Lopetin Citalopramin

Ahdistusta

Siitä on nyt reilu viikko kun jötin Citalopramin syömisen kokonaan. 20mg vahvuudella elelin kuusi vuotta. Lopetin lääkkeen rauhalliseen tahtiin. Ensin puolitus 10mg ja sitten muutaman viikon kuluttua jokatoinen päivä tuo 10mg.
Ei mennyt kuin pari päivää vieroitusoireiden iskiessä. Parina ensimmäisenä päivänä oli kuvottavaa oloa, hikoilua, huimausta, erittäin helposti kiivastumista turhistakin asioista sekä sähköisku-tuntemuksia. Nyt lähinnä vaivana olleet nuo sähköisku säpsyt, sekä helposti tulevat paniikkikohtaukset. En ole aikoihin paniikista kärsinyt mutta nyt sitten ne iskee päälle ja olo on tietty kurja. Tiedostan kyllä paniikkikohtaukseni ja koitan käsitellä sitä järjellä. Välillä se vain on melko hankalaa..
Toistaiseksi pahimmat paniikit on tullut vain ollessani humalatilassa, joten ei ole häirinnyt esim työelämääni.
Lähinnä kirjoitin tämän muille kanssaihmisille luettavaksi, sekä tiedoksi SSRI-lääkkeen lopettamista harkitseville. Ei ole ollut sietämätöntä muttei kyllä ihan helppoakaan. En ihmettele, jos joillain henkilöillä tulee se tunne, ettei tästä enää vain tule mitään..
Hyvää syntymäpäivää minulle. Ilta jäi lyhyeksi paniikkikohtauksen vuoksi.

24

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai jossain muualla

      Jöta kaikessa rauhassa

    • ukkeli4578

      Lopetit käytön hyvin nopeasti ja korkeasta annoksesta. Jotkut selviävät vähemmällä ja hyvä, jos olet pysynyt järjissäsi.

    • Lopettaja

      Onko kellään SSRI lääkkeen lopettaneella mennyt vatsa sekaisin? Itselleni on nyt alkanut tulemaan outoja vatsaoireita. Lähinnä sitä et vatsa on hyvin usein ripulilla..

      • Hoppuli

        Yleinen vieroitukseen kuuluva oire.


    • Lopettaja

      Välillä tuntuu että kannattiko kuitenkaan lopettaa tuo lääke. Nyttemmin alkanut taas helpommin tulemaan huonoa oloa ja siitä sitten paniikkia. Vatsa toimii miten sattuu ja hikoilen jotain "tuskahikeä" usein. Lääkkeen lopettamisesta on kulunut nyt noin kolme viikkoa.

      • omatoimisuus on must

        Vieroitusoireet voivat kestää kuukausia tai vuosia. Kolme viikkoa ei ole yhtään mitään, ellet satu kuulumaan niihin onnekkaisiin. Ahdistus, paniikit, pahoinvointi, ripuli, hikoilu, päänsärky ja sekainen olo ovat kaikki tunnettuja ja hyvin yleisiä vieroitusoireita. Mihin ikinä päädytkin lue ehdottomasti infoa esimerkiksi sivustoilta www.recovery-road.org ja www.beyondmeds.com, jos et ole tutustunut hyvin vieroitusoireiden laatuun ja tyyppiin aikaisemmin. Potilasohjeissa on yleensä todella puutteellinen opastus vieroitukseen liittyen.


    • artsi7

      Kuinka paljon harrastatte ulkoliikuntaa?

    • Lopettaja

      Olen nyt itse ainakin herännyt tähän asiaan, että miten vähän lääkärit tietävät näistä lääkkeistä vaikka niin helposti niitä ihmisille määräävät. Missään ei ole kunnon tutkimuksia mitä nämä lääkkeet putkässä juoksussa ihmisille aiheuttaa. Olin kyllä sinäänsä tyytyväinen Citalopramiin, se sopi minulle. Ei ollut sivuvaikutuksis ja pääsin yli paniikistani. Toisaalta mietin myös, että osa saattoi olla vain lumetta. Ajattelin että pärjään kyllä kun lääkettä syön. Nyt kun lääkkeen on jättänyt pois, miettii pärjääkö ja helpommin tutkiskelee oloaan. Lopettamisoireet ei helpota asiaa. En haluaisi kuitenkaan enää lääkettä aloittaa uudelleen. Toivon että kroppa toipuu tästä ja voisin taas elää normaalisti.

    • artsi7

      Kyllä liikunta helpottaa myös lopettamisoireita ja paljon muuta.

    • Kaiken kokenut

      Kenellä liikunta, kenellä jokin muu. Itselläni liikunta on ollut yhtä tyhjän kanssa, mutta tiedän, että monia se on auttanut.

      Yhtä hyvin voi auttaa vaikkapa teatteriharrastus, velttoilu yksikseen, hengitystekniikat, työnteko, kirjojen lukeminen, matkustaminen, oleilu ilman sen kummempaa tekemistä....onhan näitä ja aktiviteetteja voi vaihdella.

      Mutta kaikki viina pois. Ja sellaiset lääkkeet, jotka pahentavat oloa. Muutoin lääkkeet voivat auttaa jonkun pahimman huipun yli. Lääkkeet ovat kuitenkin ihmiselle renki, ei isäntä. Monesti kun näitä juttuja lukee, niin näyttäisi olevan toisinpäin. Ei pidä antaa lääkkeille ylivaltaa eikä kohtuuttoman suurta merkitystä.

      • Lopettaja

        Itselläni humatila helpottaa oireita. Silloin on rennompi olo eikä turhaan murehdi jos vähän tuntuu ikäviä oloja.


    • artsi7

      Liikunta auttaa kaikkia, siitä on turha edes keskustella. Humalassa on mukava olla, mutta krapulassa mielenterveysongelmat ovat voimakkaampia.

      • Kaiken kokenut

        Kummallinen mielipide, että liikunta auttaa kaikkia, turha siitä keskustella. Miten voit ottaa kantaa toisten puolesta? Kuulostaa siltä kuin haluaisit herätellä henkiin Neuvostoliitto-vainajaa, Hitleriä tai muita diktatuurisia malleja, joissa jokin ulkopuolinen tietää kaikkien kansalaisten puolesta, mikä on kansalaisten hyväksi.

        Jos liikunta auttaisi kaikkia tai jos olisi jokin muu Paina Napista -automaatti, niin ei meillä olisi yhtään paniikkihäiriöistä. Eikä yhtään mieleltään sairasta. Ei ainuttakaan toisista ihmisistä poikkevaa. Käyttäsimme samanlaisia ja samankokoisia vaatteita. Edes sukupuolia ei erottaisi toisistaan.

        Sellaisen maailmanko sinä haluat?


      • Lopettaja
        Kaiken kokenut kirjoitti:

        Kummallinen mielipide, että liikunta auttaa kaikkia, turha siitä keskustella. Miten voit ottaa kantaa toisten puolesta? Kuulostaa siltä kuin haluaisit herätellä henkiin Neuvostoliitto-vainajaa, Hitleriä tai muita diktatuurisia malleja, joissa jokin ulkopuolinen tietää kaikkien kansalaisten puolesta, mikä on kansalaisten hyväksi.

        Jos liikunta auttaisi kaikkia tai jos olisi jokin muu Paina Napista -automaatti, niin ei meillä olisi yhtään paniikkihäiriöistä. Eikä yhtään mieleltään sairasta. Ei ainuttakaan toisista ihmisistä poikkevaa. Käyttäsimme samanlaisia ja samankokoisia vaatteita. Edes sukupuolia ei erottaisi toisistaan.

        Sellaisen maailmanko sinä haluat?

        Noh noh, eipäs ärsyynnytä turhasta. Liikunta ei ketään paranna mutta onhan sitä kovasti tutkittu että liikunnalla on suotuisia vaikutuksia myöskin mielenterveysongelmissa. Haittaa siitä tuskin on ainakaan.


      • Kaiken kokenut
        Lopettaja kirjoitti:

        Noh noh, eipäs ärsyynnytä turhasta. Liikunta ei ketään paranna mutta onhan sitä kovasti tutkittu että liikunnalla on suotuisia vaikutuksia myöskin mielenterveysongelmissa. Haittaa siitä tuskin on ainakaan.

        Tutkia voidaan vaikka sahanjauhojen syönnin vaikutusta pituuskasvuun, mutta tutkimustulokset ovat aina yleistyksiä. Tulokset voivat sopia enemmistöön ihmisistä, mutta eivät automaattisesti kaikkiin.

        Tulee mieleen yksi työkaveri vuosien takaa. Se sanoi kerran, että työterveyshuollon pitäisi pakottaa kaikki työntekijät työpaikan virkistystilaisuuksiin. Johon minä, että toki sen voisi tehdä, mutta miten työterveyshuolto voi pakottaa kaikki työntekijät kokemaan samat asiat virkistävinä. Tämä herrasmies, joka ajatuksen oli heittänyt, ei osannut vastata minulle juuta tai jaata.


    • artsi7

      Ei kannata puhua parantumisesta vaan oireiden lieventämisestä ensi vaiheessa. Liikunta laittaa kaikilla mielihyvähormonit liikkeelle, joka lieventää sitä kautta myös mielenterveysongelmia ja monia monia muita ongelmia. Pelkät pillerit eivät riitä, se on varma asia.

      • Kaiken kokenut

        Minä olen elämäni aikana kokeillut useita kymmeniä lajeja ja ainut minkä liikunta aiheuttaa on, että vituttaa. Mitään mielihyvähormoneja se ei pistä liikkeelle. Tunnen helpotusta, kun liikuntahetki on ohi. Olenkin lopettanut liikkumisen kokonaan. Teen vain hyötyliikuntaa eli kävelen vähän tai nousen portaita tai taukojumppaa töissä, jotta en kangistuisi eikä esimerkiksi hiirikäsi rupeaisi vaivaamaan.

        Luettelin aiemmin muita asioita, joista niin minä kuin ehkä joku muukin voi saada mielihyvää. Ja lääkkeitä ei kannata sekoittaa tähän ketjuun lainkaan, niillä ei mielihyvän kokemisen kanssa ole tekemistä.


    • artsi7

      Jos esim. tunnin harrastaa hikiliikuntaa, niin ei sellaista ihmistä olekaan ettei mielihyvähormonit lähde liikkeelle. Ei lääkkeitä kannata ottaa jos ei ole pakko. Liikunta, ruokavalio, jooga, sos.kanssakäyminen/ystävät ja muut mukavat harrastukset. Tämä on peruslähtökohta. Kenenkään henk.koht. ongelmiin on mahdotonta vaikuttaa netin kautta. Ne on hoidettava itse tai ammattiauttajan kanssa.

      • Kaiken kokenut

        No tuosta on pääteltävissä, että minulta puuttuvat mielihyvähormonit kokonaan.

        Minulla on kuitenkin kyky tuntea mielihyvää ja usein tunnen sitä päivittäin, mutta ihan eri asioista kuin liikunnasta. Eikä se ole mitään hormonaalispohjaista, se on mielihyvää muuten vain. Se ei varmaankaan ole tämän ketjun mukaan oikeaoppista, mutta ihan mukavalta se siitä huolimatta tuntuu.

        Suosittelen muillekin kokeilemaan niitä asioita, jotka itsestä tuntuvat hyvältä.


    • artsi7

      Liikunta on aa ja oo....tarvii vain löytää mielekäs liikuntamuoto....mahdollisuuksia on pilvin pimein....jos esim. on päivässä tietokone/televisio/kännykkä 8 tuntia päivässä, niin on selvä et fyysistä tekemistä pitää olla vähintään tunti....ei kenenkään kroppa/pääkoppa muuten kestä pitkään....ihminen on tarkoitettu liikkumaan!

      • Kaiken kokenut

        En katso televisiota lainkaan. Kännykkä on äänettömällä kaikki työpäivät, usein se unohtuu pitemmäksikin aikaa äänettömälle. Koska työskentelen tietojärjestelmien kanssa, niin koneella tulee pakostakin oltua. Joskus enemmän kuin 8 tuntia. Pitää vain muistaa taukojumppa.

        Fyysistä tekemistä tulee luonnostaan, kun kävelee tai pyöräilee asunnolta rautatieasemalle. Tai jotkut muut parin kilsan matkat matkat asuinpaikkakunnalla. En laske sitä liikkumiseksi enkä nauti siitä yhtään. Se on vain tehtävä terveyden vuoksi. Samoin kuin portaiden nousi ja muu arkiliikunta, jota ei huomaa.

        En oikein ymmärrä, miksi olet niin takertunut tuohon liikuntaan. Et hyväksy, että elämässä on muita asioita, joista voi tykätä. Miksi muuten automaattisesti otit tähän ketjuun television ja räplättävät laitteet, siinäkin oletit kaikkien olevan samanlaisia. Minä saan näytön tuijotuksesta työssä aivan riittämiin, vapaa-aikana en sitä tee.

        Koska vihaan liikuntaa, olen lakannut pakottamasta itseni etsimästä yhä uusia ja uusia liikuntamuotoja. tein sitä vuosikymmenten ajan. Takana ei ole mitään koulukiikuntakammoa tai vastaavaa, minä vain inhoan sitä, että liikkumista tehdään itsetarkoituksellisesti. Kun olin lapsi ja nuori, maailma oli erilainen ja liikkumista tapahtui luonnostaan. Hiihdettiin tai pyöräiltiin koulumatkat jne. Nyt maailma on monipuolisempi ja mielekästä tekemistä voi etsiä eri elämänalueilta.


    • artsi7

      Sithän sä liikut riittävästi. Menee jauhamiseksi.

      • Kaiken kokenut

        Mennyt jo ajat sitten jauhamiseksi. Liikun sen minkä liikun, MUTTA se ei tuota mitään hyvää oloa.


    • artsi7

      Liikkuu tai ei, niin liikunta on siitä huolimatta aa ja oo kun puhutaan mielenterveysongelmista.! Muutakin toki tarvitaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe