Viitekoron tarkistuspäivä

Viitekorko_päivä

Laina nostettu 8.8.2013
Euribor 12kk viitekorko lainasopimuksessa ko. päivältä.

Nyt verkkopankissa viitekorkona näkyy 6.8.2014 eurobor 12kk.

Eikö korko pitäisi tarkistaa 8.8. eikä 6.8.?


Kyllä, olen kysynyt asiaa verkkopankissa pankiltani, mutta kysyn, miten teillä on nämä tarkistukset toimineet / onko tarkistuspäivä ollut oikea päivä?

9

4213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velkakirjassa on maininta ensimmäisestä koron tarkistuspäivästä. Sen mukaan mennään.

      Vähän kyllä ihmettelen millaisilla asioilla ihmiset jaksavat päätään vaivata. 6. ja 8. päivän korkoero oli 0,005%. Esimerkiksi 100 000 euron lainassa siis vaikutus vuoden kohdalla 5 euroa (ennen veroetuuksia)!

      • Periaate on periaate.

        Lainanmaksuun ja niihin kuluihin menee muutenkin rahaa, joten kyllä jokainen euro on tärkeä.

        En maksa muihinkaan laskuihin muutamaa euroa enempää, vaan ihan oikean summan.

        "Velkakirjassa on maininta ensimmäisestä koron tarkistuspäivästä"
        Aivan, ja se pitäisi olla 8.8. eikä 6.8.


      • turhaaa
        RipsaK kirjoitti:

        Periaate on periaate.

        Lainanmaksuun ja niihin kuluihin menee muutenkin rahaa, joten kyllä jokainen euro on tärkeä.

        En maksa muihinkaan laskuihin muutamaa euroa enempää, vaan ihan oikean summan.

        "Velkakirjassa on maininta ensimmäisestä koron tarkistuspäivästä"
        Aivan, ja se pitäisi olla 8.8. eikä 6.8.

        Tuolla ei käytännössä ole mitään merkitystä, koska ensi vuonna on uusi tarkistus ja silloin koron muutokset näihin aikoihin voi olla päinvastaisia. Pitkässä lainassa on ihan sama onko koron tarkistuspäivä pari päivää myöhemmin tai aiemmin, koska muutokset tasaa yleensä toisensa ja luultavasti maksat eurolleen saman summan koko lainasta korkoa. Tietenkin, jos maksaa lainan alle 2 vuodessa, tuolla parin päivän erolla voi olla väliä, mutta silloin parin euron ero tuskin merkitsee paljoa.


    • Kekkonen2

      Niin, ongelmahan tässä ei olekkaan koron tarkistuspäivä. Oikea ongelma on se, että on valittu 12 kk euribor eikä niitä lyhyempiä. 1kk on tietty paras

      • Kaikki pankit eivät tarjoa kaikille asiakkaille (?) 1kk korkoa.
        3kk tai 6kk olisi ollut mahdollinen, mutta niihin olisi vastaavasti tullut korkeampi marginaali.

        Viitekorkohan ei ole koko korko...


    • Tiedoksi.

      Sain pitkän asiallisen vastauksen pankista, ja olennaisinta viestissä oli:

      "Uuden koronmääräytymisjakson viitekoron arvo määräytyy kaksi noteerauspäivää ennen uuden koronmääräytymisjakson alkamista."

      • Juurikin näin

        Tuo lukee kyllä myös siellä velkakirjassa, jonka olet allekirjoittanut. Ainakin Nordealla se tosiaan lukittuu pari päivää ennen, ihan kuten on sovittu lainaa nostettaessa.


    • Anonyymi

      Hauska (?) lukea näitä vanhoja vastauksia …” sillä ei ole mitään merkitystä”…kyllä on merkitystä tällä hetkellä, mihin suuntaan sodan kulku etenee.

      • Anonyymi

        Edellisen lainan siis otin 2011, on ajat muuttuneet. Onneksi otin korkosuojauksen tälle uudelle lainalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe