Nyt helppiä laumisihmisiltä

UusOmistaja

Meil on ollut monen rotuista koiraa, mutta ensimmäinen laumanvartija tuli.

Ongelmamme on pihalle tulevat vieraat ihmiset, tutut ihmiset ottaa hiljaa vastaan häntä heiluen, mutta meillä vähemmän vierailevat haukkuu ja olen kokeillut komentaa, olla huomaamatta, komentaa pois,
enkä nyt tiedä miten laumanvartijan kanssa toimisi!
kun menee haistelemaa ja vähän aikaa kuluu niin loppuu kyllä mutta iso koira joten kaikki pelkää kuin pissit housussa ja taitaa koira saada siitä lisää pontta haukkua.
Olen kaikille sanonut että ovat kuin koiraa ei olisi ja rauhallisesti mutta ainaha se iso koira säpsäyttää haukullaan.

Olen lukenut paljon kuinka eritavalla laumanvartija toimii ja sen vuoksi haluaisin nyt fiksuimmilta neuvoa.

Meil nii harvakseltaan kuitenkaa vieraita käy ja tämän vastaanoton jälkeen tuskin yhtää enenpää.

15

441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo on juuri se tapa millä laumanvartijan kuuluu toimia kun vieraita ihmisiä tulee pihaan, osa haukkuu ne tututkin ja osa puree sen enempiä kysymättä oliko tuttu vai ei.

      Laumanvartijan haukkumista on lähes mahdoton estää, paras tapa on valistaa vieraita ettei kiinnitä mitään huomiota koiraan ja antaa koiran tulla itse haistamaan. Toinen ja turvallisempi tapa on laittaa koira tarhaan.

      Minkä ikäisestä ja rotuisesta koirasta on kyse? Mihin tarkoitukseen olet ilmoittavan ja pysäyttävän vartiokoiran hankkinut?

    • Aloittaja:

      Rodusta en uskalla sen enenpää paljastaa kuin että venäläissukuinen ja alle vuotinen vielä, ettei kasvattaja luule ettei pärjätä hänen kanssaan :/
      Muuten onkin hienosti mennyt ja seura että vahti tarkotuksel otettu, ei siis haittaa että ilmoittaa vieraat mut sitä ei vahvisteta ollenkaan ja olisi kiva että lopettaisi ajoissa kun sanoo tai kuinka sitten oliski järkevin saada se loppumaan.
      Varsinkin lapset pelkää.
      Mitään vihaisuuden merkkei ei oo näyttäny ja häntä heiluu kun ilmottaa mutta jää päälle se haukku turhan pitkäksi aikaa.
      Ja tarhaa olen kokeillut, mutta tuntuu haukku yltyvän siellä ja sen vuoksi en ole nyt sinne laittanut että oppii myös ettei vieraat ole pahoja tai yhdistä asiaa tai noin niinku.

      • Eli ihan pentu vielä, eli vielä on mahdollisuus muokata käytöstä.

        Ota vieraat oikein todella iloisesti vastaan, niin että koiralle tulee mahdollisimman positiivinen kuva. Myös vieraiden olisi hyvä osata olla rennosti. Jos vieraat ei osaa olla koiran kanssa niin silloin se tarhaan vieminen on parempi vaihtoehto ja opeta koiraa vieraiden kanssa jotka osaa olla rentoja.
        Opeta koiralle jokin tietty sana millä ilmoitat ettei ole tarve ilmoittaa enempää, itse käytän 'kiitos riittää', eli pyrit kertomaan koiralle, että se on työnsä tehnyt ja sinä olet ottanut tilanteen haltuun. Äänensävyssä ei saa olla negatiivista painoa.
        Voi myös kokeilla jos pentu ottaisi vierailta makupalaa, tosin voi olla ettei tämä toimi sillä etenkin venäläisissä laumiksissa haetaan jalostuksella sitä, ettei ne syö kuin omistajan tarjoamaa ruokaa.

        Vuoden ikäisellä pennulla on helposti epävarmuutta ja siksi mielellään haukkuu pidempään kuin olisi tarve. Nyt olisi todella tärkeää, että sinä olet hyvin johdonmukainen ja itsevarma, koira imee tässävaiheessa sinusta paljon käyttäytymismallia.

        Jos kasvattaja on yhtään järkevä niin hän osaa antaa neuvoja liian pitkään päälle jäävän haukkumisen kanssa. Hän tuntisi kasvattinsa ja sen suvun ominaisuudet parhaiten ja olisi näin paras neuvomaan.


    • caucasiansd

      Koira suhtautuu vieraisiin niinkuin sinäkin. Tee vieraiden saapumisesta kiva kokemus, innosta koiraa että "katso kuinka kivaa, nyt tuli vieraita. taputtele, anna herkkuja, leiki." Alle vuoden ikäisenä tämä kyllä onnistuu.
      Oma koirani meni leikkiin-kutsu-asentoon kun sähkömies käveli pihaan, -tosin olin itse paikalla. "katso miten hauska setä tuli, toikohan se namiskaa??"
      Mutta jos vedät liekan kireälle ja karjut; "ei hauku! Paikka!! Ei mitään hätää! Anna olla!",,, niin varmasti ei hyvä seuraa.

    • Aloittaja:

      Kiitos Tiku82 ! Kuulosti todella oikea oppiselta ja juuri tuota olen hakenut että en väärin tee tässä vaiheessa, epävarmuutta nimenomaan tuntuu olevan ja sen takia haluunki tuon ajoissa aisoihin kun voi vielä puuttua.

      Sakemanneja, molosseja ja muita isoja meillä on ollut mutta tämä on paljon herkempi ja minua lukeva joten sen vuoksi kyselin OIKEAA tapaa asiaan.
      Olen ollutkin ihan normaalisti ja yritän saada tuon "riittää" sanan merkityksen sille.
      On kyllä hirveät erot noihin muihin rotuihin,kun postiauton tullessa jokainen haukkui tapansa mukaan, tämä ei ilmoita, tilan työntekijä joka käy säännöllisesti sai haukut joka kerta, tämä ei sano mitään kun tuntee.
      Todella hieno rotu ja järkeväpäinen!
      En olisi ikinä uskonut sanovani että laumis on "hepompi" rotu kuin joku sakemanni. Tai ainakin meillä täällä.
      Ei ole muilla koirilla ollut tuota lukutaitoa ja voi olla kun meillä harvoin ketään käy niin itsekin pitkästä aikaa näkee ihmisiä niin voihan se koira senkin vuoksi noin reagoida.

    • wophc nlwk.

      Meillä laumis hyväksyi ensimmäiset 2vuotta kaikki vieraat.Mutta sitten heräs vahtivietti muuttui niin vahtivaksi, että katsottiin parhaaksi poistaa se tilasta johon vieraat tulivat.Ihan vieraiden turvallisuuden vuoksi,ja ettei pääse käymään vahinkoa.

      Kun koiran vei näyttelyyn, tai kauemmas sen reviiriltä, se oli ihan erillainen.Vieraiden siliteltävissä, ja nautti huomiosta.
      Sellaisia ne kuuluvatkin olla, periksi antamattomia vahtikoiria, jääräpäisiä, perhettään puolustavia.Omistajan on varmistettava kaikin keinoin, ettei koira vahingoita ketään.

    • aloittaja!

      Aloittaja täällä, koiramme napsaisi vierasta tänään, päästi sisään eikä huomannut mutta nosti korvat että tiesi jonkun tulevan, sitten yksi kaksi hirveä haukku ja napsaisi jopa vaikka vieras seisoi vain paikallaan..
      Miten ihmeessä suhtautua, kaikki tutut pääsee sisälle ilman mitään mutta aina joku tuntematon nostattaa hirveän hälyn ja nyt vielä napsaisu!
      Miten jatkossa?

      • Ihan normaalia laumanvartijaa, omistajan velvollisuus on varmistaa ettei mitään tuollaista enää koskaan pääse tapahtumaan.
        Voit yrittää kouluttaa koiraasi hyväksymään ja luottamaan sinun päätökseen vieraiden suhteen, mutta vain kytkettynä ja kuonokopassa. Ikinä et voi koiraa jättää valvomatta vieraan seuraan, et koskaan. Ei edes niin, että koiran ollessa ulkona vieras menee ovesta ulos ennen sinua vaikka sinä olisit tulossa aivan perässä.

        Paras vaihtoehto, mitä minäkin suosittelen, on tarha. Koira tarhaan kun vieraita on tulossa. Älä luota siihen, että tututkaan ihmiset saa kulkea, hyvin todennäköistä on, että koira tulee puremaan myös tuttua, mutta oman perheen ulkopuolista ihmistä.

        Rotu vaikuttaa jonkinverran siihen saako koiraa koulutettua sietämään vieraita, esim etelävenäläistä, kaukasialaista tai keskiaasialaista on lähes turha yrittää saada sietämään vieraita jos ne antaa jo nuorena merkkejä vahvasta vartiointihalusta. Maremma, podhalanski, kuvasz jne on helpompi saada hyväksymään vieraat.


    • aloittaja!

      Koira heittäytyy selälleen ja kerjää rapsutuksia kun tuttuja ihmisiä tulee, vaikka tutut ihmiset tuli vieraalla autolla niin tunsi ja selkä kyyryssä häntää heiluttaen meni ja selälleen heittäytyi...
      Joskus jopa käy ensin haistelemassa varovasti ja jos kyseessä vieras niin vasta sitten alkaa haukkua?!
      Myös kaikki tutut saa käydä ruuatkin suusta ja jos sattuisi luu olemaan niin itse tuo sitä kaikkien syliin eikä mitään aggression merkkejä ole ollut, ei edes vaikka pahin murkkuikä vissiin päällä..
      aivan kamalaa vaan tuo jos tuntematon tulee, miehelläni on paljon kavereita ja niitä lähinnä käy, suurinosa kun vielä pölähtää pihaan vaikka on sanottu että soitto ensin niin kerkiä itsekään varautua ennen kun valot näkyy.
      Niin kovasti haluaisin että koira saisi olla ihmisten kanssa mutta häkki on ostettava.
      Kuinka sitten totuttaa koiraa tuttuihin, jotka nyt esim enemmän käyvät kylässä vai suosiolla vaan tarhaan, tai voiko murkkuiän jälkeen rauhottua vai pahentua tavallaan aikuisena.

    • Miksi, oi miksi

      Taas on pakko kysyä, että miksi on hankittu vartiokoira, jos ei kumminkaan haluta että se vartioi? Jos haluaa vain hälyyttävän koiran, ottaa vahdin. Jos haluaa vartiokoiran, ottaa laumanvartijan. Yksinkertaista.

    • aloittaja!

      Voi herranen aika taasen, koira saa vahtia vaikka maanääriin ja onkin vahtitarkoituksella mutta mielestäni koiran ei kuulu meidän läsnä ollessa napsia ihmisiä?! Kun me olemme paikalla ja vieras hyväksytty, koiramme on AINA sisällä tai tarhassa kun emme ole paikalla/kotona.
      Ja kun vielä nuori on niin haluaisin sen koulia myös niin että luottaa meidän ollessa paikalla.

      • Muista, että laumanvartija on itsenäisesti toimiva vartiokoira ja se tekee itse päätöksiä mikä on uhka ja mikä ei. Tässä kohtaa laumis eroaa hyvin paljon muista vartiokoirina käytetyistä roduista kuten esim rotweiler ja saksanpaimenkoira jotka on ohjaajan käskytettävissä, laumanvartijaa ei pysty kouluttamaan samaan kuuliaisuuteen.

        Tarkemmin tietämättä millainen sinä olet koiran omistajana, mutta vain kun koira luottaa omistajaansa 110% voi sen saada hyväksymään vieraat, mutta silloinkaan ei omistajan parane kääntää selkäänsä koiralle. Laumanvartijan luottamus on ansaittava, sitä ei koiraan koulita.
        Toinen asia mikä voi aiheuttaa tuota puremista, kuinka paljon teillä käy vieraita? Voi hyvin olla, että koira on stressaantunut alati sen reviirillä pomppivista vieraista ja se on yksinkertaisesti ylikuormittunut.

        Jos koira ei nyt näiden muutamien kuukausien aikana mitä tämän ketjun aloituksesta on kulunut ole ruvennut sietämään vieraita asianmukaisesta siedätyksestä huolimatta ei se tule koskaan niitä hyväksymään. Se on asia mikä on vain hyväksyttävä kun on laumanvartijan hankkinut. Koira tarhaan kun vieraita on tulossa, niin tekee 90% muistakin laumiksen omistajista.

        Hieman tosiaan tulee tunne, että onkohan nyt taas otettu hienon näköinen koira ymmärtämättä mikä laumanvartija ihan oikeasti on. Sillä aivan kaikki mitä tässä ketjussa aloittaja manaa ongelmina on keskiverto laumanvartijan perus käytöstä.


    • minä ja karhuni

      Meillä tarhassa , aina kun vieraita tulee, koska vieraistakaan harva osaa ottaa rennosti, kun iso koira karjuu ja haukkuu. Kuten edellä, otat itse rennon varmasti ja iloisesti vieraat, eli viestität, ei hätää, ei uhkaa. Sellainen suhde laumanvartijan kanssa täytyy luoda, jotta on luottamusta molemmin puolin. Komentaminen ei toimi, rauhallinen varma käytös, johtajamainen varmuus sinulta.

    • Chihuahuan omistaja

      Laumanvartijarotuja ei ole jalostettu sietämään mitään vieraita olentoja reviirillään.
      Se on jotenkin hassua, että laumanvartijan perusominaisuus tulee koiran hankkineelle täyllisenä yllätyksenä, jota pitäisi ryhtyä nyt sitten muokkaamaan koulutusmetodein.

    • Keskarin omistaja.

      Älkää ottako laumanvartijaa jos se ei saa toimittaa virkaansa tai sen kanssa saattaa tulla jatkuvia ongelmia,ei sellaisiin paikkoihin jossa lappaa vieraita koko ajan.

      Meillä on keskiaasialainen venäläistaustan omaava ne on herkimpiä syttymään ja napsaa kiini,koittakaa nyt päästä niistä vieraista veke tai koirasta joutuu lupumaan,se ottaa kiini vaikka olisi tuttu vanhimmiten.(mikäli on venäläistaustainen).

      Älkää ottako jos pihamaallanne on trafiikkia,sen pitää saada olla rauhassa muuten siitä kasvaa agressiivinen.Eli se ei rentoudu kotona tarpeeksi vaan on jatkuvassa hälytys tilassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe