Kairo vai Luxor

PikkuJohn

Marraskuussa Hurghadaan. Ajatus mennä yhdelle retkelle, mahdollisesti joko Kairoon tai Luxoriin....mitä suosittelette?

5

1390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lomailija

      Olin saman valinnan edessä viimme Helmikuussa ja valitsin Luxorin matkan koska se oli aikataulultaan järkevämpi yhden päivän matkana. Lähtö aamu viideltä ja paluu ennen puoltayötä. Olin tyytyväinen valintaani, sopivasti nähtävää yhdeksi päiväksi.

      Kairoon matka on pitempi ja nähtävää enempi joten sinne kannattaa mennä kahdeksi päiväksi. Kairo on suurkaupunki ja siellä on pyramiidit, jos ne haluaa nähdä niin sitten Kairoon.

      Itse valitsin Luxorin myöskin siksi koska se aika Egyptin historiasta oli kiinnostavampi. Luxorissa on paljon temppeleitä ja joen länsipuolella Kuninkaiden laakso jonne, maan alle, monet faaraot on haudattu. Samalla matkalla näki maaseutua ja Niilijoen varren elämää.

    • Terppa

      heissan... oon ite lähös kans marraskuus egyptiin...mut meen sharmiin... kannattaa käydä kairossa... voin taata et se on egyptin mahtavin paikka... ja kannattaa käydä sukeltelee punaisen meren koralleilla... ihan mielettömän hienoa... mut hyvät lomat sulle... ;P moi

    • Pete

      Hei!

      Kairoon kannattaa mennä vain, jos haluaa nähdä pyramidit. Tietenkin myös egyptiläinen museo on mahtava paikka, mutta tuollaisella retkellä ei ole tarpeeksi aikaa tutustua siihen kunnolla. Suosittelenkin mieluummin retkeä Luxoriin. Luxorissa on enemmän nähtävää, mm.temppelit ja kuninkaiden laakso. Luxorinkaan retkellä ei aikaa ole yhtään liikaa, nähtävää riittäisi useammaksikin päiväksi. Paras matka Egyptiin on mielestäni Niilin risteily. Siinä Luxorissa ollaan useampi päivä ja nähdään samalla myös Assuan ja Niilin varren temppelit. Risteilyn jälkeen on mahdollista vaikka olla viikko rantakohteessa ja käydä sieltä Kairossa.

    • Eina

      Matka Luxoriin inhimillisempi. Luxorissa vaikka kuinka paljon näkemistä. Sehän on entinen Theeba temppeleineen ja hautoineen. Kairossa on myös näkemistä, mutta matka on raskas (varsinkin mahatautiselle...). Hyvää matkaa!

    • Ellu

      Olen näköjään ainoa Kairon kannattaja... no, hyvä että matkaajia ja tykkääjiä on moneen makuun.
      Itse olen suositellut kaikille Kairoa. Siis jos näistä kahdesta kohteesta pitää jompi kumpi valita. Mutta Kairoon siis ehdottomasti kahden päivän retkelle - tosin eihän siinäkään näe kuin pienenpienen ripauksen.

      Kairo on kuitenkin niin mahtava kaupunki, kaoottinen, valtava vastakohtien city. Se ei siis houkuttele pelkästään pyramidin vuoksi, jotka nekin tietty oli ihan kiva nähdä. Enemmän minua viehätti kaupunki yleensä kaikkine hajuineen ja näkyineen. Sinne menisin uudestaan milloin tahansa, Luxor ei jättänyt samanlaista fiilistä.

      Sitä paitsi kaksi päivää Kairoon ehti vallan hyvin lohkaista viikonkin Hurgahdan reissusta. Sukeltelulle jää silti riittävästi aikaa. Juuri muuta siellä ei ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe