Nuorena perämiehenä ollessani, joskin ennenkin latinalaisessa Amerikassa laivojeni kanssa vieraillessani mieleeni jäi silloin todella kaunis kappale, joka uutuuttaan soi meidän rantabaareissamme usein. Hiukan myöhemmin kappale hävisi?
Nyt se taas muistui mieleeni, tuo kaunis kappale Una lagrima.
Googlesta löytyy: Una Lagrima por tu amor (1969) esittäjänä Estela Nunez.
Kuunnelkaa, kommentoikaa, kertokaa ehkä tarinoita siltäkin ajalta.
Terveisin
Latino musiikki
5
198
Vastaukset
- jjazzmään
Enpä ole merimies, mutta olen hiljattain oppinut että sekä lattarimusiikki että jazz aikoinaan on tullut suomeen seiloreiden mukana ja satamakaupunkien kapakoissa niitä on usein ensimmäisenä kuultu. Rock oli sitten jo lentokoneaikaa
Kauemmas kun mennään historiassa, niin merimiehethän on tuoneet yhtä ja toista matkamuistoa, kasvia, tapaa, miksei jonkun eksoottisen taudinkin mutta se on sitten toinen juttu.
Lagrima on muuten kyynel niinkuin moni varmaan tiesikin. - Oikeata musiikkia
Minusta tuo oli liian tavallinen tyypillinen iskelmän luritus.
Seuraavassa on jo jotain, vaikka ei lattari olekaan, vaan USA:n syvästä etelästä. Se tuo mieleen mahtavia muistoja.
https://www.youtube.com/watch?v=QzcpUdBw7gs - Estrelito
Elät yhä ja niin elän minäkin koska olin vasta kahdeksanvuotias poikanen kun tuo ilmestyi - ja niin elää Estela Núñezkin vielä kotonaan Méxicossa, ei ole kuin kuusvitonen ja ihan viiime aikoihin asti pukannut leyvjä. Tuo linkkaamasi hitti oli aivan hänen pitkän laulajan- ja näyttelijän uransa alkuvaiheilta.
- Viejo
Alussa mainittu Estela Nuñez'in kipale on todella mielestäni "laimea" mutta sehän on
makuasia josta ei kannata väitellä. Joku musiikki jää mieleen kun sitä kuulee tarpeeksi monta kertaa. - Muita meksikolaisia suurtähtiä ovat mm. Juan Gabriel ja Jose Jose. Viimeksimainitulla on haikeahkoja sävelmiä "Llora Corazon", "Mujeriego" ja "Bohemia". 60-luvun lopulla Venezuelassa kuuli kyllästymiseen asti sävelmää "Muñeca de losa" joka löytyy netissä esimerkiksi Pepe Aguirre'n esittämänä. Ja palataksemme Meksikoon, siellähän on paljon valssejakin, kuten kaikkien varmaan tuntema "La Cucaracha" jota meillä laivoilla laulettiin hiukkasen "suomettuneilla" sanoilla: "La cucaracha, la cucaracha, kuka piru kusi kamiinaan..." Kaikki löytyy netistä (Youtube) googlaamalla. Kirjoittajan eräs "suosikkilaulu" on nimeltään "Me dicen papa" Corralleros de Majagual'in (Colombia) esittämänä mutta silloin olisi ymmärrettävä espanjaa (jotta miksi).... - :-)
Karibialla joskus 70-luvulla joku creoli äijä radiossa lauloi :Leve leve leve........en vaan ole löytänyt kappaletta netistä :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029