Olen huolissani painostani.. :(

Olensekaisin

Moro. Olen 16 vuotias poika. Olen aina ollut hoikka, ja pidän urheilusta. Syön ihan hyvin kai, myös herkkuja kohtuullisesti. Mutta olen viimesen parin vuoden aikana alkanut katsomaan itseäni peilistä jotenkin erilailla, mitä näin ennen.sukulaiseni aina huomauttavat että olen kuin luuviulu, jalat ovat kuin kepit. Käyn salilla, en syö koulussa, sieltä vatsani vaan tulee kipeäksi.. Mutta kotona syön. Pituutta on 175cm ja painoa 52kiloa. Ei nuo luvut minusta langanlaihalta tunnu, hoikalta tietenkin?

Joissain kuvissa missä kävelen, huomaan että olen oikeasti aika tikku.. Jalat varsinkin.. Olen miettinyt, että pitäisikö minun vaan alkaa syömään enemmän, mutta lopputulos on aina vaan ollut "en pysty".. Eli lihavuuden pelko.. Tyttöystävänikin on sanonut, että olen laiha.

7

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+13

      Käy koulusi terveydenhoitajan luona keskustelemassa, mikäli asia huolettaa. Jos kouluruuasta tulee vatsa kipeäksi kyseessä voi esimerkiksi olla allergia tms. Kuitenkin sinun kasvavana nuorena olisi tärkeää syödä tarpeeksi, joten voisit ehkä ottaa omat eväät mukaan kouluun?

      Pelkäät lihavuutta? Miksi? Ymmärrätkö kuitenkin, että terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla sinun on pitkälti mahdoton lihoa ylipainoiseksi, vaikka massaa saisitkin lisää?

    • kasvatkin vielä
    • vitunvittu

      178cm ja 50 kiloa.... t 15 poika joka yrittää lihottaa epätoivosesti

    • ###

      Olet alipainoinen, mikä ei ole hyvä juttu.
      http://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuorille

      Oletko laskenut, miten paljon saat energiaa eli kaloreita ruoasta? (Onnistuu esim. jollain netin kalorilaskurilla kuten www.kiloklubi.fi.) Kun jätät yhden päivän pääaterioista eli lounaan pois, epäilen että syöt jatkuvasti alle tarpeesi. Jotta lihakset voivat kasvaa, tarvitset proteiinia ja energiaa. Kitudieetti vaikuttaa pituuskasvuunkin ja heikentää luita. Olet ehkä jäämässä lyhyemmäksi kuin mitä geenit määräisivät.

      Koulussa on joka viikonpäivä eri ruokaa. Eivät ne kaikki voi aiheuttaa mahakipua. Tulisi ehdottomasti selvittää, mikä vaivoja aiheuttaa. Maidon laktoosi on yksi yleisempiä ja helposti eliminoitavissa ruokavaliosta.

      Mene kouluterveydenhoitajan puheille. Jos sinulta löytyy joku intoleranssi, saat sen mukaan erikoisruokaa, jossa ei ole vaivoja aiheuttavia ainesosia. Jos mielestäsi kaikki kouluruoka aiheuttaa kipuja, mutta kotiruoka ei, vika on psykologinen ja tarvitset psykologin apua.

      Syö hyvin, terveelisesti ja riittävän paljon, nykypainossasi vähintään 2100kcal/vrk. n. Noin 2300-2500kcal/vrk ja liikunta kasvattaisi massaakin. Kun paino kasvaa, myös kulutus kasvaa ja tarvitset enemmän kaloreita. Liikunnan lisääminen lisää myös kalorien tarvetta. Tarvitset ruosta proteiinia, rasvaa ja hyviä hiilihydraatteja. Proteiinia saat kalasta, lihasta, munista, rahkasta ym., rasvaa kasvilljyistä, levitteestä, pähkinöistä, juustosta ja hyviä hiilareita kaikista kasvikunnan tuotteista. Sokeri ei ole tarpeellista.

    • ###

      Piti vielä sanoa, että energialaskureiden kulutusarviot ovat vain suuntaa antavia. Jos sinulla on luonnostaan kiivas aineenvaihdunta, saatat tarvita enemmän kaloreita kuin mitä laskurit kokoisellisi arvioi.

      • ruokavalio a ja o

        Ei mikään aineenvaihdunta tai kalorit pidä laihana tai lihavana vaan ruokavalio.

        Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1595
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1263
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1037
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      930
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      858
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      61
      779
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe