Latino musiikki

Elän yhä

Nuorena perämiehenä ollessani, joskin ennenkin latinalaisessa Amerikassa laivojeni kanssa vieraillessani mieleeni jäi silloin todella kaunis kappale, joka uutuuttaan soi meidän rantabaareissamme usein. Hiukan myöhemmin kappale hävisi?

Nyt se taas muistui mieleeni, tuo kaunis kappale Una lagrima.

Googlesta löytyy: Una Lagrima por tu amor (1969) esittäjänä Estela Nunez.

Kuunnelkaa, kommentoikaa, kertokaa ehkä tarinoita siltäkin ajalta.

Terveisin

5

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjazzmään

Enpä ole merimies, mutta olen hiljattain oppinut että sekä lattarimusiikki että jazz aikoinaan on tullut suomeen seiloreiden mukana ja satamakaupunkien kapakoissa niitä on usein ensimmäisenä kuultu. Rock oli sitten jo lentokoneaikaa

Kauemmas kun mennään historiassa, niin merimiehethän on tuoneet yhtä ja toista matkamuistoa, kasvia, tapaa, miksei jonkun eksoottisen taudinkin mutta se on sitten toinen juttu.

Lagrima on muuten kyynel niinkuin moni varmaan tiesikin.

• Oikeata musiikkia

Minusta tuo oli liian tavallinen tyypillinen iskelmän luritus.
      Seuraavassa on jo jotain, vaikka ei lattari olekaan, vaan USA:n syvästä etelästä. Se tuo mieleen mahtavia muistoja.

https://www.youtube.com/watch?v=QzcpUdBw7gs

• Estrelito

Elät yhä ja niin elän minäkin koska olin vasta kahdeksanvuotias poikanen kun tuo ilmestyi - ja niin elää Estela Núñezkin vielä kotonaan Méxicossa, ei ole kuin kuusvitonen ja ihan viiime aikoihin asti pukannut leyvjä. Tuo linkkaamasi hitti oli aivan hänen pitkän laulajan- ja näyttelijän uransa alkuvaiheilta.

• Viejo

Alussa mainittu Estela Nuñez'in kipale on todella mielestäni "laimea" mutta sehän on
      makuasia josta ei kannata väitellä. Joku musiikki jää mieleen kun sitä kuulee tarpeeksi monta kertaa. - Muita meksikolaisia suurtähtiä ovat mm. Juan Gabriel ja Jose Jose. Viimeksimainitulla on haikeahkoja sävelmiä "Llora Corazon", "Mujeriego" ja "Bohemia". 60-luvun lopulla Venezuelassa kuuli kyllästymiseen asti sävelmää "Muñeca de losa" joka löytyy netissä esimerkiksi Pepe Aguirre'n esittämänä. Ja palataksemme Meksikoon, siellähän on paljon valssejakin, kuten kaikkien varmaan tuntema "La Cucaracha" jota meillä laivoilla laulettiin hiukkasen "suomettuneilla" sanoilla: "La cucaracha, la cucaracha, kuka piru kusi kamiinaan..." Kaikki löytyy netistä (Youtube) googlaamalla. Kirjoittajan eräs "suosikkilaulu" on nimeltään "Me dicen papa" Corralleros de Majagual'in (Colombia) esittämänä mutta silloin olisi ymmärrettävä espanjaa (jotta miksi)....

• :-)

Karibialla joskus 70-luvulla joku creoli äijä radiossa lauloi :Leve leve leve........en vaan ole löytänyt kappaletta netistä :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1771
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      39
      1477
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      123
      1446
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1260
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1251
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1198
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1138
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      53
      1029
    Aihe