäläinen sukellusvene ja humalainen miehistö.
- Rimmir tänään
Rassukka navigoinut aivan väärille vesille. Miten sitä raukkaa pystyy pelastamaan kun edes itämertakaan ei ole pystytty pelastamaan viimeisen 30 vuoden aikana.?
Mutta tänä aamupäivällä merenrannalla pelastimme ankeriaan, tai ainakin luulen että oli keskenkasvuinen ankerias, kun kotiin tullessamme googletimme kuvaa siitä otuksesta. Jotenkin kummalla tavalla se rantautui laineiden mukana kuivalle maalle eikä päässyt omin avuin takaisin. Haukkoi rassukka henkeään eikä päässyt mihinkään.
Eihän siinä auttanut pienimmän lapsenlapsen tehdä muuta kuin hakea pikkusankolla ja pienellä kastelukannulla vettä toisaalta merestä ja nakata sitä ankeriaan päälle. Ja kait se sitten mahansa alle sai tarpeeksi vettä kun muutaman isomman laineen tultua otus katosi takaisin mereen. Ja innoissaan pikkupoika huuteli: "minä pelastin sen, minä pelastin sen...."- bessie*
Ei sitä koskaan tiedä ellei yritä. Itämerihän on paranemaan päin kai?
Ankeriaistahan liikkuu sellainen legenda, että pystyisivät kannaksia ylittämään ja olen tainnut kuulla hernepelloillakin niiden käyneen. En usko, mutta jotenkin kiehtovia ne ovat, jo "sargassomeri" kuulostaa minun korvissani kiehtovalta.
Kiva että annoit lapsen hoitaa pelastamisen, etkä itse heittänyt sitä mereen. Se on hänelle varmaan hyvin iso ja merkityksellinen juttu.
- nak
Jos se on poikapuolinen valas, voitaisiin joku tukeva uimarityttö naamioida valasdaamiksi, ja siten houkutella valaspolo avarammille vesille.
Korvan taakse valastyttöferominia.- bessie*
Luulee hylkeeksi eikä ole moksiskaan.
Tuo ryhävalaan laululla houkutteleminen olisi minusta kokeilemisen arvoinen juttu.
Ja tosiaan voisin soittaa tuonne Pietarin laivastoon. Näyttäisi että venäläiset saavat tosi hyvin massoja suuntaamaan Pohjois-Atlantille ja valaassahan on massaa. - Eläinkokeet kiellett
Ai että ryhävalas pariutuisi siiderivalaan kanssa. Tyypillistä kuuskymppisten elämää maalla, miksei vedessäkin.
Laihduttakaa palstan ryhä-valaat:)
Aloitus on siinä mielessä hyvä, että se koskee tätä hetkeä, eikä vanhoja menneitä tai murheita.
Keino-tekoinen on aloitus kuitenkin.
Koska se perustuu vanhoihin tutkimuksiin.
"Minulla on ihan uusi ja ennen-kuulumaton idea!
Kas tässä."
H.Tulipa myös mieleeni...
Aloituksessa olisi pitänyt ottaa vahvasti kantaa ammatti-kalastajien puolesta.
Sekä haukkua Puolan maatalous- kalastus- ja ympäristöministerit.
H.- bessie*
Nooh, ne jotka eivät pidä "keino-tekoisista" aloituksista, varmaankin voivat lukea esim. sinun aloituksiasi ja kommenttejasi.
Tuo aloituksen "toimisikohan se oikeasti" ja nimenomaan sana "oikeasti" mielestäni viittasi siihen, etten yrittänytkään markkinoida (ikivanhaa) houkuttelutapaa omana keksintönäni.
Puhumattakaan, että ilman muuta oletin lähes jokaisen joko kuulleen ( mainittiin uutisten yhteydessä mm.) että joku "pillipiipari" olisi ainoa mahdollinen tapa.
Tiedän oikein hyvin, että maailman sivu ja kautta maailman eläimiä houkutellaan niiden omilla äänillä.
Sitä en tiedä, onko koskaan missään valasta tällaisessa tilanteessa houkuteltu, en myöskään ole ikinä kuullut tai lukenut että olisi jossain käytetty poijusysteemiä vedenalaisten lähettimien paikallaan pitämiseksi.
Olisi todella mielenkiintoista saada tietää noista "vanhoista tutkimuksista"? Ja ehdottomasti olisin kiinnostunut kuulemaan tietämistäsi tapauksista, voin kyllä itse etsiä kun kerrot mistä löytyy. Moni muukin on ehkä kiinnostunut. Kiitos jo etukäteen! - bessie*
hunksz kirjoitti:
Tulipa myös mieleeni...
Aloituksessa olisi pitänyt ottaa vahvasti kantaa ammatti-kalastajien puolesta.
Sekä haukkua Puolan maatalous- kalastus- ja ympäristöministerit.
H.Aloituksessa otettiin vahvasti kantaa eksyneen ryhävalaan puolesta. JA mainittiin "kaikki Itä-meren valtiot". Katso h a n jostain kuuluuko Puola niihin.
bessie* kirjoitti:
Nooh, ne jotka eivät pidä "keino-tekoisista" aloituksista, varmaankin voivat lukea esim. sinun aloituksiasi ja kommenttejasi.
Tuo aloituksen "toimisikohan se oikeasti" ja nimenomaan sana "oikeasti" mielestäni viittasi siihen, etten yrittänytkään markkinoida (ikivanhaa) houkuttelutapaa omana keksintönäni.
Puhumattakaan, että ilman muuta oletin lähes jokaisen joko kuulleen ( mainittiin uutisten yhteydessä mm.) että joku "pillipiipari" olisi ainoa mahdollinen tapa.
Tiedän oikein hyvin, että maailman sivu ja kautta maailman eläimiä houkutellaan niiden omilla äänillä.
Sitä en tiedä, onko koskaan missään valasta tällaisessa tilanteessa houkuteltu, en myöskään ole ikinä kuullut tai lukenut että olisi jossain käytetty poijusysteemiä vedenalaisten lähettimien paikallaan pitämiseksi.
Olisi todella mielenkiintoista saada tietää noista "vanhoista tutkimuksista"? Ja ehdottomasti olisin kiinnostunut kuulemaan tietämistäsi tapauksista, voin kyllä itse etsiä kun kerrot mistä löytyy. Moni muukin on ehkä kiinnostunut. Kiitos jo etukäteen!"bessie*"
Puolustus-voimat:
Meren-alainen seuranta.
Taistelu-Delfiinien ohjaaminen.
Kitaristi ja ryhä-valas...
Miekka-valaat ja jään-murtaminen
Ja joo, ei "tällaisella" itä-merellä tosiaankaan ole.
Hieno taka-portti sinulla.
H.- bessie*
hunksz kirjoitti:
"bessie*"
Puolustus-voimat:
Meren-alainen seuranta.
Taistelu-Delfiinien ohjaaminen.
Kitaristi ja ryhä-valas...
Miekka-valaat ja jään-murtaminen
Ja joo, ei "tällaisella" itä-merellä tosiaankaan ole.
Hieno taka-portti sinulla.
H.Myös puolustusvoimat (Kaliningradia myöten) ja merenalainen seuranta sisältyi tuohon sisältyy aloituksen lauseeseen joka alkaa "Kaikki Itä-meren valtiot...
Ajattele, yhteinen, rauhan ja rakkauden operaatio!
Ajattelin että laivastoilla ja kalastuslaivoilla ja merentutkimuslaitoksilla ja ympäristöjärjestöillä jne. olisi jo olemassa olevaa tarvittavaa rompetta ja osaamista kaiken maailman.
Aina kun havaitaan valaan ohittaneen yhden lähetinketjun niin sitä mukaa painettaisiin nappia ja suljettaisiin lähetykset. Atlantin suunnalta niitä kuuluisi edelleen. Tanskan salmille kun päästään niin se on siinä. Kai valas itsekin huomaa missä suunnassa on suolaisempaa, tuttua vettä ja kohta jo kuulee lajitovereidensa aitoja ääniä.
"Taka-portti" !!?? voi vittu että osaatkin olla ylimielinen. bessie* kirjoitti:
Myös puolustusvoimat (Kaliningradia myöten) ja merenalainen seuranta sisältyi tuohon sisältyy aloituksen lauseeseen joka alkaa "Kaikki Itä-meren valtiot...
Ajattele, yhteinen, rauhan ja rakkauden operaatio!
Ajattelin että laivastoilla ja kalastuslaivoilla ja merentutkimuslaitoksilla ja ympäristöjärjestöillä jne. olisi jo olemassa olevaa tarvittavaa rompetta ja osaamista kaiken maailman.
Aina kun havaitaan valaan ohittaneen yhden lähetinketjun niin sitä mukaa painettaisiin nappia ja suljettaisiin lähetykset. Atlantin suunnalta niitä kuuluisi edelleen. Tanskan salmille kun päästään niin se on siinä. Kai valas itsekin huomaa missä suunnassa on suolaisempaa, tuttua vettä ja kohta jo kuulee lajitovereidensa aitoja ääniä.
"Taka-portti" !!?? voi vittu että osaatkin olla ylimielinen."bessie*"
Ei se ole yli-mielisyyttä.
Pikkuisen tiukempi halaus vain.
Että halattava ymmrätäisi selvemmin mistä on kysymys, ja mikä on tavoitteen
tarkoitus.
Valas on aina yllätys lähi-merillämme, varsinkin Tanskan tällä puolen.
Tavallaan kuin Norppa Päijänteellä.
Joten se sopisi myös Delfinaarioon, lastemme iloksi.
Tarkoitan että jos on pieniä lapsia.
Siksi en oikein jaksa innostua Valaidenkaan ottamista mukaan vanhusten-huolto-
ohjelmaan.
Olisi kauheata nähdä tuo eläin märissä lakanoissa, kakkien pelosta alleen,
hengittäen raskaasti.
Pillien piipittäessä ympärillään.
Luonnollinen kuolema sanon minä ja läskit Afrikan lapsille.
Mättäen ne päin feissarien naamaa.
H.- bessie*
hunksz kirjoitti:
"bessie*"
Ei se ole yli-mielisyyttä.
Pikkuisen tiukempi halaus vain.
Että halattava ymmrätäisi selvemmin mistä on kysymys, ja mikä on tavoitteen
tarkoitus.
Valas on aina yllätys lähi-merillämme, varsinkin Tanskan tällä puolen.
Tavallaan kuin Norppa Päijänteellä.
Joten se sopisi myös Delfinaarioon, lastemme iloksi.
Tarkoitan että jos on pieniä lapsia.
Siksi en oikein jaksa innostua Valaidenkaan ottamista mukaan vanhusten-huolto-
ohjelmaan.
Olisi kauheata nähdä tuo eläin märissä lakanoissa, kakkien pelosta alleen,
hengittäen raskaasti.
Pillien piipittäessä ympärillään.
Luonnollinen kuolema sanon minä ja läskit Afrikan lapsille.
Mättäen ne päin feissarien naamaa.
H.Se on nuori valas, ei vanhus.
Eläinten suunnatonta pelkoa ja kauhua ei tarvitse mereltä lähteä hakemaan, sitä näkee täällä maissakin. Ei tosin helposti.
"Kaikki Itämeren valtiot plaap plaap, plaap plaap, NIIN SIITÄ OLISI 'HYÖTYÄ' MUILLEKIN KUIN VALAALLE, KUVITTELEN."
Alun alkaenkin minulla oli monta-valasta-yhdellä-iskulla ajatus, eikä kaikkien tarvitse edes olla valaan kokoluokkaa. Yhteistyötä, rauhaa ja rakkautta, positiivista viestiä junou...niin ja harjoittelua, yhteinen meri yhteisiä harjoituksia.
Pelastusoperaation en muuten usko pelottavan valasta erityisen paljon vaikka otettaisiin lähempääkin kontaktia siihen. Tuon kokoinen ja omassa elementissään (joskin vierailla vesillä) oleva ei mahda pieniä pelätä. Jos taas on oikein ahdingossa ja jotenkin kiinni, niin minusta tuntuu että aika pian tajuaa, tai ainakin fyysisesti tuntee, että nyt mennään vapautta kohti.
Luonnollinen kuolema ok., tässä tapauksessa se kai olisi - ellei itse osaa kotivesilleen - hukkuminen, alukseen törmääminen tai nälkäkuolema. Luonnollista olisi myös auttaminen, minusta. bessie* kirjoitti:
Se on nuori valas, ei vanhus.
Eläinten suunnatonta pelkoa ja kauhua ei tarvitse mereltä lähteä hakemaan, sitä näkee täällä maissakin. Ei tosin helposti.
"Kaikki Itämeren valtiot plaap plaap, plaap plaap, NIIN SIITÄ OLISI 'HYÖTYÄ' MUILLEKIN KUIN VALAALLE, KUVITTELEN."
Alun alkaenkin minulla oli monta-valasta-yhdellä-iskulla ajatus, eikä kaikkien tarvitse edes olla valaan kokoluokkaa. Yhteistyötä, rauhaa ja rakkautta, positiivista viestiä junou...niin ja harjoittelua, yhteinen meri yhteisiä harjoituksia.
Pelastusoperaation en muuten usko pelottavan valasta erityisen paljon vaikka otettaisiin lähempääkin kontaktia siihen. Tuon kokoinen ja omassa elementissään (joskin vierailla vesillä) oleva ei mahda pieniä pelätä. Jos taas on oikein ahdingossa ja jotenkin kiinni, niin minusta tuntuu että aika pian tajuaa, tai ainakin fyysisesti tuntee, että nyt mennään vapautta kohti.
Luonnollinen kuolema ok., tässä tapauksessa se kai olisi - ellei itse osaa kotivesilleen - hukkuminen, alukseen törmääminen tai nälkäkuolema. Luonnollista olisi myös auttaminen, minusta."bessie*"
Kakskytdonaa hei?
Veturin kokoinen.
Kyllä se aikuisesta terminaali-vaihe-eläimestä käy.
Snaijaan kyllä pointtisi, mutta minun on vaikea uskoa enää maan-päällisiin
satuihin.
Olen enämpi SciFi- mies.
Eiväthän Itä-meren ympäristö-valtiot saa edes lääke-jäämiä yhdessä kuriin.
Miten ne sitten saisivat Valastakaan.
Valas on tosi iso ongelma.
Ei pillerin kokoinen.
Ja joo, jokainen kokenut Ryhis pelkää kuollakseen Miekka-Valaan ääntelyä.
Vähän samaan tapaan kuin Kettu torven-soittoa.
H.- bessie*
hunksz kirjoitti:
"bessie*"
Kakskytdonaa hei?
Veturin kokoinen.
Kyllä se aikuisesta terminaali-vaihe-eläimestä käy.
Snaijaan kyllä pointtisi, mutta minun on vaikea uskoa enää maan-päällisiin
satuihin.
Olen enämpi SciFi- mies.
Eiväthän Itä-meren ympäristö-valtiot saa edes lääke-jäämiä yhdessä kuriin.
Miten ne sitten saisivat Valastakaan.
Valas on tosi iso ongelma.
Ei pillerin kokoinen.
Ja joo, jokainen kokenut Ryhis pelkää kuollakseen Miekka-Valaan ääntelyä.
Vähän samaan tapaan kuin Kettu torven-soittoa.
H.Kuljetellaanhan vetureitakin.
Yhteistyö on voimaa. Pienikin teko on merkityksellinen. Vaikka jättäisimme vain yhden pillerin viikossa ottamatta niin sillä on vaikutusta jos miljoonat ihmiset sen tekevät. Itselläni nyt ei ole kuin nuo monivitamiinitabletit, mutta olen tehnyt osuuteni niiden kanssa, harvoin muistan ottaa. Hyvä minä.
Mutta vakavasti puhuen ja pikku esimerkkinä, en ole enää aikoihin nähnyt kaupoissa triklosaania sisältävää hammastahnaa, joten jotain ilmeisesti saadaan näissäkin asioissa aikaan.
Ahaa, sinäkin olet miettinyt miten pelastaa Ryhis, ihanaa! Miekkavalaan äänen käyttäminen pelotteena ei olisi ikinä johtunut mieleenikään, hyvä sinä! Varmasti toimii, olen televisiosta nähnyt, viimeksi vain muutama päivä sitten, kun jahtasivat ryhävalasta.
Eli niitä valaan ohittamia lähettimiä ei suljeta vaan vaihdetaan miekkavalaskoplan äänet niihin. Huolellisesti harkiten kuitenkin, ettei Ryhis tee mitään paniikkiratkaisua.
Kiva kun lähdit mukaan pelastusoperaation suunnitteluun, nyt kun vielä saataisiin rahoitus ja yhteistyökumppanit. Ja löydettäisiin pelastettava valas.
- m,.-y
Onko valaasta uusia havaintoja?
- bingobangobongo
Helsingin edustalla bangattu.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 861610
- 761251
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1751180Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!54935Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46901- 47888
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38878Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9823- 46812
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789