Lihavuuteni hävettää !

miMMi

Oletteko törmänneet vastaaviin tuntemuksiin?
Itse olen jonkinverran ylipainoinen ja tunnen jatkuvasti ihmisten halveksivat katseet ympärilläni.
Juu, tiedetään. Hoikat ihmiset ovat sosiaalisesti hyväksyttävempiä ja arvostetumpia kuin ylipainoiset. Tuota ei tarvitse käydä hokemaan.
Olisin vain kiinnostunut, että tuntevatko muutkin ylipainoiset samoin, vai onko minussa jotain vialla?

29

4699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      No mä voin sanoo, että mulla ei tota ongelmaa ole. Sen verran tota itsetuntoa löytyy, että osaan olla ajattelematta tuollaisia asioita :) Kai muitakin löytyy, vaikka ite oon huomannu kyllä, että aika useat ylipainoiset ajattelevat juuri, että kaikki katsovat minua halveksivasti jne. Enkä edes usko, että niin moni edes niin tekee. Tai voi olla, oikeastaan onkin, koska kaikkia joskus katsotaan halveksivasti, ei pelkästään lihavia. Mutta so what, ei siihen kukaan kuole.

    • Mukula

      katseet ei automaattisesti oo halveksivia... jos näkökenttään osuu jotain tavallisuudesta poikkeavaa, oli se sitten harvinaisen pönäkkä ihminen (siis en tarkota lievästi ylipainoista), punkkari tai muuten erikoisen näköinen tyyppi, niin tahtomattaankin vilkasee nopeasti. Siis neutraalisti.

    • lenni

      muuttaa muotoasi vähemmän hävettäväksi. Kyllä minuakin kieltämättä silloin hieman hävetti kun lihavana vatsa pullotti ja oli plösö olo. Stä yritti kaikeleen peitellä ja vetää vatsaa sisälle,mutta mihinkäs ne siitä. Nyt painonpudottua olokin on jo mukavampi ja voin rauhassa vilkaista sivuprofiiliani eikä tarvitse piiloutua telttamaisten vaatteitten alle.

      Itsellähän meillä se tunne on että muut muka ajattelevat ja arvostelevat meidän läskejä, en koskaan törmännyt suoranaiseen solvaamiseen ja arvosteluun olessani plösö.
      Se oli vain minun sisällä oleva hoikka ihminen joka arvosteli ja pyysi tulla taas näkyville.

    • TukevaMies

      Mä olen runsaasti ylipainoinen (185/120), enkä huomaa, että kukaan mua mitenkään halveksivasti tuijottelisi. Sun ei tarvi muuta kuin pitää itsestäsi kiloistasi huolimatta, ajattele positiivisesti ja luota itseesi. Mitä sillä muuten on väliä mitä muut susta ajattelee, jos ne ei pidä sinusta niin se on niiden ongelma, ei sinun.

      • Syystyttö

        Meihin naisiin kohdistetaan niin paljon odotuksia. Meidän täytyy olla kauniita ja hyviä äitejä.

        Miehillähän kasvaa ensin vatsa lihoessa. Tukevasta miehestä voi saada jopa positiivisen kuvan, että isovatsaisella miehellä on myös tukeva lompsa.


      • -meritursas-
        Syystyttö kirjoitti:

        Meihin naisiin kohdistetaan niin paljon odotuksia. Meidän täytyy olla kauniita ja hyviä äitejä.

        Miehillähän kasvaa ensin vatsa lihoessa. Tukevasta miehestä voi saada jopa positiivisen kuvan, että isovatsaisella miehellä on myös tukeva lompsa.

        ... suustani. Mies saa olla lihava, nainen ei. Miksi näin?

        Voisiko joku kertoa hyvät perustelut sille, että mies saa olla ulkoisesti millainen tahansa, mutta naiselle asetetaan hurjat vaatimukset sen suhteen. Olisi kiva kuulla onko tällaiselle mitään järkevää perustelua...


      • Mikki
        -meritursas- kirjoitti:

        ... suustani. Mies saa olla lihava, nainen ei. Miksi näin?

        Voisiko joku kertoa hyvät perustelut sille, että mies saa olla ulkoisesti millainen tahansa, mutta naiselle asetetaan hurjat vaatimukset sen suhteen. Olisi kiva kuulla onko tällaiselle mitään järkevää perustelua...

        monelle miehelle siis naisen täytyy olla sen näköinen että sitä voi esitellä kavereille...
        tästähän on selvästikkin kyse. Naiset eivät ajattele näin vaan rakastuvat yleensä siihen sisäkuoreen, miehelle on toki sisäkuorikin tärkeä mutta melkeimpä yhtä tärkeä on se ulkokuori.


      • Demonaz
        -meritursas- kirjoitti:

        ... suustani. Mies saa olla lihava, nainen ei. Miksi näin?

        Voisiko joku kertoa hyvät perustelut sille, että mies saa olla ulkoisesti millainen tahansa, mutta naiselle asetetaan hurjat vaatimukset sen suhteen. Olisi kiva kuulla onko tällaiselle mitään järkevää perustelua...

        Ei se näin ole.

        Kyllä naiset ovat läpi historian vaatineet hoikkia miehiä. Heidän silmäänsä tulee kuulemma miellyttää joka asiassa ja urheilullinen keho ( iso penis) ovat a ja o, vaikka nämä naiset eivät itse kummoisia olisi samassa suhteessa.


    • minsö

      minua kanssa hävettää kun olen lihava. haluaisin olla laiha mutta en ole onnistunut laihtumaan :( alkaa masentaa kun näen kauniita laihoja naisia...

      • ...

      • dfghjoiuytrew
        ... kirjoitti:

        Katselepa vaihteeksi kauniita pyöreitä naisia vaikka täältä:

        http://curveappeal.tumblr.com/

        Kylläpä olivatkin kauniita!!


      • tytsi 32v
        ... kirjoitti:

        Katselepa vaihteeksi kauniita pyöreitä naisia vaikka täältä:

        http://curveappeal.tumblr.com/

        nämä naiset ovat normaalipainossa eivät lihavia eivätkä edes pyöreitä näin on asia mun mielestä.


      • ...
        tytsi 32v kirjoitti:

        nämä naiset ovat normaalipainossa eivät lihavia eivätkä edes pyöreitä näin on asia mun mielestä.

        Osa on normaalipainoisia, osa ylipainoisia. Oikean laidan palkista voi hakea vaikka vyötärönympäryksen perusteella. Upeita naisia kuitenkin kaikki, ja ylpeitä kurveistaan. Plus size -malli Laura Wells on yksi kauneimmista.


    • plösöttäjä

      Jos häpeää itseään, vika on kyllä muualla kuin ulkonäössä.
      Eipä tunnu hävettävän noita kaljuaan peitteleviä ukkoja, tai harvahampaita, tai kolvinokkia, jotka esim. kapakoissa esiintyvät kuin maailman valtiaat.
      Tai itseään täynnä olevaa juppiakaan ei hävetä yhtään, vaikka syytä olisi. Senkun mennä porskuttaa.

      • Ulkonäkö ei poikkeus

        Höpö höpö. Jos oma tietämättömyys hävettää, opiskelet. Jos oma taitamattomuus hävettää, harjoittelet. Jos oma ulkonäkö hävettää, muutat sitä.


    • Hyvä niin

      Tunne ei ole harhaa ja on syytäkin tuntea.
      On positiivista, että tunnistat jonkun olevan vinossa.

      Tapasin juuri oman jumalattareni joka kärsi tuosta 43 vuotta
      kunnes kyllästyi ja tiputti 145 kg :stä 55 kg: hen (365 päivässä)
      Ja tiedän, että se on naisilla vielä kovempaa
      kuin meillä miehillä.(ja ei jäänyt löysää) eikä syönyt rehuja
      ja söin karkkia. eikä voinut juosta tai kävellä tai pyöräillä.

      Jos hatuttaa tarpeeksi tee perässä :

      http://www.veganbodybuilding.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=18493&sid=a45d4d02538ad4b2ca3214f1825f0635

      10 kk 30 kg eli 750 g viikko... =D

      Toi ainkin potkas mut liikkeelle.Myi auton ja nyt on mennyt 4 kg.
      Min en enää jaksa olla vaivaantunut olemassa olostani
      kun en kehtaa enää baariin mennä.
      Olen siis 110 kg ja mies 168 cm eli tosi läski. Leukoja kun on neljä ja ei saa enää kenkiä solmuun niin nyt olis aika.

      • No minen uso

        "Tapasin juuri oman jumalattareni ..."

        Ai siis onks toi sun eukkos tuolla keskustelufoorumilla? Toiko on sun "jumalattares"?


    • tottahantoki

      Omaan hyvän itsetunnon, olen lievästi ylipainoinen, mutta hyvin sinut itseni kanssa. Minua harmittaakin huomata, että kaikki kanssaihmiset eivät voikkaan olla niin sinut painoni kanssa.
      Lyhyesti, olen nuori, kaunis ja menevä, mutta lopen kyllästynyt jopa ikäänkuin hyväntahtoisiin kommentteihin että olen kunnon emäntä, mamma tai muu semmoisella nimikkeellä kutsuttu, jota hyvin nuori nainen ei tahdo itsestään käytettävän.
      Ja en aio dieetille sen vuoksi että tuommoiset kommenteeraukset loppuisivat, minä kyllä pidän itsestäni. Toinen on nimitteleminen vanhaksi, kun olen kertakaikkisesti jopa 26-vuotias.
      Ja joskus, sillointällöin esim. keväisin hieman nolottaa tulla ulos talvitakista, mutta kun sen on uskaltanut niin kesä voi alkaa :)

    • entinen ahdistunut

      Minua on hävettänyt joskus ylipainoni todella paljon. Aina kohdatessani jonkun vielä minua lihavemman, ajattelin, että eikö toikaan tajua laihduttaa. Kuitenkin sillon olin aina onnellinen etten itse ollut niin lihava.

      Muistan sen tuskan ja ahdistuksen, kun ihmiset tuijotti ja en voinut ostaa haluamiani vaatteita, kun en mahtunut mihinkään. Hävetti mennä lääkäriin valittamaan kipeää polvea ja koko ajan pelotti että lääkäri käskee laihduttamaan.

      Viime kesänä päätin, että minua ei enää ketään katso halveksivasti ja minun ei tarvitse kärsiä tuskaa ja ahdistusta lääkärissä tai vaateostoksilla.
      Rupesin laihduttamaan ja jo 10 kg pudotus tuntui lottovoitolta. Itsetuntoni parani kohisten samaa vauhtia kilojen pudotessa.

      Ei tässä vieläkään olla lähimainkaan missin mitoissa, mutta kyllä on itsetunto noussut!

    • mölliiiiiiiii
    • erkkipekkanene

      Tuo väite, että miesten lihavuus olisi jotenkin hyväksyttävämpää kuin naisten on täyttä potaskaa. Aina puhutaan rehevistä ja kurvikkaista naisista, on size malleja ja monessa kaupassa naisille isojen kokojen mallistot. Oletteko koskaan nähnyt plus koon miesmallia tai jotain lehtijuttuja jossa lihavat miehet esitetään positiivisessa valossa tai jopa haluttavina? En minä ainakaan!

      • saaraihminen

        Mutta kuinka paljon useammin elokuvissa näkyy ylipainoisia miehiä kuin ylipainoisia naisia? Ihan helvetin paljon useemmin!

        Teeveessä on jo ihan normaalia olla isomahainen pahis tai toimintasankari, kunhan vaan on mies! Sitten kun näkee niitä isoja miehiä niin niidenkin vaimot ja äidit ja siskot kaikki on tikkuja. Väittäisin että 90%-95% valkokankaiden naisista ovat koossa 0-6 ja miehistä hoikkia/lihaksikkaita vain n. 60% tai alle (loput isomahaisia, out of shape, ylipainoisia), ja mähän olen siis katsonut elokuvia ihan helvetisti ja vertaillut ja nähnyt omin silmin. Näin se vaan menee.

        Eli naisten kokoa syrjitään ihan huomaamatta ja annetaan ymmärtää että ylipainoinen nainen voi ainoastaan saada näkyvillä aloilla pieniä sivurooleja (esim. joku kaveri jota näytetään 3 krt koko elokuvan aikana) ja niitäkin vaan harvoin kun taas ylipainoinen mies on helposti yksi suurimmista rooleista elokuvassa niinkuin pahis tai yksi päänäyttelijöistä.

        Isomman kokoiset miehet ovat siis elokuvissa ja teeveessä ihan normaaleja, automaattisesti hyväksyttäviä toisin kuin isomman kokoiset naiset ja silloin harvoin kun niitäkin tungetaan sinne ruudulle, alkaa hirveä jupakka tämän tietyn naisen muodoista ja painosta.


        Eri asia sitten sairaalloisesti lihavilla ihmisillä - niitä nyt näkyy vaan dokumenteissa yms. koska paino ja suuruus on jo mennyt siinä tapauksessa jo sairauden puolelle.

        Mutta normaalinkokoisia (kokoa 38-40 = 8-10) naisia ei näy melkeen koskaan valkokankaalla, joten kyllä, naisia painostetaan enemmän ja enemmän eikä edes terveellisiin mittasuhteisiin vaan pienempiin kuin suurimman osan ihmisten vartaloille olisi edes hyväksi.


        Eli siis, en ole nähnyt lehtikuvia joissa olisi ison koon miehiä laitettu seksikkäiksi, mutta enpä ole nähnyt sellasiakaan lehtikuvia ja uutisia missä olis joku mies saatu kiinni ´´selluliiteistaan´´ ja ´´meikittömyydestään´´ eli sano mitä sanot, naiset ovat joka tapauksessa eniten arvostelun kohteena, hyvällä ja pahalla. Miehet pääsevät tässä asiassa huomaamattomammin.


    • aatteleppa siten

      Olen ollut lihava, nyt hiukan ylipainoinen. Minulla on lihavia tuttavia ja hyvä ystäväni ja hänen miehensä ovat sairaaloisen lihavia. Olivat jo kun tutustuin heihin. Työpaikallani yksi mukavimpia ihmisiä on lihavin porukasta. En halveksi kenenkään heidän lihavuutta. minua kiinnostaa enempi ihmisen persoona ja miten hän tuo sen ja henkisen puolensa esiin kuin vartalon muoto. Ei kannata pohtia tuollaisia asioita. Lihavana pohtii turhaan tuollaisia asioita. Teini-iässä jotkut itse epävarrmat yksilöt voivat valita tuttavansa hoikasta seurasta, mutta sehän kartoo vain heistä itsestään aika paljon. kun lopettaa itsensä tarkkailun ja sen miettimisen miten muut tarkkailee itseää ottaa jo hyvän askeleen eteenpäin. keskity pitämään huolta itsestäsi. lue psykologiaa ja elämäntaito oppaita. hanki henkistä pääomaa. Lue vaikka dr.phillin kirjoittama painonpudotushaaste kirja. siinä on työkaluja hyvään itsetuntoon ja laihtumiseen.

    • saeraasläskiminä

      Tunnen tota ihan samaa et halveksutaan ja alipainoiset ruipelot on POP! Ja oon ite 15 vee :s

    • Mayja-70

      Minäkin häpesin itseäni, kun olin päästänyt kiloja lisääntymään.
      En voinut hyvin niistä. Olin menettänyt otteeni elämässäni.
      Kun puutuin pättäväisesti asiaan, oloni parani ja häpeäntunne hävisi.
      Nyt lisäkilot, joita olen pudottamassa, harmittvat. Parempi tunne kestää.

    • hehheeh

      Tahtoisin vain pullukan tytyn joka julkisella paikalla hieman häpeilee tai punastelee. :3

      • Antiläski

        Olet sairas perverssi. Läskiin sekaantujat ovat kuvottavia.


      • hehheeh
        Antiläski kirjoitti:

        Olet sairas perverssi. Läskiin sekaantujat ovat kuvottavia.

        lääkärin mukaan ei ole sairasta ja en asialle mitään mahda mutta sitähän et tainnut ajatella.


    • Kulttuurin.kääntöpuoli

      LIHAVUUDESTA ON MYÖS HYÖTYÄ:
      1. Lihava syö enemmän ja ostaa enemmän ruokaa, tai sellaista ruokaa mitä laihat eivät syö. Lihavista on hyötyä siis kauppiaille ja ruokatuotteiden valmistajille. Ostetusta ruuasta menee veroja valtiolle ja asiakkaan tekemillä ostoksilla on työllistävä vaikutus yrityksille.
      2. Ilman lihavia kukaan ei voisi sanoa olevansa hoikka, laiha tai sirorakenteinen, kun kaikki olisivat saman kokoisia. Lihavat siis nostattavat normaalipainoisten itsetuntoa.
      3. Joillakin ihmisillä on fetissejä lihavia ihmisiä kohtaan. Jos lihavia ei saisi olla, eivät saisi nämä lihavuusfetissin omaavat ihmiset tarpeeksi tyydyttävää seksuaalista nautintoa.
      4. Rasva kehon ympärillä pitää vaatteita paremmin lämpimänä ja erityisesti Suomen kaltaisissa kylmissä maissa siitä on silloin hyötyä.
      5. Ylimääräinen rasva kehon ympärillä suojaa jonkin verran sisäelimiä esimerkiksi puukotuksen uhriksi joutuessa.
      6. On olemassa ihmisiä, jotka pitävät isokokoisia ja muodokkaita ihmisiä kauniina ja puoleensa vetävän näköisinä. Lihavat tuntuvat halatessa myös mukavan pehmeiltä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe