ocd, katselu ongelma

ocd-ihminen.

Olen tästä ennenkin kirjoittanut mutta laitanpa uusiksi jos joku tietäisi mikä auttaisi.
Omasta mielestäni kyse on pakkoneuroosista.
Tämä on vaan sellainen pakkis vaiva josta en tiedä miten vapautua.
ELi:

Siis yksinkertaisesti katson joskus ihmisiä paikkoihin mihinkä ei pitäisi katsoa, tai ei yleensä katsota.

esimerkkejä, kävin valtion virastossa jossa piti keskustella erään naisen kanssa.Kumminkin tällä naisella oli rintavako niin näkyvillä jotta vaikka katsoin häntä silmiin niin välissä katsoin sitten sitä rintavakoa ja tietenkin pelkäsin jotta huomaako hän ja siitä käynnistä ei tullut oikein mitään.

Tässä ei ole kysymyksessä sinänsä mikään seksi-juttu tai vastaava, eli saatan katsoa miehiä haarvoväliin ja sitten tietenkin pelkään ett'ä huomaako hän,, myöskin sitten pelkään että hän pitää minua homona ja alkaa sellaista sitten puhumaan eteenpäin jne.

Ei tälläistä ongelmaa ole tuntemattomien kanssa niinkään paljon, kun ei ole mitään väliä mihinkä heitän katson mutta tuttujen kanssa on.

Esimerkiksi pelkään että jos katson jotain kaveria takapuoleen ja sitten muut sen näkevät ja alkavat luulemaan minua homoksi.

ELi,, minulla on niin suuri pelko sen suhteen mihinkä katson ja kait kontrolloin itseäni niin katson juuri siihen mihinkä en haluaisi.
esimerkiksi, ei saa ajatella keltaista jeeppiä,,,, ennen pitkää sitä sitten ajattelee kun se kielletään.

Olen mies ja hetero, tämä minun ongelma on niin nolo, mutta en tiedä mitä tämän kanssa tekisi.

Pitäisi päästä tilanteeseen jotta ei välitä yhtään, katsoo mihinkä katsoo mutta se pelko on niin suuri että en pääse heittäytymään tuollaiseen ajatukseen.

Jos jollakin olisi jotain neuvoja niin kuulisin mielelläni.

4

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä

      Sun pitäisi jotenkin päästä eroon tuosta häpeän tunteesta, mikä seuraa kun teet tuon "kielletyn" asian. Koita saada se jotenkin naurettavaksi niin sillä ei ole enää valtaa sinuun.

      Mutta ei tuo periaatteessa edes niin paha asia ole!

      • ocd-ihminen

        Kyllä se on.

        Jos olen ahdistunut ja tressaantunut niin tuo ongelma vaivaa pahemmin.
        Siinä on takana niin suuri pelko.

        Tämmöistäkin ilmenee joskus, esim.katson tv:tä yksin niin silmäni saattaa jäädä kiinni johonkin sivulla olevaan mikä nyt erottuu taustasta hyvin. Katson samalla tv:tä ja sitten sitä kohdetta joka on sivulla. Siinä meinaa silmät tulla kipeiksi.

        Silmissä ei ole vikaa, vika on korvienvälissä ja tarkemmin sanottuna pakkoneuroosi on syy.

        Tressaantuneena ja väsyneenä kaikki pakko-ongelmat nostavat päätään.

        Nyt tulee varmaan jo toistoakin mutta "katselu ongelmasta" en pääse oikein mitenkään. Pitäisi päästä tilanteeseen jossa ei olisi mitään väliä mihin sitä nyt katsoo mutta ei sellaista tilannetta pääse syntymään.


      • tsemppiä
        ocd-ihminen kirjoitti:

        Kyllä se on.

        Jos olen ahdistunut ja tressaantunut niin tuo ongelma vaivaa pahemmin.
        Siinä on takana niin suuri pelko.

        Tämmöistäkin ilmenee joskus, esim.katson tv:tä yksin niin silmäni saattaa jäädä kiinni johonkin sivulla olevaan mikä nyt erottuu taustasta hyvin. Katson samalla tv:tä ja sitten sitä kohdetta joka on sivulla. Siinä meinaa silmät tulla kipeiksi.

        Silmissä ei ole vikaa, vika on korvienvälissä ja tarkemmin sanottuna pakkoneuroosi on syy.

        Tressaantuneena ja väsyneenä kaikki pakko-ongelmat nostavat päätään.

        Nyt tulee varmaan jo toistoakin mutta "katselu ongelmasta" en pääse oikein mitenkään. Pitäisi päästä tilanteeseen jossa ei olisi mitään väliä mihin sitä nyt katsoo mutta ei sellaista tilannetta pääse syntymään.

        Ymmärrän. Pakkoneurooseihin liittyy yleisesti juuri häpeä ja tuo on enemmän kuin totta että jos jotain yrittää olla ajattelematta niin varmasti se on heti ensimmäisenä mielessä.

        Muistaisitko mitään tapahtumaa, mistä tuo kaikki on saanut alkunsa? Ootko esim. joskus huomaamattasi katsonut jotain "kiellettyä", mistä sitten joku on päässyt huomauttamaan? Onko joku levittänyt juttuja sun seksuaalisuudesta?

        Oletko lukenut kirjaa Kerrasta poikki? Saattaisit löytää siitä joitain keinoja tuon ongelman käsittelemiseen. Siinä neuvotaan esim. käymään mielesi tasolla läpi tuon pelkosi toteutuminen ihan kaikkia yksityiskohtia myöten.


    • ocd-ihminen

      Kerrasta poikki kirjan olen lukenut useastikkin ja löytyykin itseltä. Hyvä kirja jossa on hyödyllisiä neuvoja.
      Kumminkaan tähän kyseiseen ongelmaan ei kirjan neuvot tepsineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe