Tyroksiini ja laktoositabletti

Paha laktoosihäiriä

Kysäisin, voiko ne ottaa yhtä aikaa?

6

4537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ununu

Tarkoittanet laktaasitablettia eli laktoosin hajoittajaa? Et tarvitse sitä Thyroxinin takia. Thyroxinin laktoosimäärä on niin mikroskoopisen pieni, että vaikka sinulla olisi täydellinen laktoosi-intoleranssi, se ei aiheuta oireita.

• Paha laktoosi

Miksi sitten vatsani turpoaa heti tyroksiinintasoa oton jälkeen? Minulla on vaikea laktoosiongelma. En pysty syömään mitään jossa on laktoosia en edes laktoosittomia tuotteita.

• ununu
        Paha laktoosi kirjoitti:

Miksi sitten vatsani turpoaa heti tyroksiinintasoa oton jälkeen? Minulla on vaikea laktoosiongelma. En pysty syömään mitään jossa on laktoosia en edes laktoosittomia tuotteita.

Sitten olet ehkä vieläkin herkempi laktoosille kuin täydellisestä laktoosi-intoleranssista kärsivä läheiseni. Hän käyttää Thyroxinia.

Kokeile, mikä vaikutus laktoosin hajoittajalla on otettuna Thyroxinin kanssa tai vähän ennen. Toinenkin vaihtoehto on: laktoositon T4-valmiste. (Thyroxin on T4-valmiste.)

Laktoosittomat T4- valmisteet Suomessa:
        -      Eferox
        -      L-Thyrox Hexal

Edellä mainitut valmisteet vaativat erityisluvan, joka haetaan kerran vuodessa. Lääkärin pitää kirjoittaa resepti ja hakemus Fimealle, jotka viet lähiapteekkiisi. Resepti jää apteekkiin ja voit ostaa erityislupavalmistetta vain apteekista, jonne paperit toimitit. Lupa maksaa n. 20e/v. Luvan käsittelyyn menee n. kaksi viikkoa. Luulisin, että tämä tulee halvemmaksi kuin Thyroxin laktoosin hajottajat.

• Alkup
        ununu kirjoitti:

Sitten olet ehkä vieläkin herkempi laktoosille kuin täydellisestä laktoosi-intoleranssista kärsivä läheiseni. Hän käyttää Thyroxinia.

Kokeile, mikä vaikutus laktoosin hajoittajalla on otettuna Thyroxinin kanssa tai vähän ennen. Toinenkin vaihtoehto on: laktoositon T4-valmiste. (Thyroxin on T4-valmiste.)

Laktoosittomat T4- valmisteet Suomessa:
        -      Eferox
        -      L-Thyrox Hexal

Edellä mainitut valmisteet vaativat erityisluvan, joka haetaan kerran vuodessa. Lääkärin pitää kirjoittaa resepti ja hakemus Fimealle, jotka viet lähiapteekkiisi. Resepti jää apteekkiin ja voit ostaa erityislupavalmistetta vain apteekista, jonne paperit toimitit. Lupa maksaa n. 20e/v. Luvan käsittelyyn menee n. kaksi viikkoa. Luulisin, että tämä tulee halvemmaksi kuin Thyroxin laktoosin hajottajat.

Kiitos ununu. Menen lomani jälkeen hoitamaan asian . Hyvä kun kerroit laktoosittomista lääkkeistä. En myöskään voi käyttää verenpainelääkettä jossa on hiukka laktoosia. Kiitos.

• ununu
        Alkup kirjoitti:

Kiitos ununu. Menen lomani jälkeen hoitamaan asian . Hyvä kun kerroit laktoosittomista lääkkeistä. En myöskään voi käyttää verenpainelääkettä jossa on hiukka laktoosia. Kiitos.

Onneksi tyroksiinia on myös laktoosittomana. Näin ei valitettavasti ole kaikkien lääkkeiden kanssa. Toivottavasti saat pian ratkaisun ainakin kilpirauhaslääkityksen laktoosiongelmaan.

Ota apteekista etukäteen selvää, kumpi laktoositon T4-valmiste on halvempi, jotta hakemus kohdennetaan oikein. Kysy myös, saako siitä kela-korvauksen. Erityisluvallisten lääkkeiden hintoja ei löydy netistä.

• Anonyymi

Olen myös erityisen herkkä laktoosille. Toisaalta kilpirauhashormoni lisää vatsahappoja, ja minulla on refluksitauti, joka sekin voi turvottaa vatsan ja aiheuttaa ilmaa. Vaikeeta on. Medithyroxin lienee nyt laktoositon t4 vaihtoehto?

N-77

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 137
      3738
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      84
      3219
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      85
      2624
    4. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      7
      2416
    5. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      247
      2353
    6. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2206
    7. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      60
      1758
    8. Mies älä

Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      42
      959
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      948
    10. Mä tiedän

Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      53
      839
    Aihe