Tulipa erikoinen ongelma, vaihde eteenpäin ei mene päälle. Pakki kyllä pelaa, samoin vapaa, mutta kun kahvan kääntää eteen, vaihde ei mene päälle. Vaihdevipu vetolaitteen kyljessä kääntyy kuten pitääkin. Vaihteistosta ei kuulu mitään kummallisempaa ääntä. Pystynkö jotenkin selvittämään asiaa irroittamatta konetta ja vetolaitetta?
S120 - vaihde eteen ei mene päälle
16
1182
Vastaukset
- Sy Möwe
Katso onko kaapelit kiinni siellä vaihdevivun toisessa päässä, eli seinän/laipion takana. Jos hallintakaapelin kuori löystyy on mahdollista, että tuon tyypistä ongelmaa esiintyy.
- wdyik,
Eikös aloittaja kirjoittanut että nimenomaan vetolaitteen kyljessä oleva vipu kääntyy. Siis vian täytyy olla itse vetolaitteessa.
- Bossu
wdyik, kirjoitti:
Eikös aloittaja kirjoittanut että nimenomaan vetolaitteen kyljessä oleva vipu kääntyy. Siis vian täytyy olla itse vetolaitteessa.
Kääntyykö vetolaitteen vipu tarpeeksi? Autoissa öljyn puute vaihdelaatikossa voi aiheuttaa kaikenlaista häiriötä. Ehkäpä veneen vaihteet on sen verran yksinkertaisemmat, ettei tuollaista aiheuta.
- vipu luistaa?
wdyik, kirjoitti:
Eikös aloittaja kirjoittanut että nimenomaan vetolaitteen kyljessä oleva vipu kääntyy. Siis vian täytyy olla itse vetolaitteessa.
Se tieto, että vaihteen kyljessä oleva vipu kääntyy, ei välttämättä riitä. En tiedä ko. vaihdevivun rakennetta, mutta tavallisesti vipu on ruuvilla/pultilla puristettu akseliin. Jos vivun kiinnitys on löystynyt, pelkkä vipu voi liikkua siirtämättä vaihdetta eteen.
Näin on kerran sattunut omassa veneessäni, yllättäen landaustilanteessa.
Kannattaa nyt ensimmäiseksi tarkistaa, ettei vaihteensiirto vipu luista akselissaan! - Puu Jalka
vipu luistaa? kirjoitti:
Se tieto, että vaihteen kyljessä oleva vipu kääntyy, ei välttämättä riitä. En tiedä ko. vaihdevivun rakennetta, mutta tavallisesti vipu on ruuvilla/pultilla puristettu akseliin. Jos vivun kiinnitys on löystynyt, pelkkä vipu voi liikkua siirtämättä vaihdetta eteen.
Näin on kerran sattunut omassa veneessäni, yllättäen landaustilanteessa.
Kannattaa nyt ensimmäiseksi tarkistaa, ettei vaihteensiirto vipu luista akselissaan!Omistat siis Lentävän hollantilaisen, jos meinaan olet laskeutunut sillä..... ;D
- Ehdotuksia termiksi?
Puu Jalka kirjoitti:
Omistat siis Lentävän hollantilaisen, jos meinaan olet laskeutunut sillä..... ;D
Purjehduskielen "landaus" johtuu englanninkielen sanasta landing, joka ilmailusta puhuttaessa kyllä tarkoittaa laskeutumista. Merenkulussa ja sotilasterminä se tarkoittaa maihinnousua. Esim. maihinnousualus on englanniksi landing craft. Maihinnousu vie ajatukset Normandian maihinnousuun yms. Se ei tunnu oikealta termiltä purjeveneen landaamiseen.Ymmärsin, että murjaisit puujalkavitsin, mutta rupesin miettimään täsmällistä kirjakielivastinetta landaamiselle. En keksinyt.
Kerro sinä tai joku muu, mikä kirjakielen sana vastaisi aluksen kiinnittymistä maihin (laituriin, kallioon, maapenkkaan tms maayhteyteen) yhtä hyvin kuin slangisana landaus/landaaminen, landata? - Beaching
Ehdotuksia termiksi? kirjoitti:
Purjehduskielen "landaus" johtuu englanninkielen sanasta landing, joka ilmailusta puhuttaessa kyllä tarkoittaa laskeutumista. Merenkulussa ja sotilasterminä se tarkoittaa maihinnousua. Esim. maihinnousualus on englanniksi landing craft. Maihinnousu vie ajatukset Normandian maihinnousuun yms. Se ei tunnu oikealta termiltä purjeveneen landaamiseen.Ymmärsin, että murjaisit puujalkavitsin, mutta rupesin miettimään täsmällistä kirjakielivastinetta landaamiselle. En keksinyt.
Kerro sinä tai joku muu, mikä kirjakielen sana vastaisi aluksen kiinnittymistä maihin (laituriin, kallioon, maapenkkaan tms maayhteyteen) yhtä hyvin kuin slangisana landaus/landaaminen, landata?Miltä kuullostaisi sana - rantautuminen? Esim. rantauduin eilen Haukilahteen.
- vivahde-ero?
Beaching kirjoitti:
Miltä kuullostaisi sana - rantautuminen? Esim. rantauduin eilen Haukilahteen.
Rantauduin kivilaituriin? Peräsin hajosi ja vene rantautui hietikolle.
- 20 + 3
Beaching kirjoitti:
Miltä kuullostaisi sana - rantautuminen? Esim. rantauduin eilen Haukilahteen.
On rantautuminen paljon paremmalta kuulostava kuin landaus. "Landaaminen" muuten täysin kirjakielen mukaisessa jutussa antaa hiukan koomisen sävyn, kuin stadilaisuuttaan korostavan maalta joskus muuttaneen papparaisen juttua.
- Happy landing!
20 + 3 kirjoitti:
On rantautuminen paljon paremmalta kuulostava kuin landaus. "Landaaminen" muuten täysin kirjakielen mukaisessa jutussa antaa hiukan koomisen sävyn, kuin stadilaisuuttaan korostavan maalta joskus muuttaneen papparaisen juttua.
En käytä huoliteltua kirjakieltä jutellessani muiden purjehtijoiden kanssa. Mielestäni pääasia on tulla ymmärretyksi. En edes osannut ajatella landaamisen olevan stadilaisuutta korostava ilmaisu. Sellaiseenkaan en syntyperäisenä tunne tarvetta.
- Kytky
Kuulostaa hankalalta, ellei ole vivun luistamisesta kyse.
Vetolaitteessa ylimpänä se kytkinakseli, jossa keskellä kytkin ja päissä rattaat D ja R.
Nyt en muista vetolaitteen rakennetta varmaksi, saako sen yläpuolisen kopan poistetuksi konetta nykäsemättä (esim. ohjain holkki kopan ja koneen välissä) ja sillä edellytyksellä että yläpuolella on tilaa, usein ei ole. Mutta mikäli kopan saa nypätyksi, silloin pääsee näkemään kytkimen ja vipumekanismille voi jopa tehdä jotain.
Konetta voinee kuitenkin hivuttaa erilleen sen mahdollisen holkin mitan verran, ilman että kytkinakseli tipahtaa koneesta?
Kytkin akseli ja kytkin nousevat laakereineen suoraan ylös, mutta silloin kone pitää olla jo nypättynä pois akselin päästä.
Koneen tökkääminen takaisin vesillä hieman konstikasta, koska vetolaite roikkuu "hervottomana" läpivientikuminsa varassa ja osien toisiinsa liittämiseksi toisiinsa, kytkinakselin ja konee tulee olla prikulleen toistensa kanssa. Ellei, niin osat prevat toisiinsa kiinni, eikä liittäminen onnistu.
Nuilla ohjeilla en kuitenkaan neuvoisi vielä tekemään yhtään mitään, paitsi lisää taustatukimusta eri mahdollisuuksista.Mulla oli taannoin S120 vika joka aiheutui sellaisen luistiosan katkeamisesta. En muista tarkkaan, enkä nyt jouda räjäytyskuvaa tonkimaan. Muistaakseni vipu mitä kaapeli kääntää, vetää/työntää sitä luistiosaa. Sain sen vaihdettua ilman isompaa purkamista ja vene vesillä. Muistaaksen vaihdevivun kiinnityslätkän irroittaminen riitti. Osakin muistaakseni löytyi suht helposti/nopeasti virallisen VP varaosakanavan kautta.
Etsi räjäytyskuva, paikallista luisti ja tsekkaa onko ehjä.
- VP2003T
Vika löytyi, kyse oli juurikin tuosta vivusta joka liikuttaa luistia. Kyseessä on räjäytyskuvan osa numero 34: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746410-44-213.aspx
Irrotin tuon vaihdevivun kiinnityslätkän (osa 32) mutta sitä ulos vetäessäni tuo katkennut osa tipahti vaihteen sisälle... Nytpä seuraava haaste onkin saada vaihteiston yläosa auki, jotta pääsen kaivamaan osaa esille. Lieneekö laatikon rakenne sellainen, että osalla ei ole ollut mahdollisuutta tippua vetolaitteen pohjalle?
On tämä veneily vaan mukavaa.Hyvä että vika löytyi. Sama luistiosa on kyseessä joka mulla oli rikki.
Mulla kävi samalla tavalla, mutta sain ilman mieleenjääneitä ponnisteluita tongittua osan samaisen TAI yläluukun kautta pois. Olisko mulla ollut joku taipuisan varren päähän viritetty magneetti millä nappasin. Tästä on jo enemmän kuin muutama vuosi niin ei ihan tarkkaan muista.
Jos muistan oikein niin laakeriasetelma on sen verran tiivis, että ei siitä sormenpään kokoinen osa alemmas pääse karkaamaan. Öljykanavat myös niin pienet että tuskin pääsee piiloon.
- Kytky
Perun hieman puheitani jotka perustuvat S130 vetolaitteeseen, joka oli pajan pöydällä tänä suvena. Oletin S120/S130 välillä olevan vain vähäisiä eroja, mutta äkkiseltään vaikuttaisivat tyystin eri laitteilta.
Hieno homma että S120 löytyi pommikuva, S130 sitä ei ole jostain syystä julkaistu.
Hommaa jostain magneetti ja koeta pilkkiä. Jos oikein hyvä säkä käy, on tipahtanut jonkin osan päälle.
Yksi vaihtoehto voisi olla, että telakoituasi irrotat alapäästä akselin stefojen vaihtamiseksi. Öljyt lasket pihalle alakautta, vaatii myös täyttötulpan irrotuksen, muuten ei tule ulos. Jos vaikka öljy kuljettaisi kadonneen osan pohjalle asti.
Lataa Youtubesta joku stefojen vaihto, niin näet koko operaation (helppo) ja samalla vilauksen minkä näköinen se alapää on potkuriakselin irrotuksen jälkeen.- Kytky
Potkuriakselin tiivisteen vaihdosta yleisesti vielä sen verran, että kannattaa vaihtaa ennen kuin alkaa vuotamaan. Mulla tunteja takana aika tasan 300 ja siellä oli kuulemma vesi jo stefojen välissä. En tiedä, voi ehkä olla ihan normaaliakin veden tihkuminen sinne ja välitilan täyttyminen, mutta ei kuitenkaan ala vuotamaan.
Vaihto-operaatio on kuitenkin luokattoman helppo, ainakin S130 laitteessa, että vaihtoon vaikkapa sitten aina 300 h välein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458630Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472459Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272281- 382092
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811747Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61043- 531015