Kallista kuiviketta

pskasta rahaa

Säkki huussikuiviketta maksoi kympin. Turvetta sai 3 säkkiä samalla rahalla.

Onkohan niissä mitään toiminnallista eroa? Eikö riitä että se tavara on imukykyistä maatuvaa?

10

470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanto

Kaupalliset kuivikeet eivät ole pelkkää turvetta, vaan siinä on mukana jotain karkeampaa ainesta esim. kutteripurua yms. Tämän tarkoitus on pitää lopputulema ilmavampana ja näin nopeuttaa maatumista. Pelkkä turve kastuessaan painuu kasaan ja tiiviissä astiassa ilmaton massa alkaa anaerobisten bakteerien ansiosta haista aika makoisalle (ammoniakin pistävä haju).

Voithan ostaa halpaa turvetta ja sekoittaa siihen itse jotain kariketta, oksasilppua tms.

• biologinen vaihtoeht

Teen itse hussikuivikkeet.
      Sekoitan sahanpurua ja neulasia, havupuiden haketta.
      Toiminut loistavasti jo 25v, ei haise, ei maksa mitään.

• Kusesta, paskasta ja

turpeesta voit sekoittaa sitkaan massan ja tehdä siitä harkkoja. Kun kuivatat ne niin niistä voit rakentaa sitten vaikka grillikodan.

• Metsämenninkäinen

Mä ostan vuoden alussa hevosten kutterinpurua paalin ja neljä säkkiä turvetta. Maksaa yhteensä paikallisessa rautakaupassa 18,90. Huussissa on 60 litran saavi-kuivikeastia. Teen siihen seoksen, jossa on puolet kutterinpurua, kolmasosa turvetta ja loput neulasia ja haketta. Toimii hyvin.

• kuolen nauruun

Kaikessa sitä pitää säästää...varmaan nämä kaverit tekee itse myös kaljat ja viinit...niin se persaukisten pitää venyä. Jos haluaa kompostihuussin piloille niin siitä vaan. Ostan keväällä 8 pussia ja se riittää ensi kevääseen meidän käytössä. Maksoin niistä 50 euroa eli on se hirveän kallista. Kyllä te olette pellejä.

• Ei syytä nauraa

Nää kaverit eivät edes juo kaljaa ja viinejä. Eivätkä ole persaukisia kun säästävät siinä, mistä on helppo säästää.

Mitä nauramista siinä on jos joku yrittää tulla kohtuudella toimeen?

• Hähähähä varakas

Minäpäs teen senverran puutöitä, että kuivaa kutteria tulee noin 5-10 jätesälillistä vuodessa /150L-- siihen kasvuturpeesta plissi.. eikä maksa paljon.

• Mökinmuija

Vapon hevosen kuivitusturve maksaa kympin paali, en edes sekoita mitään sekaan ja eroittelevassa huusissa ainakin toimii hyvin ja ei haise. Ihme juttu mutta terva huusissa karkoittaa viimesetkin öttiäiset, sitä vaan lisätään kun tuoksu on haihtunut.

• Jos ei ole varaa

paskaansa peittää niin ei ole varaa syödäkään.

• Anonyymi

Purun tai kuoren sekaan kun sekoittaa kuivaa sammalta lähtee käymään tehokkaammin. Eli sekoitus turpeen kanssa saattaa olla tehokkain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3298
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3057
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2333
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      37
      1945
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1509
    Aihe