Partiolaisten imago?

Tiinu

Ottakaa kantaa, millainen on nykypäivän partiolaisten imago tai millaisina te näette partiolaiset. Mainitsetteko myös, oletteko itse partiolaisia tai olette olleet.

17

1903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent.partsa

      Miun mielestä partiolaisista on sellanen yleinen "jokapaikan erätyyppi"-maine. Siis et ne osaa kaikkea eräilyyn liittyvää, ne on tosi käteviä kaikissa asioissa ja sit et ne on vastuuntuntosia. Oon ite entinen partiolainen ja koin sillon partion käynnin tylsäksi, ku olin pieni ja oisin halunnu matkustella enemmän. Mein vetäjät ei vaan ollu niin vanhoja ja kokeneita et ne ois voinu viedä meit mihinkään. :( Muuten olisin kai jatkanu. Nyt kaipaa takasin mut ei pääse ku lukio loppusuoralla ja isoskoulutus (tosi tärkee miulle) kärsis siitä. Mut ehkä sit joskus...

      • partsa

        Ei isoskoulutus niin paljon aikaa vie ettei partiota ehtisi harrastaa. Tunnen erään henkilön joka (ensimmäisen kerran) liittyi partioon lukioikäisenä (vai olikohan jo ylioppilas).


    • papatsu

      mekin on keskusteltu tuosta asiasta lippukunnassa...no me tultiin siihen lopputulokseen et partiolaiset on
      reippaita
      taitavia
      sosiaalisia
      auttavaisia
      kaiken kestäviä
      no siinä oli vain pari esimerkkiä....en muista niitä kaikkia...niitä kyllä tuli ihan hirveä lista...niin ja kyllä mä olen partiossa...ja en kyllä lopeta ellei ole ihan pakko....

    • duidadii...

      Olen partiossa.

      Ylä-asteella partiolaiset luokitellaan aika pitkälti ns. "nössöjen luokkaan", mikä lukiossa yleensä korjaantuu. Ainakin meijän lukiossa partiolaisille nostetaan enemmän hattua, kuin haukutaan tylsäksi. Meitä enemmänkin kunnioitetaan, kun me jaksetaan nähdä vaivaa esim kokouksiin, ja viitsitään telkkarin edestä lähteä metsään. Viime vuonna meidän lukiolaisista myös ne 'suositut' alkoivat tosissaan pitää partiota siistinä harrastuksena. Tietysti löytyy myös aina niitä, jotka ei vain voi ymmärtää meitä, ja näkevät meidän ihan pimeinä.

      Tottakai me kaikki ollaan hieman erilaisia partiolaisia, eikä voi sanoa, että partiolaiset eivät joisi alkoholia taikka polttaisivat tupakkaa tai vastaavaa, mekin olemme ihan tavallisia ihmisiä.

      Mutta ylipäätänsä näen partiolaiset sosiaalisina, reippaina, ei luovuttajina (en saa sitä sanaa päähäni), auttavaisina ja meillä on varmaan sietokyky hieman korkeammalla (ottaen huomioon Taruksen sateet, tai piirin talvileirit missä on päivisin -25 astetta ja öisin -35 ja ollaan 24h ulkona...)

    • Jallikka

      Olin minäkin aikoinani partiossa, mutta siihen liittyvä huuhaa ei miellyttänyt yhtään. Partiohan on kirkon nuorisojärjestö ja propaganda on sen mukaista. Joka väliin tungetaan kaikenmaaliman hartauksia ja muuta hihhulointia. Ei sellainen retkeilystä innostunutta jaksa kiinnostaa.

      Retkeily olis kyllä ihan jees mutta kun siihen sekotetaan partiossa kaikenlaista taikauskoo niin ulos vaan ja äkkiä.

      • Ansku

        En mä kyllä osaa sanoa millaisessa lippukunnassa olet ollut kun ei meillä ainakaan mitään kirkollista toimintaa. On meillä tosin iltahartaukset kokouksien lopussa, mutta aiheet useimmiten eivät mitenkään liity kirkkoon tai muuhun sellaiseen.
        Ja eihän partio tietääkseni ole kirkon nuorisojärjestö, seurakunnat vain usein sattuvat sponsaamaan meitä (hmmm, toi kyllä kuulostaa epäilyttävälle). Eihän partioon edes oltu alun perin Baden-Powellin mukaan tarkoitettu mitenkään tietääkseni kirkon toimintaan, kirkot ilmestyivät kuvaan vasta myöhemmin.

        Jos kirkollinen toiminta ei kiinnosta, ei ole pakko osallistua, voithan myös ilmoittaa mielipiteesi johtajille..


      • ganz1

        No enpä kyllä osaa arvata millaisessa lpk:ssa olet ollut. Tai sitten olet hieman suurennellut asiaa. Ja ainahan voi laittaa palautetta johtajille.

        Mutta eihän partiossa tarvitse olla jos ei halua. Tunnen myös monia joita semmoinen "kirkollinen partiointi" ei miellytä. Ja hepä eivät olekaan partiossa(enää).


      • Lpkj

        Partio ei ole kirkon nuorisojärjestö! Partio on täysin sitoutumaton niin poliittisesti kuin uskonnollisestikin. Kaikki ovat tervetulleita partioon uskontokuntiin katsomatta.

        Seurakunta on joidenkin lippukuntien taustayhteisö, eli siltä voi saada rahallista toiminta-avustusta, toimitiloja, erilaisia kokoushuoneita tms. Lippukunnat voivat myös osallistua haluamallaan tavalla srk:n toimintaan, kuten kerätä avustuskeräyksiä, osallistua myyjäisiin tai muihin tapahtumiin. Seurakunnalla ei kuitenkaan ole mitään sanavaltaa siihen, mitä partiokokoukset pitävät sisällään.

        Monessa lippukunnassa ei ole ollenkaan mitään uskontoihin viittaavaa. On tietenkin joitain missä sitä on, mutta ei ole mitään sääntöä, joka käskee sitä pitämään.

        Vaikka partiolupaus alkaakin "Tahdon rakastaa Jumalaani...", niin missään ei ole määritelty minkä uskonnon jumalasta on kyse.

        Partiolla ei välttämättä ole siis mitään tekemistä uskonnon kanssa. Meillä ei ainakaan kokouksissa ole koskaan ollut mitään uskontoihin viittäävaa, vaikka seurakunta meidän taustayhteisömme onkin.


      • Noona

        ainakaan meiän lpk:ssa ei ole tyrkytetty uskoa millään lailla ja enkä minäkään johtajana niin ole tehnyt. Vaikka srk onkin yksi lpk:mme taustauhteisöistä, ei se näy mitenkään toiminnassamme.

        Ja sitten tähäm imagoon: Koulussani on tällä hetkellä partiolaisia huimat 7 kpl. Ainakin minä ja kaverini olemme antaneet partion näkyä myös koulussa. Itse en ainkaan yhtään häpeä kuulua partioon ja yleeensä leirien jälkeeen puhumme niistä suureen ääneen kaverini kanssa. Enkä ole vielä tähän päivään mennessä kuullut negatiivista mielipidettä siitä, että kuulun partioon.


      • Jallikka
        Noona kirjoitti:

        ainakaan meiän lpk:ssa ei ole tyrkytetty uskoa millään lailla ja enkä minäkään johtajana niin ole tehnyt. Vaikka srk onkin yksi lpk:mme taustauhteisöistä, ei se näy mitenkään toiminnassamme.

        Ja sitten tähäm imagoon: Koulussani on tällä hetkellä partiolaisia huimat 7 kpl. Ainakin minä ja kaverini olemme antaneet partion näkyä myös koulussa. Itse en ainkaan yhtään häpeä kuulua partioon ja yleeensä leirien jälkeeen puhumme niistä suureen ääneen kaverini kanssa. Enkä ole vielä tähän päivään mennessä kuullut negatiivista mielipidettä siitä, että kuulun partioon.

        "On meillä tosin iltahartaukset kokouksien lopussa, "

        "seurakunnat vain usein sattuvat sponsaamaan meitä"

        "kirkot ilmestyivät kuvaan vasta myöhemmin."

        "Vaikka partiolupaus alkaakin "Tahdon rakastaa Jumalaani...", niin missään ei ole määritelty minkä uskonnon jumalasta on kyse."


        Uskontoa uskontoa. Eli taikauskoa. Ei kiitos. Samantekevää, minkä nimistä huuhaata se on.

        Ei silti, enpä ole partiossa piiitkään aikaan ollutkaan. Muuten ehkä olisinkin.


      • Maija
        Lpkj kirjoitti:

        Partio ei ole kirkon nuorisojärjestö! Partio on täysin sitoutumaton niin poliittisesti kuin uskonnollisestikin. Kaikki ovat tervetulleita partioon uskontokuntiin katsomatta.

        Seurakunta on joidenkin lippukuntien taustayhteisö, eli siltä voi saada rahallista toiminta-avustusta, toimitiloja, erilaisia kokoushuoneita tms. Lippukunnat voivat myös osallistua haluamallaan tavalla srk:n toimintaan, kuten kerätä avustuskeräyksiä, osallistua myyjäisiin tai muihin tapahtumiin. Seurakunnalla ei kuitenkaan ole mitään sanavaltaa siihen, mitä partiokokoukset pitävät sisällään.

        Monessa lippukunnassa ei ole ollenkaan mitään uskontoihin viittaavaa. On tietenkin joitain missä sitä on, mutta ei ole mitään sääntöä, joka käskee sitä pitämään.

        Vaikka partiolupaus alkaakin "Tahdon rakastaa Jumalaani...", niin missään ei ole määritelty minkä uskonnon jumalasta on kyse.

        Partiolla ei välttämättä ole siis mitään tekemistä uskonnon kanssa. Meillä ei ainakaan kokouksissa ole koskaan ollut mitään uskontoihin viittäävaa, vaikka seurakunta meidän taustayhteisömme onkin.

        Vaikka partiolupaus alkaakin "Tahdon rakastaa Jumalaani...", niin missään ei ole määritelty minkä uskonnon jumalasta on kyse.

        Et sattunut tietämään, että Jumala, kirjoitettuna isolla alkukirjaimella, viitaa aina kristinuskon Jumalaan. Jos se alkaisi "Tahdon rakastaa jumalaani..." voitaisiin sillä tarkoittaa mitä tahansa jumalaa.

        Käsittääkseni sitoutumattomuus tarkoittaa sitä, ettei oleteta jäsenten uskovan välttämättä mihinkään jumaluuteen, joten mikään järjestö, jonka tekstit osoittavat tai vaativat tunnustuksellisuutta mitä tahansa jumalaa kohtaan, ei voi olla uskonnolisesti sitoutumaton.


      • loytyy partiolupaus
        Jallikka kirjoitti:

        "On meillä tosin iltahartaukset kokouksien lopussa, "

        "seurakunnat vain usein sattuvat sponsaamaan meitä"

        "kirkot ilmestyivät kuvaan vasta myöhemmin."

        "Vaikka partiolupaus alkaakin "Tahdon rakastaa Jumalaani...", niin missään ei ole määritelty minkä uskonnon jumalasta on kyse."


        Uskontoa uskontoa. Eli taikauskoa. Ei kiitos. Samantekevää, minkä nimistä huuhaata se on.

        Ei silti, enpä ole partiossa piiitkään aikaan ollutkaan. Muuten ehkä olisinkin.

        myos ateisteille. Nykymaailma kun on vahan erilainen mita se oli BP:n aikana, jolloin oli hapea olla kuulumatta kirkkoon.


    • -Tyttönen-

      Mie oon nyt partiossa ja sun pieksämäellä....!
      Mun partiossa on nyt VAAN 3 hnk.Mä ja yx toinen ja ohjaaja...! Eli kannattasiko ihmisten ( lasten 11-14v.) ryhtyä tai hakea partioon..??
      mun mielestä ainakin !! :)

      • lisätietoo?

        Hei!
        Oon muuttamassa Pieksämäelle n. vuoden päästä ja haluaisin tietää onko mahdollista päästä vielä 18 vuotiaana partioon, eli onko niin vanhoille mitään toimintaa? Minkä ikäinen itse olet? Onks siellä muuten paljon tällasta samankaltaista toimintaa? Olisin kiitollinen jos kerkeet vastaamaan :D


      • mettlee
        lisätietoo? kirjoitti:

        Hei!
        Oon muuttamassa Pieksämäelle n. vuoden päästä ja haluaisin tietää onko mahdollista päästä vielä 18 vuotiaana partioon, eli onko niin vanhoille mitään toimintaa? Minkä ikäinen itse olet? Onks siellä muuten paljon tällasta samankaltaista toimintaa? Olisin kiitollinen jos kerkeet vastaamaan :D

        Kyllä uskon että lippukuntiin otetaan ihan minkä ikäisiä vain. Meidänkin lippukunnassa on aikuisetkin aloittaneet lauman vetämisen ilman aikaisempaa partiokokemusta. koulutus ja laumanjohtajan käsikirja auttaa. ja jos lpk:sta löytyy samanikäisiä/henkisiä ihmisiä, voi heidän kanssaan käydä vaelluksilla jne.. :]
        Löytyy varmaan muutakin toimintaa..


    • kaisa

      Ylpeänä ilmoitan aina CV:ssä olevani ex-partiolainen. Partio on helvatan hyvä harrastus. En yht'äkkiä keksi mitään muuta harrastusta joka antaisi niin monipuolisia "oppeja".

    • mirrorland4

      Partio on harrastuksena parasta ikinä! Itse liityin vanhempana uudestaan partioon ja kannatan sitä myös muillekkin. Partiossa on niin monia eri tapoja toimia, että kaikille löytyy varmasti oma juttunsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe