Itse en ole onnistunut vielä löytämään opiskelupaikkakunnaltani asuntoa, joten joudun asumaan vanhempieni luona toistaiseksi. Ilmeisesti kotona asuvat (yli 20v) eivät saa mitenkään opintotuen asumislisää? Vai pystyykö asian jollain tavalla kikkailemaan, vuokrasopimus tjsp?
Entä matkakorvaus, sellaista ei taideta korkeakouluissa opiskeleville maksaa?
Reilu sata euroa (laskurin mukainen opintoraha) ei ole paljoa ole, kun matkaa on 200 km suuntaansa, junalippuihinkin menee enemmän.
Miten muuten tuet lasketaan siinä tapauksessa, jos muutan opiskeluasuntoon kesken kuukautta, jolloin olen oikeutettu opintorahaan asumislisään?
Asumislisä kotona asuvalle, matkakorvaus?
Pfffttr
1
113
Vastaukset
- 31254
Mihin tarvitsee asumislisää henkilö, jolla ei ole asumismenoja? Ei, et voi saada vanhempien kotiin asumislisää.
Matkatukea maksetaan 2. asteen kouluihin, ei korkea-asteelle.
Jos muutat omillesi, nousee opintoraha n. 300 euroon ja saat lisäksi asumislisän (maksimissaan n. 200€). Vanhemmat ja heidän tulonsa eivät vaikuta enää tukiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi972183En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222181- 481993
- 321517
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2131462Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361371- 301346
- 951141
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201046- 26996