Kysyn monta tuttua kysymystä marsuista

santimarsue

Moi!
Otamme ehkä kaksi marsua, ja kysymykset ovat aina samat, ja sitten niitä tulee aina lisää. Eli ne ois tässä:
1. Eli mikä merkki ruuissa heinissä ja puruissa on paras?(voitteko vastata niin että kerrotte mistä ostatte, ja paljon suurin piirtein maksaa.)
2. Syökö marsut kauraa?
3. Miten marsun voi kouluttaa wc-siistiksi. Siis ainaki 30% siistiksi
4. Voiko marsun matka häkki olla esin noin 60cm pitkä jos ollaan reissussa marsujen kaa vaan esin 2päivää?
5. Onko kuumaliima tai erikeepperi myrkkyä? (Kysyn siksi että kun olen väkerrellyt monta koppia puusta jotka on kuumaliimarra ja erikeeperillä liimattu).
6. Voiko marsun häkissä olla ''yläkerta'', siis sellanen joka on itse rakennettu?
7. Mitä virikkeitä marsulle voi keksiä, ja ostaa kaupasta?
8.Onko kummallakin marsulla pakko olla oma harja ja kynsi sakset?
9. Mitä PAKOLLISIA tavaroita ja esineitä on marsun omistajalla sekä marsuilla oltava?
10. Kuinka paljon marsujen tavaraa yleensä kertyy?
11. Kuinka iso juomapullo marsulla pitää olla?
12. Pitääkö marsulla olla heinäteline tai heinä pallo?
13. Onko porkkanat salaatit yms, parempia ruokakupissa, vai salaattimallossa?
14. Syökö marsu omenaa?
Miten c-vitamiinia saa marsun ruokaan, niin, että marsu varmasti syö sitä?
15. Kuinka monta kertaa häkki pitää siivota viikossa?
16. Onko rarempi että esim porkkana on marsun ruoka kupissa jossa on pelletit ja muut, vai ihan eri kupissa?
17. Voiko marsu kiivetä ''tikkaita'' jotka ovat esin eläinkaupasta hankitut.
18. Kannattaako marsun juomapullo laittaa wc-laatikon tai kuoka.astian ylle?
19. Kuinka monesti marsun kynnet pitää leikata, ja esin kuinka monesti kuukaudessaa?
Siinä ne taisivatkin olla. Voisitteko vastata niin että kirjoittaisitte kysymyksen ensin ja sitten teidän vastauksenne ettei tarvi koko ajan lukea että mitäedes kysyinkään. Ja HUOM! Jos olet joku joka haluaa tehdä kiusaa, ja lähettellä jotain tyhmiä viestejä, ilmoitan heti ylläpidolle, jos tälläisiä viestejä tulee!!

Kiitos! T:santimarsue

15

1713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yst.väl. terveisin

      Sanon YSTÄVÄLLISESTI vain näin neljän tuntia sitten menettäneen marsun (1,5v.) ent.omistajana että muista lukea kaikki mahdolliset sairaudet ja viat mitä marsuilla on ennen kuin hankit ne harkitsemasi nasut. Ja jos marsusi käytös poikkeaa vähänkin tavallisesta huononpaan suuntaan, arvioi tilanne ja soita eläinlääkärille... Ei se lemmikin pito aina ruusuilla tanssimista ole. Ja vinkki vielä jos et tiedä.. Osta tyttömarsuja... Ne eivät ainakaan tappele ja ne yleensä tulee toimeen keskenään :)

      • santimarsue

        Okei. Kiitti
        oon tienny että kannattaa ottaa tyttö marsuja!


    • 1. Eli mikä merkki ruuissa heinissä ja puruissa on paras?(voitteko vastata niin että kerrotte mistä ostatte, ja paljon suurin piirtein maksaa.)
      - Heinässä parasta on kotimainen, vihertävä, pitkäkortinen ei-jauhoinen heinä. Tallilta voi saada heinää josta on testattu ravintoaineet hyviksi, muuten eläinkaupasta saa parempaa ja ruokakauppojen heinistä kannattaa pysyä kaukana (niidenkin laatu vaihtelee paikkakunnittain paljon. Heinä, jota itse olen ostanut, ei ole mitään merkkiä, vaan tulee vaan pusseissa tilalta eläinkauppaan.

      https://sites.google.com/site/evascaviary/vertailu

      2. Syökö marsut kauraa?
      -Se käy sinänäsä myös lisäravinnoksi heinän ohella, mutta pelletti on parempaa, koska siihen on myös lisätty tärkeitä vitamiineja.

      3. Miten marsun voi kouluttaa wc-siistiksi. Siis ainaki 30% siistiksi
      -Laita vessalaatikko paikkaan jossa marsu muutenkin käy tarpeillaan. Laatikkoon kannattaa laittaa heinää, koska monista on kivaa syödä vessassa :D Marsu ei ole mikään paras eläin kyllä oppimaan vessaan.

      4. Voiko marsun matka häkki olla esin noin 60cm pitkä jos ollaan reissussa marsujen kaa vaan esin 2päivää?
      -Marsu pärjää pari päivää myös yksin kotona, ja se on myös stressittömämpi vaihtoehto. Paras tietysti olisi, jos joku kaveri pääsisi katsomaan välillä että kaikki on ok :)

      5. Onko kuumaliima tai erikeepperi myrkkyä? (Kysyn siksi että kun olen väkerrellyt monta koppia puusta jotka on kuumaliimarra ja erikeeperillä liimattu).
      -Nauloilla kokoaminen on turvallisempaa.

      6. Voiko marsun häkissä olla ''yläkerta'', siis sellanen joka on itse rakennettu?
      -Riippuu ihan että millainen…

      7. Mitä virikkeitä marsulle voi keksiä, ja ostaa kaupasta?
      https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=marsu%20virikkeet

      8.Onko kummallakin marsulla pakko olla oma harja ja kynsi sakset?
      -Ei

      9. Mitä PAKOLLISIA tavaroita ja esineitä on marsun omistajalla sekä marsuilla oltava?
      -Tjaa, varmaan jotkut kynsisakset, muussa krääsässä on niin paljon valinnanvaraa… Esim joku piilopaikka marsulla on oltava, mutta on sinänsä yhdentekevää onko se kantokoppa, puu- muovi- tai pahvimökki, valtava heinäkasa, tai mikä hyvänsä. Kantokoppa on muuten toinen aika pakollinen tarvike, koska sit jos tulee lähtö lääkäriin keskellä yötä, ei ole aikaa lähteä ostamaan.

      10. Kuinka paljon marsujen tavaraa yleensä kertyy?
      -Riippuu ihan omistajasta ;) Marsut arvostavat virikkeiden vaihtumista usein.

      11. Kuinka iso juomapullo marsulla pitää olla?
      -Sen kokoinen ettei se tyhjene ennen kuin ihminen ehtii täyttämään…

      12. Pitääkö marsulla olla heinäteline tai heinä pallo?
      -Ei, mutta telineessä heinä pysyy paljon paremmin puhtaana.

      13. Onko porkkanat salaatit yms, parempia ruokakupissa, vai salaattimallossa?
      -Paras tapa on piilottaa ne ympäriinsä tai antaa kädestä ;) Pallokin on virikkeellisempi kuin kuppi.

      14. Syökö marsu omenaa?
      -Juu, riippuu marsusta tykkääkö se vai ei.

      Miten c-vitamiinia saa marsun ruokaan, niin, että marsu varmasti syö sitä?
      -Perus jauhe tuoreruuan päällä yleensö maistuu.

      15. Kuinka monta kertaa häkki pitää siivota viikossa?
      -Kerta on hyvä nyrkkisääntö, mutta pahimpia voi siivoilla päivittäinkin.

      16. Onko rarempi että esim porkkana on marsun ruoka kupissa jossa on pelletit ja muut, vai ihan eri kupissa?
      -Eri kupissa, koska tuore pilaantuu nopeammin. Pellettiäkään ei tosin välttämättä kannata antaa enempää kuin marsu kerralla syö.

      17. Voiko marsu kiivetä ''tikkaita'' jotka ovat esin eläinkaupasta hankitut.
      -Marsu oppii kyllä kiipeämään luiskaa pitkin, tikkaat voi olla liian kova pähkinä purtavaksi.
      18. Kannattaako marsun juomapullo laittaa wc-laatikon tai kuoka.astian ylle?
      -Kuivaruuan yllä se voi valuttaa kuppiin, joten ei mieluiten sinne.

      19. Kuinka monesti marsun kynnet pitää leikata, ja esin kuinka monesti kuukaudessaa?
      -Nyrkkisääntönä silloin kun niissä on jotain leikattavaa :D

    • santimarsue

      Joo eli me haettiin marsut eilen, ja toinen on aika ujo. Sitä ei saa edes kunnolla häkistä pois, kun se ei uskalla. Sitä ei saa siis kunnolla edes jaloittelemaan häkin ulkopuolelle!! AUTTAKAA!! Mitä mä teen?

    • Marsuilija112

      Se on ihan normaalia ainakin aluks.. Sun pitää totuttaa marsuja suhun esim. antamalla niile herkkuja kädestä yms. Joskus voi kestää jopa vuosi että marsut tottuu suhun! Voit antaa sille herkkua ja samalla nostaa se häkistä.

    • Yst. terv.

      Annat niiden nyt olla ihan vaan rauhassa omissa oloissaan... Kun mä ostin mun kaksi marsua joskus 1,5v. sitten ni ne oli noin viikon päivät päivisin omassa pikku mökissään piilossa häkissä ja yöllä kun nukuin, ne tuli ulos syömään ja juomaan (heinäkasa aamulla pienentynyt ja pullo vähän tyhjempi) Jotkut marsut ovat vaan rohkeampia kuin toiset... Mutta tärkein asia on että anna niiden tottua ensin sinun läsnäoloosi, hajuusi ja ääneesi.. Sitten voi yrittää ruokkia kädestä tai ottaa syliin... Mutta sekin Va-ro-vas-ti... Ja vielä vinkki: Siinä vaiheessa kun häkista alkaa kuulua pulputusta ja marsujen "juttelua" ne ovat alkaneet rauhoittua eli siis siitä uusi koti -paniikista on päästy. Sitten voit alkaa yrittää ottaa syliin

    • santimarsue

      Moi. Otimme siis marsut, ja jos kysyttävää tulee, niin laitan tänne

      • Guineapiggies

        Mä oon miettiny marsuja ja yks kysymys mikä mua eniten vaivaa on se et kuinka paljon aikaa päivittäin niitten kans pitäis käyttää. Niinku häkin ulkopuolista aikaa, rapsutellen tai antaen virikkeitä lattialla. Help me!


    • santimarsue

      Jep. eli meil on nyt ne marsut, mistään keksi mitään hyvii virikkeitä, paitsi tykkäävät siitä kun laitan porkkanan sellasenn "kettinkiin" roikuumaan niin ne kyl tykkää syyä siit, mut mitä muuta?

      • Pidä paljon vapaana. Häkkiin tai aitaukseen nakerrettavaksi tuoreita oksia ulkoa, eläinkaupasta saa marsulle sopivan kokoisia putkia piilopaikoiksi. Oon huono neuvomaan, kun mun mielestä perus tehdashäkissä ei vaan oikein mahdu tekemään mitään :D


      • 9+16
        tulikirahvi kirjoitti:

        Pidä paljon vapaana. Häkkiin tai aitaukseen nakerrettavaksi tuoreita oksia ulkoa, eläinkaupasta saa marsulle sopivan kokoisia putkia piilopaikoiksi. Oon huono neuvomaan, kun mun mielestä perus tehdashäkissä ei vaan oikein mahdu tekemään mitään :D

        Käyhän kurkkaamassa blogini! http://www.marsvinliving.blogspot.fi Olen tekemässä nyt esittelyä jokaisesta marsusta, mutta heti sen jälkeen tulee postaus kaikista marsujen tavaroita ja häkistä. Joskus myös suunnitteilla tehdä päivärutiini -postaus.


    • anskumarsu

      miten voi kouluttaa marsun wc siistiks? Vai voiko ees?

      • Marsuhyyppä

        Helpoin tapa on pistää vessaan heinähäkki ja sit ne käy papanoimas samal ku ne on siel et ne ei opi iha siisteiks koska ne papanoi kans unissaan


    • marsuLilo

      olen hankkimassa elokuussa ehkä kaksi marsua joten mitkä olis pakollisia asioita joita marsulla tarttee olla hankkiessaan ne ???

    • marsulilo

      kannattaako marsun pesäkoppia pitää koko ajan häkissä vai pitääkse myös joskus ottaa pois???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2108
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1647
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe