Lontooseen asumaan opiskelijana?

N26..........

Hei! Pohdin, onko kannattavaa muuttaa Lontooseen opiskelemaan korkean hintatason takia. Onko tälläinen kombinaatio mahdollinen:

- Oikeasti viihtyisä ja kiva koti (uudehko, siisti, ei hometta jne.)
- Kohtuuhintainen (500 euroa kuussa) kimppa-asunnosta
- Ei haittaa, vaikka keskustaan menisi aikaa 30-40 min, mutta olisi kiva jos asunto olisi suht kivalla ja turvallisella alueella (pari kauppaa eikä pahamaineisimmalla alueella) ja että läheltä menisi metro

Olen siis valmis tinkimään siitä, ettei asunnon tarvitse olla lähellä keskustaa ja asun ilomielin parin kämppäkaverin kanssa.

4

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • santeri3

      Ensimmäinen kysymys kuuluu; onko opiskelupaikka jo tiedossa, voisitko asua opiskelija-asunnossa??

      Briteistä saattaa olla melko vaikea löytää uudehkoa ja siistiä kotia, missä ei ole hometta (olin itse todistamassa tapausta jossa vuokranantaja maalasi asunnon uusia vuokralaisia varten, katto oli mustana homeesta mutta käsittelyn jäljeen hohkasi valkoisena). Lontoossa ei yksin asu muutaku rikkaat. Itse asuin Eustonin juna-aseman lähellä ja vuokrasin juuri remontoitua huonetta josta maksoin 400 puntaa per kuukausi, melko hyvä diili Lontoon tasoon verrattuna, yhteiset tilat jaoin siis kämppiksen kanssa.

      Kun itse asuin Lontoossa päätin, että haluan asua ns. keskustassa eli 1-vyöhykkeen alueella, ehkä maksoin hieman enemmän mutta säästin huomattavia summia joukkoliikenteen maksuista, lisäksi liikkuminen oli paljon helpompaa ja kotiin pääsi nopeasti. Tärkeintä kuitenkin että asunto olisi lähellä koulua / työpaikkaa koska puhutaan suurkaupungista, välimatkat voivat olla yllättävän pitkiä jopa ykkösvyöhykkeen alueella mikäli asunnon ja koulun väli vaatii vaihtoja metrossa.

      Lontoo on kallis kaupunki asua. Mikäli et aio etsiä töitä, luulisin että tarvit vähintään about 1500e?? per kuukausi elämiseen.

      Ja sitten se tärkein mitä toitotan kaikille jotka meinaa lähteä tohon ihanaan kaupunkiin etsimään asuntoa; nyt puhutaan yhdestä suurimmista kaupungeista, jos menet jonnekkin katsomaan kämppää, AINA jollekkin tieto mihin menet ja moneltako. Et voi koskaan tietää kenen luo olet oikeasti menossa.

    • N26............

      Kiitos paljon vastauksesta!

      En kyllä luota että opiskelija-asunnot olisivat tarpeeksi siistejä ja mukavia. Haluan kuitenkin asua puhtaassa ja kauniissa kodissa. Ja siis yksin en ajatellut asua, vaan nimenomaan vaikka kolmen henkilön jaetussa kämpässä.

      Siis eikö joukkoliikenteeseen voi ostaa jotain kuukausilippua, mikä ei olisi niin-kallis? Ilmeisesti ei? :o

      Tarkoitatko tuolla "1500 e kuussa elämiseen" vuokraa, laskuja ja liikkumista? Vai esim.myös ruokaa?

      Täytyy kyllä katsoa uskaltaako sinne lähteä, kun on niin kallista ja vaaralliseltakin kuulostaa. Minulla on tässä vielä vuosi aikaa säästää rahaa, mutta en tiedä onko se sitten kuitenkaan sen arvoista varsinkaan opiskelijana lähteä Lontooseen,

      • santeri3

        Joukkoliikenteeseen voi (ja kannattaa…) ostaa nimenomaan kuukausilippu mutta hinta kallistuu voimakkaasti vyöhyke vyöhykkeeltä eli jos asut esim. kauempana kuin 3-4 vyöhykkeellä, alkaa vuokratasossa säästetty hinta mennä kuukausilipun hintaan.

        www.tfl.gov.uk on Lontoon joukkoliikenteen nettisivut joissa voit tutustua hintoihin.

        Mun palkka Lontoossa oli semmosta 1300 puntaa (eli semmonen 1500e) ja se riitti just ja just kaikkeen pakolliseen mutta ei oikeastaan yhtään enempään. Sen takia parin vuoden jälkeen alkokin ottaa niin päähän kun mietti missä kaupungissa asuu mutta ei oo rahaa tehdä yhtään mitään kivaa ja matkustelu maan sisällä oli käytännössä täysin poissuljettu asia.

        Kokemuksena asuminen Lontoossa oli ihan mieletöntä enkä päivääkään vaihtaisi pois, se oli mukava ajanjakso elämässä mutta enää en lähtisi sinne muutaku lomalle.


      • N26................
        santeri3 kirjoitti:

        Joukkoliikenteeseen voi (ja kannattaa…) ostaa nimenomaan kuukausilippu mutta hinta kallistuu voimakkaasti vyöhyke vyöhykkeeltä eli jos asut esim. kauempana kuin 3-4 vyöhykkeellä, alkaa vuokratasossa säästetty hinta mennä kuukausilipun hintaan.

        www.tfl.gov.uk on Lontoon joukkoliikenteen nettisivut joissa voit tutustua hintoihin.

        Mun palkka Lontoossa oli semmosta 1300 puntaa (eli semmonen 1500e) ja se riitti just ja just kaikkeen pakolliseen mutta ei oikeastaan yhtään enempään. Sen takia parin vuoden jälkeen alkokin ottaa niin päähän kun mietti missä kaupungissa asuu mutta ei oo rahaa tehdä yhtään mitään kivaa ja matkustelu maan sisällä oli käytännössä täysin poissuljettu asia.

        Kokemuksena asuminen Lontoossa oli ihan mieletöntä enkä päivääkään vaihtaisi pois, se oli mukava ajanjakso elämässä mutta enää en lähtisi sinne muutaku lomalle.

        Ahaa, niin aivan siellä on noita vyöhykkeitä niin monta. Joo, elättelin toivetta että voisin asua kauempanakin mutta ikävä kuulla että se säästetty raha menee sitten matkustamisen hintaan.

        Taidan jättää nämä Lontoo-haaveet opiskelijana pois laskuista, taitais olla tiedossa vaan asumista huonoissa homeisissa asunnoissa ja sitten ei olisi edes varaa tehdä mitään... Olis mulla säästössä joku 2000, mutta eipä sekään vuodeksi riitä...tiedä sitten saisinko jotain tukirahoja jostain järjestöiltä tms...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe