Vad mycket rönnbär det blir i år.

surt så räven

Man kan inte egentligen använda dem till något.Jag skall torka litet bär och göra en dörrkrans.
Rönnbärsgele är ju gott,men annars är det väl fåglarna som får njuta av överflödet.
Det påstås ju att det inte skall komma så mycket snö när det finns rikligt med rönnbär.

6

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rott,rött....

      Hembryggt vin kan man väl göra av rönnbär ? Jag har åtminstone sett något recept någonstans.Om det är gott...jag har aldrig smakat,och rätt så jobbigt är det väl.

    • Skärgårdsbo, finsk

      Jag är nu så förargad att jag ha inte provat och torkat blåbär, svart- röda vinbär; fryssa gick sönder och den var fullplockad bär och rabarber! Nu har jag kokat och bakat olika saker 2 dgn.
      Nå, när jag hitta liten tid, åker jag till staden och köpa den torkmaskin. Tänkte lära mig med kantareller och lingon när jag börja plocka dem senaste.

      Men på rönnbär tänkte jag berätta att många år sedan ha jäg hört att rönnbär växer lika som på linjen. Rönnbärträ "berättar" var finns vatten under jord. Man kan följa den linjen och prova smaka bär på alla trä: de har olik smak. Några är sur, några liten sötare.

      • 228w

        Jag vet att svamp är populärt bland dem som håller på med "torkning ".
        Det var en intressant teori om rönnbärsträd..aldrig hört förut,men det kan säkert stämma.
        Stackars dig när frysen pajade.Tidigare kokade man bär och rabarber till sylt och saft,då hade man också rediga källare att förvara burkarna och flaskorna i.Vi hade en jordkällare ,väldigt bra.


      • veganflicka
        228w kirjoitti:

        Jag vet att svamp är populärt bland dem som håller på med "torkning ".
        Det var en intressant teori om rönnbärsträd..aldrig hört förut,men det kan säkert stämma.
        Stackars dig när frysen pajade.Tidigare kokade man bär och rabarber till sylt och saft,då hade man också rediga källare att förvara burkarna och flaskorna i.Vi hade en jordkällare ,väldigt bra.

        Mycket äppel ser det också ut att bli i år.Vi har det bra i Finland,grönsaker,frukt och rotsaker i överflöd.


      • korg vid grinden
        veganflicka kirjoitti:

        Mycket äppel ser det också ut att bli i år.Vi har det bra i Finland,grönsaker,frukt och rotsaker i överflöd.

        Ändå är inhemska äppel väldigt dyra i affärerna.Det finns snälla människor som delar med sig av sitt överflöd gratis ,tack för det !


      • 9808io
        korg vid grinden kirjoitti:

        Ändå är inhemska äppel väldigt dyra i affärerna.Det finns snälla människor som delar med sig av sitt överflöd gratis ,tack för det !

        Sedan finns det folk som hellre för till avstjälpningsplatsen än att de skulle dela med sig.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe