Olen huolissani painostani.. :(

Olensekaisin

Moro. Olen 16 vuotias poika. Olen aina ollut hoikka, ja pidän urheilusta. Syön ihan hyvin kai, myös herkkuja kohtuullisesti. Mutta olen viimesen parin vuoden aikana alkanut katsomaan itseäni peilistä jotenkin erilailla, mitä näin ennen.sukulaiseni aina huomauttavat että olen kuin luuviulu, jalat ovat kuin kepit. Käyn salilla, en syö koulussa, sieltä vatsani vaan tulee kipeäksi.. Mutta kotona syön. Pituutta on 175cm ja painoa 52kiloa. Ei nuo luvut minusta langanlaihalta tunnu, hoikalta tietenkin?

Joissain kuvissa missä kävelen, huomaan että olen oikeasti aika tikku.. Jalat varsinkin.. Olen miettinyt, että pitäisikö minun vaan alkaa syömään enemmän, mutta lopputulos on aina vaan ollut "en pysty".. Eli lihavuuden pelko.. Tyttöystävänikin on sanonut, että olen laiha.

7

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+13

Käy koulusi terveydenhoitajan luona keskustelemassa, mikäli asia huolettaa. Jos kouluruuasta tulee vatsa kipeäksi kyseessä voi esimerkiksi olla allergia tms. Kuitenkin sinun kasvavana nuorena olisi tärkeää syödä tarpeeksi, joten voisit ehkä ottaa omat eväät mukaan kouluun?

Pelkäät lihavuutta? Miksi? Ymmärrätkö kuitenkin, että terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla sinun on pitkälti mahdoton lihoa ylipainoiseksi, vaikka massaa saisitkin lisää?

• kasvatkin vielä
    • vitunvittu

178cm ja 50 kiloa.... t 15 poika joka yrittää lihottaa epätoivosesti

• ###

Olet alipainoinen, mikä ei ole hyvä juttu.
      http://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuorille

Oletko laskenut, miten paljon saat energiaa eli kaloreita ruoasta? (Onnistuu esim. jollain netin kalorilaskurilla kuten www.kiloklubi.fi.) Kun jätät yhden päivän pääaterioista eli lounaan pois, epäilen että syöt jatkuvasti alle tarpeesi. Jotta lihakset voivat kasvaa, tarvitset proteiinia ja energiaa. Kitudieetti vaikuttaa pituuskasvuunkin ja heikentää luita. Olet ehkä jäämässä lyhyemmäksi kuin mitä geenit määräisivät.

Koulussa on joka viikonpäivä eri ruokaa. Eivät ne kaikki voi aiheuttaa mahakipua. Tulisi ehdottomasti selvittää, mikä vaivoja aiheuttaa. Maidon laktoosi on yksi yleisempiä ja helposti eliminoitavissa ruokavaliosta.

Mene kouluterveydenhoitajan puheille. Jos sinulta löytyy joku intoleranssi, saat sen mukaan erikoisruokaa, jossa ei ole vaivoja aiheuttavia ainesosia. Jos mielestäsi kaikki kouluruoka aiheuttaa kipuja, mutta kotiruoka ei, vika on psykologinen ja tarvitset psykologin apua.

Syö hyvin, terveelisesti ja riittävän paljon, nykypainossasi vähintään 2100kcal/vrk. n. Noin 2300-2500kcal/vrk ja liikunta kasvattaisi massaakin. Kun paino kasvaa, myös kulutus kasvaa ja tarvitset enemmän kaloreita. Liikunnan lisääminen lisää myös kalorien tarvetta. Tarvitset ruosta proteiinia, rasvaa ja hyviä hiilihydraatteja. Proteiinia saat kalasta, lihasta, munista, rahkasta ym., rasvaa kasvilljyistä, levitteestä, pähkinöistä, juustosta ja hyviä hiilareita kaikista kasvikunnan tuotteista. Sokeri ei ole tarpeellista.

• ###

Piti vielä sanoa, että energialaskureiden kulutusarviot ovat vain suuntaa antavia. Jos sinulla on luonnostaan kiivas aineenvaihdunta, saatat tarvita enemmän kaloreita kuin mitä laskurit kokoisellisi arvioi.

• ruokavalio a ja o

Ei mikään aineenvaihdunta tai kalorit pidä laihana tai lihavana vaan ruokavalio.

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3485
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1878
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1194
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      213
      886
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe