Minkälaista uupumista?

Usein täälläkin kirjoitetaan siitä, että on väsynyt ja uupunut. Kertokaa ihan kirjaimellisesti, että minkälaista se uupuminen oli? Nuo samat oireethan voi tulla mistä vain. Yritän tässä saada selvyyttä omaan tilaani. Minulla on vain struuma, ja TSH on 1-2 välillä ja T4V on välillä 11 ja 12.
Lääkitystäkin kokeiltiin, mutta se lopetettiin, kun T4V nousi 15. Oli kuulemma vaara, että tulee ylitoimintaa.
Minulle tulee ajoittain aivan valtavia uupumis-ja väsymyspäiviä. Tuntuu, että koko ajan on univelkaa, vaikka nukun aika hyvin. Tuo kumma uupunut olo minua enempi huolestuttaa. Ennen lähdin innokkaasti lenkille, mutta nyt se on varsinaista pakkopullaa. En vain jaksaisi enää kävellä pitempiä lenkkejä. Tuo isontunut kilppari on ehkä syynä siihen, että aivan kuin happi ei kulkisi niin kuin pitäisi.
Minulla on pian ultra ja siitnä tarkistetaan taas tuon kilpparin koko. Odotankin jo kovasti, että pääsisin leikkaukseen, koska tuo kilppari tuntuu jo inhottavalta ja usein se tekee sen, että tuntuu kuin happi loppuisi.
11190
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 11

Vanhimmat

Älytöntä lopettaa lääkitys,kun T4-v on viitteen puolivälissä. Lääkitys ei ehkä ollut vielä edes riittävän suurella annoksella. Oireet/pireettomuus ja T4-v ovat parhaat mittarit annostukselle. TSH saa painua jopa viitteen alapuolelle jos nuo em. seikat ovat kunnossa. Lisää Thyroxinia kehiin.

Äänestä
  • Minäkääm en ymmärrä sitä, että miksi se menisi liikatoiminnan puolelle. Annos päivässä oli 75 microgrammaa. se endo itsekkin sanoi, että lääkitys oli aika pientä.

    Äänestä

Ihan järkyttävää hoitoa olet saanut, thyroxin lääkityshän voi myös pienentää struumaa ja kun lääkitys on alotettu sitä ei saa lopettaa koska kilpirauhanen on lopettanut toiminnan kun on otettu purkista kilpirauhasen hormoonia T4:sta eli kun sinulla on struuma ja arvot nuo pitää thyroxinia syödä eikä sitä saa lopettaa koskaan sitä syödään koko loppu elämä.

Äänestä
  • Mulla se lääkitys ei pienentänyt struumaa. Ehkä siksi tuo lääkitys lopetettiinkin. Epikriisiin oli kyllä kirjoittanut, että olen koko ajan väsynyt..juu..kuuli ja tajusi että olen väsynyt, mutta eipä se kiinnostanut enempää. Juuri tän uupumuksen takia olen kyllä mennytkin lääkäriin. Rajoittaa niin paljon, kun ei jaksa eikä viiti.

    Mielenkiinnolla odotan tuota ultraa.

    Äänestä

Hyvä että menet ultraan. Pyydä myös mittaamaan vasta-aineet TPOab. Ja lääkärisi oli täysi pöllö, kun puhui liikatoiminnasta, kun arvot ovat puolivälissä.

Äänestä
  • Mulla on tän vuoden puolella mitattu toi TPOab, se oli silloin 174. Ei sitä enää oteta, kun sillä ei kuulemma ole mitään merkitystä.
    Toi lääkäri oli ihan endo, joten ei näköjään nekään välttämättä tajua mitään.
    On oikeastaan alkanut tuntumaan siltä, niinku toi kilpirauhanen ei olisi lääkäreiden mukaan mikään tärkeä ihmisen osa..

    Äänestä

jospa väsymys onkin jotain ihan muuta.veikkaisin

Äänestä
  • No sitäkin yritän tässä selvittää. Verikokeita on otettu ja niissä ei ole ollut mitään kummallista. Tämä struuma kun nyt on, niin siksi epäilen sen aiheuttava näitä vaivoja.

    Äänestä

Sinulla on T4V ihan alakantissa. Sinulla on myös TPOab korkea, joka kertoo siitä, että sinulla on kilpirauhasessa autoimmuunitulehdus eli Hashimoton tauti. Eli TPOab -koetta tarvitsekaan ottaa uudestaan: se kertoo yhdellä mittauksella, että sinulla on Hashimoto. Autoimmuunitulehdus on pysyvä, sen takia mittauksia ei enää tarvita.

Koita saada aika jollekin suositellulle lääkärille.

Äänestä
  • Luin tuosta Hahimoton tulehduksesta. Mun oireet sopis hyvin lihasoireinen Hashimoton tyreoidiittiin. On alkanut olemaan jalat ihan kummalliset. Jos istun jonkun aikaa paikallani, niin kävelemään lähteminen on vaikeeta. Se helpottuu kyllä,kun kävelyä jatkaa. Täytyypä kysyä lekurilta, että voiko mun jalkaongelma olla tuon kilpparin aikaansaannoksia. En ollut kyllä tajunnut aatellakaan, että niillä voisi olla mitään yhteistä.
    kiitos Vajaa rouva. :)

    Äänestä

  • kohta raatona kirjoitti:

    Luin tuosta Hahimoton tulehduksesta. Mun oireet sopis hyvin lihasoireinen Hashimoton tyreoidiittiin. On alkanut olemaan jalat ihan kummalliset. Jos istun jonkun aikaa paikallani, niin kävelemään lähteminen on vaikeeta. Se helpottuu kyllä,kun kävelyä jatkaa. Täytyypä kysyä lekurilta, että voiko mun jalkaongelma olla tuon kilpparin aikaansaannoksia. En ollut kyllä tajunnut aatellakaan, että niillä voisi olla mitään yhteistä.
    kiitos Vajaa rouva. :)

    mullakin on jalkaoireita ja ongelmia liikkeellelähdössä, suoranaista tuskaa. Olen luullut luupiikiksi tai joksikin kantapääongelmaksi, mutta kun ei parane edes oikeilla kengillä, pohjallisilla tms. Täytyy lukaista tuosta Hashimotosta.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


kohta raatona kirjoitti:

Usein täälläkin kirjoitetaan siitä, että on väsynyt ja uupunut. Kertokaa ihan kirjaimellisesti, että minkälaista se uupuminen oli? Nuo samat oireethan voi tulla mistä vain. Yritän tässä saada selvyyttä omaan tilaani. Minulla on vain struuma, ja TSH on 1-2 välillä ja T4V on välillä 11 ja 12.
Lääkitystäkin kokeiltiin, mutta se lopetettiin, kun T4V nousi 15. Oli kuulemma vaara, että tulee ylitoimintaa.
Minulle tulee ajoittain aivan valtavia uupumis-ja väsymyspäiviä. Tuntuu, että koko ajan on univelkaa, vaikka nukun aika hyvin. Tuo kumma uupunut olo minua enempi huolestuttaa. Ennen lähdin innokkaasti lenkille, mutta nyt se on varsinaista pakkopullaa. En vain jaksaisi enää kävellä pitempiä lenkkejä. Tuo isontunut kilppari on ehkä syynä siihen, että aivan kuin happi ei kulkisi niin kuin pitäisi.
Minulla on pian ultra ja siitnä tarkistetaan taas tuon kilpparin koko. Odotankin jo kovasti, että pääsisin leikkaukseen, koska tuo kilppari tuntuu jo inhottavalta ja usein se tekee sen, että tuntuu kuin happi loppuisi.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu