Magnesiumista hyötyä ahdistukseen ja paniikkiin

kokeilkaa

Piilevä magnesiumin puute saattaa olla kytköksissä ahdistuneisuuteen ja paniikkihäiriötaipumukseen. Stressi ja kehon ylivireystila syö entisestään kehon vajaita magnesiumvarastoja ja oireet saattavat pahentua.

http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201106/magnesium-and-the-brain-the-original-chill-pill

http://www.calmclinic.com/anxiety/drugs/magnesium

***

Itse olen käyttänyt magnesium-ravintolisää (350 mg / päivä) ja kyllä tuo jonkin verran rauhoittaa. Yöunia parantaa selkeästi.

Periaatteessa jos munuaiset on kunnossa ja sattuu olemaan magnesiumin pitempiaikainen puutostila, niin aluksi voi ottaa vaikka 500 mg / päivä. Magnesium kannattaa nauttia runsaan veden kera ja hyvin imeytyvässä muodossa, halvat oksidi-pohjaiset valmisteet kannattaa jättää kaupan hyllylle. Sitraatti parempi.

25

6485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilkaa
    • artsi7

      jos syö oikeeta itsevalmistettua ruokaa 1/3 liha/kana/kala, 1/3 peruna/riisi/pasta, 1/3 vihanneksiä ruisleipää ei noita tarvita....itse kokeilin magnesiumia ja siitä tuli ihan vempula paskamainen olo....pähkinöitä ja banaania jos epäilee magnesium puutosta

      • kokeilkaa

        Aina tietenkin parempi jos saa suoraan ruuasta. Jännä että sulle ei magnesium-lisä sopinut.

        Yhdessä banaanissa on muuten 32 mg magnesiumia.


    • erhthte

      Eipä pidä paikkaansa aloittajan trollaus . magnesiumia aloin syömään v 2000, sen jälkeen 2007 iski masennus ja 2013 olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

      Magnesium ei siis estänyt, korjannut tai parantanut mitään mielenterveyteen liittyvää sairautta.

      • kokeilkaa

        Millään trollausmielellä en tätä juttua tänne kylläkään laittanut, kiitos vain.

        Mutta tosiasia on että kuitenkin se, ahdistuksen, paniikin ja magnesiumin puutteen yhteydestä löytyy ihan virallistakin tutkimustietoa. Masennuksen osalta en ole asiaa googlaillut.


      • 13+16

        Nää on näitä epätoivoisten ihmisten yrityksiä hallita sairauttaan. Omassa elämässäkin seurannut yhtä skitsofreenikkoa joka hoitaa itseään juuri orgaanisella ruualla ja vitamiineilla. Jossain vaiheessa pääsee "hoitotasapainoon" ja vähentää lääkkeet olemattomiksi tai kokonaan pois. Mistä joka ikinen kerta on seurannut psykoosi ja puolisen vuotta laitoshoitoa. Lapset on vienyt sossu ja suhteet sukuun tulehtuneet, mutta kun elämä pyörii sen oman navan ympärillä niin leikkiä pitää muidenkin elämällä. Ei auta itselläkään ravinto, liikunta eikä rukoilu. Lääkkeet lieventää ja lyhentää sairaus jaksoja, mutta ei sitä masennusta mikään kehosta poista kun se on siellä. Mun masennuskaan ei ole mitään synkkiä ajatuksia ja surua. Se on kitumista ilman syytä ja tunteita. Ei sellaista olotilaa voi kuvitellakaan kun en tunne yhtään kieltä millä olisi sanastoa kuvata sitä. Siksi se on hiljaista ja sanomatonta jotain mikä ei ole tästä maailmasta. Ei siihen ole apukeinoa eikä tapaa olla olematta. Se on. Se pysyy. Se kuolee vasta kun minä kuolen.


      • kokeilkaa
        13+16 kirjoitti:

        Nää on näitä epätoivoisten ihmisten yrityksiä hallita sairauttaan. Omassa elämässäkin seurannut yhtä skitsofreenikkoa joka hoitaa itseään juuri orgaanisella ruualla ja vitamiineilla. Jossain vaiheessa pääsee "hoitotasapainoon" ja vähentää lääkkeet olemattomiksi tai kokonaan pois. Mistä joka ikinen kerta on seurannut psykoosi ja puolisen vuotta laitoshoitoa. Lapset on vienyt sossu ja suhteet sukuun tulehtuneet, mutta kun elämä pyörii sen oman navan ympärillä niin leikkiä pitää muidenkin elämällä. Ei auta itselläkään ravinto, liikunta eikä rukoilu. Lääkkeet lieventää ja lyhentää sairaus jaksoja, mutta ei sitä masennusta mikään kehosta poista kun se on siellä. Mun masennuskaan ei ole mitään synkkiä ajatuksia ja surua. Se on kitumista ilman syytä ja tunteita. Ei sellaista olotilaa voi kuvitellakaan kun en tunne yhtään kieltä millä olisi sanastoa kuvata sitä. Siksi se on hiljaista ja sanomatonta jotain mikä ei ole tästä maailmasta. Ei siihen ole apukeinoa eikä tapaa olla olematta. Se on. Se pysyy. Se kuolee vasta kun minä kuolen.

        Miten tämä nyt tällaiseksi vääntyi tämä keskustelu?

        Alkuperäinen ajatus ei ollutkaan, että lääkkeet pitäisi heittää mäkeen ja vaihtaa lisäravinteisiin ja orgaaniseen ruokaan. Eikä mulla itsellä kyllä edes mitään psyykelääkitystä ole. Ja skitsofrenia ja psykoosi on nyt hieman vakavampia asioita kuin ahdistuneisuus (joka siis on tämän palstan aihe).

        Ajatus oli se, että mulle magnesiumista on ollut hyötyä ja halusin vaan jakaa sen muiden kanssa täällä että taustalla voi olla tällaista puutostakin...

        Mutta kuittaan keskustelun omalta osaltani tähän.


      • auttaa se
        kokeilkaa kirjoitti:

        Millään trollausmielellä en tätä juttua tänne kylläkään laittanut, kiitos vain.

        Mutta tosiasia on että kuitenkin se, ahdistuksen, paniikin ja magnesiumin puutteen yhteydestä löytyy ihan virallistakin tutkimustietoa. Masennuksen osalta en ole asiaa googlaillut.

        Minulla ainakin auttoi magnesium todella hyvin noihin oireisiin. Poisti lääkkeen tarpeen ja hyvä niin.


      • Pilkku1
        13+16 kirjoitti:

        Nää on näitä epätoivoisten ihmisten yrityksiä hallita sairauttaan. Omassa elämässäkin seurannut yhtä skitsofreenikkoa joka hoitaa itseään juuri orgaanisella ruualla ja vitamiineilla. Jossain vaiheessa pääsee "hoitotasapainoon" ja vähentää lääkkeet olemattomiksi tai kokonaan pois. Mistä joka ikinen kerta on seurannut psykoosi ja puolisen vuotta laitoshoitoa. Lapset on vienyt sossu ja suhteet sukuun tulehtuneet, mutta kun elämä pyörii sen oman navan ympärillä niin leikkiä pitää muidenkin elämällä. Ei auta itselläkään ravinto, liikunta eikä rukoilu. Lääkkeet lieventää ja lyhentää sairaus jaksoja, mutta ei sitä masennusta mikään kehosta poista kun se on siellä. Mun masennuskaan ei ole mitään synkkiä ajatuksia ja surua. Se on kitumista ilman syytä ja tunteita. Ei sellaista olotilaa voi kuvitellakaan kun en tunne yhtään kieltä millä olisi sanastoa kuvata sitä. Siksi se on hiljaista ja sanomatonta jotain mikä ei ole tästä maailmasta. Ei siihen ole apukeinoa eikä tapaa olla olematta. Se on. Se pysyy. Se kuolee vasta kun minä kuolen.

        13 16

        Anteeksi tyhmä kysymys, mutta mikä sitten EI ole "epätoivoisten ihmisten yrityksiä hallita sairauttaan"?


    • voi vaikuttaakin

      Mielenterveyshäiriöitä on monenlaisia ja niiden taustalla voi olla geneettisiä syitä, traumoja jne. Ravitsemus on kuitenkin varmasti yksi suuri asia, mikä vaikuttaa näihin.

      Mietin esimerkiksi sitä, että tässäkin maassa on paljon nuoria ihmisiä, joilla on paha olla. Kyllä siihen varmasti vaikuttaa se, että monetkin litkivät alaluokilta lähtien energiajuomia ja korvaavat oikeita aterioita suklaapatukoilla ja valmisruuilla, jotka ei sisällä mitään tärkeitä ravintoaineita. Kouluruoka on "yäk" ja salaatteihin ei varmasti kosketa.

      Aivan varmasti näille ihmisille kehittyy puutostiloja eri vitamiineista ja hivenaineista ja se vaikuttaa henkiseen tilaan.

      Käsi pystyyn, kuinka moni syö ja elää nykyään niin terveellisesti, että kaikki vitaminiit jne. saadaan varmasti ruuasta?

      • Ei toimi

        No eihän sitä tehdä teollistuneissa maissa edes mahdolliseksi, kun ruokakasvit on jalostettu piloille ja ne pyritään vain kasvattamaan mahdollisimman nopeasti vaikka sitten keinotekoisesti jossain hötössä lamppujen alla voiton maksimoinniksi. Sitten lisätään teollisesti elintarvikkeisiin synteettisiä vitamiineja ja hiven- ja kivennäisaineita, jotka taas kuormittavat maksaa ja munuaisia.

        Ihan hullun hommaa tämä nykyinen maailmanmeno.

        Ehkä joku omaa viljelystä kotitarpeisiin pyörittelevä ihminen voi nostaa kätensä edes puolittain pystyyn.


      • kokeilkaa
        Ei toimi kirjoitti:

        No eihän sitä tehdä teollistuneissa maissa edes mahdolliseksi, kun ruokakasvit on jalostettu piloille ja ne pyritään vain kasvattamaan mahdollisimman nopeasti vaikka sitten keinotekoisesti jossain hötössä lamppujen alla voiton maksimoinniksi. Sitten lisätään teollisesti elintarvikkeisiin synteettisiä vitamiineja ja hiven- ja kivennäisaineita, jotka taas kuormittavat maksaa ja munuaisia.

        Ihan hullun hommaa tämä nykyinen maailmanmeno.

        Ehkä joku omaa viljelystä kotitarpeisiin pyörittelevä ihminen voi nostaa kätensä edes puolittain pystyyn.

        Hyviä pointteja.

        Suurin osa käyetyistä ravintolisistä on tosiaan valitettavasti synteettisiä ja täynnä kaikenlaisia sakeuttamis- ja makeuttamisaineita; esim. paljon käytetyt monivitamiinivalmisteet.

        Onneksi löytyy kuitenkin orgaanisessakin muodossa olevia lisiä; kuten vaikkapa sinkki - jota olen myös käyttänyt jonkun aikaa (ihan lääkärin suosituksesta).


    • 9+9

      Täytyy kokeilla, kiitos!

    • a_little_crazy

      Heh, jos jollakin on ollut magnesiumista hyötyä ahdistuneisuuteen niin sitten toiset lyttää hänet epätoivoiseksi skitsofreenikoksi ja trolliksi :D

      Mutta vakavasti ottaen olen kuullut monelta, että iltasella otettuna magnesium parantaa yöunen laatua. Se kun alkaa imeytyä tunnin jälkeen ottamisesta ja tuo imeytyminen jatkuu muistaakseni 8 h.

      Ja vielä, en tiedä kuinka luotettava lähde on wikihow, mutta siellä sanotaan että magnesiumaspartaatin ja glutamaatin on raportoitu pahentavan masennusta, joten katsokaapa että tuote on sitraatti/taurinaatti/glysinaatti.

    • artsi7

      verikokeilla puutostilat selviää. jos uskoo ihmisten juttuja, saa vetää kaikkia vitamiineja, hivenaineita, omegoja, maitohappobakteereja, masennuspillereitä, rauhoittavia jne... kyllä puutostilat pitää tietää eikä arvailla.

    • lilleri lalleri

      Olen vetänyt magnesiumia nyt vuosikausia eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta. Rupesin ottamaan sitä työterveyshoitajan ehdotuksesta enkä ole sitten lopettanutkaan. En vaihtoehtona lääkkeille,vaan niiden lisäksi.

      Vissiin jos pureskelee lillukanmarjoja päivittäin ja uskoo niihin vakaasti, niin kyllä niillä jokin vaikutus voi olla. Kielonmarjoja en suosittelisi. Myös sudenmarjat ovat turhan tymäkkää tavaraa.

    • ndndndgn

      Lopeta kahvi.
      Lopeta tupakanpoltto.
      Magnesium laskee verenpainetta, kannattaa huomioida, ja myös pistää mahan sekaisin, ehkä siten laskee kaliumia myös?

      • Hölskyn kölskyn

        Yksi vissi hyvän olon parantaja on se, ettei niin kauheasti tarkkaile itseään. Ei sitä, mitä aineita ahtaa napaan (kunhan nyt ei ihan överiksi mene) eikä sitä, miltä musta tuntuu se kun lehti putosi puusta tai varpunen putosi oksalta.

        Kunhan menee ja porskuttaa eikä liika ajattele eikä pyöri oman kehon eikä tuntemusten ympärillä.


      • goooooooooo

        Magnesiumin ei muuten pitäisi laittaa mahaa sekaisin. Jos se sen tekee, niin a) annos on liian suuri (tai et tarvitse magnesiumia lisänä) tai b) käytät huonoa valmistetta (esim. oksidi, sama kuin karkkia söisi)


    • bfdgnfgn

      tai jos magneisuminpillerissä on myös b-vitamiinia.

    • artsi7

      Jos epäilee magnesiumin puutetta, syö kourallisen pähkinöitä päivittäin. Luonnonmenetelmät aina ennen pillereitä!

      • Olen tilannut ja käyttänyt nettilinkistä löytyvää nestemäistä jodia. Huomasin, ettei niin paljon masentanut 2x vrk otettu tippa.


    • toimiva
    • efwrgwrgrwg

      Mainostaminen on kielletty.

      • Anonyymi

        Kyllä hengellisten kirjojen ja raamatun lukeminen sekä rukous iltaisin rauhoittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe