4- ja 5-vuotiaat ja vauva

ertwer

Meillä lapset 4 ja 5v ovat olleet tähän asti perhepäivähoidossa ja käyvät lisäksi kerhossa ja esikoinen muskarissa. Jään talvella äitiyslomalle ja olen päättänyt ottaa isommat lapset perhepäivähoidosta pois kun vauva syntyy (hoidossa on vain pienempiä lapsia enää, joten ei sieltä hirveästi "virikkeitä" tule). Tällä hetkellä naapurustossa on leikkikavereita, mutta todennäköisesti muutamme myös talven/kevään aikana toiselle asuinalueelle, jossa niitä kavereita ei vielä ole. Ajattelin, että lapset jatkaisivat talven kuitenkin vielä tutussa kerhossa 2 krt/vko vai kannattaisiko hakea jo päivähoitopaikkaa talveksi? Moni tuntuu ihmettelevän, kun tuonikäiset vielä jäävät kotiin (lapset itse haluavat niin kun kysyin). Haluaisin kuulla erityisesti päiväkotihenkilökunnan mielipiteitä siitä, kannattaisiko tuon ikäiset pitää kotona vai riittääkö kerho? Joka tapauksessa ajattelin vuoden päästä viedä esikoisen eskariin ja sitten keskimmäisen osa-aikaisesti päiväkotiin. Meillä mies osallistuu ja tukiverkkoa on, joten en pelkää omaa jaksamista.

11

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LAPSEN PARHAAKSI

      Lapsilla oikeus on olla kotona silloin kun toinen vanhemmista ei ole töissä.
      Kyllä ehtivät vielä päivähoidossa olla. Oma koti on lapselle tärkeä.
      Kerho varmasti riittää tässä vaiheessa.

      Itse toimin kunnallisena pphoitajana ja olen myös nähnyt kuinka lasta harmittaa tulla hoitoon kun äiti jää vauvan kanssa kotiin.

      Onneksi olet ajatellut asian lapsen edun mukaisesti etkä automaattisesti työnnä isompia hoitoon, että vauvan kanssa olisi "laatuaikaa", HIENOA!

    • LAPSEN PARHAAKSI

      Nyt kalskahti korvaan tuo, että pphoidossa ei ole varhaiskasvatusta.
      Meidän kunnan hoitajat ainankin tekevät tarkat kuukausisuunnitelmat jossa on eritelty mitä siinä kuussa on tekeillä musiikki,kädentyöt,liikunta ym. touhut.

      On muskaria, jumppaa, hartaushetkiä useampi askartelu tai esim. leivonta.
      Päivittäin pidetään aamupiiri joissa lorutellaan, lauletaan, vaihdetaan kalenteria, luetaan satu jne.
      Asiat vaan tehdään pienemmällä porukalla kuin esim. päiväkodissa.

      Meillä on vaativa ohjaaja joten asioista ei lepsuilla.

      Itse olen toiminut kunnallisena pphoitaja 29v. Olen käynyt ammattitutkinnon ja muutama vuosi sitten myös lastenohjaaja koulutuksen.
      Ensikuussa täytän 60v. mielestäni hoidan lapsia yhtähyvin kuin pkodin henkilökunta.
      Ja aikaa on varmasti lasta kohden enemmin kuin pkodissa.

    • ...

      Itsellä ei ole tullut mieleenkään laittaa lapsiani hoitoon, jos olen itse ollut kotona. Ihmettelen, miten moinen tilanne teillä on edes voinut herättää hämmästystä! :O

      On luonnollista, että jos vanhemmista jompikumpi on kotona, on lapsikin kotihoidossa.

      "Moni tuntuu ihmettelevän, kun tuonikäiset vielä jäävät kotiin (lapset itse haluavat niin kun kysyin). "

    • ikeapikea

      Kannattaa muistaa, että teillähän näistä 5- ja 4-vuotiaista on seuraa jo toisilleen tosi paljon! Itse otin myös esikoisen pois päivähoidosta, kun vauva syntyi ja esikoinen oli siis kotona 4-v ikäisestä siihen saakka, kun eskari alkoi. Tosin tarhakavereitaan käytiin välillä moikkaamassa päiväkodin pihalla (lupa oli kysytty päiväkodilta) ja parhaita kavereita hän näki joskus viikonloppuisin. Puistossa oli lähinnä alle 3-v ikäisiä, mutta onneksi joskus sielläkin oli joku suunnilleen samanikäinen.

      Tietysti yli 3-v ikäisen viihdyttämiseen vaaditaan enempi äitiä kuin jos olisi ikäistään seuraa. Kannattaa tietysti panostaa myös "kehittävään toimintaan" esim. pelata palapelejä, lukea lapsille, laulaa, askarrella, muovailla jne. Ei ne kotona tehdyt jutut ole sen kummoisempia kuin päivähoidossakaan.

      Minun ja esikoisen välit on vieläkin tosi läheiset ja lämpimät. Suosittelen vahvasti, että otat esikoisesi pois. Siinä on sekin etu, että esikoinen ei kanna päivähoidosta kaikkia flunssa- ja vatsatautipöpöjä vauvalle.

    • lapsi ensin

      Ihanaa että joku äiti tarjoaa lapsille mahdollisuutta olla kotona.Lapsi tykkää takuulla olla kotona ennemmin kuin isossa ryhmässä. Miksi vanhemmat työntää ylipäätään leikki-ikäisiet lapset hoitoon ja jäävät vauvan kanssa kotiin. Kerhot tarjoaa virikettä riittämiin. En ole koskaan ymmärtänyt nykyäitien-perheiden tapaa työntää lapsi kokopäivähoitoon kun itse ovat kotona? Miksi lapsia sitten hankitaan? Siksikö että joku muu hoitaa?...Miksi meillä on nykynuorilla paljon mt-ongelmia?...

      • väsynyt jo 1 kanssa

        Mä saattaisin pitää ekat pari kuukautta lapsen tarhassa jos olisin itse vauvan kanssa kotona. Jos on esim koliikkilapsi niin on tärkeää, että äitikin ehtii levätä. Ja jos kotona juoksentelee päiväkoti-ikäinen mahdollisesti uhmaiässä niin ei se nukkuminen onnistu silloin kun vauva nukkuu. Ja kyllä sitä muutenkin pienen vauvan kanssa on niin poikki, että vaikea kuvitella voivansa hoitaa täysipainoisesti myös sitä isompaa lasta. Mut sitä en ymmärrä, että niiden pahimpien kuukausien jälkeenkin pitää viedä lapsi tarhaan.


      • Ei aina helppoa
        väsynyt jo 1 kanssa kirjoitti:

        Mä saattaisin pitää ekat pari kuukautta lapsen tarhassa jos olisin itse vauvan kanssa kotona. Jos on esim koliikkilapsi niin on tärkeää, että äitikin ehtii levätä. Ja jos kotona juoksentelee päiväkoti-ikäinen mahdollisesti uhmaiässä niin ei se nukkuminen onnistu silloin kun vauva nukkuu. Ja kyllä sitä muutenkin pienen vauvan kanssa on niin poikki, että vaikea kuvitella voivansa hoitaa täysipainoisesti myös sitä isompaa lasta. Mut sitä en ymmärrä, että niiden pahimpien kuukausien jälkeenkin pitää viedä lapsi tarhaan.

        Minä en ymmärrä niitä äitejä, jotka haluavat useamman lapsen, mutta eivät halua pitää lapsiaan kotona. Lapsia tehdään toisille hoidettavaksi.
        Itse hoidin jokaisen lapseni kotona, oli koliikkia ja oli refluksi vaivaa.
        Lapset olivat kotona, kunnes alkoi eskari ja koulu. Ja samalla hoidettiin maatilaa miehen kanssa.


      • alkuper.kirj.
        väsynyt jo 1 kanssa kirjoitti:

        Mä saattaisin pitää ekat pari kuukautta lapsen tarhassa jos olisin itse vauvan kanssa kotona. Jos on esim koliikkilapsi niin on tärkeää, että äitikin ehtii levätä. Ja jos kotona juoksentelee päiväkoti-ikäinen mahdollisesti uhmaiässä niin ei se nukkuminen onnistu silloin kun vauva nukkuu. Ja kyllä sitä muutenkin pienen vauvan kanssa on niin poikki, että vaikea kuvitella voivansa hoitaa täysipainoisesti myös sitä isompaa lasta. Mut sitä en ymmärrä, että niiden pahimpien kuukausien jälkeenkin pitää viedä lapsi tarhaan.

        No olen sikäli eri mieltä, että meillä isommat lapset joutuisivat aloittamaan uudessa hoitopaikassa ja samaan aikaan olisi vauvan syntymä, vanhemmat lapset varmasti kokisivat, että hylkään heidät jos veisin heidät vieraaseen hoitopaikkaan ja samalla olisi uusi vauva. Jaksoin aikanaan hoitaa 1-vuotiaan ja vauvankin, vaikka molemmat heräili, mutta osallistuvan miehen hyvän tukiverkoston avulla jaksoin tuon ajan (isovanhemmat auttoivat välillä jos oli valvomista). En siis pelkää, kuinka jaksan kolmen kanssa, koska kokemusta on jo kahdesta vaippaikäisestä koliikista ja siitäkin selvittiin. Mun omatunto ei antanut periksi viedä 1-vuotias tarhaan, vaikka itse olinkin väsynyt. En katunut päätöstä. Pystyn kyllä tarvittaessa nukkumaan myös kun mies tulee töistä, meillä kun mies osallistuu hyvin lastenhoitoon. Meillä lapset ovat jo varsin omatoimisia ja leikkivät keskenään, joten varmasti pääsen sikäli helpommalla kuin aikanaan vauvan taaperon kanssa. Lisäksi ne päikkäritkin onnistuu siten, että kun vauva nukkuu ja jos itse on tosi väsynyt, niin laittaa tunniksi pikkukakkosen isommille lapsille ja ottaa itse torkut. Eikä meidän lapsille enää ole uhmaakaan.


      • pyhäjysäys
        väsynyt jo 1 kanssa kirjoitti:

        Mä saattaisin pitää ekat pari kuukautta lapsen tarhassa jos olisin itse vauvan kanssa kotona. Jos on esim koliikkilapsi niin on tärkeää, että äitikin ehtii levätä. Ja jos kotona juoksentelee päiväkoti-ikäinen mahdollisesti uhmaiässä niin ei se nukkuminen onnistu silloin kun vauva nukkuu. Ja kyllä sitä muutenkin pienen vauvan kanssa on niin poikki, että vaikea kuvitella voivansa hoitaa täysipainoisesti myös sitä isompaa lasta. Mut sitä en ymmärrä, että niiden pahimpien kuukausien jälkeenkin pitää viedä lapsi tarhaan.

        On se kumma, kun ennen selvittiin isonkin katraan kanssa, vaikka oli vauva ja parikin taaperoikäistä. Ja monilla vielä maatilan/talon työt tehtävänä eikä varmasti isästä ollut apua lastenhoidossa, kun teki tilan töitä. Se on tietysti niin, että kun palvelua on tarjolla, sitä pitää käyttää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe