Opiskelu avoimessa yliopistossa

heksari

Olen suorittanut tähän mennessä ylioppilastutkinnon ja merkonomin tutkinnon. Ärsyttää, kun eräs tuttavani jatkuvasti puhuu minulle mahdollisuudesta avoimessa yliopistossa opiskelusta. Ennen merkonomin tutkinnon suorittamista opiskelin lyhyen aikaa ammattikorkeakoulussa tradenomikoulutuksessa, mutta opiskelun todettiin olevan minulle liian kuormittavaa. Sitä se todella olikin, ja olinkin kahden vaiheilla että lähdenkö suorittamaan tradenomin vai merkonomin tutkintoa. Merkonomin tutkinnon suoritin viime vuoden keväällä ammattiopisto Luovin Oulun yksikössä. En kyllä haluaisi enää lähteä opiskelemaan, koska on todettu, että ammattikorkeakouluopiskelu on minulle liian kuormittavaa eikä yliopisto-opiskelustakaan tulisi varmasti mitään. Tuttavani on sanonut minulle, että minun kannattaisi opiskella historiaa, koska minulla on paljon tietoa henkilöistä, jotka ovat viime vuosisadalla vaikuttaneet Suomen politiikassa. Hän on myös puhunut kielenkääntäjän tutkinnosta, koska minulla on hyvä kielipää. Hän ei kuitenkaan tunnu olevan perillä avoimen yliopiston systeemistä, enkä itsekään ole siihen perehtynyt. Kuka voi päästä avoimeen yliopistoon ja miten se eroaa tavallisesta yliopistosta?

2

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+11

Kaikki pääsevät, sillä opintopisteet ovat maksullisia. Ero tavalliseen yliopistoon on se, että tutkintoa ei avoimen puolella voi suorittaa = ei valmistu miksikään.

• Joricee

Avoin yliopisto on siitä metka paikka, että siellä voi tehdä opintoja halutessaan normaalia verkkaisemmin (toki yliopistossakin, mutta toisella tavalla). Yleensä perusopintojen suorittamiseen saa aikaa 1½ vuotta ja perusopinnot ovat historian puolella 25 op laajuiset. Historian opintoja on avoimessa yliopistossa hyvin tarjolla.

Kaikille meistä eivät yliopisto-opinnot sovi. Osa oppii paremmin tekemällä tai muuten enemmän ohjatusti. Mutta avoimessa yliopistossa voi aina kokeilla, millaista se yliopisto-opiskelu suurinpiirtein olisi. Monessa paikassa (esimerkiksi kesäyliopistoissa) on alettu myös järjestää "opi oppimaan" kursseja (tai jollain vastaavalla nimellä) ja opinto-ohjaustakin alkaa olla saatavilla myös avoimen puolella.

Sinun ei tarvitse asettaa mitään suunnattomia odotuksia avoimen opinnoille. Voit vain kokeilla ja kukaties edetä hyvinkin pitkälle tai sitten vaan opiskella ihan harrastuksena.

Sitten se kääntäjäpuoli. Se on vähän hankalampi juttu kahdestakin syystä. Toinen on yksinkertaisesti se, että sitä ei ole ollut juurikaan avoimen kautta tarjolla ja toiseksi se on hyvin erityyppinen ala, joka ehkä vaatii vähän toisenlaista opiskelua. 13 1 vastasi napakasti, että kaikki pääsevät avoimeen. Noin yleisesti ottaen se pitää paikkansa. Kuitenkin esimerkiksi kääntäjäopintoihin on ollut avoimen kautta vuosittain vain muutama paikka tarjolla. Liekö jatkossa niitäkään, en tiedä.

Historiasta on opittu, että emme opi historiasta mitään. Siis emme oikein osaa ottaa siitä opiksemme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe