Hei!
Aloitan opiskelut ammatillisessa muutaman viikon päästä ja joudun niiden vuoksi jättämään työpaikkani, jolloin minulla ei ole enää tuloja. Aion hakea opintotukea (asumislisä opintoraha laina=850€), mutta minulla ei siltikään riitä raha kaikkien laskujen jälkeen elämiseen.
Asun vuokralla yksityisellä. Asunnossa on n. 55 neliötä ja asumismenot 531€/kk (vuokra vesi sauna).
Soitin tänään sossuun ja sieltä sanottiin, että en ole oikeutettu saamaan toimeentulotukea koska en asu opiskelijaasuntolassa - jotka kuulemma maksavat vain 250€/kk. Sanoin palaavani asiaan ja lopetimme puhelun.
Kävin katsomassa opiskelija asuntoja joita oli vapaana kolme ja kaikki kalliimpia kuin nykyinen asuntoni.
Voiko tämä oikeasti mennä näin?
Tiedän ainakin, että ystäväni eri paikkakunnalla on saanut melkein samankokoisessa ja hintaisessa asunnossa asuessaa toimeentulotukea opintotuen lisäksi.
Vaihtelevatko kriteerit tuen saamiselle paikkakunnittain?
Opiskelu, asuminen ja tuet.
epätoivoinen
1
127
Vastaukset
- sgdrhtfyg
Eipä taida laista löytyä pykälää, joka oikeuttaisi toimeentulotuen eväämiseen tuollaisilla perusteilla. Eikä toimeentulotukea voi evätä silläkään perusteella, että ehkä joskus vapautuu halvempi asunto, vaikka niitä nyt ei ole saatavilla. Kannattaa todellakin palata asiaan sossun kanssa ja vaatia sieltä kirjallisesti ne perusteet, joilla tukea ei myönnetä.
Aikamoiset menot sinulla kuitenkin on, jos yli 300€ kuukaudessa ei riitä elämiseen. Olisikohan niissä menoissa sitten karsimisen varaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854950- 432666
- 932633
- 1982370
- 1331939
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj251913- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161471Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3571271Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51219