Kairo vai Luxor

PikkuJohn

Marraskuussa Hurghadaan. Ajatus mennä yhdelle retkelle, mahdollisesti joko Kairoon tai Luxoriin....mitä suosittelette?

5

1453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lomailija

Olin saman valinnan edessä viimme Helmikuussa ja valitsin Luxorin matkan koska se oli aikataulultaan järkevämpi yhden päivän matkana. Lähtö aamu viideltä ja paluu ennen puoltayötä. Olin tyytyväinen valintaani, sopivasti nähtävää yhdeksi päiväksi.

Kairoon matka on pitempi ja nähtävää enempi joten sinne kannattaa mennä kahdeksi päiväksi. Kairo on suurkaupunki ja siellä on pyramiidit, jos ne haluaa nähdä niin sitten Kairoon.

Itse valitsin Luxorin myöskin siksi koska se aika Egyptin historiasta oli kiinnostavampi. Luxorissa on paljon temppeleitä ja joen länsipuolella Kuninkaiden laakso jonne, maan alle, monet faaraot on haudattu. Samalla matkalla näki maaseutua ja Niilijoen varren elämää.

• Terppa

heissan... oon ite lähös kans marraskuus egyptiin...mut meen sharmiin... kannattaa käydä kairossa... voin taata et se on egyptin mahtavin paikka... ja kannattaa käydä sukeltelee punaisen meren koralleilla... ihan mielettömän hienoa... mut hyvät lomat sulle... ;P moi

• Pete

Hei!

Kairoon kannattaa mennä vain, jos haluaa nähdä pyramidit. Tietenkin myös egyptiläinen museo on mahtava paikka, mutta tuollaisella retkellä ei ole tarpeeksi aikaa tutustua siihen kunnolla. Suosittelenkin mieluummin retkeä Luxoriin. Luxorissa on enemmän nähtävää, mm.temppelit ja kuninkaiden laakso. Luxorinkaan retkellä ei aikaa ole yhtään liikaa, nähtävää riittäisi useammaksikin päiväksi. Paras matka Egyptiin on mielestäni Niilin risteily. Siinä Luxorissa ollaan useampi päivä ja nähdään samalla myös Assuan ja Niilin varren temppelit. Risteilyn jälkeen on mahdollista vaikka olla viikko rantakohteessa ja käydä sieltä Kairossa.

• Eina

Matka Luxoriin inhimillisempi. Luxorissa vaikka kuinka paljon näkemistä. Sehän on entinen Theeba temppeleineen ja hautoineen. Kairossa on myös näkemistä, mutta matka on raskas (varsinkin mahatautiselle...). Hyvää matkaa!

• Ellu

Olen näköjään ainoa Kairon kannattaja... no, hyvä että matkaajia ja tykkääjiä on moneen makuun.
      Itse olen suositellut kaikille Kairoa. Siis jos näistä kahdesta kohteesta pitää jompi kumpi valita. Mutta Kairoon siis ehdottomasti kahden päivän retkelle - tosin eihän siinäkään näe kuin pienenpienen ripauksen.

Kairo on kuitenkin niin mahtava kaupunki, kaoottinen, valtava vastakohtien city. Se ei siis houkuttele pelkästään pyramidin vuoksi, jotka nekin tietty oli ihan kiva nähdä. Enemmän minua viehätti kaupunki yleensä kaikkine hajuineen ja näkyineen. Sinne menisin uudestaan milloin tahansa, Luxor ei jättänyt samanlaista fiilistä.

Sitä paitsi kaksi päivää Kairoon ehti vallan hyvin lohkaista viikonkin Hurgahdan reissusta. Sukeltelulle jää silti riittävästi aikaa. Juuri muuta siellä ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      143
      8405
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      106
      7586
    3. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      125
      5819
    4. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      103
      5698
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      121
      4862
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      147
      2720
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      64
      2536
    8. Ei välimatka meitä erottanut

Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      9
      1547
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      9
      1505
    10. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      234
      1464
    Aihe