Eka kerta gynellä

jännittää ja pelotta

Olen pian menossa sinne ja jännittää, kun ei varmaan kenelläkään ole mukava olo siinä kun joku täti ronkkii sun mestoja jollakin ankan nokalla. Papa-koe on pahin pelko. Olen muutenkin aika pihalla siitä mitä siellä tehdään ja mitä se kysyy.

Testataanko siellä sukupuolitaudit? Kyseleekö se jotain mun seksielämästä? Mitä mä vastaan? "Oletko harrastanut seksiä/ollut yhdynnässä" "-En miesten kanssa" ?? Eli pitääkö mun tulla kaapista? Pitääkö mun testata sukupuolitaudit, kun mun käsityksen mukaan vain herpes voi tarttua. Voiko sen testata jotenkin? Eikö papa-koe ole syytä tehdä kaikkien, vaikkei miesten kanssa olisikaan?

20

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gynee

      Multa ei oo koskaan otettu papa koetta, meen ite ens kuussa taas gynelle niin ajattelin pyytää sen seuraavaks, mua on tutkittu sisäultralla pari kertaa ja se tuntu ikävälle, mutta muuten ei oo ahdistavaa. Papa koe ei kuulu vaan heteroille. Vastaanotolla ei oteta verikokeita, mutta sä voit pyytää lähetteen verikokeisiin tai mennä testaamaan ne klinikalle.
      Tuosta muuten haluisin kuulla muiltakin että mitä yleensä kerrotte gynellä kun kysyvät onko ollu yhdyntöjä ja kysyvät e-pillereistä/ehkäisystä? Mä oon käyttäny e-pillereitä vaan muuten säännöllistämään kuukautisia mutta en muuten.

    • ujo joka päästä

      Mitä jos ei kiinnosta mennä ronkittavaksi, mitä siitä voi pahimmillaan seurata? Nimimerkillä ei seksielämää.

    • vinkkejä

      Tottakai se on varmasti meistä kaikista epämiellyttävää. Minusta tärkeintä on, että sanot olevasi neitsyt, koska siinä tapauksessa gynekologi käyttää pienempiä istrumentteja, joten käynnistä tulee siltä osin miellyttävämpi. Tämän johdosta hän tuskin utelee seksielämästäsi/ehkäisyn tarpeesta sen enempää.
      PAPA-koe kannattaa ottaa siinä samalla ehdottomasti. Sukupuolitauteja sinun ei välttämättä tarvitse testauttaa, jos ei ole mitään erityisiä oireita. Jos niille joskus on tarvetta, tai haluaa esim. vakikumppanin kanssa ne testauttaa, onnistuu parhaiten yleensä ihan maksutta sukupuolitautien poliklinikalla.
      Tärkeintä on, että yrität olla mahdollisimman rentona, sen minkä pystyt :)

    • miksi ei

      Minä ainakin kertoisin ihan piruuttain olevan vain naisten kanssa. Miksi sitä ei voisi nykyaikaina sanoa=)? Jos suhtautuu todella v-mäisesti tämän jälkeen, niin vie sitten eteenpäin juttua syrjintänä.

      • rohkeutta vaan

        Totta. Miksi ei voi vastata siihen yhdyntä kysymykseen ettei ole yhdyntöjä miesten kanssa joten eipä ole sitä ehkäisyn tarvettakaan :) Gyne kyllä kestää tuon tunnustuksen ja on 100% vaitiolovelvollinen.


      • miksi ei
        rohkeutta vaan kirjoitti:

        Totta. Miksi ei voi vastata siihen yhdyntä kysymykseen ettei ole yhdyntöjä miesten kanssa joten eipä ole sitä ehkäisyn tarvettakaan :) Gyne kyllä kestää tuon tunnustuksen ja on 100% vaitiolovelvollinen.

        Meinaatko, että vaitiolovelvollisuus koskee vain heteroiden kohdalla? Totta hitossa se koskee myös naisista pitäviä naisasiakkaita=)


      • näinhän se menee
        rohkeutta vaan kirjoitti:

        Totta. Miksi ei voi vastata siihen yhdyntä kysymykseen ettei ole yhdyntöjä miesten kanssa joten eipä ole sitä ehkäisyn tarvettakaan :) Gyne kyllä kestää tuon tunnustuksen ja on 100% vaitiolovelvollinen.

        Ei kun se on sitten seuraavan päivän Hesarin ja iltapäivälehtien tärkein lööppi se, että nainen kävi gynellä ja tunnusti, että ei harrasta seksiä miesten kanssa, ainoastaan naisten.


      • seiskan juorut
        näinhän se menee kirjoitti:

        Ei kun se on sitten seuraavan päivän Hesarin ja iltapäivälehtien tärkein lööppi se, että nainen kävi gynellä ja tunnusti, että ei harrasta seksiä miesten kanssa, ainoastaan naisten.

        XDDDDD


    • nolot....

      En ole koskaan käynyt missään gynellä enkä ole menossa. En tarvi ketään tuntematonta ronkkimaan alapäätäni. Ymmärrän kyllä ite siinä vaiheessa kun alkaa kutittamaan, että tarvin antibiootin tms. Ja yltän ihan omin sormin tekemään ittelleni tarkastuksen..

      Ei se pimppi mikään ihmeen mysteerionkalo ole jota pystyvät vain viisaimmat tulkitsemaan.. Hirvee haloo aina siitäki että pitäis gynelle mennä. No älkää menkö jos ette halua. Ja yhyy mitä kerron lääkärille.. Vali vali no kerro miten asiat on että olet lesbo ja näin. Luuletko että sitä lääkäriä kiinnostaa? Sen tehtävä on vaan sun seksuaaliterveyteen koskevia tiedustella. Ei se mitään elokuvaa tee tai kirjaa kirjota.

      En tajuu miks toi alakerta on monelle naiselle niin pelottava ja mysteeri aihe, jota pitää nolostella ja ihmetellä. Jos ette haluu mennä gynelle, ette mee. Jos haluutte mennä ni menkää älkääkä pelätkö jeesus sentää.

      • yksi toista

        kyllä se nyt vaan niin on , että papa-kokeen takia on käytävä tarkastuksissa.

        on se terveyteen liittyvä asia, jos ei halua että sairastuu esim.syöpään

        ja totta on että gynekologi tekee työtään aikä huvikseen esim.satuta, ja
        kannattaa vähän kysellä tutuilta onko sellaista helläkätistä tiedossa,
        itselläni ei ole huonoja kokemuksia.


      • Tsemppiä!

        @nolot....: Näyttää olevan sullekin nolostelun ja ihmettelyn asia, koska et kerta "tarvi ketään tuntematonta ronkkimaan" alapäätäsi. Ja et todellakaan pysty näkemään ja tunnustelemaan kaikkia tarvittavia "onkaloita" itse, saati tekemään papa-koetta. Sairaus (esim. syöpä) ei välttämättä kutita. Mene siis ihmeessä sinäkin gynekologille!


        Aloittajalle sanon sen verran, että gynekologinen tutkimus ei ole mukavan tuntuinen, mutta siitä huolimatta erittäin tarpeellinen. Kerran se kirpaisee, joten tsemppiä! Jos olet alapäästä tiukka, pyydä käyttämään mahdollisimman pientä levitintä. Ja tietysti yritä pysyä mahdollisimman rentona (tiedän - tyhmä neuvo :) ).

        En usko, että lääkäri rupeaa hirveästi kyselemään sun seksielämästä, mutta jos kysyy, niin voit ihan rohkeasti kertoa harrastaneesi seksiä naisen, mutta et miehen kanssa. Ties vaikka siitä olisi jotain apua lääkärin näkökulmasta. Jos haluat varmistua siitä, että sinulla ei ole sukupuolitauteja, pyydä ihmeessä testiä. Sittenpähän ainakin voit olla varma asiasta.


      • nolot....
        Tsemppiä! kirjoitti:

        @nolot....: Näyttää olevan sullekin nolostelun ja ihmettelyn asia, koska et kerta "tarvi ketään tuntematonta ronkkimaan" alapäätäsi. Ja et todellakaan pysty näkemään ja tunnustelemaan kaikkia tarvittavia "onkaloita" itse, saati tekemään papa-koetta. Sairaus (esim. syöpä) ei välttämättä kutita. Mene siis ihmeessä sinäkin gynekologille!


        Aloittajalle sanon sen verran, että gynekologinen tutkimus ei ole mukavan tuntuinen, mutta siitä huolimatta erittäin tarpeellinen. Kerran se kirpaisee, joten tsemppiä! Jos olet alapäästä tiukka, pyydä käyttämään mahdollisimman pientä levitintä. Ja tietysti yritä pysyä mahdollisimman rentona (tiedän - tyhmä neuvo :) ).

        En usko, että lääkäri rupeaa hirveästi kyselemään sun seksielämästä, mutta jos kysyy, niin voit ihan rohkeasti kertoa harrastaneesi seksiä naisen, mutta et miehen kanssa. Ties vaikka siitä olisi jotain apua lääkärin näkökulmasta. Jos haluat varmistua siitä, että sinulla ei ole sukupuolitauteja, pyydä ihmeessä testiä. Sittenpähän ainakin voit olla varma asiasta.

        Onkaloita.. :D kyllä sielä on vaan yksi onkalo, ja oman onkaloni pohjaan yllän kyllä ja kohdunsuuta näpäläämään jos halajan. Hyvin on sullakin naisen anatomia hallussa...


      • Gynen puoliso
        nolot.... kirjoitti:

        Onkaloita.. :D kyllä sielä on vaan yksi onkalo, ja oman onkaloni pohjaan yllän kyllä ja kohdunsuuta näpäläämään jos halajan. Hyvin on sullakin naisen anatomia hallussa...

        Jos se pelkkä tunnustelu riittäisi, niin mikäs siinä. Et kuitenkaan näe limakalvon mahdollisia värimuutoksia ja muitakaan pieniä yksityiskohtia. Et myöskään pysty tekemään esim. munasarjojen ultraäänikuvausta.


      • Taitaa olla
        nolot.... kirjoitti:

        Onkaloita.. :D kyllä sielä on vaan yksi onkalo, ja oman onkaloni pohjaan yllän kyllä ja kohdunsuuta näpäläämään jos halajan. Hyvin on sullakin naisen anatomia hallussa...

        No jos se ei oo sun mielestä mikään mysteerionkalo, niin mikset sitten
        anna tehdä gynekologista tutkimusta? jossain vaiheessa kun ikää tulee saat
        kutsun myös joukkotarkistuksiin.

        Tuolla logiikalla et anna tutkia esim.korviasi jos tulee korvatulehdus?

        Taitaa olla niin että olet jämähtänyt jonnekin ,- en tiedä minne, mutta minä
        en haluasi ainakaan törmät ä ihmiseen joka ei huolehdi perusterveydestään.

        Ja gyne tutkii muuten myös rinnat. Omalla kohdalla löytyi kysta, joka sitten
        tutkittiin ja poistettiin.


      • sivee :)
        yksi toista kirjoitti:

        kyllä se nyt vaan niin on , että papa-kokeen takia on käytävä tarkastuksissa.

        on se terveyteen liittyvä asia, jos ei halua että sairastuu esim.syöpään

        ja totta on että gynekologi tekee työtään aikä huvikseen esim.satuta, ja
        kannattaa vähän kysellä tutuilta onko sellaista helläkätistä tiedossa,
        itselläni ei ole huonoja kokemuksia.

        Jaa, no käytkö säännöllisesti syynäyttämässä myös peräsuolesi peräsuolen syövän varalta?

        Kohdunkaulan syöpä on kuitenkin pitkälti (myönnän ettei yksinomaan) elintapasairaus. Esiintyvyys on vähäisintä nunnilla ja suurinta prostituoiduilla. Jos omat seksitavat ovat sellaiset ettei HPV-tartunta ole kovin todennäköinen, en tiedä, miksi juuri kohdunkaulan syövän varalta pitäisi säännöllisesti käydä tarkastuksessa, ei kaikkien muiden mahdollisten tautien.


      • sivee :)
        Taitaa olla kirjoitti:

        No jos se ei oo sun mielestä mikään mysteerionkalo, niin mikset sitten
        anna tehdä gynekologista tutkimusta? jossain vaiheessa kun ikää tulee saat
        kutsun myös joukkotarkistuksiin.

        Tuolla logiikalla et anna tutkia esim.korviasi jos tulee korvatulehdus?

        Taitaa olla niin että olet jämähtänyt jonnekin ,- en tiedä minne, mutta minä
        en haluasi ainakaan törmät ä ihmiseen joka ei huolehdi perusterveydestään.

        Ja gyne tutkii muuten myös rinnat. Omalla kohdalla löytyi kysta, joka sitten
        tutkittiin ja poistettiin.

        Logiikka ei ole sama! Samalla logiikalla korvalääkärissä käytäisiin säännöllisesti syynäyttämässä korvat, vaikka mitään vikaa ei tuntuisi olevan.

        Eipä ole minulta kertaakaan gynekologi tutkinut rintoja, kun olen käynyt.


      • kuukkeli kertoo
        sivee :) kirjoitti:

        Jaa, no käytkö säännöllisesti syynäyttämässä myös peräsuolesi peräsuolen syövän varalta?

        Kohdunkaulan syöpä on kuitenkin pitkälti (myönnän ettei yksinomaan) elintapasairaus. Esiintyvyys on vähäisintä nunnilla ja suurinta prostituoiduilla. Jos omat seksitavat ovat sellaiset ettei HPV-tartunta ole kovin todennäköinen, en tiedä, miksi juuri kohdunkaulan syövän varalta pitäisi säännöllisesti käydä tarkastuksessa, ei kaikkien muiden mahdollisten tautien.

        "Kohdunkaulan syövän vaaraa suurentavat nuorena aloitetut yhdynnät sekä useat omat tai partnerin sukupuolikumppanit, tupakointi, diabetes, verenpainetauti, synnyttämättömyys ja ylipainoisuus.

        Virustartunnat ovat keskeinen tekijä kohdunkaulan syövän synnyssä. Papilloomavirus (HPV) on yleinen kohdunkaulassa infektioita aiheuttava virus ja se liittyy syövän esiasteisiin. Ihmisen papilloomavirusta löytyy yli 90 %:ssa kohdunkaulan syövän kasvainnäytteistä.

        Yksin HPV ei kuitenkaan pysty aiheuttamaan syöpää. Muilla lisätekijöillä, kuten esimerkiksi tupakoinnilla ja herpesryhmän viruksilla, on merkitystä kohdunkaulan syövän synnyssä.

        Oireet

        Kohdunkaulan syöpä on usein alkuvaiheessa oireeton. Siksi naisten tulisi käydä Papa-kokeessa 2-3 vuoden välein, jotta mahdolliset solukuvan muutokset voidaan havaita."

        Lähde: http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/kohdunkaula/

        Kohdunkaulan syöpä:

        "Taustatekijät
        Ihmisen papilloomavirus HPV on kohdunkaulan syövän tärkein ja keskeisin taustatekijä. Viruksen DNA:ta löytyy lähes aina syöpäkudoksesta, ja useat väestötutkimuksetkin tukevat papilloomavirusinfektion ja kohdunkaulan syövän välillä olevan yhteyttä.

        HPV-tyyppejä on löydetty useita, yli 80. Osalla niistä on suuri yhteys kohdunkaulan syöpään ja sen esiasteisiin. Suuren riskin papilloomavirusinfektio ei kuitenkaan ole sama asia kuin itse syöpä tai sen esiaste. Vain pienelle osalle suuren riskin HPV-infektioon sairastuneita kehittyy kohdunkaulan syöpä ilman ehkäiseviä toimenpiteitäkin.

        Myös monet muut tekijät vaikuttavat kohdunkaulan syövän puhkeamiseen. Muita tekijöitä ovat esimerkiksi yhdyntöjen varhainen alkamisikä, yhdyntäpartnereiden runsaus, sekä se, että partnereillakin on ollut lukuisia partnereita. Myös synnytysten suuri määrä, tupakointi, ylipaino, immuunipuolustusta heikentävä lääkitys tai HIV-infektio ja muut gynekologiset infektiot, kuten klamydia, lisäävät syöpäriskiä. Lisäksi mahdollisesti ehkäisypillereisen pitkäaikainen käyttö saattaa altistaa kohdunkaulan syövälle."

        Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kohdunkaulan_sy%C3%B6p%C3%A4


      • sitä rataa
        sivee :) kirjoitti:

        Jaa, no käytkö säännöllisesti syynäyttämässä myös peräsuolesi peräsuolen syövän varalta?

        Kohdunkaulan syöpä on kuitenkin pitkälti (myönnän ettei yksinomaan) elintapasairaus. Esiintyvyys on vähäisintä nunnilla ja suurinta prostituoiduilla. Jos omat seksitavat ovat sellaiset ettei HPV-tartunta ole kovin todennäköinen, en tiedä, miksi juuri kohdunkaulan syövän varalta pitäisi säännöllisesti käydä tarkastuksessa, ei kaikkien muiden mahdollisten tautien.

        Sitten kun sulle tulee ikää-ja toivottttavasti myös viisautta, tulee aina viiden vuoden välein kutsu tarkastuksiin.

        Ketään ei tietty voi pakottaa.


      • sivee :)
        sitä rataa kirjoitti:

        Sitten kun sulle tulee ikää-ja toivottttavasti myös viisautta, tulee aina viiden vuoden välein kutsu tarkastuksiin.

        Ketään ei tietty voi pakottaa.

        Mulla on ikää sen verran, että niitä kutsuja on ehtinyt tulla jo useampia.

        Koko seulontahan on suunniteltu riskiryhmän eli suojaamatonta heteroseksiä harjoittavien takia. Jollei sellaista harrastettaisi, olisi ko. syöpä niin harvinainen, ettei koko naisväestön seulontaa kannattaisi tehdä. Siis siinä mielessä, että kyllä noiden seulontojen taloudellista kannattavuutta lasketaan. Koska en kuulu ko. riskiryhmään enkä muutakaan riskialtista seksia harrasta, pidän tarkastusta kohdallani tarpeettomana.

        Ja kieltämättä vähän pännii se seulonnan takana luuraava ajatus, että totta kai kaikilla naisilla on heteroseksiä.


    • 54656465465

      En ole koskaan käynyt gynellä, vaikka olen 26. En ole koskaan ollut myöskään yhdynnässä miehen kanssa, joten eipä sille mitään tarvettakaan ole. En todellakaan antaisi vieraan ihmisen koskea alapäähäni vieläpä niin kliinisellä tavalla.

      Tuollaiset rutiininomaiset tarkastukset, vaikka mikään ei ole vialla, ovat mielestäni ihan turhia. Kyllä sä itse tiedät, onko sun korvassa/vatsassa/jalassa/selässä/pimpissä jotain hassusti ja SITTEN voit mennä lääkäritädiltä tai -sedältä kysymään, mikä siellä on. Turha sinne lääkäriin on huvikseen mennä tuhlaamaan rahaansa ja aikaansa.

      Rinnatkin voi muuten tarkistaa itse. Netistä varmasti löytyy seikkaperäiset ohjeet siihenkin hommaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      420
      2916
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      98
      2237
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1874
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1873
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1707
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1197
    7. 157
      1196
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1032
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      917
    Aihe