Kesämökille tulisijan piippu ulkopuolelle?

jets

Päivää pitkästä aikaa tännekin ;) Mikähän lie nykyään aktiivisin ja järkevin raksa- ja remonttifoorumi? No laitan tänne kun ei parempaakaan tullut mieleen.

Suunnitelmissa on laittaa mökille tulisija, kevyehkö tupatakka tai kamiina. Tulisija tulee seinän viereen ja siitä olisi pätevin ratkaisu tehdä piippua/hormia varten vain läpivienti ja sitten tehdä kevyt hormi/piippu mökin ulkopuolelle.

Vaan mistä tämmöisiä ratkaisuja kannattaisi lähteä etsimään? Onko suosituksia? Hintakin saisi olla mahdollisimman alhainen (kuten aina) :)

SVT:n tupatakassa hormin lähtö on taakse, joka sopisi kuin nakutettu tähän. Suoraan vaan läpivientiputki suojauksineen seinästä ulos ja ulos sitten jokin kevytpiippu-ratkaisu joka laitetaan seinään kiinni. Piippu voisi tulla sellaiset 60-80cm seinästä, niin tällöin ei tarvitsisi tehdä kattoon mitään reikää.

Parastahan olisi, jos tuon voisi asentaa itse :)

Otan neuvot ja vinkit kiitollisena vastaan.

9

6453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsetehden

      Ensimmäisenä mieleeni tuli, että mahtaako savu mennä vaakatasossa metrin verran ennen varsinaista piippua?

      • Saarimökkeilijä

        Oletan että putkipiippu,
        ei ole ongelma kyllä se vaakatasossa savu kulkee kun piippu lämpenee. Ja tuohan kannattaa eristää esim 150mm putki ja 100mm vuorivilla pellityksellä, piipun korkeus noin mökin harjakorkeus ja siihen lisää 60cm? Mutta tuleekohan ruma, itse tekisin mökin sisään.


    • Rakentaja

      "Mikähän lie nykyään aktiivisin ja järkevin raksa- ja remonttifoorumi?"

      Järkevänä ainakin itse pidän www.rakentaja.fi kysy-palstaa sekä keskustelufoorumia

    • end0

      Jeh, rakentaja.fi on kyllä ihan ok, tosin teknisesti huonosti tehty ja jotenkin sekavan oloinen.

      Mutta jooh..

    • Hyvä pointti kyllä

      Miksi asentaisi peltirömpsän sisälle eikä ulos. Estääköhän joku määräys tuon kun ei niitä näy kuin siirtolapuutarhamökeissä? Soitto kunnan palo- tai rakennustarkastajalle olisi varmaan palstoja luotettavampi tietolähde.

    • end0

      Piipun asentaminen sisälle ei ole nyt vaihtoehto. Kaipaan siis vinkkejä mistä näitä kannattaisi kysellä, paljonko maksaa ja sitä rataa..

    • rakentajanikkari

      Olen nähnyt suomessa keskuslämmityskattiloiden savupiippuja olevan rakennuksen ulkopuolella. Amerikkalaisissa taloissa useinkin.
      Talon sisäpuolelle muurattu savupiippu varastoi lämpöä talon sisään - ulkopuolinen hormi ei sitä tee, eikä kevyhormi vaikka olisikin talon sisäpuolella.
      Toisekseen perinteinen talon sisällä, useinmiten rakennuksen keskellä oleva hormi antaa mahdollisuuden rakentaa eri tulisijoja hormin ympärille- näin ei käy ulkopuolisen hormin kyseessä ollessa.
      Riittävän suuri aukkoinen hormi joka voi olla ulosviennin jälkeen 45 asteen kulmassa räystään pituuteen asti ja sitten suoraan ylös ohi rakennuksen harjan.
      Nykyiset peltihormit ovat eristykseeltään hyviä eivätkä ole paksuja.
      Kannattaa tutustua eri hormien valmistajien antamiin ohjeisiin ja lausuntoihin. Muutenhan se on vain rakennusteknillinen kysymys ja se mille kantille rakennusta hormi tulee - näkyvälle vaiko "pimennon" puolelle

    • theripperinjack

      Seinän läpivienti on suurin ongelma, ehkä paras olisi puuseinän purku ja uuden tekeminen esim kevytharkoista, esim takan kokoinen( etäisyydet) osuus. Ulkoputki voi olla yksinkertainen 100-150mm teräsputki, ja läpiviennin kohdalla palovillaeristetty osuus. Piipun läpivienti onnistuu myös tekemällä riittävän iso reikä, tulenkestävä levy ulko ja sisäseinään ja väli palovillaa täyteen. Nämä läpiviennit on eniten polttanut saunoja joissa piippu viety seinän läpi ulos. Tulisijasta riippuen putki voi olla 900- 1200 celsiusta läpiviennin kohdalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe