Mikä minulla voisi olla.... kohtalotovereita? :(

Kankea Kaisa

Olen pian 40v nainen. Ylipainoa 20kg jota tässä pudotellut pois josko helpottaisi elämää. Perusterve ollut koko ikäni.
Viime viikolla otetut verikokeet (paastosokru, kilppari, maksa, reuma) ja röntgenit ok.

Kohta vuoden verran kärsinyt erilaisista oireista. Nyt on lähete fysiatrille mutta mitä se tekee?!

Kaikki alkoi käsien kivusta. Oireet oli juuri kuin klassisessa rannekanavaoireyhtymässä. Vaan eipä ollutkaan. Neurologi veikkaili sitten tos - oireyhtymää ja sain fysioterapiaa. Joka kerran jälkeen oireet paheni. Käsiä särkee ja nyt särky on sellaista toispuoleista että se ulottuu sormista jopa leukaan.

Tietyissä asennoissa ja varsinkin kävellessä veri lakkaa kiertämästä käsiin ja sormiin ja muuttuvat sinertäviksi ja valkoisiksi . Joudun jo 2min kävelyn jälkeen "pumppaamaan" sormia että veri kiertäisi. Olkapään kipua joskus tuntuu myös. Niska ei sen kummemmin kipeä ole.

Nyt sitten keväästä saakka myös jalat alkaneet reistailla huolella. Jo lapsena mulla oli "kasvukipuja" ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä ärhäkämmät levottomat jalat (ja kädet ja lantio) on ajoittain esiintyneet. Tänä vuonna niin pahaksi, että järki meinasi mennä. Sain lääkitykseksi Pramipexolen joka kyllä
vie tehokkaasti levottomuuden raajoista pois, heräilen silti kesken unien monta kertaa yössä.

Jaloissa esiintyvä jäykkyys pahenee. Ensin sitä oli aamulla (jolloin reumaepäily) mutta nyt pitkin päivää. Aina kun istun vähänkin aikaa, minun on tosi vaikea päästä liikkeelle. Jalat on jäykät "kalikat" ja niihin sattuu kun astuu jalkapohjista nilkkoihin).
Kun pääsen liikkeelle, niin jäykkyys hetken päästä "katoaa" ja voin kävellä tunnin lenkin huolettomasti.

Harrastan kävelyä, käyn uimassa, kuntosalilla koko kropan treeni 1-2 x viikossa, venyttelen, käyn Pilateksessa ja Zumbassa (etten olisi niin jäykkä)... ja jäykkyys vaan pahenee :(

En tiedä mitä tehdä. Onko fysiatri oikea osoite, tosin ei minulla siihen jatkolähetteeseen paljoa sananvaltaa ole. Kutsu tuli jo.

Tilanne masentaakin hieman kun ei tiedä mikä on. Suvussa ei sairauksia kilpparin vajaatoimintaa, alzheimeria ja rintasyöpää lukuunottamatta ole.

Muita oireita : väsymys jopa uupumus
joka saattaa vaihdella hyvinkin paljon päivästä riippuen, arka istuinluu (en siis voi normaalisti istua kovalla penkillä), ummetustakin joskus, arat silmät (vuotaa ja punoittaa), hikoilen enemmän kuin ennen, helpommin hengästyn liikkuessa nykyään.

No tässä avautumiseni. Kokemuksia kaipailen täällä kiitos.

3

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilppurilikka

      Nuo kaikki oireet on Hashimoton tyreoidiitissa.

      Hashimoton tyreoidiitti on autoimmuunihäiriöstä johtuva tyreoidiitti eli kilpirauhastulehdus. Siinähän noi kilppariarvot on kans normaalit. Nuo oireesi sopii täydellisesti tuohon. Onko sulla mitattu TPOab :tä ?

      • Kankea Kaisa

        Lääkäri kokeili tuota kilpirauhasta ja sanoi, ettei ole suurentunut ainakaan...


    • ken tietää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe