Varoitus! Masennuslääkkeiden lopetu & Ennenaikainen siemensyöksy

PilleriSuurkuluttaja

Hei. Luin tänään facessa jaetun iltasanomien artikkelin jossa puhui Mehiläisen entinen psykologi, joka sai potkut otettuaan kantaa mediassa masennuksen lääkehoitoon sai potkut. En viittinyt kirjoittaa sinne, koska olisi pitänyt kirjoittaa omalla facebook profiililla joten pistän nyt tänne.

Linkki artikkeliin jos kiinnostaa:
http://www.iltalehti.fi/terveys/2014081718579420_tr.shtml

Haluan kirjottaa tämän nyt tänne, koska en oo törmänny tähän tietoon missään!
n.10 kertaa lopettamista kokeilleena voin aika tarkkaan sanoa mitä omalle keholle tapahtu kun lääke annostusta vähennin tai lääkkeet lopetin.

Olen nuorempana syönyt itse monenlaisia masennus lääkkeitä vuosien ajan.
Mitä nyt nimeltä muistan näitä, SSRI ja SNRI lääkkeitä, niin oli cipralex, mirtatzepine, efexor ja ainakin 2 muuta joita en nimeltä muista. Kaikki melko samalla tavalla toimivaa masennus lääkettä joita koitin tai söin pidemmän aikaa.

Aloitin lääkkeiden syönnin jo 17 vuotiaana.
Ensimmäisen kerran koitin lopettaa lääkkeiden jo 18 vuotiaana. Lääkäreiden neuvo oli, että lääkkeet voi lopettaa todella nopeasti, jopa muutamassa viikossa, puolittamalla annoksen ja harventamalla ottamis väliä jne.

Noudatin heidän neuvoaan ja siitä seurasi välittömästi se, että laukeamis herkkyyteni nousi todella herkäksi. Seksistä tuli ihan paskaa.
Kun lääkkeitä syödessäni pystyin/jouduin jyystämään kuin pupu eikä mikään tuntunut missään, niin nyt ilman lääkkeitä kesti 5-30 sekunttia yhdynnän aloittamisesti laukeamiseen.

Jatkoin lääkkeiden syöntiä kunnes olin 19, lopetin lääkkeiden syönnin ohjeiden mukaisesti (söin silloin Efexor 75mg), toivoen että tämä lääkkeiden lopetuksen "sivuvaikutus" parantuisi ajan kanssa pois.
Olin syömättä lääkkeitä aika tarkalleen 16kuukautta. Super herkkä laukeamiseni pysyi silti melkolailla täysin samanlaisena koko sen ajan. Lopulta kyllästyin tähän "ominaisuuteen" ja menin lääkäriin ja sanoin olevani masentunut ja haluavani masenus lääkkeitä blablabla... Ja niitähän sai.

Totuus oli että olin masentunut, mutten koskaan ollut kokenut saavani todellista hyötyä lääkkeistä. Ehkä suurimpia masennusta aiheuttavia syitä oli juuri käsittämättömän herkkä laukeamiseni seksin aikana! xD

Välillä taas yritin lopettaa, ja kyselin myös lääkärikäynneillä tietoa lääkkeen lopettamisesta. Joka kerta kun vähensin lääkettä tuli tämä sama ongelma vastaan yliherkän laukeamisen kanssa.

22 vuotiaana olin elämässä aika umpikujassa, ja pääsin terapeutille. Terapeutti kannusti(painosti) minua lääkkeiden lopettamiseen.
Söin siihen aikaan aika tuhteja annoksia lääkkeitä: Efexoria 150mg Mirtatzepnine 15mg ajoittain Opamoxia 15mg.

Olin terapiassa mukana 110%, ja olisin ollut halukas lopettamaan lääkkeet vaikka seinään, mutta tiesin että siitä seuraa taas ongelmia seksielämässä.
Pikkuhiljaa aloin vähentämään lääkitystä. En missään nimessä puolitamalla annoksia!

Näin lopetin lääkkeet:

Efexor kapselin sisällä oli rakeita tai kaksi pilleriä. Leikkasin veitsellä pillereistä pieniä paloja irti tai kaadoin osan rakeista ulos, niin että annos pieneni ehkä 3-5%. Söin aina tätä pienennettyä annosta 2viikkoa-2kk kunnes alkoi taas seksiä harrastaessani tuntumaan siltä että pystyn hallitsemaan laukeamiseni.

Näinkin pieni vähennys vaikutti seksielämään sillä tavalla, että värkki oli vähän herkemmässä tulla. Harrastaessani aktiivisesti tyttöystäväni kanssa seksiä, niin oli helppo kontrolloida omia fiiliksiä, että kuinka herkässä sitä nyt tällä hetkellä mennään tuolla alapäässä.

Aina tuli se 2viikkoo-2kk syklillä ja sit kun tuntu "turvalliselta", niin leikkasin aina sit VÄHÄN (siis todella vähän) isomman palan pilleristä pois. Tällä tavalla meni joku 1,5-2 vuotta kunnes lopulta pääsin niistä lääkkeistä täysin eroon.

Nyt sen jälkeen seksi on paljon parempaa: Kalu toimii paremmin ja seksi tuntuu paremmalta Ja pystyn harrastamaan pitkään seksiä ilman että laukean haluamattani. 2 vuotta oon nyt ollu ilman lääkkeitä.

Tiedän että siellä on muitakin miehiä jotka syö tätä lääkettä vaan siks koska muuten lentää muuten liian aikasin.

Te taas jotka ette oo koskenu näihin, niin pysykää kaukana näistä!

Lääkärit ei tiedä tästä miten tää lääke tuhoaa seksielämän lääkkeen lopettamisen jälkeen. Joten jos teillä tulee samanlaisia laukeamis ongelmia niin kokeilaa tehä niinkun mä tein, älkääkä tehkö nopeeta lääkeannoksen muutosta.

Tiedän etten oo ollu niin herkkä laukeemaan nuorempanakaan mitä musta tuli lääkkeen lopettaessa koska olin harrastanu jo siihen mennessä seksiä ennenkun aloitin lääkkeet ekan kerran. Joten ei tätä voi oikein pois selittää sillä, että mun vaan ois pitäny opetella olemaan laukeematta ilman näitä masennus lääkkeitä.

5

3137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lucky shot

Olet siinä mielessä onnekas, että sait ainakin osan seksuaalisuudestasi takaisin. Osa kastroituun loppuelämäkseen riippumatta siitä miten käytön lopettaa.

• janne.

Ettekö siis suosittele masennuslääkkeiden käyttöä lainkaan miehillä?

• lucky shot

Henkilökohtaisesti en suosittele miehille enkä naisille, mutta kunnioitan jokaisen omaa päätösvaltaa. Jos päättää lähteä kokeilemaan tai käyttämään pidempäänkin kyseisiä psyykenlääkkeitä on hyväksyttävä olemassa oleva riski aivovaurioista. Esimerkiksi SRI/SNRI-aineiden käytöstä potentiaalisesti seuraava aivovaurio voi näkyä esimerkiksi em. seksuaalitoimintojen ja -halujen häiriöinä. Seksuaalihäiriöt, kuten haluttomuus, tunnottomuus ja impotenssi, voivat jäädä pysyviksi ja niitä usein erehdytään luulemaan alkuperäisistä mielenterveysongelmista johtuviksi.

• janne.
        lucky shot kirjoitti:

Henkilökohtaisesti en suosittele miehille enkä naisille, mutta kunnioitan jokaisen omaa päätösvaltaa. Jos päättää lähteä kokeilemaan tai käyttämään pidempäänkin kyseisiä psyykenlääkkeitä on hyväksyttävä olemassa oleva riski aivovaurioista. Esimerkiksi SRI/SNRI-aineiden käytöstä potentiaalisesti seuraava aivovaurio voi näkyä esimerkiksi em. seksuaalitoimintojen ja -halujen häiriöinä. Seksuaalihäiriöt, kuten haluttomuus, tunnottomuus ja impotenssi, voivat jäädä pysyviksi ja niitä usein erehdytään luulemaan alkuperäisistä mielenterveysongelmista johtuviksi.

Mutta entäs jos masennus on vaikealla tasolla? Miten tästä tulisi jatkaa eteenpäin? Lääkäri tietysti antaa omat mietinnät, mutta kertokaa myös te jos kerta lääkkeitä ei kannata käyttää.

• PilleriSuurkuluttaja

janne. :

Jos joku on ihan niin reunalla, tarkotan nyt ihan oikeeta masennusta mikä ajaa ihmisen vaan nukkumaan kellon ympäri ja vie kaiken kiinnostuksen kaikesta mikä liittyy elämään. En mä tällasessa tapauksessa ottais pois pillereitä tän tyypin kädestä.
        Mun psykoterapeutti jolla kävin 3 vuotta, sano, että koskaan ei sais antaa lääkettä ilman jatkuvaa kontrollia jotain muuta hoitoamuotoa, esim terapiaa.
        Lääkke hoito ei KOSKAAN pidä olla se ainut hoitomuoto, eikä niitä pitäis syöttää masennukseen muutakun kuuriluontosesti (aivan extreme tapaukset pois lukien).

Ei välttämättä ole että jokaiselle miehelle tulee samanlaisia oireita lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Tiedän kuitenkin ettei tämä taida mikään harvinainen tapaus olla.
        Yhden kerran olen käynyt avointa keskustelua mielialalääkkeistä kyseisiä lääkkeitä syövän miehen kanssa. Kun kerroin hänelle tämän saman juhun mitä kirjoitin, niin hän myönsi suoraan syövänsä nykyään lääkkeitä juuri tästä kyseisestä syystä.

Epäluotettamukseni lääkkeitä kohtaa kasvattaa myös se, ettei näitä kyseisiä oiretta ole mainittu haittavaikutuksissa. Kun katson Efexor tuote selostetta on siellä mainittu vain seuraavia haittavaikutuksia lääkettä syödessä "orgasmin puuttuminen, orgasmihäiriöt, sukupuolivietin heikkeneminen, siemensyöksy/orgasmihäiriöt (miehillä), erektiohäiriöt (impotenssi)", muttei sanallakaan mainita, tällaisista haittavaikutuksista lääkkeen lopettamisen jälkeen.
        Epäluottamusta lääkkeesiin myös herättää se, kuinka harvinaisiksi kyseiset oireet on luokiteltu.

Otin tän "herkistyneen laukeemis oireen" psykiatrilla puheeks hetki sen jälkeen kun olin lääkkeet saanu ajettua lopultakin alas.
        Tää ei selvästikkään oo heidänkään tiedossa oleva juttu, koska sain takasin vaan kiusaantuneen ivallisen hymyn ja vastauksena 'kiinnostuneen' kysymyksen "Ai siltäkö susta tuntu?".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4813
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3232
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      106
      1001
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      30
      984
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      971
    Aihe