Eli meidän 2 ja puolivuotias tyttö aloitti kuukausi sitten päiväkodissa.
Nyt on käynyt sellainen ikävä asia ilmi, että tyttöä kiusataan.
Kiusaamisen syynä on ilmeisesti tytön puhe, josta puuttuu r j s kirjaimet.
Kun tytöllä on "rento olla" niin puhuu ihan selkeästi ja hyvin, mutta jos kovin jännittää tai ahdistaa niin puhe menee sellaiseksi puuroksi.
Äitinä tämä kiusaaminen ahdistaa todella ja tuntuu sellaiselta ettei sitä voi edes sanoiksi kuvailla. Kiusaajat ovat 3-4 vuotiaita tyttöjä, jotka lällättelee eikä ota tyttöä leikkeihin mukaan.
Meidän tyttö on todella herkkä ja pohtiva tapaus joten hän on ottanut tämän todella raskaasti. Ensin päiväkotiin meno ja sitten kiusaaminen.
Päiväkoti tietää asiasta ja yrittää kai parhaansa, mutta kiusaamista kuitenkin tapahtuu edelleen.
On niin surullista nähdä kuin tyttö ei ole enää lainkaan oma itsensä.
Ennen oli reipas, iloinen, kokoajan hyvällä tuulella ja voi sitä mielikuvituksen määrää ja ihania leikkejä,
Nyt sitä hymyä harvoin näkee:(, särkee tämän äidin sydämen kyllä!!!
Olen myös huomannut että heti kun on muita paikalla niin tyttö välttelee puhumista, miten tämäkin häneen ja itsetuntoon vaikuttaa???'!!
Meillä ei ole kovin hyvä rahatilanne, mutta on kyllä käynyt mielessä jos olisin tytön kanssa vielä kotona tai yrittäisin etsiä jotain perhepäivähoitajaa...
Mitä ehdotatte??
Pienet kiusaa pientä
15
158
Vastaukset
- kaikki keinot käyttö
Selvittämistä päiväkodin hoitajien kanssa, miski näin tapahtuu ja miksi he antavat sen tapahtua. Puutu siihen, ei kukaan pidä vieraisen lasten puolta, hoitajat ovat tunneköyhiä, eivät he väitä toisten lasten kiusamisista, ei myöskään kouluissa opettajat. Jos vanhemmat ei pidä lasten puolta, ei sitä muutkaan tee.
Jos puhe ei auta, vaihda päiväkotia. Itse vaihdoin akanani lasten koulua, kun opettaja kiusasi lastamme, se auttoi ja nyt on kyllä jo aikuinen mutta kyllä kannatti, koulun käynti oli kivaa kun koulu vaihtui eikä opettajat enää kiusanneet, mutta tarkkailin kyllä koko ajan. - Puolusta!
Eikö paikalla ole aikuiset ihmiset, jotka saavat palkan lasten hoitamisesta?
Katsovatko he vain vieressä?
Mistä tiedät tästä kiusaamisesta? Kertovatko ne aikuiset juurta jaksaen, kuinka ilkeitä isommat lapset ovat olleet? Auta lastasi oppimaan äänteet. Laulata ja lukekaa loruja ääneen yhdessä. Hyvä on oppia ärrät ja ässät.
Tartu nyt asiaan ja ota yhteys viranomaistahoon. Aikuiset ovat vastuussa lapsien hyvinvoinnista. Perhepäivähoito olisi joka tapauksessa parempi vaihtoehto. Laumakasvatus ei ole paras mahdollinen. - Päiväkodin kuuluu
selvittää tuo asia näiden kiusaavien tyttöjen ja heidän vanhempiensa kanssa. Vanhempien kuuluu kotona tehdä tytöille selväksi, että ketään ei nimitellä ja haukuta. Jos asialle ei nyt tehdä mitään, niin luultavasti se vain pahenee.
- joukossa tyhmyys...
Sinun on vaadittava päivähoitajia puuttumaan asiaan. Päiväkotien yleinen ongelma on että siellä lapset oppivat ennen aikojaan ikäviä käytöstapoja, joita tuon ikäisillä ei vielä pitäisi olla. On arvokasta omankin lapsesi luonteen kehitykselle jos voisit jäädä vielä hoitamaan häntä itse. Pieni perhepäivähoitokin olisi parempi kuin hoitoryhmä, jossa vallitsee vahvemman laki, kilpailu, ilkeily ja sorto jota noin pienen ei vielä pitäisi kokea.
- isojen äiti
Minä jäin vastaavassa tilanteessa kotiin. Sain palkaksi aikanaan ihanat tasapainoiset murrosikäiset, jotka olivat tottuneet pienestä alkaen olemaan yhdessä vanhempiensa kanssa ja juttelemaan asiansa kotona. Kaverit löytyivät kerhoista ja harrastuksista, siihenkään ei tarvittu päiväkotia.
- Ei näin kuten edell.
isojen äiti kirjoitti:
Minä jäin vastaavassa tilanteessa kotiin. Sain palkaksi aikanaan ihanat tasapainoiset murrosikäiset, jotka olivat tottuneet pienestä alkaen olemaan yhdessä vanhempiensa kanssa ja juttelemaan asiansa kotona. Kaverit löytyivät kerhoista ja harrastuksista, siihenkään ei tarvittu päiväkotia.
Voi voi. Ei aina voi pistää päätä pensaaseen. Katsotaan nyt, mitä murrosikäisistänne tulee. Pärjäävätkö vaiko ei maailmassa vaiko vain vanhempiensa kanssa ja äitinsä helmoissa...
- Ei aina niin
Toisaalta oma lapseni käyttäytyy paremmin kuin naapurin lapsi, joka on ollut kotona kaikena aikaa. Päiväkodissa voi oppia myös sosiaalisia taitoja. Toisaalta toki myös huonoja juttuja.
- isojen äiti
Miksi epäilet "Ei näin.." Ajatteletko ehkä että omat vanhemmat eivät pystyisi opettamaan lapsille elämäntaitoja siinä missä vieraat ihmiset? Kyllä lapseni tulevat pärjäämään maailmassa ja vanhimmalla jo onkin oma asunto, hyvä työ ja kiva tyttöystävä, toiset vielä koulussa hyvällä menestyksellä. Ei vanhemmuuteen tarvita mitään sen kummempaa kuin tavallista elämää ja aikaa lapselle, ja sen osaa jokainen.
Jos lapsi otetaan kotiin hoitopaikasta jossa vallitsee lasten kesken huonot käytöstavat, ei siitä voi olla lapselle haittaa eikä este elämässä pärjäämiselle. Pärjäämiseen ei tarvita taitoa käyttäytyä huonosti. Eikä kukaan tarvitse sellaisia ikäviä kokemuksia evääksi elämään.- ???????????
Ei ne sitten äitiinsä ole tulleet. Miksi vastasit avaajalle, vaikka ilmeisesti tarkoitit vastata edelliselle kirjoittajalle?
- !!!!!!!!!!!!!!!!!!
??????????? kirjoitti:
Ei ne sitten äitiinsä ole tulleet. Miksi vastasit avaajalle, vaikka ilmeisesti tarkoitit vastata edelliselle kirjoittajalle?
Kuka vastasi avaajalle ja mitä? Vai onko tästä välistä poistettu jotain?
- yks äiti vaan
Jaa. Meidän 3-vuotias tyttö ei vieläkään osaa kunnolla puhua. En ole huolissani vaan uskon että tåmänkin oppii kyllä. Mutta päiväkodissa viihtyy ja tosi sosiaalinen tyttö. Ottaisin tyttöni pois jos tapahtuisi kiusaamista ja hoitajat ei tekis mitään.
- yks äiti vaan
Kolmevuotias osaa mm. Isosiskoaan sanoa pelkällä ensimmäisellä kirjaimella, "Aa." Apina on "aa aa," hevonen "ihahaa", isi on "titi", maito "maa".
Ja käyttää paljon elekieltä puhuessaan. Lauseita toki yrittää sanoa, mut selvästi ei niitä sano. Niinku haluun tulla mukaan se sanoo jotenki näin "hauu tuu maa" :)
No joo. Me vanhemmat tietysti ollaa opittu ymmärtämään epäselvää puhettaki.
Tuntuu vaan kauheelta että tuon ikäiset osaisi jo kiusata muita :( - voi harmi
Koita löytää perhepäivähoitopaikka tai parempi päiväkoti. Meidän kunnassa alle 3-vuotiaat eivät edes saa päiväkotipaikkaa (pl. vuorotyössä olevien lapset). Mulla on nyt molemmat alle 3-vuotiaat perhepäivähoidossa ja olen ollut tyytyväinen. Ryhmät on pienet ja hoito muutenkin kodinomaista. Hieman vanhempina (lähellä eskari-ikää) siirrän heidät kyllä päiväkotiin, saavat siellä tutustua tuleviin eskari- ja koulukavereihinsa ja oppivat toimimaan isommissa ryhmissä, mutta nyt olen oikein tyytyväinen pieneen perhepäivähoidon ryhmään, hyvä valinta pienille lapsille.
Ei muuten meidänkään 2 vuotias vielä sano kunnolla R-kirjainta, ässän oppi juuri pari viikkoa sitten, joten älä murehdi, kyllä ne sieltä vielä tulee! :) - Stop kiusaamiselle
Itse olen huomannut, että monella miltei neljä vuotiaallakin puuttuu vielä r-kirjain. Joillakin myös s. Joten ei pitäisi olla ihmeellistä. Ja vaikka olisikin, kiusaaminen on ehdottomasti väärin. Tuon ikäiset ei kovin hyvin tietysti osaa vielä kanssakäymisen jaloja taitoja, mutta hoitajien pitäisi tuohon puuttua ja opastaa lapsia toimimaan toisin. Hyvä, jos päiväkoti onkin puuttunut asiaan. Kiusaamiseen kannattaa ehdottomasti puuttuua mahdollisimman varhain. Olen onnellisessa asemassa, kun meidän lapsemme ryhmässä lapset tulee toimeen tosi hyvin. Ainahan pientä nahistelua on, mutta se on eri asia.
Jos kiusaaminen jatkuu pitkään, se varmasti vaikuttaa itsetuntoon. Toivon mukaan kiusaaminen saadaan lopetettua. Ehkä voisit myös puhua lasten vanhempien kanssa? Itse ainakin ehdottomasti haluan, että minulle kerrottaisiin, jos lapseni kiusaisi jotain.
Itse olen joutunut lapsena kiusaamisen uhriksi ja en toivo sitä kurjuutta kellekään! Tehkää parhaanne, että lapsenne ei kiusaa ketään!- kiusaajat pois
Kiusaajat pitäisi ottaa pois päiväkodista ja kotiin opettelemaan ihmisten tapoja etteivät ole siellä toisten kiusana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734529Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202205- 1021376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos181231- 711168
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia123999Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66998Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75925Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255884- 65876