Yhteiskuntaluokat

sitroen.

Viisaat (?) ovat väsänneet testin millä selvitetään, mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut tässä luokattomassa yhteiskunnassa: http://www.hs.fi/datajournalismi/Selvitä Kuukausiliitteen Luokkakoneella mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut/a1305759784361

Tein testin niin rehellisesti kuin osasin (kenen poliitikon sanonta?) ja testin perusteella kuulun yhteiskunnan vähäosaisiin.

Jäi vähän jakomielinen tunne. Jossain asioissa toki tunnen niin, mutta toisissa tunnen kuuluvani keskimääräistä parempiosaisiin.
Mitä arvoisa kolleega sai tulokseksi?

20

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipää syönkin

Leipätyöläinen.
      Samallainen testi, kuin aina.
      Johon ei ole monessakaan kohtaa sopivaa valittavaa.
      Isäsi ja äitisi ammatti?

Teen työtä vain palkan takia, ja vaihtelen työpaikkaani tämän tästä.
      Käytännössä alun kesätöitä huomioimatta olin koko urani samassa, hyvässä ja suuressa virastossa.

• Tein testin puoliunisena, mutta rehellisesti. Yhteiskuntaluokakseni se antoi:Kipuaja
      sekä kulttuuriluokitteluni oli Asiantuntija.
      Tiedä nyt näitä, mutta melkoinen raatihan tuon on laatinut.

Nyt Hyvää yötä :)

• Vai tällaista, oikein yhteiskuntaluokat! Jos oikein tosissaan tällaista alkais funtsimaan, saisihan tästä aiheesta ihan romaanin. Kirjoitan nyt ajatuksia ihan ns. mitä sylki suuhun tuo. Nyky-yhteiskunnassa kaikissa ihmisissä on kaikenlaisia riippumatta tällaisesta entisaikojen yhteiskuntaluokittelusta. Itselleni aina ollut aika vieras asia. Enpä ole oikeestaan koskaan ajatellut, mistä ´ luokasta´ ihminen on lähtöisin, kyllä persoonallisuus ja intellektuallisuus ovat merkittävämpiä kuin ihmisen luokittelu yhteiskunnallisesti. Ei ihmiseen tutustuttaessa kysytä, mikä ammatti sulla on ollu tai mitkä olivat vanhempies ammatit.
      Tuo testi ilmaisi kyllä, mitkä kysymykset ja vastaukset niihin olivat merkittävimmissä asemissa sitten tuloksen määrittelyyn. En niin paljon viitsi vaivaa nähdä, että niitä luettelemaan ja tuolta noukkimaan rupeisin.

Muutenkin olen ällönnyt aina minkäänlaista luokittelua, kyllä ihminen itse tulee esille jo muutaman hetken keskustelussa, ja ihmisestä itsestä kiinni, millaisia piirteitä toisessa ihmisessä arvostaa, olipa herra tai narri. Arvostaa on väärä sana, sopivampi ois...tykkää. Toiset tykkää arvokkaista, toiset hulluista ja vähemmänkin hulluista.

Minulla on ollut tuttavia ja ystäviä laidasta laitaan tietämättä varsinaisesti heidän yhteiskunnallista asemaansa tai mitä he ovat tehneet, saaneet aikaan tai olleet saamatta aikaan. Mielenkiintoisimpia ovat he, jotka ovat jollain lailla pöpejä, no sanotaan nyt sitten hienommin intellektuelleja. Siis omia ittejään.

Rahan ja mammonan valtaa olen selvästi täälläkin tuonut esille ällöäväni. Snobirikkaat, joilla ei sitten päässään olekaan muuta kuin opeteltuja ´hyvinkäyttäytymisohjeita´ ovat sietämättömiä. Mieluummin tunnen ihmisiä, jotka osaavat panna välillä heikun-keikun ja hellurei.

No riittäköön tällä kertaa, suhtautumiseni tällaisiin ´ testeihin ´ on hahhaa.
      Huomasin kyllä testin tuloksen nähtyäni, mistä syystä minun "yhteiskuntaluokakseni" paukastiin asiantuntija ja leipätyöläinen. Sinänsä aika ´arvokkaita ´, erityisesti tuo jälkimmäinen.

• mielenkiinnoton

Se tahtoo vaan mennä niin että mielenkiinnottomat ihmiset puurtaa töissä ja elättää näitäielenkiintoiseen elämään keskittyviä.

• L - L

Olen vähäosainen kiipijä! Hyvä, että viimein tuokin selvisi!

• eläkeläinen**

Minä eläkeläinen kompastuin heti tuohon ensimmäiseen kysymykseen. En ole työssä enkä ole työtön.

• Makriina ek

Vähäosaisiin minäkin päädyin. Luultavasti testi tyrkkää suurimman osan eläkeläisistä siihen kastiin, koska testi ei ota ikäihmisiä lainkaan huomioon.
      Eipä meikäläisten vanhempien ammatit ja asemat enää vaikuta nykytilanteeseen. Omat vanhempani olisivat jo yli 120-vuotiaita.

• Ramoona*

Kiipijä minäkin olen, ja mitäs pahaa siinä, eteenpäin on ollut aina elävän mieli. Puissa kiipeilevät kiipijät ovat symppiksiä pieniä varpuslintuja ja kiipijäkasvitkin alustaansa kiinnittyen aina yhä ylemmäs yrittävät.

Monella meidän ikäisellä on vaatimattomat lähtökohdat, luokkakierto (mikä sanakammotus !) tuli mahdolliseksi koulutuksen myötä. Luokittelu sopii kasveihin, niillä on selvät rakenteelliset tuntomerkit, me ihmiset olemme kaikki samanlaisia siinä mielessä.

En muista lapsuuteni enkä varhaisnuoruuteni ajalta mitään erottelua kavereiden suhteen, erilaisia sanomalehtiä koteihin taisi kylläkin tulla, jos nyt tarkemmin muistelen. Lika barn leka bäst, sanotaan, mutta samanhenkisyys ei tarkoita samaa sosiaaliluokkaa. Arvomaailmalla on merkitystä elämänkumppanin valinnassa, mutta sehän on paljolti eri asia kuin sosiaaliluokka. Oikeudenmukaisuus, toisten kunnioittaminen, toisista huolehtiminen ja rehellisyys eivät ole minkään luokan yksinoikeus eikä itsestäänselvyys.

Asiantuntijaksi minutkin testi totesi, ja siitä olen ihan otettu. Olen aina arvostanut eri alojen asiantuntijoita ja timanttisia ammattilaisia. Käsillään kaunista jälkeä tekevä ja lauluäänellään toisia viihdyttävä ovat arvostusasteikkoni yläpäässä. Ammattini luokitellaan oikeastikin asiantuntija-ammatiksi, ja ihan hyvä olinkin työssäni, ainakin tarpeeksi hyvä.

• jjoutava

Varmaan arvaamalla panivat minut työväenluokkaan kuuluvaksi. Sympatiseeraan sitä kyllä.
      Kaverini kuoli liikaan viinaan, arvaan niin. Hänen työnantaja laittoi Hesariin kuolinilmoituksen, 'Lavantekijä'... sillä niitä hän viimeisenä työnään teki. Arvostan sitä työnantajaa kun hän toimi niin poikkeuksellisesti.

• capt, cöpenick

Testaamattakin tämän tiedän; olen vähäosainen, riskiryhmiin kuuluva mies. Pahimman kriisin yli olen kompuroinut miten kuten, tuurillakin.
      Katson notkahtaneeni yhteiskunnasta vaikeiden olosuhteiden vuoksi. Säännöllisillä elämäntavoilla ja liikuntapainotteisuudella pysyy jotenkin kelkassa tässä alenevan vitaliteetin yleiskuvassa.

• Ramoona*

Ihmiset muistetaan kuoltuaan ennen kaikkea siitä, mitä tunteita he toisissa herättivät, ei niinkään heidän saavutuksistaan. Hyvä niin.

Hautausmaat ovat täynnä korvaamattomia ihmisiä.

• niin juuri

Näin on, korvaamaton ei ole kukaan. Tuokin hyvä pointti, että uraihminen voi unohtaa elää , ja jos rahan ja maineen tavoittelu voittaa tunteet kaikessa.

• Huuhaata koko tutkimus!

Minut saatin asiantuntijaksi jollain keinoin.

Kun näin otsikon, tuli mieleeni kelvolliset ja kelvottomat.

Kelvollisia ovat rikkaat, hyvinvoivat ja korkeassa asemassa olevat.

Kelvottomia taas köyhät, työttömät, vanhukset ja korostetusti invaliidit.

• nakke nakuttaja

Omakohtaisia tuollaiset tuntemukset ovat, ei niiden pidä antaa mielessään pesiä, se vääristää koko havaintokyvyn.

• Katleija*

Tuo testi kuuluu noihin iltapäivälehtien testigalleriaan, jossa pääset itseäsi testaamaan joka kantilta.

Tuo näyttää ihan tunteita herättävän tuo mihin kastiin kuulut :-))
      Täällä teille lisää ja tulos on tiätty IHAN TOTTA

http://www.testimaa.com/

• Katleija*

Olen huomannut kuinka mielellään ihmiset kertovat itsestään. Se on positiivista siinä mielessä, että onneksi kerrotaan niistä arvostetuista piirteistä ja tekemisistä ja kokemuksista ettei morkata itseään aivan maan rakoon ja mitättömäksi tyypiksi. Jätetään se tehtävä mieluimmin muille.
        Huomaan taas kuinka minun tyyliini kuuluu tällainen pikkuilkeä ja ärsyttävä kommentointi. Kuten huomaatte piti minunkin parhaasta puolestani kertoa. :))))))))))

• kummastuttaa
        Katleija* kirjoitti:

Olen huomannut kuinka mielellään ihmiset kertovat itsestään. Se on positiivista siinä mielessä, että onneksi kerrotaan niistä arvostetuista piirteistä ja tekemisistä ja kokemuksista ettei morkata itseään aivan maan rakoon ja mitättömäksi tyypiksi. Jätetään se tehtävä mieluimmin muille.
        Huomaan taas kuinka minun tyyliini kuuluu tällainen pikkuilkeä ja ärsyttävä kommentointi. Kuten huomaatte piti minunkin parhaasta puolestani kertoa. :))))))))))

Mitäs tuo nyt oli, parempi itsestään puhua kuin muita arvostella.Uskon että täällä mukavia kunnon ihmisiä liikkuu, jotka on sinut itsensä ja elämänsä suhteen. Saako vain epäonnistumisista kertoa ja vähätellä kaikessa itseään ? Eläkeläisinä ollaan samassa kastissa. Kateuden poikasta taitaa ilmassa leijua.

• Kyllä tunnistan luokkani. Kaikki tunnusmerkit, niin perintö, kuin oma toimintani aikanaan työelämässäni ja leipäni hankinnassani sekä velvoitteeni suorittamisessa ovat tehneet selväksi mihin kuulun: työväenluokkaan! Aika naurettavalta tuntuisi, että kuvittelisin muuta. En ole toimiva aktiivijäsen missään, mutta riittää se taipaleeni eläkeläisellekin toteamaan paikkansa.

Vaikka se ei tähän kuulu - sosiaaliapuja en ole onneksi tarvinnut. En sano tätä kerskuakseni, tottahan nykymaailmassa sosiaaliapuakin pitää hakea ja saadakin, jos tarvis vaatii.

Testiä en suorittanut. Virustorjuntani ilmoitti avaamisen kyseenalaiseksi. Olisin kyllä päässyt "ohi", mutta en katsonut sitä mitenkään tarpeelliseksi.

• testi teronen

Linkin tapainen testi voisi kuulua kategoriaan: Mies, hakkaatko useinkin vaimoasi.

• sitroen.

Eikö paremminkin: Milloin aiot lopettaa vaimosi hakkaamisen?

Itse tuohon testiin: humpuukia ja ajanvietettähän se oli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      80
      7042
    2. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      134
      6523
    3. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      381
      6323
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      364
      4122
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      153
      2512
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2419
    7. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      66
      2206
    8. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      143
      1519
    9. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      14
      1512
    10. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      198
      1240
    Aihe