Käynnistyskaapelien asennus ja irroitus.

ymmällänsä

On kuulunut juttua, että tilanteissa, joissa tyhjentyneelle auton akulle joudutaan syöttämään sähköä toisen auton akusta, ensin pitäisi kytkeä ensimmäinen kaapeli ja vasta sitten toinen. Pitääkö tuo paikkansa?

17

2557

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • njhir

      Nice

    • Lentoperämies

      Joo, no varmaan nyt niitä juttuja että ensin kytketään plussa plussaan ja sitten miinus tukevaan paikkaan mistä saa kunnolla maita. Viimeisenä kytkettävä miinus tulisi kytkeä jonnekkin auton moottoriin tai runkoon kauas akun miinus-navasta.

      Tämä johtaa juurensa ennen 2000 lukua vielä suht yleisistä (joita toisinaankin vielä näkee) nesteakuista joissa oli kierrettävät nestekorkit akun päällä.

      Nestekorkissa oli pieni reikä joka vapautti akusta tulevat räjähtävät kaasut akun yläpuolelle ja kun tuo viimeinen kaapeli kytkeään akun päälle, niin virtapiiri sulkeutuu ja syntyy mahdollisesti isompiakin kipinöitä jos tyhenytnyt akku ottaa virtaa kuten sen kuuluisi.

      Sitten tuli kaasunpoistoletkut muotiin ja nykyisin monet akut ovat suljettuja jotka pyrikvät estämään nesteen haihtumista kierrättämällä sen, kohta nekin katoaa kun AGM ja geeli valloittaa markkinoita.

      Uusissa autoissa voi olla vaikka mitä virtamittareita jotka mittaavat akkuun tulevan ja menevän tehon määrää jossa sitten kannattaa kattoa mitä valmistaja suosittelee, itelle ei oo tullut kohdalle.

      Nuo apua antavan auton rikkoontumiset johtuvat useinmiten siitä että startatessa laturi työntää virtaa täysillä ulos, eikä kerkiä jarruttamaan lataamista kun starttaus yllättäen lopetetaan joka aiheuttaa jännitepiikin auton järjestelmään. Apua saanut auto yleensä säilyy paremmin, kun apukaapelien hauenleukojen huonosta kontaktista aiheutuu vastusta jolloin isku sinne on hiemen pehmeämpi.

      • Joakim1

        Oiskohan syy ohjeeseen kuitenkin oikosulkuriskin pienentäminen?

        Kun kytketään ensin - kaapelia kytkettäessä oikosulun saa vain osumalla juuri napaan. Väärinpäin tehtäessä taas oikosulku syntyy osuessa mihin tahansa auton runko-osaan.

        Sama pätee myös akunkenkien irroittamiseen. ensiksi kiinni ja viimeiseksi irti, jotta lenkkiavaimella ei saa tehtyä oikosulkua runkoon.

        Se, että apukaapeli neuvotaan kytkemään runkoon eikä napaan siirtää tietysti kipinöintipaikan, mutta lisäksi silloin jää pois akun ja rungon välinen mahdollisesti huono kytkentä.


      • Ens kerralla poks?
        Joakim1 kirjoitti:

        Oiskohan syy ohjeeseen kuitenkin oikosulkuriskin pienentäminen?

        Kun kytketään ensin - kaapelia kytkettäessä oikosulun saa vain osumalla juuri napaan. Väärinpäin tehtäessä taas oikosulku syntyy osuessa mihin tahansa auton runko-osaan.

        Sama pätee myös akunkenkien irroittamiseen. ensiksi kiinni ja viimeiseksi irti, jotta lenkkiavaimella ei saa tehtyä oikosulkua runkoon.

        Se, että apukaapeli neuvotaan kytkemään runkoon eikä napaan siirtää tietysti kipinöintipaikan, mutta lisäksi silloin jää pois akun ja rungon välinen mahdollisesti huono kytkentä.

        Jos on tarkoitus ladata akkua, niin - piuha siihen napaan vaan. Tyhjähkö akku, jota ei ole ladattu lähiaikoina tuskin räjähtää.
        Jos akun ja rungon välillä on mahdollisesti huono kytkentä ja tarkoitus on saada auto käyntiin, niin - kaapeli runkoon johonkin startin lähelle.


    • järjestyksen ihminen

      Pitääkö kaapelien irroitus sitten taas hoitaa päinvastaisessa järjestyksessä? Yleensähän kaikkien mekaanisten laitteiden purkaminen ja koonta sujuu parhaiten päinvastaisessa järjestyksessä.

      • Itse asiassa

        Riippumatta siitä, mitä on kytkemässä/kiinnittämässä taikka irrottamassa, niin on erinomaisen tärkeää, että se suoritetaan OIKEASSA järjestyksessä!


      • kaapelointi OK
        Itse asiassa kirjoitti:

        Riippumatta siitä, mitä on kytkemässä/kiinnittämässä taikka irrottamassa, niin on erinomaisen tärkeää, että se suoritetaan OIKEASSA järjestyksessä!

        ei ole mitään väliä sähkön kulun tai operaation onnistumisen kannalta missä järjestyksessä kaapelit kiinnitetään.

        järjestyksellä että kytketään ensin tyhjän akun napaan, sitten täyden, sitten miinus täyden akun napaan ja tyhjäakkuisen runkoon, pyritään siihen että jos kaapeleilla sörkkii vähän sinne ja tänne niin ei tule oikosulkuja niin helposti eikä mahdollinen kipinöinti sytytä akusta purkautuvia kaasuja.

        jos on huolellinen niin ihan sama mihin tökkii ja miten.


      • kyllä se siitä
        kaapelointi OK kirjoitti:

        ei ole mitään väliä sähkön kulun tai operaation onnistumisen kannalta missä järjestyksessä kaapelit kiinnitetään.

        järjestyksellä että kytketään ensin tyhjän akun napaan, sitten täyden, sitten miinus täyden akun napaan ja tyhjäakkuisen runkoon, pyritään siihen että jos kaapeleilla sörkkii vähän sinne ja tänne niin ei tule oikosulkuja niin helposti eikä mahdollinen kipinöinti sytytä akusta purkautuvia kaasuja.

        jos on huolellinen niin ihan sama mihin tökkii ja miten.

        Juu, kun kummastakin autosta kuitenkin on konepelti ilmassa, tuuletuskin pelaa ja mahdolliset akusta erkanevat kaasut leviävät ilmaa kevyempinä huitsin Nevadaan.


      • vaihtovirtaako
        kaapelointi OK kirjoitti:

        ei ole mitään väliä sähkön kulun tai operaation onnistumisen kannalta missä järjestyksessä kaapelit kiinnitetään.

        järjestyksellä että kytketään ensin tyhjän akun napaan, sitten täyden, sitten miinus täyden akun napaan ja tyhjäakkuisen runkoon, pyritään siihen että jos kaapeleilla sörkkii vähän sinne ja tänne niin ei tule oikosulkuja niin helposti eikä mahdollinen kipinöinti sytytä akusta purkautuvia kaasuja.

        jos on huolellinen niin ihan sama mihin tökkii ja miten.

        Viime talvena minun autosta oli akku ihan tyhjentynyt tai siis näin luultiin olevan, koko auto oli ihan kuollut. Käynnistyskaapelit kytkettiin akkuun mutta ei inahtanutkaan. Sitten kytkettiin miinusnapa runkoon ja autoon tuli virrat ja se saatiin käyntiin.

        Moottorin käydessä huomasin kaikkien valojen värisevän ihmeellisesti sekä radiossa kuului pahoja häiriöitä. Mittaristoon syttyi moottorin häiriövalo. Moottori toimi kuitenkin normaalisti mutta kun sen sammutti niin koko auto meni siinä samassa pimeäksi, akku ei latautunut yhtään parissa tunnissa.

        Sitten vaihdettiin akku ja sekään ei auttanut, virransyöttö akusta ei onnistunut. Auto haettiin hinausautolla korjaamoon jossa todettiin maadoituskaapelin murtuneen poikki.

        Oudoin asia oli valojen värinä ja radiohäiriöt kun akku oli irti ja moottori käynnissä. Aivan kuin vaihtovirta pääsisi laturista läpi, mutta mittausten mukaan se on kunnossa.


      • EI EI
        vaihtovirtaako kirjoitti:

        Viime talvena minun autosta oli akku ihan tyhjentynyt tai siis näin luultiin olevan, koko auto oli ihan kuollut. Käynnistyskaapelit kytkettiin akkuun mutta ei inahtanutkaan. Sitten kytkettiin miinusnapa runkoon ja autoon tuli virrat ja se saatiin käyntiin.

        Moottorin käydessä huomasin kaikkien valojen värisevän ihmeellisesti sekä radiossa kuului pahoja häiriöitä. Mittaristoon syttyi moottorin häiriövalo. Moottori toimi kuitenkin normaalisti mutta kun sen sammutti niin koko auto meni siinä samassa pimeäksi, akku ei latautunut yhtään parissa tunnissa.

        Sitten vaihdettiin akku ja sekään ei auttanut, virransyöttö akusta ei onnistunut. Auto haettiin hinausautolla korjaamoon jossa todettiin maadoituskaapelin murtuneen poikki.

        Oudoin asia oli valojen värinä ja radiohäiriöt kun akku oli irti ja moottori käynnissä. Aivan kuin vaihtovirta pääsisi laturista läpi, mutta mittausten mukaan se on kunnossa.

        " akku oli irti ja moottori käynnissä". Tätä ei kaikki autot kestä, itseltäni hajosi mittariston regulaattoti tällaisessa tilanteessa.


    • Outo varoitus

      VW autoissa on tällainen ohje/varoitus apuvirran antamisesta.
      "START-STOP-automatiikalla varustetuissa autoissa laturin apukäynnistyskaapelia ei saa koskaan kytkeä suoraan akun miinusnapaan vaan ainoastaan moottorin maadoitukseen".
      Miinus navassa on komponentti jonka läpi ei ulkopuolinen virta saa kulkea.
      Olisi hyvä jos joku osaisi selittää mikä estää kaapelin liittämisen tähän komponenttiin - navan puolelle.

      • mitauskikkula

        Se mittaa virtaa se komponentti ja sen perusteella auto laskee akun varaustilaa. jos virtaa menee komponentin ohi niin varaustilan laskenta menee sekaisin.


    • Hienoasentaja

      Itse asiassa sillä ei ole mitään merkitystä. Toista kaapelia ei voi kytkeä mihinkään niin kauan kuin toinen kaapeli on kytkettynä. Ja asia on ihan sama ensimmäisemkin kaapelin kanssa.
      Eli siis aivan oikein ei voi pitää paikkaansa.

    • ei enään nykyään

      Eihän nykyautojen kanssa pidä kaapeleilla leikkiä ollenkaan, saattaa kärähtää kaikki elektroniikat ja sitten tulee kallis lasku. Kannattaa ottaa ajoturva mihin voi aina soittaa ongelmatilanteissa.

    • Väyrynen

      Joo, välillä ensimmäinen kaapeli kytketään ensin ja sitten toinen. Välillä toinen kaapeli kytketään ensin ja ensimmäinen toisena. Uusilla autoilla yleensä päinvastoin.

      • Väyrynen

        Yön yli nukuttuani haluan kertoa, etten missään nimessä ole tarkoittanut sitä mitä tuossa kirjoitin. Pikemminkin päinvastoin.


    • Henricki I,

      Jos akku on kunnossa, niin Windowsin voi käynnistää silläkin. Silloin ei mitään ylimääräisi kaapeleita edes tarvita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe