Teulta kysäisen jos hän vastaa

Leeviläinen

Teu: sinulla (saanko sinutella?) on laajalti tietoa ja muistoja vanhoista esik.laestadiolaisista suomalaisista saarnamiehistä. Nuoruudestani muistan (silloinkin vielä seurasin esik.laest.) suomalaisia puhemiehiä: KL, AI, KN, AV, JA, EA, EN, UT, HS ja monta muuta joiden nimeä en nyt muista. Sinulla teu on varasti tietoa ja muistoja näistä vanhoista puhemiehistä? Hauska olisi kuulla muistelosi mm. edellä mainituista ja muistakin puhujista!

67

1940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teu,

      Aloin kertomaan noista , heti kun näin , ehkä liian perusteellisesti , en todella viitsi
      nähdä samaavaivaa heti , ja siksi sanon että odota 45. min .meni aivan hukkaan
      eipä sillä niin väliä ole mitä kirjoitan ja koska . mutta jos nyt kirjoitytaisin n.45 min.
      uusiksi kuka takaa että nyt pysyisi viestini matkassa .

      Muistoni luulen pysyy päässäni .. Paljon on asioita jotka siihen aikaan oli tapetilla
      yksi asia selvitetään , sinun AI:n saarnaaja oli H:gissä ,Ja se Ruotsi AI, oli sellainen
      Akiteeraaja ,kuin nyt on nämä lapin veikot .

      Palaan kyllä myöhemmin Noihin Saarnaajiin .

      • Leeviläinen

        Harmi, että kirjoituksesi katosi bittien taivaaseen! Jos vielä jaksat, niin anna palaa. Minä ainakin luen kirjoituksesi suurella mielenkiinnolla.


      • teu,

        Tuolla kun kone treikkasi , meni vastaus siihen saako sinutella
        Tottakai jua olikesti se kuuluukin asian ,,


      • teu,

        Anteeksi kun vuodattelin , mutta eikö suu puhukkin sydämen kyllyydestä
        Kenen kään ei pidä luulla että muistomme pysyy ilman Taivaanisän pitoa
        ei meillä ole kenelläkään muuta turvaa , kuin että Jumala teko se on kun
        Hän antaa meille , mitä me pyydämme ..

        Kun Herra antaa ,Herra ottaaKiitetty olkoon Herran käsi , Ei siinä kysytä
        mitään Ihmisen tekoa , ei mitään Vaan JUMALAN ,TEKOJA koska hän
        on kaikki luonut , ja kukaan muu ei ole luonut mitään , mutta ilman
        JEESUSTA Kristusta ei ole luotu mitään,. Kuin Raamattu sanoo,.

        Niin että minä en ole mitää ...


    • että sellaista

      Kirjoita teu muistiin omalle koneellesi ensin ja kopioi siitä sitten jos haluat tänne foorumille laittaa.

      Ei tarvi mitään kahteen kertaan kirjoittaa.

      • teu,

        Kyllä mun täytyy , kun mä olen jo miltei 69 ,eikä asia mene kaaliin. olen taukki.


    • teu,

      ""Leeviläinen ""

      Tietenkin saat sinutella ,oikeestaan se kuuluu asiaan

      Jos minun vähäinen tieto on tarpeen , en vastaa KL. josta muistat itsekin .

      AI minun pitää vielä olettaa ,että hän on ihakon johtaja silloinen , kun hänet
      kutsuttiin jolloinkin Firman pikkujoulu juhliin ja Ai ei olisi mielellään sinne mennyt
      Mutta sai idean ja meni . kun tuli puheen aika hän puhui jonkun sanan , ja sitten
      otti LLL, Postillan ,ja luki sieltä valitsemansa Kinkeri saarnan , kun se oli loppu .
      pikkujohtajat taputtivat valtoimenaan käsiään ..Ja kun oli jokin aika mennyt Aaro oli valmis lähtemään kotiin , hän oli aqamuihminen ja päivä ,ei ilta ihminen . .

      Muistan kerran kun ,olin Jääkärinkadsun Rukoushuoneella ruokajono vahti
      kello tuli pikkusen vaille sitä aikaa kun , oli sanottu että ruokailu saa kestää
      AI tuli luokseni ja sanoi , minä voin kiltää pokukat ,että saadaan ovet kiinni .
      vieraat saa syödä normaalisti ,mutta omat saa mennä vaikka kotiin ..

      Niin oli hän ehdoton jos sääntöjä oli annettu , ei mitään vetrkutuksia.

      • Leeviläinen

        Kiitos teu! Tarkoitinkin juuri tuota Helsingin AI:ta, en pohjoisen nimikirjainkaimaa!
        Kerro lisää jos jaksat ja kerkiät!


      • Leeviläinen

        "Muistan kerran kun ,olin Jääkärinkadsun Rukoushuoneella"

        Olen myös ollut 60-luvun alussa parikertaa Jääkärinkadun rukoushuoneella seuroissa. Onko seurapaikka vielä Helsingissä vanhalla paikallaan?


      • teu.
        Leeviläinen kirjoitti:

        "Muistan kerran kun ,olin Jääkärinkadsun Rukoushuoneella"

        Olen myös ollut 60-luvun alussa parikertaa Jääkärinkadun rukoushuoneella seuroissa. Onko seurapaikka vielä Helsingissä vanhalla paikallaan?

        ""Leeviläinen "" .

        Ei ole , kun rakennettiin Puistolaan uusi joskus 79 -80. Silloin Jääkärin katu
        myytiin , minä asuin silloin HML. , sekin on laajenettu 2005-2006, kristillisyyden kasvettua yli nelikertaisesti , hätäpäin sinne mahtuu n. 2500.2700. as.
        kun Jääkärinkatu oli täys jo 550.

        Tämän Uuden rukkarin os. = Puistolan tie 1.


      • teu,

        Joskus 58 alkoi 4 firmaa Rakenuttamaan kumpulantien liiketalo ja koska se
        oli arvokas ,tuli se kaikille maksamaan n.400 mmk markkaa ,kun sitten kaksi
        firmaa päätti että ei seuraa peremmälle , jä kaksi mukaan vielä ,ihako ja joku
        toinen , eli se tarkoitti sitä että jälellejääneet kumpikin otti 800 mmk vastuut ja
        kun rakennus valmistui n. 1961 oli se n.1.5 vuottaennen kun Raha uudistui 1963.
        jolloin lopusta poistettiin 2 nollaa Eli se oli 8.500.000mmk.sitä nyky mk .

        Kyllä ihako oli vakaa varainen yritys,

        Ja kyllä AI oli Saarnaaja ja kristitty. ja hän oli rakastettava henkilönä aina
        vaikka oli jonkinverran varakas ihmisenä , ja hän oli antelias jos kristillisyyttä
        katsotan ja kolmaneksi muutahan Hänkään ei voinut kuin uskoa Jeesukseen.


    • teu,

      KN. oli T:relainen ainakin toisessa polvessa . Hänen isä oli myös KN. ja selvyydeksi
      häntä nimitettiin Vanhempi vuoteen 1937 sitten oli hautajaiset ja tarve loppui .KUN
      pokansa KN. s. 1909-k.1977 Hänestä tehtiin saarnaaja 1946, Ja hän alkoi saarnata
      ensimmäiselle lähetysmatkalle hän on mennet Ernest.Kailahden kanssa ,SALLAAN.

      Sittemmin Hänet lähetettiin n.30 vuoden ajan , Ja Myös Jellivaaraan joulu kokouksiin .
      perheessä oli raskaita koettelemuksia ,lasten sairauden , yhden lapsen kuoleman jo-
      dosta n.20v, iässä myöhemmin aiti sairastui . Jumalakuitenkin antoi voimia , puliso
      Eeva kuoli 1964, ..

      noin vuoden päästä Kalle vihittiin toiseen avioliittoon Sylvi Lehtolan kanssa , onnellista loppuelämää kesti 12 vuotta , Kalle sai kutsun kotiin keväällä 1977.
      Kallen Hautajais tilaisuus pidettiin Kalevan kirkossa , Ja hänet laskettiin maan poven Kalevankankaan hautausmaalla . saattoväkeä oli lähemmäs 2000, as. Heidän joukossaan Ruotsi9n Lapin äitiseurakunnan lähettämät Gunnar Jönssön ja Edvald
      Laarsson , Gunnar -vanhin pitio puheen ,

      "Me olemme varmasti kaikki tällä hetkellä muistamassa Kalle Nurmista . Ja uskon ,
      että jokaisen sydämessä ja omassatrunnossa on sellainen vastaava sana : " siinä on ollut yksi uskollinen työntekijä" , Mutta se ei merkitse sitä , että ihminen on täydelliseksi tullut . Kalle Nurminen on , niin kuin monet meistä puhuvaisia ja Saarnaa-
      vaisist5a veljistä , tullut tuntemaan omaa heikkouttaan ja puuttuvaisuuttaan , mutta ,se uskollisuus , joka on ollut edessä , että siihen pyrkiä , se on vain hoputtanut parantamaan paikkoja . Ja siinä Kalle Nurminen on ollut hyvänä esimerkkinä meille .
      Ensin kaikille Saarnaajille . Ja kokemus on osoittanut , ettei ole Kalle menettänyt kris-
      ttyjen lauman luottamusta siinä, että onm suorana ollut viewlä niissä , missä ihminen
      on vielä heikoksi tullut. "

      • Leeeviläinen

        Kiitos Teu! Muistan KN:n hyvin. Ernst Kailahdesta olen kuullut vanhimmilta. Onko sinulla lisää tietoa EK:sta, ja myös saarnaaja Lehtosesta?


      • teu,
        Leeeviläinen kirjoitti:

        Kiitos Teu! Muistan KN:n hyvin. Ernst Kailahdesta olen kuullut vanhimmilta. Onko sinulla lisää tietoa EK:sta, ja myös saarnaaja Lehtosesta?

        ""Leeviläinen ""
        toki
        Oli alkujaan Hedborg syntyi 11.12, 1894- Viipurin maalaiskunnassa , käytyään UUniseppä opin Viipurissa , Hän työskenteli alalla vuosia Viipurisssa Muutti sitten
        Tampereelle 1922, Tai seudulle osti Pälkäneeltä pienen maatilan , muutti Helsingiin
        siinä 1932-1934. palasi Tampereelle . erittäin liikkuva kaveri palataan vielä 1918 .

        Sotaan ,Kailahti osallistrui valkoisten joukoissa , ja otti osaa sen jälkeenkin Vapaa-
        ehtoiseen maanpuolustus työhön . Nuorena hän oli aktiivisesti mukana politiikassa , Hän oli mm. perustamassa Vapaata Työväenliittoa vuonna1929 ja toimi puheenjohtajana vuosina 1930,31,32, ,jonka jälkeen hän irrottautui Liitosta . Vuonna 1930 , Kailahti oli ehdokkaana eduskuntavaaleissa , ei päässyt, mutta
        seuraavana vuonna hän oli Presidentin valitsija miehesvaalissa .

        Kailahden poliittista toimintaa on eritellyt seikka peräisesti Jouko Talonen teok-
        sesaan ,,Esikoislestaadiolaisuus ja suomalainen yhteiskunta ,,1993. .

        Kailahti avioitrui Greeta Miettisen kanssa , ja heille syntyi neljä lasta ,
        Kailahti muutti Tampereelle tällöin hän oli varastonhoitaja , mutta 1936 hän toimi
        Urakoitsijana . Nopeasti oppivana Rakennusalan asiantuntijana hän rakennutti monia taloja , .Myös maatiloja hänellä oli lopuylta useita . Kailahti oli hjyvin harjaantunut johtamis ja järjestus tehtäviä , tätä taitoaan hän saattoi käyttää
        Viinikan kadsun Rukoushuoneen Rakennushankkessa ,, olihan hänet valittu Tampereen VLKY:_n toimikuntaan jo 1924.

        Saarnaajaksi hänet asetettiin kohta talvisodan jälkeen 1940. Hän saarnasi ennenkaikkea Tampereella , oli myös Lähetystoimissa mukana kuolemaansa asti
        hän kuoli 22.8-1954. ( Hän on se mies joka LUPASI SAARNAAJA KUMPPNIN
        V.Niemisen haudalla muistopuheen, "johon Ville Sanoi :"JOS ELÄT". SATTUI
        niin että Ville piti Hautajais puheen Ernestille. ja kuoli itsekin n.vuoden päästä .


      • Näin se vaan on

        "Me olemme varmasti kaikki tällä hetkellä muistamassa Kalle Nurmista . Ja uskon,että jokaisen sydämessä ja omassatrunnossa on sellainen vastaava sana : " siinä on ollut yksi uskollinen työntekijä" , Mutta se ei merkitse sitä , että ihminen on täydelliseksi tullut . Kalle Nurminen on , niin kuin monet meistä puhuvaisia ja Saarnaavaisista veljistä, tullut tuntemaan omaa heikkouttaan ja puuttuvaisuuttaan, mutta se uskollisuus , joka on ollut edessä , että siihen pyrkiä , se on vain hoputtanut parantamaan paikkoja . Ja siinä Kalle Nurminen on ollut hyvänä esimerkkinä me (Teun lainausta)

        Tämän jälkeen piti kaikkien tuntema EH puheen jossa hän mm puhui lapin tärkeydestä näin: "Meidän Suomen kristittyjen ja saarnaajien tulee pitää hengen yhteyttä Ruotsin Lapinmaalle, ellemme pidä emme ole enään oikea Herran seurakunta" Kokemuksesta tiedämme kuinka on käynyt niille jotka ovat erkaantuneet lapinmaan kristillisyydestä. Vanhoillisuus on mennyt menojaan omaanvanhurskauden tekojenoppiin.
        Tämä pitää paikkansa vieläkin ja on hyvä kaikkien muistaa pitää kalliina neuvona. Teukin saa tämän muistaa että lapinmaalta on aina tullut apu suomeen kun täällä on sitä tarvittu-


      • SAARNAAJAJAN SERKKU
        Näin se vaan on kirjoitti:

        "Me olemme varmasti kaikki tällä hetkellä muistamassa Kalle Nurmista . Ja uskon,että jokaisen sydämessä ja omassatrunnossa on sellainen vastaava sana : " siinä on ollut yksi uskollinen työntekijä" , Mutta se ei merkitse sitä , että ihminen on täydelliseksi tullut . Kalle Nurminen on , niin kuin monet meistä puhuvaisia ja Saarnaavaisista veljistä, tullut tuntemaan omaa heikkouttaan ja puuttuvaisuuttaan, mutta se uskollisuus , joka on ollut edessä , että siihen pyrkiä , se on vain hoputtanut parantamaan paikkoja . Ja siinä Kalle Nurminen on ollut hyvänä esimerkkinä me (Teun lainausta)

        Tämän jälkeen piti kaikkien tuntema EH puheen jossa hän mm puhui lapin tärkeydestä näin: "Meidän Suomen kristittyjen ja saarnaajien tulee pitää hengen yhteyttä Ruotsin Lapinmaalle, ellemme pidä emme ole enään oikea Herran seurakunta" Kokemuksesta tiedämme kuinka on käynyt niille jotka ovat erkaantuneet lapinmaan kristillisyydestä. Vanhoillisuus on mennyt menojaan omaanvanhurskauden tekojenoppiin.
        Tämä pitää paikkansa vieläkin ja on hyvä kaikkien muistaa pitää kalliina neuvona. Teukin saa tämän muistaa että lapinmaalta on aina tullut apu suomeen kun täällä on sitä tarvittu-

        Laina höpö höpö..............

        Tämä pitää paikkansa vieläkin ja on hyvä kaikkien muistaa pitää kalliina neuvona. Teukin saa tämän muistaa että lapinmaalta on aina tullut apu suomeen kun täällä on sitä tarvittu.. JA MITÄHÄN SE ON,,? HAJOITTAMISTA?


      • teu,
        SAARNAAJAJAN SERKKU kirjoitti:

        Laina höpö höpö..............

        Tämä pitää paikkansa vieläkin ja on hyvä kaikkien muistaa pitää kalliina neuvona. Teukin saa tämän muistaa että lapinmaalta on aina tullut apu suomeen kun täällä on sitä tarvittu.. JA MITÄHÄN SE ON,,? HAJOITTAMISTA?

        ""saarnaajan serkku""

        Kyllä minä muistan silloin kun on aiheetta , mutta tämä kesä oikeestaan
        kokokietue oli sellaista sopaskaa ettei mistään väliä, jos mietimme
        apua , sitä saatiin ..1902 -1935. saakka ,sen jälkeen on ollut Omavahurskautta

        seuraava kierros 1937- 1948 saakka , myös AI, teki omia kiemuroita hänen
        kumppanina oli WE. GJ: (1948) nämä kaksi tuli 1953. . nyt huserasi omiin tuo
        AI, ja hänelle jäi 9 vuotta huserata , sitten tuli virallinen kierros 1962 WE,GJ.

        Ja mitähän se on ollut , tuon kierroksen jälkeen 1965 hajosi satakunta . Ja sinne
        jäi minunkin sukuni 60 % :sti heitä oli silloin n.155, sielua, ja sikiävää sokua
        heitä on nyt n.299. vaikka kuolleitakin on .ja haudattuja ensivuonna ,50 vuotta.


    • teu,

      AV . täytyy olla Antti Vainikka , T:rellta , Täytyy sanoa että ett6en muista oikein
      mitään hänestä . mutta kuitenkin yksi asia on varma . Että hän HS. kanssa 1967
      kutsui Kokouksen Tampeelle : ettei lähetys miehet menisi AI tarinoihin mukaan
      Koska nyt on selvästi ,se yksinäinen susi Ruotsista omavanhurskaus Tekijä .
      Joka oli jo 1965 saanut Satakunnassa n, 155 kristittyä taakseen ,ja joita nyt on
      siinä 299. ,,ja mitä olisi ollutjos kaikki Lähetys miestä olisi olleet mukana ..

      Mutta tuo kokous ,joka AV,ja HS olivat panneet vireille , ja joka kuitenkin päättyi
      hyvin Silloin , swiinä hoitokokouksessa suomittiin vain saarnaajia , siis niitä
      jotka oli langeemasa , mutta saivat sopimuksen aikaiseksi Kiitos Jumalan ..
      Muitta kaikki ei ollut aivan vilpittömiä , ja asiat poiki 1998 EH; ja OS; erotukset.
      mutta kysymys oli Lapin veikoista ja asiaa on kakistetltu 2oo7 , ja nyt 2014,

      Kun tuo 1998 sota pikkusen rauhottui pidettiin hoitokokous lahdesa , siellä päästiin spoimukseen , mutta kaikki ei ollut /tehnyt ohjeen mukaan ,vaikka oli ¨'
      kirjoitettu Kirje jokaiseen seurapaikkaan jossa seuroja pidettiin , kirje tuli P-jokeenkin mutta sitä ei luettu ,,Syy oli seuraava yksi vanha saarenaaja otti
      vanhan joulukirjeen ja luetutti sen nuoremmalla , täällä ei ole tietoja Lahdesta
      siitä hoitokokouksesta mitään ..

      Palataan päiväjärjestykseen AV. on syntynyt 9.1-1901. Savitaipaleella josta hän muutti 1918 Lahteen , palasi vielä hoitamaan kotitilaa , ja löysi vaimon joka avio-
      liittoon saatti 1922 , Martta Peltomaan . ja sen jälkeen he on muuttanut Viipuriin
      Viipurilaisten Kristittyin kanssa he saivat tukea ja ystäviä , perheeseen syntyi 7, lasta , taitavana Liikemiehenä Antti osti useita kiinteistöjä ja kauppaliikkeitä ,sekä
      Viipurista ja Koivistolta siellä Hän kuului Kirkkovaltuustoon , 1936-1939 .

      Viipurisa LV: 1929 teki hänstä saarnaajan ( Isak Kuoksu , Iisak NJiku ) Määräsivät
      1939 he jouytuivat evakkoon joka päättyi 1940 Tampereelle . Joulukokouksien aikaan 1973 saapui tieto että Antin matka oli päättynyt , KN .oli käynyt juuri ennen lähtöä Jällivaaraan siis tervehtimässä Työkumppaniaan ja sai terveisiä matkaansa "sanoilla , "Jos elän taikka kuolen ,niin Hwerran oma olen ". Näin
      Hänellä oli tapana sanoa myös Saarnoissaan , Hänellä oli tuhansiin nouseva
      saatto väki Viinikan kirkossa Loppiaisattona 1974, Suorittamaan Viimeistä palvelua Rakkaalle puiolisolle ja isälle ja Opettajalle.

      • Stuberg

        teu
        Mulla on AV tallessa yksi kasetti ,kuuntelin sitä joskus kummisedän kanssa Lahdessa ,kummisetä sanoi kuunneltuaan saarnan,siinä oli hyvä saarna
        Muistan AV kyllä hyvin ,saarnassaan kertoo,että joku kysyi,miten pitkä koulutus teillä vaaditaan saarnajaksi,AV vastasi siinä on hyvin pitkä koulutus,
        Että jos ammatikseen aikoo saarnajaksi niin ei kannata lainkaan aloittaakkaan se on niin pitkä koulutus,on mulla muitakin vanhoja kasetteja.


      • teu,
        Stuberg kirjoitti:

        teu
        Mulla on AV tallessa yksi kasetti ,kuuntelin sitä joskus kummisedän kanssa Lahdessa ,kummisetä sanoi kuunneltuaan saarnan,siinä oli hyvä saarna
        Muistan AV kyllä hyvin ,saarnassaan kertoo,että joku kysyi,miten pitkä koulutus teillä vaaditaan saarnajaksi,AV vastasi siinä on hyvin pitkä koulutus,
        Että jos ammatikseen aikoo saarnajaksi niin ei kannata lainkaan aloittaakkaan se on niin pitkä koulutus,on mulla muitakin vanhoja kasetteja.

        ""Sunberg ""

        Kuule jos viitsit voisit jotain kirjoittaa tänne , koska minä jo pelkään että kirjoitin kaikki . mitä tiedän ..


    • teu,

      JA, pieni ja kuiva mies. olen sanottanut hänet ,Heinolassa PS. tykönä .
      Hän oli toinen lähetys mies , muistaakseni AR. oli toinen , meidän isä
      ja PS. vuosi täytyi olla 1964 koska olin Armeijan kuteissa , minä sain luvan pestä
      kun hän oli niin hauraan tuntuinen , ja kokemusta olin saanut KH:n pesusta.

      Erään seurareissun muistan Ja ,oli ollut vain viikko sitten heikinsuolla lähetysmie-
      he4nä välissä oli TURKU, hän oli eri autossa tullut yläneen kk linjaasemaan
      minä tulin samaan paikkaan kun olin menosa Honkilahteen seuroihin , ja niinkuin tiesin hänen kin menevä , oli noin 12,vuotias ja melkein saman mittainen kuin hän
      olisin tervhtinyt , mutta otin käteni takaisin hänellä oli muut mielessä , kun kusi tuli
      hän oli kärppänä kimpussa ,ja vinkui eikö tuota radiota saa kiinni , Kuski oli reilu
      ja katkaisi virran nyt oli JA:n asia hyvin ,,mutta minun tervehtiminen ei ollut hän ei
      tervehtinyt vieläkä'än kun jäimme autosta oli kuin hän olisi havahtunut , kun kävelimme Tätini tykö jossa oli molenpien kortteeri , kun sain kassini sisään lähdin
      tätini pojan kanssa kylille ,,ja kun tulimme hänm ja toinen kumppani olivat nukkumassa ..

      Aamiais pöydässä ,oli tilaa vanhat oli jo nauttineet aamiaisen , sen pojan nimi oli
      Rauno , meille määrättiin sitten perunan kuorimiseen jotakin meillä oli aina tapana tehdä , kun serat vaatii paljon uhrautumisia , ja tömö oli se toinen paikka .
      Jossa voitiin isoja seuroja järjestää (ja se toinen oli meidän vanha talo ) joka
      oli myyty 6.7 vuotta sitten ,, jua kolmas oli VT :n paikka Liesjärvellä . omistaja
      oli isäni veli,.

      KUn jossakin seuroissa menin sitten JA:n luo ja pyysin anteeksi ,uskotko että
      hänellä oli hämmästynyt ilme. silloin viimeistään hän tunsi meikä poijan .

    • teu,

      EA= JA Poika , Eelis oli toisenlainen ja ehdoton evankelista , minä tunnen hänet
      tunsin paljon paremmin ja halusin tuntea . Samoin hänkin tunsi minut . kun olin HML. aikana taas joskus seuroissa , ja sattui niin , että Eelis oli toisena saarnaajana kun
      näin hänet meidän viimeisestä tapaa´misesta oli kulu 8-9vuotta jua hän sanoo
      suoraan nimeni ,,minä ihmettelin miten hän tuntee , kun saarnaajilla on paljon muita-
      kin kasvoja jotka he muistaa ,,mutta kenelläkään ei ole loputon kasvo muisti ..
      Mutta Eeliksellä täytyi olla.

      Ensi tapaamisemme oli H-suola joskus 1962-63. menin armeijaan15.6-63.

      Olen ihmetellyt tässä eeliksen muistia ,,mutta kyllä hänellä oli taito puhua
      Seurakunnalle ,niin ettei siihen kukan voinut pahentua ,,ei vain påäin vastoin
      Ja se UUsirukous huone lahteen , se oli hänelle kaikki kaikessa , se oli pieni
      tekijä että hän sai kotikutsun ennenkuin kaivuri löi kauhat maahan . mutta kyllä
      hän jo tiesi ,kun oli 10 vuotta rahaa kerännyt sen eteen ,että se toteutuu .

      Varmasti tiesi . Minulle on tullut vaikuttimia (Daavid jolle Jumala sanoi sinöä et
      Rakenna minulle Temppeliä , mutta poikasi rakentaa , ) tässä havaitsin että
      siellä oli ainakin 3 eeliksen poikaa jotka rakensivat ,,ja meitäö muita n.30-40 as.
      per, päivä , minä muistan Anteron sanat kun hän sanoi aikun olis iaä saanut
      elää niitä vaiheita , kuule antero isäsi ei tulisi enää takaisin , siksi hyvä on
      paratiisissakin olla , vaikka se ei ole vielä taivas..

    • teu,

      EN oli emppu ,
      Hänellä oli nuorten Rakastama tyyli ja omalaatruinen d-voittoinen puhe
      se voi johtua osittain ympristöistä , mutta itse olen tullut siihen tulokseen
      Että M.Agricolan Raamatusta löytyy sanoja jotka kertoo d-painotuksia ,
      Minulla on painos 1642ehjä ja siisti se on panettu 1971, Suoraan kivistä
      eli niistä joilla 1642 painos tehtiin ,,

      Nykyaikaisella Off:set systeemillä. Kun ajatellaan missä EN, oli päässyt
      tälläistä 1642 painosta lukemaan , EN oli 1800 luvun lopulla syntynyt mies
      Turku oli vanha Kulttuuri kaupunki jossa oli monta kirkkoa jo silloin kun EN
      oli joku 20-25 vuotias , hän kävi joskus 1927 -30 paikkeilla Ameriikassa ja
      se ei voi vaikuttaa puheeseen , tyyliin mutta tuo Raamattu voi ,.

      EN oli etupäässä saarnaaja kun tuli mieleen eräs kerta hän tuli matkalta kotii
      vaimo kysyy , onko ruokarahaa ,EN vastaa ei ole nyt , minämen huomenna ¨'
      myymään pipria , ja niin hän meni , kun tuli illalla kotia , vaimo kysyy onko ruokarahaa , ei ole kun puhuin kristilklisyyddäkoko päivän minä myyn homenna
      ja niin ammulla hän lähti myymään , vaikka siellä päivän mittaan vähän puhuttiin
      kristillisyyttä , hän sai kauppaakin aikaiseksi, ja kun emäntä illalla kotona kysui
      onko Ruokarahaa , on sanoi emppu , ja taas oli ilonpäivä ..Kiitos isä .

      Tässä on jo jotain tullu ilmi etteti EN ollut todellakan , niitä parhaita talous miehiä
      kerron yhden kertomuksen jonka alusta olen ollut isekin mukana , Isäni teki katto -
      tiiliä siihen aikaan , EN kyselee mitä maksaa hänen tiilet . isäni kertoo ne maksaa
      sen ja sen verran /kpl , kun tämä' oli -54. niin he miettivät talon kokoa ja katon neli
      öita , sitten EN huomaa että siihen varmaan tarvii uudet juksut ja ruoteet, teillä
      on tumon kassa saha ja voitteko sitten tulla ja tette sen , minä joudun kyllä matkoi
      lle aikanaan sitten kun tiilet oli valmiit , ja rimat sahatttu .

      lahtivät kaikkinmeen PL: kl-autossa Turkuun tekivät katon ja tulivt pois .
      kukaan ei puhunut Rahasta tuo katto oli tehty huhtikuussa , ja Savo
      tuli kysymään kesäseurojen aikaan isätäni paljonko se katto maksoi .
      isä kertoo että seoli n.98.000 m kjokseenkin kaikkineen , jaaha sanoo Savo
      meillä on tässä kirjeessä 150.000 mk , minä otan tästä 50.000mk koska
      tämä katto ei ole ainoa , niin me keräämme muitakin tarpeita .

      Verrokiksi kerron että Meerin mökki joka oli 4x8 laatu taso vesikattoon 50,000mk
      siitä puuttui sitten , Fhyllit , hella , kakluuni , lattia meteriaali seinien pinta sisälle
      ja tietenkin ulko maali , kaivo, puuvaja, .

    • teu,

      UT.= on tätini mies .hän aloitti Rajasuutarina , oli aivan Uskoton ja oli suutari .
      Kehitti uudet systeemit kun Rakastui Heikkilän Annaan , kun asia eteni ja piti
      kysyä Annan kättä papalta , UT kusi niin kuin siihenaikaanon tapana ollut saanko
      tyttösi , me menisimme naimisiin , Muistan kuulleeni toisten kertomana mitä pappa
      sanoo : En tierä kun sääolet sellainen husvotti , siitä paikasta UT, alkaa kysella mitä minun pitää tehdä että minä kelpaan Heikkilään vävyksi ..

      No niitä asioita on ensin muutama jotka pitää unhottaa , ensin Viina pois. ja sitten muita sellaisia Tannsseissa ei enää käydä ,siellä oli killanmäki jossa niitä oli ollut
      Pikku hiljaa UT teki parannuksen , ja pappa lupasi Annan , aikoja ei ole ylhäällä
      mutta he on n. 20-22. tavanneet n.23avioon ja esikoinen luultavasti 1925, UT
      on jämäköitynyt ja hänestä on tehty saarnaaja ennen sotia en ole tietoinen kuinka
      paljon ennen sotia,

      Hän oli käynyt kiertokoulua n.2 vko , mutta hän luki hienosti ei mitään nuottia,
      Kun hän teetti jotain maksoi hyvän palkan , minullekin joka olin tottunut vähään


      Kävi paljon Suomen lapissa , lähetys miehnä ja kun tuli kotiin , olikirjoittamaton sääntö että kaikki kuulemaan Terveiset , ja nauttimaan huikopalaa ja sitä
      sitten oli , mutta oli maistajiakin nopeesti 35-50kpl Hän oli mies joka muisti
      nuorimmankin ja muisti kylää , luulen että lapissa , ei paljon anteja riittänyt
      eli siellä todella lapin kansalla ollut liikaa , mutta esimerkiksi poroa mitä maistiksi
      oli hän oli ostanut sitä heiltä , myös kala joka oli savussa ,,tai suolattu ostanut
      nekin sieltä ja loput Turun -kauppahallista , sitten soitti pojillen kuka ehtii hakemaan , Toivo oli ostanut -52 ensimmäisen uuden auton ,.

      Kun hän kävi lähetys matkoilla etelä suomessa Tavat oli kultivoitu,, kaikkialta
      ei kannattanut odottaakaan isoja Rakkauden lahjoja , mutta kun monet pitivät
      Hänen saarnatyylistä , joka oli persoona Hän saattoi sanoa monia sanoja niin
      että kaikki alkoi samalla alkukirjaimella , oli Yksi selvä piirre kun hän muisti nmaiset niin siinä tuli , liinat vaatteet valkit ym semmoiset , nyt en muistamistä
      erityisestä Raamatun paikasta halusi puhua , mutta kano sieluna taisi senkin

      Vielä jos ut. asiasta sanoisin jotain kun sitten jolloinkin Kun KH. appensa
      kysyi ,että kun on erilaisia käytäntöjä , kuinka meikäläiset voi /saa pitää
      syntymä päivää , UT mietti hetken , ja sanoi siinä 2-3pv perässä ,vissiin
      se sattuu hyvin kun minä olen syntynyt,8.10 pidetään sitten 10.10 onhan
      se liputus päiväkin , Ja niin sitä pidettiin aina 10.10, sen jälkeen .

      • teu,

        Jatkan , UT:n tarinaa Hänen Esikoisensa Toivo Iisakki , oli lupsakka mies
        Ja siksi viihdyin , hänen töissä 4/5, vuotta ,kuitenkin oli välissä armijassa ,.
        Hän olisi sopinut saarnajaksi mutta hänestä nuorempi veli tehtiin noin 21-22.
        vanhana , ,

        UT. Oli ja On vieläkin monien Muistoissa , Ylensä muistetaan ne sanankäänteet
        sekä erilaiset sutkaukset jotka oli Kaunosieluisen kauniisti sanelemat , ei monasti
        voinut kukaan tulla sanomaan , että ei noin voi sanoa UT oli syntynyt Tarvasjoella,
        3.4 -1905 , Kun hgän oli 12. v.jäi hän orvoksi Äidistään, sen jälkeen hänen elämäsä oli ollut monivaiheista , vaikka hänellä oli vielä isä ja sisaruksia . Tuntee hgän olev-
        vansa kuin yksinäinen lintu avarassa metsässä Luonteeltaan hän oli iloinen ja vilkas

        Toverien keskuudessa pidetty , töissään nopea ja tarkka . kuitenkin hänen rintaansa ahdistaa, , eletty elmä on tuottanut murhetta murhetta hänen sydämeensä . Hän saa kuulla kristillisyydestä Veljeltänsä (KT :joka on saarnaaja )
        Ja niin hän päättää mennä mennä kewrran kokouksiin , . Niimpä taas kerran kun
        hän on Kalle veljensä talossa kokouksissa , saa hänkin armon ja voiman .
        uskomaan synnit anteeksi Hereran Jeesuksewn sovintoveren voimasta .

        jatkan


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        Jatkan , UT:n tarinaa Hänen Esikoisensa Toivo Iisakki , oli lupsakka mies
        Ja siksi viihdyin , hänen töissä 4/5, vuotta ,kuitenkin oli välissä armijassa ,.
        Hän olisi sopinut saarnajaksi mutta hänestä nuorempi veli tehtiin noin 21-22.
        vanhana , ,

        UT. Oli ja On vieläkin monien Muistoissa , Ylensä muistetaan ne sanankäänteet
        sekä erilaiset sutkaukset jotka oli Kaunosieluisen kauniisti sanelemat , ei monasti
        voinut kukaan tulla sanomaan , että ei noin voi sanoa UT oli syntynyt Tarvasjoella,
        3.4 -1905 , Kun hgän oli 12. v.jäi hän orvoksi Äidistään, sen jälkeen hänen elämäsä oli ollut monivaiheista , vaikka hänellä oli vielä isä ja sisaruksia . Tuntee hgän olev-
        vansa kuin yksinäinen lintu avarassa metsässä Luonteeltaan hän oli iloinen ja vilkas

        Toverien keskuudessa pidetty , töissään nopea ja tarkka . kuitenkin hänen rintaansa ahdistaa, , eletty elmä on tuottanut murhetta murhetta hänen sydämeensä . Hän saa kuulla kristillisyydestä Veljeltänsä (KT :joka on saarnaaja )
        Ja niin hän päättää mennä mennä kewrran kokouksiin , . Niimpä taas kerran kun
        hän on Kalle veljensä talossa kokouksissa , saa hänkin armon ja voiman .
        uskomaan synnit anteeksi Hereran Jeesuksewn sovintoveren voimasta .

        jatkan

        Jatkan .
        Jonka kristityt hänelle todistavat , tämä tapahtuma , joka tapahtui v,1924 , oli hänen Eläm,änsa matkalla merkkitapahaus . Nyt alkoi uusi elämä , pieni katkismuskirja taskussa kulkee hänm nyt monissa taloissa , missä ennen Uskottomuuden aikana oli aikaa kulutellut . Nyt hän puhuu kristillisyydestä ja parannuksen tarpeellisuudesta
        entisille syntikumppanille . Pian hän saa kristityn vaimon siittä jo jotain kerroin .
        Heidät vihittiin 18.1. 1925. Täm,än avioliitonm Jumala siunsi onnella ja rakkaudella , heille syntyi 11,lasta joista joista isän haudalla oli heistä 10 ja jotka jokainen jäi
        seuraamaan kristillisyyttä --

        Kun UT: sitten oli asetettu seurakunnan palvelukseen , antoi Jumala hänelle paljon lahkjaa ja voimaa siinä työssä . Vaikka sae työ usein raskasta oli,uhrasi
        hän itseänsä säästämättä, nöyränä ja uskollisena hän oli työssä mukana viimei-
        seen ilötaan saakka , suunnilleen 35 vuotta , monet monet pitkät saarnamatkat
        hän kulki saarenakumppaniensa kanssa jolloin tullen tunnetuksi Suomessakin
        kaikissa paikkakunnissa joissa on kristillisyyttä sekä myös Ruotsin ja Norjankin kristittyjen keskuudessa . Mutta terveys alkaa horjumaan ja niin kun häntulee
        Gällistä kotiin Joulukokouksista, Hän saa laskea Ristin ja sauvan aamuöstä .
        Niin pian käy , se että hänen kirkastettu sielu saa lentää , lämpimämpään ilmaan
        Siihen paratiisiin Jonka Jumala teki sielujen lepopaikaksi .

        Se päivä oli 31,12-1970.

        Hänen Siunaus tilaisuus oli loppiaisena 1971. .
        Kareinaisten kirkossa , ja muistotilaisuus oli Heikinsuon Rukoushuoneella
        Jonka rakennusvaiheiden aikana hän oli paljon itseään säästämättä vastannut
        mm. valvonnasta. ... niin niistä vieraista saattoväessä oli kautta Suomen´maan
        ja aívan Utsjoelta saakka ja Nuorgam ..


      • teu.

        Tuo ku si piti olla Kosi.


    • teu,

      HS, Hänestä kerroin jo AV aikana , kun he panivat Suomen LÄHTYS miehet
      kuriin ja Herrsn nuhteeseen muistan HS, saarnoja jostakin -55 lähtien , mutta en niin hyvinen että alkaisin täässä kehumaan . mutta sellainen loppu teksti muistuu
      Ja pian tämä musta maailma jää sitten saapuu määrän pää ..

      • teu,

        ""teu""

        HS. oli vakaa saarnaaja eikä hän ollut mikään tyhjän nauraja . muistan kerran
        kun Karhun,kanssa oli Läehetys matkalla H-suolla väliaikakyläpaikassa oltiin .
        luultavasti J R,Toivosella , Siinä peräkamarin paikkeilla oli virinnyt keskustelu
        ja se oli jo lähes valmis, Niin HS mitä mieltä Karhu on , kunei kuulunut vastausta
        Tuli HS:lle hätä Karhun asento oli muuttunut vähän sen näköiseksi kuin olisi saanut
        sykärin , no siinä ei ollut , kysymys pitkistä ajoista , eli piti olla ajan hermolla niin
        että Kun Karhu vastaa ,on se enempi kumma ettei saisi saisi tutkia pulssiakaan
        kun jo ollaan niin huolissaan että jotta , Ja hän selitti juurtajaksain sitten tämän
        kysymyksen Vastauksen , no nyt se kelpasi kovin hyvin myös HS:llekin ..

        Tämä Joonas karhu on =Oikeastaan Joonas Rustholl- Karhu ja niin tarkka kun
        hän oli Kokonimestä , , Yhtä tarkkoja oli muut ette he unhottivat Tuon Rustholl;
        Nimen (lku osan pois . ),siitä paljon puhuttiin ..
        Hän oli tosi puhuja , hänelle oli tärkää Kristillisyyden asia , Ja taisi sen kuin omat
        taskut Hän luultavasti Rakennutti itse ja joidenkin kanssa Padasjoen talon , ennen
        Sotia ja möi tämän talon E H Grönbergille väli rauhan jälkeen .

        Koska he ei saaneet lapsia , pyysi tuo H. ..mi Pitäjän kätilöä hankkimaan hänelle
        Adoptio Tytön , tämä tyttö oli pielisjäveltä , ja on minun vaimoni ollut 1968 lähtien
        Kätilö oli OL. Joka jäi leskeksi, aika aikaisin, ja kuoli noi 1972/73.
        OL :n Reissu on ollut kesällä' 1949 , joskus elo /syys.

        Olen tavannut ,OL joskus ,1971/72 talvellä . Hänen mäkissä joka oli
        tyypillien . -50 talo . joka on pidetty kunnossa . olen saanut itsekin olla
        sitä kunnostamassa , eri laisia timpurin töitä kohta lahden Rukoushuneen
        jälkeen ehkä 1996, näinhin aikoihin (vuoden aikaan ). Niin tämän
        mökin omistaa . KV.joka on naimisissa Olkan tytön kanssa (raakel)
        KV. on saarnaaja , ja siksi ajattelin että se sopii tähän hyvin ,.


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        ""teu""

        HS. oli vakaa saarnaaja eikä hän ollut mikään tyhjän nauraja . muistan kerran
        kun Karhun,kanssa oli Läehetys matkalla H-suolla väliaikakyläpaikassa oltiin .
        luultavasti J R,Toivosella , Siinä peräkamarin paikkeilla oli virinnyt keskustelu
        ja se oli jo lähes valmis, Niin HS mitä mieltä Karhu on , kunei kuulunut vastausta
        Tuli HS:lle hätä Karhun asento oli muuttunut vähän sen näköiseksi kuin olisi saanut
        sykärin , no siinä ei ollut , kysymys pitkistä ajoista , eli piti olla ajan hermolla niin
        että Kun Karhu vastaa ,on se enempi kumma ettei saisi saisi tutkia pulssiakaan
        kun jo ollaan niin huolissaan että jotta , Ja hän selitti juurtajaksain sitten tämän
        kysymyksen Vastauksen , no nyt se kelpasi kovin hyvin myös HS:llekin ..

        Tämä Joonas karhu on =Oikeastaan Joonas Rustholl- Karhu ja niin tarkka kun
        hän oli Kokonimestä , , Yhtä tarkkoja oli muut ette he unhottivat Tuon Rustholl;
        Nimen (lku osan pois . ),siitä paljon puhuttiin ..
        Hän oli tosi puhuja , hänelle oli tärkää Kristillisyyden asia , Ja taisi sen kuin omat
        taskut Hän luultavasti Rakennutti itse ja joidenkin kanssa Padasjoen talon , ennen
        Sotia ja möi tämän talon E H Grönbergille väli rauhan jälkeen .

        Koska he ei saaneet lapsia , pyysi tuo H. ..mi Pitäjän kätilöä hankkimaan hänelle
        Adoptio Tytön , tämä tyttö oli pielisjäveltä , ja on minun vaimoni ollut 1968 lähtien
        Kätilö oli OL. Joka jäi leskeksi, aika aikaisin, ja kuoli noi 1972/73.
        OL :n Reissu on ollut kesällä' 1949 , joskus elo /syys.

        Olen tavannut ,OL joskus ,1971/72 talvellä . Hänen mäkissä joka oli
        tyypillien . -50 talo . joka on pidetty kunnossa . olen saanut itsekin olla
        sitä kunnostamassa , eri laisia timpurin töitä kohta lahden Rukoushuneen
        jälkeen ehkä 1996, näinhin aikoihin (vuoden aikaan ). Niin tämän
        mökin omistaa . KV.joka on naimisissa Olkan tytön kanssa (raakel)
        KV. on saarnaaja , ja siksi ajattelin että se sopii tähän hyvin ,.

        KV ,"" ei ole lähetys mies ,ja elää vielä,vaikka alkaa olla 93. vuotias .
        Sitten voin kirjoittaa tähän ,siitä Joonaksen virallisesta muistokirjoituksesta .
        Hän oli s.9.9-1886 Savitaipaleella , säänjärven kylässä. Jo nuoruksisena
        Jumala herätti ,hänet ja johdatti kristillisyyteen , jossa hän sai kokea Uudesti syntymisen Armon. Tuo päättäväinren poika oli jo silloin ahkera puhumaan saamastaan uskosta kristityille ja surottomille . Hänen isänsä kunnialle kävi
        kovin se että poika oli mennyt tuollaiseen villiuskoon , mikä oli niin pilkattu ja
        vihattu ulkona olevilta , etenkin Savitaipaleella , jossa oli aikaisemmin Murhat56tu eräs Saarnaajakin Tästä syystä Joonab Rustholl.karhuntäytyi lähteä lapsuutensa kodista ilman maallista omaisuutta . Tulee mieleen hänen kohtlossaan apostolin sanat Mooseksesta : "hänm katsoi palkan mäksua ,jälestä ".

        Jumala valmisti hänestä ,uskollisen työ miehen viinamäkensä . Monien vuosi-
        kymmenien aikana hänet tultiinkin tuntemaan ympäri Suomea kristittyin joukossa .
        Jurosta ja jäyhästä olemuksestaan huolimatta , ovat hänen viisaat neuvonsa ja SYDÄMELLISET LOHDUTUKSET jäneet monille lähtemättömästi muistoon .

        J.R- K. tahtoi liittää työnsä siihen tyuöhön ,jota Suomen saarnaajat ja Ruotsin vanhimmat yksimielisyydessä tekevät. Ei hän luottanut itseensä omaan hyvyyteensä , vaan vielä vanhuudessakin kertoi useinkin Rukoilevansa , ettei
        sellaiusata vihollista tulisi , joka saattaisi ekseýttää tai langettaa elämän tieltä oikealle taikka vasemmalle puolelle ..Kaunis muisto jäi henen omaisilleen ja
        kristityille tuosta uskollisesta Herran palvelijasta kun hänen mainen matkansa päättyi Lappeenrannassa 18.10-1964. Ole uskollinen kuoleman asti, niin minä annan sinulle Elämän Kruunun ..

        E.Koponen .


    • teu,

      Niilo Lehtonen . toinen nimi Alarik. s. Huittisissa 13.5- 1891. Vihittiin . Tekla
      Matilda Juholan kanssa 10. 1914. ja perheeseen syntyi 6,lasta Niilo oli Kristittyin lapsi, hän joutui jonkin verran häitten jälkeen Tuhlaajapojaksi kun Niilon Äiti halusi nuoren parin mukaansa seuroihin , Sai Tekla elävän uskon sydämmelleen ja
      vähän myöhemmin myös Niilo sai uskoa syntinsä anteeksi .

      Nekalantien Rakennushankkeessa 1920 luvun alussa Niilo Lehtonen oli oli aivan keskeinen toimija . Kun rukous huone valmistui 1923, Häntä pyydetttiin sananpalvelijan tehtävään. . Johan salmisaaren ja kalle Nurmisen (vanhempi) avuks
      Tampereen lisäksi Hänen kerrotaan käynen saarnaamassa ainakin Urejalassa ja hän
      saarnasi myös kerran Sanansaattajien kokouksessa Turussä..

      Luonteeltaan hän oli hiljainen , Hän oli tarkka kristillisyyden opetuksista , ja hänm halusi lastensa seuraavan kristillisyyttä , Hän oli Arv ostettu valtakunnallisessa vlky
      Tamperelaisan yhdistyksen Hallituksessa , 1954-1940
      Hän oli VR:llä vaihdemies. ja kun paljon piti olla sunnuntaisin työssa ,se vaikeutti
      saarnareissuja , kun Kalle Nurminen vanhempi kuoli 1937, Niilon työ taakka kasvoi
      hän oli 2vuotta yksin saarnaaja Tampereella , kun niilo kuoli19.7-1940.

    • teu,

      Kun tuo KN vanhempi on mutaman kerran ollut tapetilla kerron
      hänestä sen kun olen saanut selville .

      Hän oli oikealta nimeltä Karl. August. Nurminen ,eli Kalle nurminen vanhempi syntyi Urjalassa 1878. (hän oli kuusivuotta nuorempi kuin äitini isä , hän oli s,1872. )
      Palaan taas K.Nurmiseen vanhempaa, ,ja hänen vanhempansa olivat käsittäneet elävän uskon sydämelleen , mutta joutuivat muiden kristittyiden kanssa kamppailemaan kristillisyyden opista . Vuosisadan lopulla , etenkin Uudenherätyksen
      oppi oli voimisaan , ristiriitainen tilanne ei voinut olla vaikuttamatta lapseen ja nuoren , .K:Nurminen lähti työnhaskuun Tampereelle 1902, jolloin hän pääsi kuulemaan Ensimmäisiä Ruotsin lapin lähetys miehiä .

      Hän on kertonut Kuinka
      hänen sydämellään alkoi palaa Pyhän Henken valo ja kristillisyyden asia tuli kalliiksi
      . Pian kristityt alkoivat vaatia , että' hän alkaisi saarnata Jumalan sanaa . Puhujantoimensa hän aloitti kotipitäjässään Urjalassa ja jatkoi sitä ,muutettuaan Tampereelle 1908.

      Vaimon hän haki Rutsista Ida OS. Joseffson ) hän ei ollut alkuaan LLL:läinen,
      Heidän Tytär Raakkel Kuoppala on kertonut , että ÄITI sai parannuksen armon Hallituskadun Rukous huoneelle , Aatu Härmän saarnan alla jua anoi silloin ensi kerran syntejään anteeksi . K.Nurminen vanhempi oli lähetys toimessa monta vuotta
      ,ja saarnasi Jumalan sanan kaksiteräisenä .

      Hän sai laskea vaellussauvansa kodissaan ,Tampereella lapin seurojen aikana 2.11-1937.. Miehet oli Viktor Björkman , ja eräs AI.

      • Leeviläinen

        Tästähän tuli mielenkiintoinen muistelo, kiitos Teulle ja muillekkin! Näistä nuoruuteni puhemiehistä on minulla joitakin mielikuvia, mutta nämä vastaukset antavat sitä täydentävää tietoa jota utelin! Kiitos kaikille! Mielenkiinnolla lukisin vielä muistakin esik.laestadiolaisuuden saarnaajista, josvaikka Teu jaksaisi vielä kertoa?


      • Vilho 82v
        Leeviläinen kirjoitti:

        Tästähän tuli mielenkiintoinen muistelo, kiitos Teulle ja muillekkin! Näistä nuoruuteni puhemiehistä on minulla joitakin mielikuvia, mutta nämä vastaukset antavat sitä täydentävää tietoa jota utelin! Kiitos kaikille! Mielenkiinnolla lukisin vielä muistakin esik.laestadiolaisuuden saarnaajista, josvaikka Teu jaksaisi vielä kertoa?

        Ei Teu enään muista oikein huomaa että muisti alkaa pätkiä, niin kuin vanha mopo.


      • muistatko vaiko et
        Vilho 82v kirjoitti:

        Ei Teu enään muista oikein huomaa että muisti alkaa pätkiä, niin kuin vanha mopo.

        Voisit vilho arvostelun sijaan täydentää/oikaista oman muistisi mukaan teun muisteloita.


      • yks muistelija
        Leeviläinen kirjoitti:

        Tästähän tuli mielenkiintoinen muistelo, kiitos Teulle ja muillekkin! Näistä nuoruuteni puhemiehistä on minulla joitakin mielikuvia, mutta nämä vastaukset antavat sitä täydentävää tietoa jota utelin! Kiitos kaikille! Mielenkiinnolla lukisin vielä muistakin esik.laestadiolaisuuden saarnaajista, josvaikka Teu jaksaisi vielä kertoa?

        Joo, oli kiva lukea teu:n muisteluja. Eräs saarnaaja nimeltä BN on jäänyt mieleen, mitä teu muistaa hänestä?


      • Niilo V
        muistatko vaiko et kirjoitti:

        Voisit vilho arvostelun sijaan täydentää/oikaista oman muistisi mukaan teun muisteloita.

        Ei Vilhokaan aina muista kun ikääkin on tuon verran se on luonnon laki.


      • teu,
        yks muistelija kirjoitti:

        Joo, oli kiva lukea teu:n muisteluja. Eräs saarnaaja nimeltä BN on jäänyt mieleen, mitä teu muistaa hänestä?

        Voetokkiinsa , muistan jotakin , kun BN tuli kumppaninsa kanssa Joka saattoi olla
        IM. tai EK. tai EN. tai JA. tai KN , tai SS...kyllä hänellä kumppania riitti , mutta niin
        paljonkun hänellä kumppaneita olikin , hänen henkilökohtaista panostaan kuultiin

        Erä kerta värsin jäi mieleen , kun hän sanoi , pappikosiellä rakenmtelloo , BN, vastaa
        pappipa ,pappi , hän oli rakennus mies ja kertoi tuon tapauksen tarkemmin ..

        Se oli pikkupoika joka oli tullut koulusta , ja matkallaan kyseli , koska oli jostakin kuullut että tuo BN setä on saarnamies , niin pojan kysymys oli oikeutettu siksi
        että Papit saarnaa ainakin , "pappikosiellä rakentelloo .. Johon BN.vastaa kyllä
        pappipa pappi , ja poika tallaan eteenpäin .

        Tarina ei kerro kuka oli tämä poika , eikä sitä että olisiko ollut tarvettä mihin ,
        Joskus on ollut nuoriakin lapsia ,joille on tullut kysymys mitä minun rauhaani
        kuuluu , eikä siitä , että onko myhemmin tullut esiinm millään tavalla tai asiaa
        onko voitu kehottaa tai parantaa ,, Nimimerkki *sisar *sinä jos kuka tiedät nuo
        tarpeet tai vastaukset , voisitko laittaa vähän asiaa ylös ..


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        Voetokkiinsa , muistan jotakin , kun BN tuli kumppaninsa kanssa Joka saattoi olla
        IM. tai EK. tai EN. tai JA. tai KN , tai SS...kyllä hänellä kumppania riitti , mutta niin
        paljonkun hänellä kumppaneita olikin , hänen henkilökohtaista panostaan kuultiin

        Erä kerta värsin jäi mieleen , kun hän sanoi , pappikosiellä rakenmtelloo , BN, vastaa
        pappipa ,pappi , hän oli rakennus mies ja kertoi tuon tapauksen tarkemmin ..

        Se oli pikkupoika joka oli tullut koulusta , ja matkallaan kyseli , koska oli jostakin kuullut että tuo BN setä on saarnamies , niin pojan kysymys oli oikeutettu siksi
        että Papit saarnaa ainakin , "pappikosiellä rakentelloo .. Johon BN.vastaa kyllä
        pappipa pappi , ja poika tallaan eteenpäin .

        Tarina ei kerro kuka oli tämä poika , eikä sitä että olisiko ollut tarvettä mihin ,
        Joskus on ollut nuoriakin lapsia ,joille on tullut kysymys mitä minun rauhaani
        kuuluu , eikä siitä , että onko myhemmin tullut esiinm millään tavalla tai asiaa
        onko voitu kehottaa tai parantaa ,, Nimimerkki *sisar *sinä jos kuka tiedät nuo
        tarpeet tai vastaukset , voisitko laittaa vähän asiaa ylös ..

        Toinen kin vastaaja on , joka varmaan tuntee tapau´kesen ,ja hön on "SAARA"

        Sitten on sellainen ,muistitieto että hän oli sivellyt itseensä Tervaa , ja kun saunapäivä oli ei pitänyt sen puhdistuksesta vielä niin määrää kun hän oli
        saunassa , ei se pesu ollut ollenkaan helppoo , BN, haki bentsiiniä ja menee
        saunaan , alkaa puhdistaa itsään ei kestä kovin kauan , bentsiini syttyy ,BN
        ulossanasta hankeen ..

        Hän paloi niin paljon , että Lääkärit sanoi , ei tuosta kukaan selviä . kuitenkin
        BN eli 3-4 kk. sitten oli annettava periksi ..


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        Voetokkiinsa , muistan jotakin , kun BN tuli kumppaninsa kanssa Joka saattoi olla
        IM. tai EK. tai EN. tai JA. tai KN , tai SS...kyllä hänellä kumppania riitti , mutta niin
        paljonkun hänellä kumppaneita olikin , hänen henkilökohtaista panostaan kuultiin

        Erä kerta värsin jäi mieleen , kun hän sanoi , pappikosiellä rakenmtelloo , BN, vastaa
        pappipa ,pappi , hän oli rakennus mies ja kertoi tuon tapauksen tarkemmin ..

        Se oli pikkupoika joka oli tullut koulusta , ja matkallaan kyseli , koska oli jostakin kuullut että tuo BN setä on saarnamies , niin pojan kysymys oli oikeutettu siksi
        että Papit saarnaa ainakin , "pappikosiellä rakentelloo .. Johon BN.vastaa kyllä
        pappipa pappi , ja poika tallaan eteenpäin .

        Tarina ei kerro kuka oli tämä poika , eikä sitä että olisiko ollut tarvettä mihin ,
        Joskus on ollut nuoriakin lapsia ,joille on tullut kysymys mitä minun rauhaani
        kuuluu , eikä siitä , että onko myhemmin tullut esiinm millään tavalla tai asiaa
        onko voitu kehottaa tai parantaa ,, Nimimerkki *sisar *sinä jos kuka tiedät nuo
        tarpeet tai vastaukset , voisitko laittaa vähän asiaa ylös ..

        En muistanut kertoa , miksi sitä Tervaa oli pantava , no kun oli saanut tietoonsa
        että se vaikuttaisi reumatismiin .. ja siksi hän halusi kokeilla kun hänellä oli
        reunapitsia , ,


      • Leeviläinen
        teu, kirjoitti:

        Voetokkiinsa , muistan jotakin , kun BN tuli kumppaninsa kanssa Joka saattoi olla
        IM. tai EK. tai EN. tai JA. tai KN , tai SS...kyllä hänellä kumppania riitti , mutta niin
        paljonkun hänellä kumppaneita olikin , hänen henkilökohtaista panostaan kuultiin

        Erä kerta värsin jäi mieleen , kun hän sanoi , pappikosiellä rakenmtelloo , BN, vastaa
        pappipa ,pappi , hän oli rakennus mies ja kertoi tuon tapauksen tarkemmin ..

        Se oli pikkupoika joka oli tullut koulusta , ja matkallaan kyseli , koska oli jostakin kuullut että tuo BN setä on saarnamies , niin pojan kysymys oli oikeutettu siksi
        että Papit saarnaa ainakin , "pappikosiellä rakentelloo .. Johon BN.vastaa kyllä
        pappipa pappi , ja poika tallaan eteenpäin .

        Tarina ei kerro kuka oli tämä poika , eikä sitä että olisiko ollut tarvettä mihin ,
        Joskus on ollut nuoriakin lapsia ,joille on tullut kysymys mitä minun rauhaani
        kuuluu , eikä siitä , että onko myhemmin tullut esiinm millään tavalla tai asiaa
        onko voitu kehottaa tai parantaa ,, Nimimerkki *sisar *sinä jos kuka tiedät nuo
        tarpeet tai vastaukset , voisitko laittaa vähän asiaa ylös ..

        Teulle ja muillekkin: oliko BN Bernhardt Niemeläinen, IM Isak (?) Mielonen? EK= ?
        Muistan myös nimen "Maapalo" tai Maasalo? Kertoisitteko tietävät lisää ja jos, niin mistä saa hankittua näitä painettuja esik.laestadiolaisuuden historiikkiteoksia?
        Tiedoista kiitollisena: Leeviläinen


      • teu,
        Leeviläinen kirjoitti:

        Teulle ja muillekkin: oliko BN Bernhardt Niemeläinen, IM Isak (?) Mielonen? EK= ?
        Muistan myös nimen "Maapalo" tai Maasalo? Kertoisitteko tietävät lisää ja jos, niin mistä saa hankittua näitä painettuja esik.laestadiolaisuuden historiikkiteoksia?
        Tiedoista kiitollisena: Leeviläinen

        Leevläinen "" .BN = oli benhar niemeläionen
        IM oli Iisak mielonen ,,Ek oli Ernst kailahti
        Ja kyllä Maapalo oli , oli saarnaaja Jumalan armosta
        Muistan , kun sellainen noin JA, kokoinen mies istui rukoushuonemme
        eteisessä oli väliaika aika pitkällä mutta hän ei ihan vielä halunnut mennä
        Syömään , otti takkinsa povitaskusta sanomalehden , avasi sen ja käänsi
        sivun mitä luki ,minä luvin otsikko puolta , häntä kiinniosti mitä luin .
        sanoin lukeneeni tulipaoloista , hän sanoi että minua kiinnostaa tälläiset
        tulipalot , ja luki sieltä malliksi tekstiä , olin joku kolmasluokkalainen ja,,
        kuuntelin ihmeekseni ,Se oli jonkin luolin ilmoitus , mitä hän luki ja sanoi
        tälläisiä Tulipalo, ilmoituksia minä luen. .


      • teu,
        Leeviläinen kirjoitti:

        Teulle ja muillekkin: oliko BN Bernhardt Niemeläinen, IM Isak (?) Mielonen? EK= ?
        Muistan myös nimen "Maapalo" tai Maasalo? Kertoisitteko tietävät lisää ja jos, niin mistä saa hankittua näitä painettuja esik.laestadiolaisuuden historiikkiteoksia?
        Tiedoista kiitollisena: Leeviläinen

        ""Leeviläinen "" Esimerkiksi Julkaisukokoelma - on painetttu Tamperella
        Hämeen Kirjapaino Oy. (1972.)

        ISBN --951 -95003- 1-6. Tätä kirjaa myy Akateeminen kirjakauppa H:iki .


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        Leevläinen "" .BN = oli benhar niemeläionen
        IM oli Iisak mielonen ,,Ek oli Ernst kailahti
        Ja kyllä Maapalo oli , oli saarnaaja Jumalan armosta
        Muistan , kun sellainen noin JA, kokoinen mies istui rukoushuonemme
        eteisessä oli väliaika aika pitkällä mutta hän ei ihan vielä halunnut mennä
        Syömään , otti takkinsa povitaskusta sanomalehden , avasi sen ja käänsi
        sivun mitä luki ,minä luvin otsikko puolta , häntä kiinniosti mitä luin .
        sanoin lukeneeni tulipaoloista , hän sanoi että minua kiinnostaa tälläiset
        tulipalot , ja luki sieltä malliksi tekstiä , olin joku kolmasluokkalainen ja,,
        kuuntelin ihmeekseni ,Se oli jonkin luolin ilmoitus , mitä hän luki ja sanoi
        tälläisiä Tulipalo, ilmoituksia minä luen. .

        Emil Maapalo ,saarnaaja .
        Hän oli syntynyt Viitasaaren pitäjässä 5.8-1883, Käydessään syntymäpitäjäsä kansakoulua oli hän Löytänän ky6län koulun oppilaista ainoa, joka olisaanut kokea omantunnon herätyksen jo nuorena . Neljännen lk. oppilaana. Oli hän saanut silloin Joutunut kuulemaan omantunnon ääntä , joka soimasi häntä , vaikka opettajansa ja kylän ihmiset tunsivatkin hänet siivoksi nuorukaiseksi . Kuitenkin tämä nuori tunsi itsensä syntiseksi , yksinäisyydessä hän tutki itsensä Jumalan kymmenen käskyn
        edessä ja ne käskyttuomitsuvat hänet Jumalan vihan alle .

        Kerran hän lähestyi Opettajaansa , joka lukeutui Uudestiheränneisiin. . Opettaja otti nyt jo koulunsa päättäneen Emill :n vastaan , joka avasi sydämensä opettajalleen jota hän piti uskovaisena . Vaan ne lohdutuksen sanat ja opettajan antamat ohjeeet tekivät hänestä ankaran omavanhurskauden rakentajan . . Joskus hän ruokapöydässä syödessään ajatteli :Ei minun sovi syödä vatsaani täyteen , sillä sen kautta minä vahvistan synninruumista , joka on minulle sitä
        työläämpi alas painaa . Hän sai kuitenkin pian oikeaa lohdutusta Elävästä kristillisyydestä , tultuansa Pihtiputaalle hän löysi eläviä kristrityitä .Heidän seurassaan hän oppi uskomaan , sai kuulla syntien anteeksi antamisen saarnan kristittyin suusta , josta tuli sydämmestä asti iloiseksi. .

        Nyt hän tunsi tarpeelliseksi anoa anteeksi myös Isältäänm ja Äidiltään . , Vanhemmiltaan sai hän kuulla vastaukseksi : Voi kuitenkin nyt on pikamme mennyt väärään oppiin . Sen tähden , koska poika oli saanut Ju´malata syntinsä anteeksi , toivoi hän myös saavansa tottelemattomuutensa, synnitanteeksi isältä ja äidiltä . Aja oloon asiat kääntyivät siksi , että ereäänä aamuna tämä nuori , Emil
        valentin sanoo vanhemmilleen . Uskostani minä en luovu ja ellen minä saa kodissani asua uskoni tähden , niin minä olen pakotettu etsimään asuntoa muualta .Isä vastaa siihen . No pitää se sekin vielä kärsiä . Nuorimies kerää vähäise t tavaransa kokoon ja sanoo nöyrästi hyvästit isälle ja äidille , kiitttää
        heitä kaikesta entisestä , ja niin painaa kotinsa oven kiinni..

        jatkaa


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        Emil Maapalo ,saarnaaja .
        Hän oli syntynyt Viitasaaren pitäjässä 5.8-1883, Käydessään syntymäpitäjäsä kansakoulua oli hän Löytänän ky6län koulun oppilaista ainoa, joka olisaanut kokea omantunnon herätyksen jo nuorena . Neljännen lk. oppilaana. Oli hän saanut silloin Joutunut kuulemaan omantunnon ääntä , joka soimasi häntä , vaikka opettajansa ja kylän ihmiset tunsivatkin hänet siivoksi nuorukaiseksi . Kuitenkin tämä nuori tunsi itsensä syntiseksi , yksinäisyydessä hän tutki itsensä Jumalan kymmenen käskyn
        edessä ja ne käskyttuomitsuvat hänet Jumalan vihan alle .

        Kerran hän lähestyi Opettajaansa , joka lukeutui Uudestiheränneisiin. . Opettaja otti nyt jo koulunsa päättäneen Emill :n vastaan , joka avasi sydämensä opettajalleen jota hän piti uskovaisena . Vaan ne lohdutuksen sanat ja opettajan antamat ohjeeet tekivät hänestä ankaran omavanhurskauden rakentajan . . Joskus hän ruokapöydässä syödessään ajatteli :Ei minun sovi syödä vatsaani täyteen , sillä sen kautta minä vahvistan synninruumista , joka on minulle sitä
        työläämpi alas painaa . Hän sai kuitenkin pian oikeaa lohdutusta Elävästä kristillisyydestä , tultuansa Pihtiputaalle hän löysi eläviä kristrityitä .Heidän seurassaan hän oppi uskomaan , sai kuulla syntien anteeksi antamisen saarnan kristittyin suusta , josta tuli sydämmestä asti iloiseksi. .

        Nyt hän tunsi tarpeelliseksi anoa anteeksi myös Isältäänm ja Äidiltään . , Vanhemmiltaan sai hän kuulla vastaukseksi : Voi kuitenkin nyt on pikamme mennyt väärään oppiin . Sen tähden , koska poika oli saanut Ju´malata syntinsä anteeksi , toivoi hän myös saavansa tottelemattomuutensa, synnitanteeksi isältä ja äidiltä . Aja oloon asiat kääntyivät siksi , että ereäänä aamuna tämä nuori , Emil
        valentin sanoo vanhemmilleen . Uskostani minä en luovu ja ellen minä saa kodissani asua uskoni tähden , niin minä olen pakotettu etsimään asuntoa muualta .Isä vastaa siihen . No pitää se sekin vielä kärsiä . Nuorimies kerää vähäise t tavaransa kokoon ja sanoo nöyrästi hyvästit isälle ja äidille , kiitttää
        heitä kaikesta entisestä , ja niin painaa kotinsa oven kiinni..

        jatkaa

        "jatkan ""

        Kristiyt ystävät ottaa hänet ystävällisesti vastaan /suojiinsa ,ja tunnettuna ahkeraksi Työ mieheksi sai myös työtä . Aikojen kuluttua Hän sai kuulla , että äiti ja isä toivoivat poikaansa kotiin takaisin ja niin hän meneenekin , jossa jälleen rakenetaan kotirauhaa siten , että hän saa uskoa ja myös käydä pyhien aikana kristittyin kokouksissa . Sitten t5apahtuu kesällä v.1906 , että hän lähtee Lahteen , jossa on kristrittyin kokoukset siellä hän tulee tuntemaan kristityn tyttären , Mari Viljasaen , hesopivat kihlauksensa ja sittenmmin nsolmivat avioliiton sekä perustavat kodin
        Lahteen . Hän tuli tuli pian tunnetuksi paikkakunnalla niin kritityitten ja saarnaajat
        sanoivat: Siitä nuhrehkosta veljestä tulee vielä ase Jumalalle käteen..

        Vuonna 1911 joutui Lahdesta muuttamaan saarnaajat Niklas Mileen , joka muutti Jämsään , ja Juho Ahonen Myrskylään . Heille jäi kuitenkin Suuri huoli Lahden kristityistä . Joka oli silloinjo monikymmen lukuinen , ja että kristillisyys menestyisi
        ja koossa pysyisi , teki saarnaaja Juho Ahonen esityksen kristityille ja sanoi: Minä toivoisin , että' kristityt pyytäisivät näitä vetliä ,Eemil Masalin , (joka myöhemmin muutti nimensä Maapaloksi . ) ja allekirjoittanutta ( joka oli Joel Ahonen , Pitämään heille Rukouksia ja lukisi saarnoja . Rukoilkaa Jumalaa että Hän antaisi näille armolahjoja ..

        jatkan


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        "jatkan ""

        Kristiyt ystävät ottaa hänet ystävällisesti vastaan /suojiinsa ,ja tunnettuna ahkeraksi Työ mieheksi sai myös työtä . Aikojen kuluttua Hän sai kuulla , että äiti ja isä toivoivat poikaansa kotiin takaisin ja niin hän meneenekin , jossa jälleen rakenetaan kotirauhaa siten , että hän saa uskoa ja myös käydä pyhien aikana kristittyin kokouksissa . Sitten t5apahtuu kesällä v.1906 , että hän lähtee Lahteen , jossa on kristrittyin kokoukset siellä hän tulee tuntemaan kristityn tyttären , Mari Viljasaen , hesopivat kihlauksensa ja sittenmmin nsolmivat avioliiton sekä perustavat kodin
        Lahteen . Hän tuli tuli pian tunnetuksi paikkakunnalla niin kritityitten ja saarnaajat
        sanoivat: Siitä nuhrehkosta veljestä tulee vielä ase Jumalalle käteen..

        Vuonna 1911 joutui Lahdesta muuttamaan saarnaajat Niklas Mileen , joka muutti Jämsään , ja Juho Ahonen Myrskylään . Heille jäi kuitenkin Suuri huoli Lahden kristityistä . Joka oli silloinjo monikymmen lukuinen , ja että kristillisyys menestyisi
        ja koossa pysyisi , teki saarnaaja Juho Ahonen esityksen kristityille ja sanoi: Minä toivoisin , että' kristityt pyytäisivät näitä vetliä ,Eemil Masalin , (joka myöhemmin muutti nimensä Maapaloksi . ) ja allekirjoittanutta ( joka oli Joel Ahonen , Pitämään heille Rukouksia ja lukisi saarnoja . Rukoilkaa Jumalaa että Hän antaisi näille armolahjoja ..

        jatkan

        Siitä alkaen otti hän ,veljemme EmilMaapalo kristillisyyden työnteon tuntonsa
        asiaksi . Hänellä oli esimerkiksi kelpaava ja vakaa kristillinen käytös kaikkialla ja koko hänen elämäkertansa oli yhtäpitävää mitä muillekin opetti . Se olikin aina hänelle
        tärkeää , että kaikki kristityt kilvoittelevat elävässä uskossa , säilyttäen hyv än ja puhtaan omantunnon rauhan , sekä vanhatedttä nuoret . Niin hänen työpäiväsä kristillisyydessä oli pitkä , lähes Viisikymmentävuotta ..

        Ja oli hän lahjainantajalle uskollinen kuolemaansa asti . Pitkän sairauden aikana
        sairastui myös vaimonsa . Heidän kodissa oli kaksi sairasvuodetta pitkät ajat ja kristityt , jotka usein kävivät heidän luonaan näkivät , kuinka heidän tyttärensä
        suurella rakkaudella palvelivat Rakkaita vanhempia , täyttäen neljättä käskyä heidän kohdalla .

        Vaan kuoleman enkeli tuli aviopuolisoitten välille ja erotti heidät toisistaan . Vaimo Maria sai ensiksi koti kutsun , Rakkaanm veljemme ja uskollinen Herran palvelija , EM; ;n maallisen majan purkaja pääsivät hänmen kuolemattoman Henkensä ,kuolevaisen Ruumiin kahleista Herran lepoon 11.1-1962, antaen hegensä ,rauhallisesti suuren Luojan haltuun .

        Hän jätti jälkeensä suuren joukon ystäviä oikein lauman , hänen rakkaat lapsensa sekä työkumppanit Lahdessa ja muualla , "niin myös oppilaansa , mutta myös ylön -
        katsojat , joista meidän kallis Vapahtajamme on sanonut: Joka teidät ylön katsoo niin Hän ylön katsoo Jeesusksen ", Jumalan valtakunnan työhön
        , hän uhrasi itsensä kaikessa , sekä hurskaalle että väärille , muilta ei hän itselle
        palvelusta halunnut , vaan varoista auttoi jos tarvitsevä löytyi iteseään ei tahtonut kuormaksi muille.

        Nyt hänellä ei tule pitkäksi odottaa , viimeisen Pasuunan ääntä ..Suuri oli se Ystävien joukko joka häntä muistaman oli tullut , Jälleen näkemisen toivossa
        ja hänellä oli kyllä toivoa. Koska kuoleman enkeli haki hänet Paratiisiin .


      • Leeviläinen
        teu, kirjoitti:

        ""Leeviläinen "" Esimerkiksi Julkaisukokoelma - on painetttu Tamperella
        Hämeen Kirjapaino Oy. (1972.)

        ISBN --951 -95003- 1-6. Tätä kirjaa myy Akateeminen kirjakauppa H:iki .

        Kiitos Teu!


      • myövaan
        teu, kirjoitti:

        Voetokkiinsa , muistan jotakin , kun BN tuli kumppaninsa kanssa Joka saattoi olla
        IM. tai EK. tai EN. tai JA. tai KN , tai SS...kyllä hänellä kumppania riitti , mutta niin
        paljonkun hänellä kumppaneita olikin , hänen henkilökohtaista panostaan kuultiin

        Erä kerta värsin jäi mieleen , kun hän sanoi , pappikosiellä rakenmtelloo , BN, vastaa
        pappipa ,pappi , hän oli rakennus mies ja kertoi tuon tapauksen tarkemmin ..

        Se oli pikkupoika joka oli tullut koulusta , ja matkallaan kyseli , koska oli jostakin kuullut että tuo BN setä on saarnamies , niin pojan kysymys oli oikeutettu siksi
        että Papit saarnaa ainakin , "pappikosiellä rakentelloo .. Johon BN.vastaa kyllä
        pappipa pappi , ja poika tallaan eteenpäin .

        Tarina ei kerro kuka oli tämä poika , eikä sitä että olisiko ollut tarvettä mihin ,
        Joskus on ollut nuoriakin lapsia ,joille on tullut kysymys mitä minun rauhaani
        kuuluu , eikä siitä , että onko myhemmin tullut esiinm millään tavalla tai asiaa
        onko voitu kehottaa tai parantaa ,, Nimimerkki *sisar *sinä jos kuka tiedät nuo
        tarpeet tai vastaukset , voisitko laittaa vähän asiaa ylös ..

        teu muistatko Peltosen ja V.N P-joelta


      • teu,
        myövaan kirjoitti:

        teu muistatko Peltosen ja V.N P-joelta

        "" myövaan ""

        Kyllä muistan , J:Peltonen oli tiukkis ja Omavanhurskas liki kuolemaansa asti. kerron
        Sulle lisää kun ehdin .

        VN onkin pidetty reilusti , lähes Lahja vanhurskaana , jotain tuli siinä EK. asiassa
        kun ernest sanoi huolimattomasti että hän voi pitää sinulle hautajais puheen mihin
        ville sanoi , niin jos elät , tälläine leikkisä kannanoto tulikin sitten esiin , EK. kuoli
        n. vuotta ennen kuin ville . eli 22.8-54- Ville kuoli n. 1955. kesälä. , tarkennan kun
        ehdin , sopinee,


      • Leeviläinen
        teu, kirjoitti:

        "" myövaan ""

        Kyllä muistan , J:Peltonen oli tiukkis ja Omavanhurskas liki kuolemaansa asti. kerron
        Sulle lisää kun ehdin .

        VN onkin pidetty reilusti , lähes Lahja vanhurskaana , jotain tuli siinä EK. asiassa
        kun ernest sanoi huolimattomasti että hän voi pitää sinulle hautajais puheen mihin
        ville sanoi , niin jos elät , tälläine leikkisä kannanoto tulikin sitten esiin , EK. kuoli
        n. vuotta ennen kuin ville . eli 22.8-54- Ville kuoli n. 1955. kesälä. , tarkennan kun
        ehdin , sopinee,

        Kyllä muistan , J:Peltonen oli tiukkis ja Omavanhurskas liki kuolemaansa asti. kerron
        Sulle lisää kun ehdin .

        Teu! Muistanko oikein: Paavo Peltonen oli myös esik. laestadiolainen saarnaaja?
        Oliko VN Ville Nieminen? Anteeksi kokonimellä kyselyni, sehän ei ole suotavaa tässä foormissa, mutta pelkät nimikirjaimet eivät kerro minulle kaikkea!


      • teu.
        Leeviläinen kirjoitti:

        Kyllä muistan , J:Peltonen oli tiukkis ja Omavanhurskas liki kuolemaansa asti. kerron
        Sulle lisää kun ehdin .

        Teu! Muistanko oikein: Paavo Peltonen oli myös esik. laestadiolainen saarnaaja?
        Oliko VN Ville Nieminen? Anteeksi kokonimellä kyselyni, sehän ei ole suotavaa tässä foormissa, mutta pelkät nimikirjaimet eivät kerro minulle kaikkea!

        kYLLÄ OLEN NKESKUSTELLUT NIIN MONEN PAIKKAKUNTALAISEN KANSSA
        ETTÄ VARMAN EI OLE MINUN OAMA MIELIPIDE , ENSIN ,MUTTA MYÖHEMMIN
        SITTEN HAVAITTUA , ¨, .HÄN OLI ,JA ;N ,OPEPTUSLAPSI KUIN MONET .
        HÄN OLI YKSI NIISTÄ -50 /-60 SAARNAAJISTA ,JOILLE OLI PAKKO MIELLE
        PANNA SAARNASSA NAISET KAIKELLATAVALLA NIIN SYNNILLISEKSI KUIN
        MAHDOLLISTA ,

        mIEHET SAI KÄYTTÄÄ SUSIKARVALAKKIA , TURKKIA ,YNNÄMUUTA SELLAISTA
        JA ISOJA HYVIÄ AUTOJA JOPA HIENOJA , SE AUTO SYNTI OLI TULUT TIEN
        PÄÄTÖKSEEN N.1935 . SEN JÄLKEEN EI SIITÄ ENÄÄ SAARNATTU , MUTTA
        MUISTAN KUULLEENI KUN ENO OLI OSTANUT AUTONSA 1936 JA SIITÄ OLI
        SANOTTU JOS POIKAMIES KÄYTTÄÄ SITÄ ETUPÄÄSSÄ SEURAMATKOIHIN
        SE ON HYVÄSSÄ KÄYTÖSSÄ .

        NUO ASKEISET SANAT ,EI OLLUT PP. =SILLÄ HÄN OLI PAAVO PELTONEN
        EI JP (SILLÄ JOEL OLI TOINEN ETUNIMI ) .. NIIN KYLLÄ HÄNTÄ PIDETTIIN
        ESIKOIS,LESTA SAARNAAJANA , JA TOISIN PAIKOIN VAHVANAKIN , ENKÄ
        MINÄ OTA HÄN USKOA POIS , SEN TEKEE kARITSA VIIMEISELLÄ TUOMIOLLA
        EIKÄ ME IHMISET SAADA SITÄ TEHDÄKKÄÄN EI OIKEESTI MILLÄÄN .

        mINULLA ON SELLAINEN MIELIKUVA ,. PP :STÄ kUN HÄN TULI kyläämme
        LÄHETYS SAARNAAJAKSI , HÄN OLI tÄTINI LUONA YÖPIKASSA melkein
        PIKKEUKSETTA hÄNEN MIES OLI SAARNAAJA ,JA HKÄPÄ JUURI ESIKOIS-
        SAARNAAJA , KUN EI OSATTU PITÄÄ NIIN VARIA MITÄ VANHURSKAUTTA
        TARKKAAN PUHUTTIIN SE VOIOLLA HÄNEN KOHDALLAAN OMAA VANHUR-
        SKAUTTA ,AINAKIN ENEMMÄN KUIN LAHJAVANHURSKAUTTA .
        jajketaan vielä joskus ..

        haluan tähän aloittaa VN, meriittiä :
        HÄN OLI SYNTYNYT ,21.9- 1879. KUN LESTAADIOLAISET OLI TULLUT
        KUNTAAN 1867 ELI NOIN 12V.ENNEN . VN SYNTYMÄÄ VILLE ELI n. 76V.

        HÄN OLI MENNYT IDA KUSTAAVA SUOLAHDEN KANSSA AVIOON
        EN SAANUT VIELÄ ENEPÄÄ IRTI , PALATAAN .


      • teu,
        teu. kirjoitti:

        kYLLÄ OLEN NKESKUSTELLUT NIIN MONEN PAIKKAKUNTALAISEN KANSSA
        ETTÄ VARMAN EI OLE MINUN OAMA MIELIPIDE , ENSIN ,MUTTA MYÖHEMMIN
        SITTEN HAVAITTUA , ¨, .HÄN OLI ,JA ;N ,OPEPTUSLAPSI KUIN MONET .
        HÄN OLI YKSI NIISTÄ -50 /-60 SAARNAAJISTA ,JOILLE OLI PAKKO MIELLE
        PANNA SAARNASSA NAISET KAIKELLATAVALLA NIIN SYNNILLISEKSI KUIN
        MAHDOLLISTA ,

        mIEHET SAI KÄYTTÄÄ SUSIKARVALAKKIA , TURKKIA ,YNNÄMUUTA SELLAISTA
        JA ISOJA HYVIÄ AUTOJA JOPA HIENOJA , SE AUTO SYNTI OLI TULUT TIEN
        PÄÄTÖKSEEN N.1935 . SEN JÄLKEEN EI SIITÄ ENÄÄ SAARNATTU , MUTTA
        MUISTAN KUULLEENI KUN ENO OLI OSTANUT AUTONSA 1936 JA SIITÄ OLI
        SANOTTU JOS POIKAMIES KÄYTTÄÄ SITÄ ETUPÄÄSSÄ SEURAMATKOIHIN
        SE ON HYVÄSSÄ KÄYTÖSSÄ .

        NUO ASKEISET SANAT ,EI OLLUT PP. =SILLÄ HÄN OLI PAAVO PELTONEN
        EI JP (SILLÄ JOEL OLI TOINEN ETUNIMI ) .. NIIN KYLLÄ HÄNTÄ PIDETTIIN
        ESIKOIS,LESTA SAARNAAJANA , JA TOISIN PAIKOIN VAHVANAKIN , ENKÄ
        MINÄ OTA HÄN USKOA POIS , SEN TEKEE kARITSA VIIMEISELLÄ TUOMIOLLA
        EIKÄ ME IHMISET SAADA SITÄ TEHDÄKKÄÄN EI OIKEESTI MILLÄÄN .

        mINULLA ON SELLAINEN MIELIKUVA ,. PP :STÄ kUN HÄN TULI kyläämme
        LÄHETYS SAARNAAJAKSI , HÄN OLI tÄTINI LUONA YÖPIKASSA melkein
        PIKKEUKSETTA hÄNEN MIES OLI SAARNAAJA ,JA HKÄPÄ JUURI ESIKOIS-
        SAARNAAJA , KUN EI OSATTU PITÄÄ NIIN VARIA MITÄ VANHURSKAUTTA
        TARKKAAN PUHUTTIIN SE VOIOLLA HÄNEN KOHDALLAAN OMAA VANHUR-
        SKAUTTA ,AINAKIN ENEMMÄN KUIN LAHJAVANHURSKAUTTA .
        jajketaan vielä joskus ..

        haluan tähän aloittaa VN, meriittiä :
        HÄN OLI SYNTYNYT ,21.9- 1879. KUN LESTAADIOLAISET OLI TULLUT
        KUNTAAN 1867 ELI NOIN 12V.ENNEN . VN SYNTYMÄÄ VILLE ELI n. 76V.

        HÄN OLI MENNYT IDA KUSTAAVA SUOLAHDEN KANSSA AVIOON
        EN SAANUT VIELÄ ENEPÄÄ IRTI , PALATAAN .

        VM:n VAIMO IDA OLI SYNTYNYT 1886.. JA KUOLI 1962. . hän eli villen kuoleman jälkeen ,7v.

        Nyystlän Rukous huonevalmistui 1948 , samaan aikaan oli aloitettu , villelle mökki
        melkein viereen , aikakookas kellari , ja kaksi kamaria pieni keittiö ,ehkä n. 46 neliö
        metriä ( joka on markunaikana laajennettu noin 100 neliiöön )
        Nuppulinnan oli alusa ostanut JN. sitten sen osti MN: Kun MN.kuoli , 2007. Hän ehti
        asumaan perheensä kanssa n. 43. v.

        tämä siksi että MN oli reinon poika , ja reino oli villen poika , ja oikeesyti ,ville oli
        Matti Vilhelm Niminen s. 1879.. kuoli 1955

        Matti ja Iida olivat , torpparien lapsia Villen koti oli Pltola,Iidan koti Suolahti.
        Varhaisessa aikuisuudessa , Ville asui setänsä torpassa Siltalassa muutaman vuoden ja myös 2 vuotta Virranpajussa torpparina ennen avioitumista .1906
        He olivat aluksi n. puoli puotta VIELÄ sILTALASSA HE MUUTTIVT rOMOM KULMAN nIEMELÄÄN ,JSA SYNTI KAKSI POIKAA , Yrjö ,ja Leevi .

        Sitten 1910 , Sai Lammin hokajärveltä Metsaänm vartijapaikan ja perhe muutti napurikuntaan 6:deksi vuodeksi . Siellä oloaikana syntyi 3 lasta lisää , Aarne,
        Kalle ,Aino hän kuoli kaksi vuotiiana . Lammilla asuessaan Ville oli laotettu Vesijaon alueee´lle Saarnaajan tehtävään , sitä tehtävää hän hoiti päiviensä
        loppuun asti , Joskus 1918/1919 hänet määrättiin Lähetysmieheksi ja oli Eri puolilla Suomea kuuluisa . Hä'n oli silloin vakio vieras Jellivaarassa joukukokouksissa vakituinen vieras ,.

        Rauhallisena , Lämpimänä ja ymmärtäväisenä Ville oli myös monille tärkeä Rippi.
        isä ,, Ville jatkoi 1916-1920. myös Verhon kartanon pihapiiri oli Perheen pihapiiriä
        Nyystölässsa , Tuohon aikaan mahtui mm. Suomen Itsenäistyminen , Raskas sisällissota . Padasjoella pidetyt ensimmöiset juhannusseurat ja kahden lapsen syntymät Reinon ja Ainon .

        Niihin aikoihin Perhe muutti ensimmäiseen vapautuvaan Torppaan ,joka on
        Myöhemmin tunnettu Portaanperänä . siellä Tuli elinkeino oli MV. Kun
        perhekin kasvoi Reino. ja E¤steher ,Olavi , Saara syntyi .

        Seuraava talo oli Tulokas , ja heidän vieraitten oli hyvä olla täällä kävi paljon nvieraista lasten jo aikuisten auttaessa vanhuksia rakennutti talon , Nuppulinnan
        siellä sai Ville nukkua auyuaalliseen ,,Ja rauhassa kesällä 1955- saatrto joukko
        oli valtava sen ajan mittää käytettäessä .Olisiko vielä jotain . kyllä
        pitää jatkaa


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        VM:n VAIMO IDA OLI SYNTYNYT 1886.. JA KUOLI 1962. . hän eli villen kuoleman jälkeen ,7v.

        Nyystlän Rukous huonevalmistui 1948 , samaan aikaan oli aloitettu , villelle mökki
        melkein viereen , aikakookas kellari , ja kaksi kamaria pieni keittiö ,ehkä n. 46 neliö
        metriä ( joka on markunaikana laajennettu noin 100 neliiöön )
        Nuppulinnan oli alusa ostanut JN. sitten sen osti MN: Kun MN.kuoli , 2007. Hän ehti
        asumaan perheensä kanssa n. 43. v.

        tämä siksi että MN oli reinon poika , ja reino oli villen poika , ja oikeesyti ,ville oli
        Matti Vilhelm Niminen s. 1879.. kuoli 1955

        Matti ja Iida olivat , torpparien lapsia Villen koti oli Pltola,Iidan koti Suolahti.
        Varhaisessa aikuisuudessa , Ville asui setänsä torpassa Siltalassa muutaman vuoden ja myös 2 vuotta Virranpajussa torpparina ennen avioitumista .1906
        He olivat aluksi n. puoli puotta VIELÄ sILTALASSA HE MUUTTIVT rOMOM KULMAN nIEMELÄÄN ,JSA SYNTI KAKSI POIKAA , Yrjö ,ja Leevi .

        Sitten 1910 , Sai Lammin hokajärveltä Metsaänm vartijapaikan ja perhe muutti napurikuntaan 6:deksi vuodeksi . Siellä oloaikana syntyi 3 lasta lisää , Aarne,
        Kalle ,Aino hän kuoli kaksi vuotiiana . Lammilla asuessaan Ville oli laotettu Vesijaon alueee´lle Saarnaajan tehtävään , sitä tehtävää hän hoiti päiviensä
        loppuun asti , Joskus 1918/1919 hänet määrättiin Lähetysmieheksi ja oli Eri puolilla Suomea kuuluisa . Hä'n oli silloin vakio vieras Jellivaarassa joukukokouksissa vakituinen vieras ,.

        Rauhallisena , Lämpimänä ja ymmärtäväisenä Ville oli myös monille tärkeä Rippi.
        isä ,, Ville jatkoi 1916-1920. myös Verhon kartanon pihapiiri oli Perheen pihapiiriä
        Nyystölässsa , Tuohon aikaan mahtui mm. Suomen Itsenäistyminen , Raskas sisällissota . Padasjoella pidetyt ensimmöiset juhannusseurat ja kahden lapsen syntymät Reinon ja Ainon .

        Niihin aikoihin Perhe muutti ensimmäiseen vapautuvaan Torppaan ,joka on
        Myöhemmin tunnettu Portaanperänä . siellä Tuli elinkeino oli MV. Kun
        perhekin kasvoi Reino. ja E¤steher ,Olavi , Saara syntyi .

        Seuraava talo oli Tulokas , ja heidän vieraitten oli hyvä olla täällä kävi paljon nvieraista lasten jo aikuisten auttaessa vanhuksia rakennutti talon , Nuppulinnan
        siellä sai Ville nukkua auyuaalliseen ,,Ja rauhassa kesällä 1955- saatrto joukko
        oli valtava sen ajan mittää käytettäessä .Olisiko vielä jotain . kyllä
        pitää jatkaa

        Tärkeinpänä asiana , Villellä oli pitää Sydämen asiaa /uskoa , jonka hän oli saanut jo elämän sa varhaisessa vaiheessa ,Siitä kertoo myös Andreas Holmin sanat Muistotilaisuudessa /kirjoituksessa ,"Kaikissa toimissaan hän oli tarkka ja tunnollinen , niin että hän saattoi viedä perheensä menestyksella eteenpäin
        . MUtta hänen suurin huolensa oli kristillisyyden asia ".

        Luontonsa mukaisesti Ville oli valmis kuuntelemaan kristittyiden murheitä , mutta lisäksi hän Anderssin ja muidenkin todistuksen mukaan taitava lohduttamaaqn kiusauksissa olevia. johdattäm,ään katuvaisia Uskoman Jeesukseen nansioon .
        Herättämään hartautta ja Jumalan armon tuntemista , sekä voittamaan myös lapsia ja nuoria , sekä nuoria parannukseen ja uskoon

        jatkan .


      • Leeviläinen
        teu. kirjoitti:

        kYLLÄ OLEN NKESKUSTELLUT NIIN MONEN PAIKKAKUNTALAISEN KANSSA
        ETTÄ VARMAN EI OLE MINUN OAMA MIELIPIDE , ENSIN ,MUTTA MYÖHEMMIN
        SITTEN HAVAITTUA , ¨, .HÄN OLI ,JA ;N ,OPEPTUSLAPSI KUIN MONET .
        HÄN OLI YKSI NIISTÄ -50 /-60 SAARNAAJISTA ,JOILLE OLI PAKKO MIELLE
        PANNA SAARNASSA NAISET KAIKELLATAVALLA NIIN SYNNILLISEKSI KUIN
        MAHDOLLISTA ,

        mIEHET SAI KÄYTTÄÄ SUSIKARVALAKKIA , TURKKIA ,YNNÄMUUTA SELLAISTA
        JA ISOJA HYVIÄ AUTOJA JOPA HIENOJA , SE AUTO SYNTI OLI TULUT TIEN
        PÄÄTÖKSEEN N.1935 . SEN JÄLKEEN EI SIITÄ ENÄÄ SAARNATTU , MUTTA
        MUISTAN KUULLEENI KUN ENO OLI OSTANUT AUTONSA 1936 JA SIITÄ OLI
        SANOTTU JOS POIKAMIES KÄYTTÄÄ SITÄ ETUPÄÄSSÄ SEURAMATKOIHIN
        SE ON HYVÄSSÄ KÄYTÖSSÄ .

        NUO ASKEISET SANAT ,EI OLLUT PP. =SILLÄ HÄN OLI PAAVO PELTONEN
        EI JP (SILLÄ JOEL OLI TOINEN ETUNIMI ) .. NIIN KYLLÄ HÄNTÄ PIDETTIIN
        ESIKOIS,LESTA SAARNAAJANA , JA TOISIN PAIKOIN VAHVANAKIN , ENKÄ
        MINÄ OTA HÄN USKOA POIS , SEN TEKEE kARITSA VIIMEISELLÄ TUOMIOLLA
        EIKÄ ME IHMISET SAADA SITÄ TEHDÄKKÄÄN EI OIKEESTI MILLÄÄN .

        mINULLA ON SELLAINEN MIELIKUVA ,. PP :STÄ kUN HÄN TULI kyläämme
        LÄHETYS SAARNAAJAKSI , HÄN OLI tÄTINI LUONA YÖPIKASSA melkein
        PIKKEUKSETTA hÄNEN MIES OLI SAARNAAJA ,JA HKÄPÄ JUURI ESIKOIS-
        SAARNAAJA , KUN EI OSATTU PITÄÄ NIIN VARIA MITÄ VANHURSKAUTTA
        TARKKAAN PUHUTTIIN SE VOIOLLA HÄNEN KOHDALLAAN OMAA VANHUR-
        SKAUTTA ,AINAKIN ENEMMÄN KUIN LAHJAVANHURSKAUTTA .
        jajketaan vielä joskus ..

        haluan tähän aloittaa VN, meriittiä :
        HÄN OLI SYNTYNYT ,21.9- 1879. KUN LESTAADIOLAISET OLI TULLUT
        KUNTAAN 1867 ELI NOIN 12V.ENNEN . VN SYNTYMÄÄ VILLE ELI n. 76V.

        HÄN OLI MENNYT IDA KUSTAAVA SUOLAHDEN KANSSA AVIOON
        EN SAANUT VIELÄ ENEPÄÄ IRTI , PALATAAN .

        HÄN OLI YKSI NIISTÄ -50 /-60 SAARNAAJISTA ,JOILLE OLI PAKKO MIELLE
        PANNA SAARNASSA NAISET KAIKELLATAVALLA NIIN SYNNILLISEKSI KUIN
        MAHDOLLISTA ,

        Teu! Kiitos vastauksesta, mutta selvennätkö tämän kohdan? Oliko VN vai PP,

        Grûss Gott!


      • teu,
        Leeviläinen kirjoitti:

        HÄN OLI YKSI NIISTÄ -50 /-60 SAARNAAJISTA ,JOILLE OLI PAKKO MIELLE
        PANNA SAARNASSA NAISET KAIKELLATAVALLA NIIN SYNNILLISEKSI KUIN
        MAHDOLLISTA ,

        Teu! Kiitos vastauksesta, mutta selvennätkö tämän kohdan? Oliko VN vai PP,

        Grûss Gott!

        ""Leeviläinen ""

        Nuo oli PP: sanoja tai paremminkin minun sanoja ,jossa olen koettanut
        saada esiiin sen ajan saarnaajan tekstiä , siinä yleensä tuli mini hameet Nutturan alle vallikit , puuterit ,,kyllä he aina keksi mitä pitää /mistä pitää saarnata .

        Missään kohtaa ei Sanassa ole mainittu sellaisesta , toiseksi joskus vähän
        vielä Ruotsit keksi että pitää asttaa saarnaajien kollekio , joka auttaa jumalaa
        määrittämään Syntiä , nimittäin ei ol e tarvis , jos Nimittäin Jumala tekee synnin
        määrituksen , Hänelle ei ole mitään vaikeutta toimittaa sitä tellukseen .


        Siteen vielä VN: ei koskaan erehtynyt tuollaisiin , hän saarnasi sen minkä
        Raamattu oli antanut , hän aloitti perus saarnaajana n,1909 ensin Vesijaolla
        ja oli Raitis , Niin myös Hengellisesti , tämä opin kun kahlasin ,kirjaa
        He kylvivät ja he Leikkasivat ... sielllä on vielä kirjoitettavaakin kirjoitanko .


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        ""Leeviläinen ""

        Nuo oli PP: sanoja tai paremminkin minun sanoja ,jossa olen koettanut
        saada esiiin sen ajan saarnaajan tekstiä , siinä yleensä tuli mini hameet Nutturan alle vallikit , puuterit ,,kyllä he aina keksi mitä pitää /mistä pitää saarnata .

        Missään kohtaa ei Sanassa ole mainittu sellaisesta , toiseksi joskus vähän
        vielä Ruotsit keksi että pitää asttaa saarnaajien kollekio , joka auttaa jumalaa
        määrittämään Syntiä , nimittäin ei ol e tarvis , jos Nimittäin Jumala tekee synnin
        määrituksen , Hänelle ei ole mitään vaikeutta toimittaa sitä tellukseen .


        Siteen vielä VN: ei koskaan erehtynyt tuollaisiin , hän saarnasi sen minkä
        Raamattu oli antanut , hän aloitti perus saarnaajana n,1909 ensin Vesijaolla
        ja oli Raitis , Niin myös Hengellisesti , tämä opin kun kahlasin ,kirjaa
        He kylvivät ja he Leikkasivat ... sielllä on vielä kirjoitettavaakin kirjoitanko .

        "" TEU ""

        PP. kertomus eräästä sunnuntasta kun hän meni Rukoushuoneelle
        en tiedä oliko saarna vuoro vai ei , kun seurat oli loppu , hän lahti
        polkupyörällä kotio , matkaa oli n. 6 km . kun hän on jo melkein
        kotona , hän huomaa että omat lehmät on naapurin kaurapellossa .

        Kyllä meni kaikki tunnelma ,ja tunteet , kun hän sai elikot kotiin
        piti aita korjata , sen jälkeen pääsi vaimon luo . jolla oli iso lautanen
        keittoa .alkoi pienesti tunnelma palata , siihen aikaan pp oli vielä
        kova tupakki mies,. ,.


    • sdqwd

      Ensimmäinen kerta kun luen teu:n tekstejä mielenkiinnolla. Vilpitön kiitos.

      • Teutador

        Teun tekstejä on aina mielenkiintoista tulkia! Milloin ymmärtää, milloin ei? Ahkera kirjoittaja Teu on, mielenkiintoinen persoona!


      • 456123

        Minäkin yritin lukea, mutta teksti on kirjoitusvirheistä johtuen niin vaikeaa lukea, että keskeytin.


      • Leeviläinen
        456123 kirjoitti:

        Minäkin yritin lukea, mutta teksti on kirjoitusvirheistä johtuen niin vaikeaa lukea, että keskeytin.

        "Minäkin yritin lukea, mutta teksti on kirjoitusvirheistä johtuen niin vaikeaa lukea, että keskeytin."

        Yritin itsekkin monta vuotta saada selkoa Teun kirjoituksista. Vielkään kaikki ei aukene, mutta vuosien saatossa olen oppinut Teun tekstejä lukemaan! Useimmiten niissä ei ole päätä tahi häntää, mutta uskomatom kirjoittaja Teu on Näppikset ja oikeinkirjoitustaito tosin hukassa!


    • Leeviläinen

      Teulle kiitokset muisteloista! Tulostin tämän viestiketjun! Olisi vielä kiintoisaa kuulla muistakin esik.laestadiolaisen liikkeen puhemiehistä jos joillakin on asiaan kiinnostusta! Kiitos kaikille!

      • TEU,

        KATSON TARPEELLISEKSI MUISTELLÄ SVANTTE W ESTERISTÄ JOKA
        OLI MUUTAMAN KYMMENEN VUOTTA VL .SSÄ HÄN OLI TOIVO
        ISÄ ,SIIS WESTRISEN ,JOKA TAIDETAAN NYÄÄN,. KIRJOITTAA VESTERINEN

        TARINA KERTOO ETTÄ SVANTTE JA JOKU TOINEN LÖIVÄT VETOA , ETTÄ
        KUNPI LAITTAA NOPEAMMIN SALIN SEKAISIN . SE OLI HYVÄ PARI JA
        VOITTOJA TULI KUMMALLEKIN HYVIN ,NIIN HYVIN ETTÄ SVANTTE OLI
        PALATTU LYHYIHIN SEROIHIN

        TARINA KERTOO ETTÄ KAIKKIEN TULI KERROTTUA OIKEA KERTOMUS
        KUNNES MINÄ MENIN NAIMISIIN 1968 LÖYTYI SVANTTEN VAIMOLLA
        SANOMISTA HAMEEN PITUUDESTA , OLOISIKO SE OLLUT 1969 AIKAAN
        NO SE SELVITTI PARISKUNNAN SIIS TUNNISTI , EN PAHALLA SANO
        MUTTA SIIHEN AIKAAN OLIN ITSE OSTAMASSA YLEENSÄ NIITÄ .

        JATKAN


      • TEU,
        TEU, kirjoitti:

        KATSON TARPEELLISEKSI MUISTELLÄ SVANTTE W ESTERISTÄ JOKA
        OLI MUUTAMAN KYMMENEN VUOTTA VL .SSÄ HÄN OLI TOIVO
        ISÄ ,SIIS WESTRISEN ,JOKA TAIDETAAN NYÄÄN,. KIRJOITTAA VESTERINEN

        TARINA KERTOO ETTÄ SVANTTE JA JOKU TOINEN LÖIVÄT VETOA , ETTÄ
        KUNPI LAITTAA NOPEAMMIN SALIN SEKAISIN . SE OLI HYVÄ PARI JA
        VOITTOJA TULI KUMMALLEKIN HYVIN ,NIIN HYVIN ETTÄ SVANTTE OLI
        PALATTU LYHYIHIN SEROIHIN

        TARINA KERTOO ETTÄ KAIKKIEN TULI KERROTTUA OIKEA KERTOMUS
        KUNNES MINÄ MENIN NAIMISIIN 1968 LÖYTYI SVANTTEN VAIMOLLA
        SANOMISTA HAMEEN PITUUDESTA , OLOISIKO SE OLLUT 1969 AIKAAN
        NO SE SELVITTI PARISKUNNAN SIIS TUNNISTI , EN PAHALLA SANO
        MUTTA SIIHEN AIKAAN OLIN ITSE OSTAMASSA YLEENSÄ NIITÄ .

        JATKAN

        TOIVON OLLESSA KOULUSSA , OLI YKSI PAHA JUTTU ESITTÄÄ TODISTUS SÄLLE KUN HÄN TEKI SEN , JA ISÄ SANOI ,EIHÄN TÄMÄ OLE OIKEN HYVÄ
        MITÄ SELITÄT TOIVO OLI VÄN AIKAA HISSUKSEEN ISÄ TOISTI NO

        SE ON SILLÄ TAVALLA , SANOI TOIVO , ETTÄ KRISTITTU EI VOI OLLA
        OKEESTI YLPEÄ MISTÄÄN ,JA TÄMÄ ON NYT TÄSTÄ TODISTUKSESTA .
        SVANTTE KATSOI POIKAAN JA JA TODISTUKSEEN JA UUDESTAAN JA
        HYVÄKSYI SEN JA ANTOI POJAN MENNE KUN SELVÄTI NÄKI ETTÄ
        MENO SHALUA OLI .

        EIPÄ TARVINNUT SVANTTEN HÄVETÄ POIKAA , HÄN NOUSI MAJURIKSI
        SODAN AIKANA , MENI KIRJAPAINOON SIVILISSÄ JA ETENI PAINON ESI-
        MIEHEKSI ,ELI KÍRJALTAJAKSI JOSSA OLI ELÄKKEELLE PÄÄSYYN ASTI

        ISÄNI TOISEN VAIMON KAUTTA TOIVO OLI ISÄLLE LANKOMIES ,KUTEN
        EH :KIN OLI .::

        TÄHÄN KIRJAAN EI OLE EHTINYT KUIN n. 70 KUOLLEET JOIDEN KERTOMUKSET ON SITTEN OLLEET HALLITUKSEN KÄSITTELYSÄ
        MUTTA LÖYSIN ERÄÄN HARVINAISUUDEN , SAARAAJA.
        NIKLAS MILEEN .

        HÄN OLI S. 30. 5 1868. ORIMATTILASSA PIJÄSÄN . PYÖRÄHTÄJÄN KYLÄSSÄ . SAMOIN OLI HÄNEN ENSIMMÄINEN EMÄNTÄNSÄ , MUTTA PAKAAN KYLÄSTÄ. . MILEEN OTTI HALTUUNSA KOTITLANSA , JONKA
        NIMI OLI VARJOLA , SITTEN SAI KANTAA SITÄ NIMEÄ MONEN VUODEN AJAN . PITÄJÄN MUUTAMISA KYLISSÄ 0LI KÄYNYT LESTAADIOLAISIA.
        '
        SAARNA MIEHIÄ KOKOUKSISSA PUHUMASSA TALON POIKIEN ASUN-
        NOISSA . VARJOLA MYÖS JOUTUI KUULEMAAN SAARNOJA JA KUN HÄ N
        JO SILLOIN OLI HERÄNNEELLA TILALLA /TUNNOLLA . PÄÄTTI OTTAA SELVÄN , TOSITEOLLA , ONKO SE OPPI OIKEA PYHÄN RAAMATUN MUKAAN . KUN SEURAAVAN KERRAN HELSIGISTÄ SAAPUI SAARNAAJA , EI MIKÄÄN , VIIMEIN AUTTANUT KUIN HÄN ITSE ,VAIMONSA JA SEKÄ VANHA ISÄNSÄ JA ÄITINSÄ , KANSA OTTAVAT ELÄVÄN KRISTILLISYYDEN VASTAAN OIKEANA JA AUTUAAKSI TEKEVÄNÄ USKONA .

        JATKUU.


      • TEU.
        TEU, kirjoitti:

        TOIVON OLLESSA KOULUSSA , OLI YKSI PAHA JUTTU ESITTÄÄ TODISTUS SÄLLE KUN HÄN TEKI SEN , JA ISÄ SANOI ,EIHÄN TÄMÄ OLE OIKEN HYVÄ
        MITÄ SELITÄT TOIVO OLI VÄN AIKAA HISSUKSEEN ISÄ TOISTI NO

        SE ON SILLÄ TAVALLA , SANOI TOIVO , ETTÄ KRISTITTU EI VOI OLLA
        OKEESTI YLPEÄ MISTÄÄN ,JA TÄMÄ ON NYT TÄSTÄ TODISTUKSESTA .
        SVANTTE KATSOI POIKAAN JA JA TODISTUKSEEN JA UUDESTAAN JA
        HYVÄKSYI SEN JA ANTOI POJAN MENNE KUN SELVÄTI NÄKI ETTÄ
        MENO SHALUA OLI .

        EIPÄ TARVINNUT SVANTTEN HÄVETÄ POIKAA , HÄN NOUSI MAJURIKSI
        SODAN AIKANA , MENI KIRJAPAINOON SIVILISSÄ JA ETENI PAINON ESI-
        MIEHEKSI ,ELI KÍRJALTAJAKSI JOSSA OLI ELÄKKEELLE PÄÄSYYN ASTI

        ISÄNI TOISEN VAIMON KAUTTA TOIVO OLI ISÄLLE LANKOMIES ,KUTEN
        EH :KIN OLI .::

        TÄHÄN KIRJAAN EI OLE EHTINYT KUIN n. 70 KUOLLEET JOIDEN KERTOMUKSET ON SITTEN OLLEET HALLITUKSEN KÄSITTELYSÄ
        MUTTA LÖYSIN ERÄÄN HARVINAISUUDEN , SAARAAJA.
        NIKLAS MILEEN .

        HÄN OLI S. 30. 5 1868. ORIMATTILASSA PIJÄSÄN . PYÖRÄHTÄJÄN KYLÄSSÄ . SAMOIN OLI HÄNEN ENSIMMÄINEN EMÄNTÄNSÄ , MUTTA PAKAAN KYLÄSTÄ. . MILEEN OTTI HALTUUNSA KOTITLANSA , JONKA
        NIMI OLI VARJOLA , SITTEN SAI KANTAA SITÄ NIMEÄ MONEN VUODEN AJAN . PITÄJÄN MUUTAMISA KYLISSÄ 0LI KÄYNYT LESTAADIOLAISIA.
        '
        SAARNA MIEHIÄ KOKOUKSISSA PUHUMASSA TALON POIKIEN ASUN-
        NOISSA . VARJOLA MYÖS JOUTUI KUULEMAAN SAARNOJA JA KUN HÄ N
        JO SILLOIN OLI HERÄNNEELLA TILALLA /TUNNOLLA . PÄÄTTI OTTAA SELVÄN , TOSITEOLLA , ONKO SE OPPI OIKEA PYHÄN RAAMATUN MUKAAN . KUN SEURAAVAN KERRAN HELSIGISTÄ SAAPUI SAARNAAJA , EI MIKÄÄN , VIIMEIN AUTTANUT KUIN HÄN ITSE ,VAIMONSA JA SEKÄ VANHA ISÄNSÄ JA ÄITINSÄ , KANSA OTTAVAT ELÄVÄN KRISTILLISYYDEN VASTAAN OIKEANA JA AUTUAAKSI TEKEVÄNÄ USKONA .

        JATKUU.

        nYT JO MUUTAMIA PARANNUKSIA TEHNEITÖ OLI ORIMATTILAN KYLISÄ , HEIDÄN KESKUUDESSAAN ALKOI YHTEUDEN PITO JA AHKERA KANSSA-
        KÄYMINEN . SIINÄ LUETTIIN KIRJOITETTUA JUMALAN SANAA JA SIITÄ KESKUSTELTIIN . KRISTRITTYJEN KANSSA /TOIVOMUKSENA PIAN TUOTIIN
        ILMI , ETTÄ VARJOLAN PITÄÄ RYVETA HEILLE PUHUMAAN JUMALAN SANAA .

        KUN SITTEN OTTO VAINIO .PIHTIPU7YALTA SAAPUI KUMPPANEININSA
        KANSSA KOKOUKSIA PITÄMÄÄN , ETENI ETELÄ SUOMEEN JA KOHTAAVAT VARJOLAN , ON HEILLÄ SAMAT MIELIPITEET VAHVISTAVAT VARJOLAA SIIHEN TYÖHÖN KOKOUSHARTAUKSIA YLLÄ PITÄMÄÄN OMALLA PAIKKAKUNNALLA . SIIHEN AIKAAN OLIVAT SUURET SEURAT HELSINGISSÄ . SINNE KOKOONTUI SAARNAAJIA JA KRISTITYITÄ MONILTA PAIKKAKUNNISLTA . VARJOLA PÄÄTTI MENNÄ KUULEMAAN JA OPPIMAAN , SIELLÄ HÄN SITTTEN KUULI OULUN KINNARIA JA KALAJOEN RAPPIA.

        JATKAN


      • TEU,
        TEU. kirjoitti:

        nYT JO MUUTAMIA PARANNUKSIA TEHNEITÖ OLI ORIMATTILAN KYLISÄ , HEIDÄN KESKUUDESSAAN ALKOI YHTEUDEN PITO JA AHKERA KANSSA-
        KÄYMINEN . SIINÄ LUETTIIN KIRJOITETTUA JUMALAN SANAA JA SIITÄ KESKUSTELTIIN . KRISTRITTYJEN KANSSA /TOIVOMUKSENA PIAN TUOTIIN
        ILMI , ETTÄ VARJOLAN PITÄÄ RYVETA HEILLE PUHUMAAN JUMALAN SANAA .

        KUN SITTEN OTTO VAINIO .PIHTIPU7YALTA SAAPUI KUMPPANEININSA
        KANSSA KOKOUKSIA PITÄMÄÄN , ETENI ETELÄ SUOMEEN JA KOHTAAVAT VARJOLAN , ON HEILLÄ SAMAT MIELIPITEET VAHVISTAVAT VARJOLAA SIIHEN TYÖHÖN KOKOUSHARTAUKSIA YLLÄ PITÄMÄÄN OMALLA PAIKKAKUNNALLA . SIIHEN AIKAAN OLIVAT SUURET SEURAT HELSINGISSÄ . SINNE KOKOONTUI SAARNAAJIA JA KRISTITYITÄ MONILTA PAIKKAKUNNISLTA . VARJOLA PÄÄTTI MENNÄ KUULEMAAN JA OPPIMAAN , SIELLÄ HÄN SITTTEN KUULI OULUN KINNARIA JA KALAJOEN RAPPIA.

        JATKAN

        JONKIN V UODEN KULUTTUA HÄN MYI TALONSA ORIMATTILASTA JA OSTI MAATILAN LAHDESTA , JONKA NIMI OLI KITTILÄ . NIIN MONTA VUOTTA KUN HÄN OMISTI KITTIL'N TILAA . SANOTTIIN H'NT' VAIHTEEKSI KITTILÄKSI . KRISTITTYJEN KOKOUKSIA PIDETTIIN SIIHEN AIKAAN LAHDESSA JOHANNES AHOSEN TALOSSA . JOKA OLI TAVALLISTA ISONPI TUPÅHUNE . SIINÄ TUVASSA,JOHANNENES JA SITEN HÄNEN POIKANSA JOHO AHONEN YLLÄPITIVÄT HARVOJEN KRISTITTYJEN KESKEISTÄ KOKOUSELÄMÄÄ . TÄHÄN SAMAAN TYÖHÖN YHDISTÄÄ MYÖS KITTILÄ ITSENSÄ JA KRISTILLISYYS VOIMI8STUU PAIKKAKUNNALLA , KUN SITTEN V. 1903 TULIVAT LAPISTA ESIKOISTEN SEURAKUNNALTA LÄHETETYT KUOKSU
        JA NIKU . SUOMEEN JA LAHDESSAKINM OLI ENSIMMÄINEN RUKOUSHUONE , JUHO AHOSEN TALAOSSA ÄÄRIÄÄN MYOTEN TÄYNNÄ
        KRISTITYITÄ KYMMENISTÄ PAIKKAKUNNILTA ..


      • TEU,
        TEU, kirjoitti:

        JONKIN V UODEN KULUTTUA HÄN MYI TALONSA ORIMATTILASTA JA OSTI MAATILAN LAHDESTA , JONKA NIMI OLI KITTILÄ . NIIN MONTA VUOTTA KUN HÄN OMISTI KITTIL'N TILAA . SANOTTIIN H'NT' VAIHTEEKSI KITTILÄKSI . KRISTITTYJEN KOKOUKSIA PIDETTIIN SIIHEN AIKAAN LAHDESSA JOHANNES AHOSEN TALOSSA . JOKA OLI TAVALLISTA ISONPI TUPÅHUNE . SIINÄ TUVASSA,JOHANNENES JA SITEN HÄNEN POIKANSA JOHO AHONEN YLLÄPITIVÄT HARVOJEN KRISTITTYJEN KESKEISTÄ KOKOUSELÄMÄÄ . TÄHÄN SAMAAN TYÖHÖN YHDISTÄÄ MYÖS KITTILÄ ITSENSÄ JA KRISTILLISYYS VOIMI8STUU PAIKKAKUNNALLA , KUN SITTEN V. 1903 TULIVAT LAPISTA ESIKOISTEN SEURAKUNNALTA LÄHETETYT KUOKSU
        JA NIKU . SUOMEEN JA LAHDESSAKINM OLI ENSIMMÄINEN RUKOUSHUONE , JUHO AHOSEN TALAOSSA ÄÄRIÄÄN MYOTEN TÄYNNÄ
        KRISTITYITÄ KYMMENISTÄ PAIKKAKUNNILTA ..

        KOKOUSTEN AIKABA KESKUSTELIVAT SAARNQAQJAT LÄHETYSTOIMEN JÄRJESTÄMIBESTÄ , ETTEI YKSINKULKIJOINA JA ILMAN KUTSUMATTA TAI LÄHETTÄTTÄMÄTTÄ SAA SAARTNAAJAT KULKEA KOKOUKSISSA ELI
        KOKOUKSIA PITÄMÄSSÄ , TOISET , TOISET SAARNAAJAT LAUSUIVAT TOIVOMUKSEN , ETTÄ KITTILÄN TULISI ENEMMÄN IRROTTAUTUA ULKOISISTA TEHTÄVISTÄÄN JA PANEUTUA KRISTILLISYYDEN TYÖN EDISTÄMISEEN . JONKIN AJAN KULUTTU . JONKIN AJAN KULUTTUA HÄN MÖI MAATILASNSA JA OSTI TALON KAUPUNGISTA , MUUTTAA.

        SIIHEN ,HARTAUDET JOTKA OLIVAT ALKANEET 1902-1903 JATKUIVAT JATKUIVAT VIELÄKIN , MAATILALLA JA ERISERASTA KÄÄNTYI IHMISIÄ
        KRISTILLISYYTEEN , MUTTA TYÖN TEKIJÖISTÄ OLI SUURI PULA . .sAARNAAJA . KITTILÄ OTTI OMANIMENSÄ KÄYTTÖÖN , JOKA OLI SIIS MILEEN HÄNELLÄ OLI NYT PAREMPI TILAISUUS PÄÄSTÄ LÄHETYS MATKALLW KAUPUNKITALOSTA , JOSSA OLI VUOKRALAISIA ASUMASSA . MILEN HUOLETI TOISTENKIN SAARNAAJIEN LÄHETYSMATKOISTA , MUTTA MYÖS , ANTTI KOLEHMAINEN VIIPURISTA HUOLEHTI LÄHETYSTOIMESTA .-

        KOLEHMAISEN TERVEYS KUITENKIN SORTUI JA SITTEN HÄN KUOLI , .
        MILEENILLÄ OLI OASTAMANSA TALON TARKOITUS LUOPUA , JA HÄN MYI SEN . ALKOI RAKENTAMAAN UUTTA TAKOA , JOSSA ASUI MUUTAMAN VUODEN . SITTEN HÄN MUUTTI JÄMSÄN PITÄJÄ'ÄN . MAAKARTANOON . SIELLÄ ASUI MUUTAMAN VUODEN JA NIIN HÄN VIELÄ KERRAN MUUTTI SYNNYIN PITÄJÄÄNSÄ KRUUNUN PUUSTELLIIN , JONKA LUOVUTTI MUUTAMAN VUODEN KULUTTUA VALTIOLLE , JA OSTI SITTEN HYVÄN MAATILAN HIKIÄLTÄ .

        jatkuu


      • TEU,
        TEU, kirjoitti:

        KOKOUSTEN AIKABA KESKUSTELIVAT SAARNQAQJAT LÄHETYSTOIMEN JÄRJESTÄMIBESTÄ , ETTEI YKSINKULKIJOINA JA ILMAN KUTSUMATTA TAI LÄHETTÄTTÄMÄTTÄ SAA SAARTNAAJAT KULKEA KOKOUKSISSA ELI
        KOKOUKSIA PITÄMÄSSÄ , TOISET , TOISET SAARNAAJAT LAUSUIVAT TOIVOMUKSEN , ETTÄ KITTILÄN TULISI ENEMMÄN IRROTTAUTUA ULKOISISTA TEHTÄVISTÄÄN JA PANEUTUA KRISTILLISYYDEN TYÖN EDISTÄMISEEN . JONKIN AJAN KULUTTU . JONKIN AJAN KULUTTUA HÄN MÖI MAATILASNSA JA OSTI TALON KAUPUNGISTA , MUUTTAA.

        SIIHEN ,HARTAUDET JOTKA OLIVAT ALKANEET 1902-1903 JATKUIVAT JATKUIVAT VIELÄKIN , MAATILALLA JA ERISERASTA KÄÄNTYI IHMISIÄ
        KRISTILLISYYTEEN , MUTTA TYÖN TEKIJÖISTÄ OLI SUURI PULA . .sAARNAAJA . KITTILÄ OTTI OMANIMENSÄ KÄYTTÖÖN , JOKA OLI SIIS MILEEN HÄNELLÄ OLI NYT PAREMPI TILAISUUS PÄÄSTÄ LÄHETYS MATKALLW KAUPUNKITALOSTA , JOSSA OLI VUOKRALAISIA ASUMASSA . MILEN HUOLETI TOISTENKIN SAARNAAJIEN LÄHETYSMATKOISTA , MUTTA MYÖS , ANTTI KOLEHMAINEN VIIPURISTA HUOLEHTI LÄHETYSTOIMESTA .-

        KOLEHMAISEN TERVEYS KUITENKIN SORTUI JA SITTEN HÄN KUOLI , .
        MILEENILLÄ OLI OASTAMANSA TALON TARKOITUS LUOPUA , JA HÄN MYI SEN . ALKOI RAKENTAMAAN UUTTA TAKOA , JOSSA ASUI MUUTAMAN VUODEN . SITTEN HÄN MUUTTI JÄMSÄN PITÄJÄ'ÄN . MAAKARTANOON . SIELLÄ ASUI MUUTAMAN VUODEN JA NIIN HÄN VIELÄ KERRAN MUUTTI SYNNYIN PITÄJÄÄNSÄ KRUUNUN PUUSTELLIIN , JONKA LUOVUTTI MUUTAMAN VUODEN KULUTTUA VALTIOLLE , JA OSTI SITTEN HYVÄN MAATILAN HIKIÄLTÄ .

        jatkuu

        TOISET SAARNAAJAT SANOIVAT HÄNELLE , ETTÄ RASITAT LIIKAA
        ITSEÄSI MAALLISTEN TOUHUJEN KANSSA , TYÖ JUMALAN VALTAKU-
        NASSA , EI SAA JÄÄDÄ TEKEMÄTTÄ , HÄNELLÄ OLI LUOMISEN JA UUDEN -
        SYNTYMISEN SUURET ARMOLAHJAT ANNETTU JUMALALTA, , VAHVA ÄÄNI, HYVÄ ULOSAMTI JA ROHKEUS , HIKIÄTÄ HÄN VIELÄ MUUTTII LAHTEEN . JA
        JA ALOITTO UUDEN TALON RAKENTAMISEN , SAADENKIN SEN VALMIIKSI JA MUUTTI ASUMAAN TALOONSA .

        MUTTA VAIKKA HÄN OLI VAHVA MIES RUNNOMAAN RUUMIIN RAKENTEELTAAN ALKAA TUNTUMAAN , ETTÄ VOIMAT VÄHITELLEN RIUTUVAT . SYDÄN OLI TULLUT MONIEN HUOLIEN KAUTTA YLIRASITETUKSI - LAHDEN KRISTITYILLÄ OLI SUURI TOIVO SAADA PITÄÄ HÄNTÄ VIELÄ KAUAN USKOISENÄ OPETTAJANA . TOISIN OLI KAIKKIVALTIAAN JUMALAN KARRRTSOMUS . HÄN OTTAA VÄSYBNEEN MATKAMIEHEN IÄISEEN LEPOON JA RAUHAN MAAHAN .VAIVOIHIN .

        KAKSI PÄIVÄÄ ENNEN HÄNEN KUOLEMAANSA , KUN , NIIN HÄN SANOI .
        "KRISTILLISYYDEN OPPI JA ESIKUVA ,TULEE OLLA . NIIN KUIN SE ON TÄHÄNKIN ASTI OLLUT, SIINÄ AINAS TGYÖTÄ TEHKÄÄT "
        TOISENA PÄIVÄNÄ SAAPUIMUITAKIN SAARNAAJIA HÄNEN LUOKSEEN JA
        HÄN NJÄYTTÄÄ VIIMEISET HYVSTIT SAARNAKUMPPANEILLEEN KEHOITTAEN HEITÄ PITÄMÄÄN HUOLTA KRISTILLISYYDEN TYÖSTÄ .
        SITTEN SANOO HYVÄSTIT RAKKAALLE AVIOPULISOLLE JA LAPSILLEEN . RASKAAN KAMPPAILUN KANSSA , HÄN ANTAA HENGENSÄ , LUOJAN HALTUUN .

        SE TAPAHTUU KOTONA JA LAHDESSA, 2.2-.30, ,HÄN ON TEHNYT PITKÖ´ÄN PÄIVÄTYÖN KRISTILLISYYDESSÄ YLI 30.V..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5899
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      514
      3690
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      184
      3512
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2714
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 276
      2116
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1563
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe