Millaisia tuntimääriä nykyiset perämoottorit kestää ilman että olisi tiedossa isompia remontteja. Olen katsellut 90hv konetta ja olisi tarjolla yksi suzuki df90 kone, vm.2008, makeassa vedessä ajettu, käyttötunnit 2000h, öljynvaihdot tehty ajallaan...
Perämoottoreiden tuntimäärät
41
7281
Vastaukset
- Minula
evinruden etec 115. Tunteja nyt taulussa 2832. Potkuriakselin tiivari vaihdettiin hiljattain ja sytkytulpat. Muuta remottia ei ole tehty perushuollon lisäx.
- Nyt meni
Nelareiden kehujilla pottu kurkkuun :)
- Nelarilla
Nyt meni kirjoitti:
Nelareiden kehujilla pottu kurkkuun :)
Ja miksiköhän pitäis potun kurkkuun jumia..?
Tiedän monta nelarikonetta, joilla ajettu yli 4000 h.
Saattaa niitä tosin olla kaksitahtisiakin tuhansia tunteja ajettuja, vaan kun vanhemmissa koneissa ei ole tuntimittareita...
Riippumatta tahtien määrästä, mikäli huolehditaan polttoaineen puhtaudesta, toimivasta jäähdytyksestä ja voitelusta, kuka tietää paljonko nyky koneet kestävtkään..?
Tuo parituhatta tuntia 90 Suizalle ole matka eikä mikään... - Jotkut HOXHOX
Nelarilla kirjoitti:
Ja miksiköhän pitäis potun kurkkuun jumia..?
Tiedän monta nelarikonetta, joilla ajettu yli 4000 h.
Saattaa niitä tosin olla kaksitahtisiakin tuhansia tunteja ajettuja, vaan kun vanhemmissa koneissa ei ole tuntimittareita...
Riippumatta tahtien määrästä, mikäli huolehditaan polttoaineen puhtaudesta, toimivasta jäähdytyksestä ja voitelusta, kuka tietää paljonko nyky koneet kestävtkään..?
Tuo parituhatta tuntia 90 Suizalle ole matka eikä mikään...Tyypit kun väittivät, että E-tecillä ei pääse 500 tuntia, joten sehän kertoo vain siitä, just kuin muslimeilla, että heidän valehtelunsa auttaa auttaa allahia :))-"lue nelareita".
Olisippa tosimukava tietää yhteenkootut tilastot, paljonko on 10 vuoden aikana purettu ja korjattu nelitahtisia, ja paljonko kakstahtisia. Vain niistä tilastoista saataisiin faktatietoa.
-Siinä olisi idea venemoottori lehtien toimittajille VARMASTI yks luetuimmista jutunaiheista -! - Evikkamies
Jotkut HOXHOX kirjoitti:
Tyypit kun väittivät, että E-tecillä ei pääse 500 tuntia, joten sehän kertoo vain siitä, just kuin muslimeilla, että heidän valehtelunsa auttaa auttaa allahia :))-"lue nelareita".
Olisippa tosimukava tietää yhteenkootut tilastot, paljonko on 10 vuoden aikana purettu ja korjattu nelitahtisia, ja paljonko kakstahtisia. Vain niistä tilastoista saataisiin faktatietoa.
-Siinä olisi idea venemoottori lehtien toimittajille VARMASTI yks luetuimmista jutunaiheista -!Tiedossa on että evinrudea availlaan eniten ja uudenkarheita koneita hylätään purkuun varaosiksi. Todella huono moottori. Käyttä etecownersclub.com illa lukemassa ne kymmenet ja kymmenet viat jota siellä puidaan.
Välttäkää evinrudea, kiitos. - JAA,a-
Evikkamies kirjoitti:
Tiedossa on että evinrudea availlaan eniten ja uudenkarheita koneita hylätään purkuun varaosiksi. Todella huono moottori. Käyttä etecownersclub.com illa lukemassa ne kymmenet ja kymmenet viat jota siellä puidaan.
Välttäkää evinrudea, kiitos.Miksihän sitten nelareidenkin varaosahyllyillä, ja purkupaikoilla käy melkoinen kuhina ?
- E-tecinomistanut
Taitaa olla ainut evinrude jolla tuollaisiatuntimääriä ajettu. Tai sitten taisit vähän liioitella?
- älätule
E-tecinomistanut kirjoitti:
Taitaa olla ainut evinrude jolla tuollaisiatuntimääriä ajettu. Tai sitten taisit vähän liioitella?
Meille valehtelemaan !
Mulla oli kehujien myymä jamaha, ja vuoden päästä se oli syöpyny täysi romu ! Ei kannattanu enää korjata, kun olisi pitäny vaihtaa koko lohko-UMPIHOMEESSA koko paska. - ettäkehtaatkin
E-tecinomistanut kirjoitti:
Taitaa olla ainut evinrude jolla tuollaisiatuntimääriä ajettu. Tai sitten taisit vähän liioitella?
SUKSI vaikka hornan tuuttiin,- et ole ainuttakaan E-TECCIÄ OMISTANU, JA SE ON TOTUUS !
SIELLÄHÄN ÄLLISTELET-ETTÄ MISTÄ SEN TIESIN .
- Yamahan viiskyppi
Miulla Yamahan viiskyppi. Tunteja kellossa nyt 3873 tuntia.
Perus kausihuollon lisäks tehty sinkin vaihto pari vuotta sitte.
Ei huohota eikä vie öljyä vielä. (kopkop, koputtaa puuta)- Muista ottaa:)
Koputuspuu mukaan veneeseen:)
itse ostin df90 vm 14 en tiedä onko 08 samaa tekniikkaa? mutta varmasti hyvä moottori. Tämä uusi malli tuossa kokoluokassa on taloudellisin kone ja aika tehokas .Helppo huoltaa ei ole jakohihnaa vaan ketju, tutuilla on ollut nelareita retkeily/uistelu käytössä ja jotkut ajaneet jo 5000h ja vielä toimii mutta ei kaikki kaakit enää tallella.
- honda bf50
hondan bf 50 tunnit 4800. ei mainittavaa ongelmia matkan varrella huolto ohjelman mukaiset huolot ja sääöt
- Havukka-ahon ajattelija
Teillä kaikilla on siis käyntituntimittari moottorissa? Onko sellainen vakiona yli 50hp koneissa tms.?
Sori jos tyhmä kysymys, mutta en oikeasti tiedä, mun 40hp ei ole.- Nelarilla
Vanhemmissa koneissa, joissa kiekkamittari viisarimallia, ei välttämättä tuntimittaria löydy. Ellei sitten ole erillistä tuntilaskuria.
Ns. digimittarilla varustetuista koneista se löytynee.
Ainakin useimmista moottoreista... - Havukka-ahon ajattelija
Nelarilla kirjoitti:
Vanhemmissa koneissa, joissa kiekkamittari viisarimallia, ei välttämättä tuntimittaria löydy. Ellei sitten ole erillistä tuntilaskuria.
Ns. digimittarilla varustetuista koneista se löytynee.
Ainakin useimmista moottoreista...Jaa, mun moottori ei ole edes kovin vanha, vm 2000 Mercury Elpto 40hp 4-tahti.
- Mälättäjä_LKV
Mulla on Solifer jossa tunteja 89 000 ja nyt se on vuotanut bensaa kolme litraa tunnissa ihan itsekseen. Kerään sitä 200 litran tynnyreihin ja myyn tässä SMK:n klubimökissä hintaan euro litra. Ajatelkaa siis 3x24= 72 litraa vuorokaudessa bensaa!
- Onko siinä
Öljy mukana.
Muttatta luultavasti sulla puuttuu korkki tankista ja määrästä päätellen oot laittanu ison ratin korkin reikään, ja sadevettä koitat pänikässä myyrä. - Marine Insinjör
Onko siinä kirjoitti:
Öljy mukana.
Muttatta luultavasti sulla puuttuu korkki tankista ja määrästä päätellen oot laittanu ison ratin korkin reikään, ja sadevettä koitat pänikässä myyrä.Kestäähän ne koneet tuhansia tunteja. Vaan ei ole mitään mieltä ostaa kuin vähän ajettuja noin.100 ja alle. Saat sen halvalla, käytännössä parempi kuin uuusi, kun on sisäänajo huollot jo tehty.
Alkaa vanhemmissa vehkeissä kumiosat jo hapertumaan ja kun pimahtaa "poxsi" se maksaa. On siellä vesillä muutakin iloa kuin pohtia, laukeeko kone.
Pitäisen itse 1000h ehdottomana ylärajana, sitten kone vaihtoon.
- veneilijakotkasta
Kotkassa oli myynnissä Kalastajan vanha mariner 4tahti, tunteja vaatimattomat 9000! 50hp kone kyseessä.
Täältä ulkosaaristosta on hankala viedä takuuhuoltoihin. 25 hp koneen saa käyntiin vaikka ilman akkua. Siinä tärkeimmät syyt etecin hankintaan. Olisko niissä suuria eroja yksilöiden välillä. Minäolen ollut tyytyväinen ja suosittelen.
- Minäkin laitan
Sellaisen E-tecin, heti kun entinen 24 vuotta vanaha Johnsson alkaa menettää tehoansa, mutta vielä lähtee, että kaverit ei meinaa etuteljolla pysyä.
- dlldldl
Honda BF115 yli 9000 tuntia ajettu kun meni vaihtoon. Oli edelleen toimiva, normi huolloilla selvittiin ja oikealla käytöllä. Uusi kone Honda.
- nimierkkituntimerkki
20000h (KAKSIKYMMENTÄTUHATTA) Honda 200 nähty thaimaassa. Vielä tuntui toimivan hienosti! ja näitä oli 2kpl veneen perässä.
- Vai että
Nähty :)) nähtiinkö myös se, että Kuinkahan montaa VARASTETTUA mäntää, ja laakeria ja venttiiliä, ja nokkaakselia siihenkin runkoon on rustattu :))
- Evinruden etec
Vai että kirjoitti:
Nähty :)) nähtiinkö myös se, että Kuinkahan montaa VARASTETTUA mäntää, ja laakeria ja venttiiliä, ja nokkaakselia siihenkin runkoon on rustattu :))
Evinruden etec ja käyttötunnit 732 timmaa. Puristukset kuluneet pois kahdesta sylinteristä ja todettiin että ei enää kannata alkaa korjaamaan. Möin varaosiksi jobbarille. Teholuokka 115 ja öljynä xd100. Kaikki huollot ajallaan.
- Outboard wizard
Vaikea uskoa siihen 20 000 tunnin ajoon hondalla. Vuodessa on alle 9000 tuntia, eli kone olisi käynyt yötä päivää yli kahden vuoden ajan... Mutta kai se on mahdollista jos rasittaa tasaisesti eikä liian kovaa ja vaihtaa öljyt silloin tällöin. Käyttämättömyys syö koneita täällä, ja talvisäilytys. Alumiini haurastuu jne ennen kuin kone on kunnolla sisäänajettukkaan.
Tuntimittari on huonohko mittari koneen kulutukselle. Kokonaispolttoainekulutus on parempi. 10 tuntia tyhjäkäyntiä vapakalastajan tukkiessa väyliä vastaa moottorin kulutukselta alle puolta tuntia korkealla teholla, ja polttoaineen kulutus voi olla aika sama molemmissa tapauksissa. - Laita tänne
Evinruden etec kirjoitti:
Evinruden etec ja käyttötunnit 732 timmaa. Puristukset kuluneet pois kahdesta sylinteristä ja todettiin että ei enää kannata alkaa korjaamaan. Möin varaosiksi jobbarille. Teholuokka 115 ja öljynä xd100. Kaikki huollot ajallaan.
Puristusmittaus tulokset, ota kuva siitä mittauslapusta, josa näkyy myös koneen merkki, ja päivämäärät- Ja jos totta, niin miksei se muka kannata korjata ? Muuten emme kukaan ole niin hölömö, että uskoisimme !
Onhan tunnettua, että valetta ja humpuukia asioista puhutaan n. 98 % ainakin. - lähetäKUVIA
Evinruden etec kirjoitti:
Evinruden etec ja käyttötunnit 732 timmaa. Puristukset kuluneet pois kahdesta sylinteristä ja todettiin että ei enää kannata alkaa korjaamaan. Möin varaosiksi jobbarille. Teholuokka 115 ja öljynä xd100. Kaikki huollot ajallaan.
Muuten sinut on punnittu, ja jamahan kauppiaaksi havaittu !
- nimierkkituntimerkki
Kyseinen vene ajaa päivittäin 4x 3h pätkät. En tiedä motsien ikää mutta omistaja sanoi että perus huollolla menty. Koneita ei ollut edes avattu. Hienosti tuntui käyvän.
- Evinrude etec 150 HO
Minulla oli aikoinaan evinruden etec 150 h.o. Tunteja 370 ja sylkäisi kiertokankenpätkän ulos sylinteriryhmästä. laakeri petti ja kanki katkesi.
Möin romikselle varaosiksi. - suunniteltuhajoamaan
Normaalia etecille. Tehty kestämään max 5vuotta.
- viddumitä jaskaa
Kyllä on pimeetä evarimollausta. Pari kolme tyyppiä ottanu herneet . On vissiin evarit kyykyttäny oikeen kunnolla. Häh häh
- LaittaisivatVAAN
viddumitä jaskaa kirjoitti:
Kyllä on pimeetä evarimollausta. Pari kolme tyyppiä ottanu herneet . On vissiin evarit kyykyttäny oikeen kunnolla. Häh häh
Evarin kyykyttämät Kuvia naamoistaan :))Mutta onhan heillä niin paha olo, että sääliksi käy.
Jossain mielessä todella mielenkiintoista, että just Evarin E-tec aiheuttaa nelarinmyyjille sanoinkuvaamatonta tuskaa , ja epätoivoa. Kriisiapua on heille kohta yhteiskunnan järjestettävä.
- Kestäväkehitys
Parsun 15hv 9h takana ja vain neljä kertaa olen korjuuttanut.
- SehänONsuorastaan
Hämmästyttävän hyvin toimiva ikäisekseen.
- ottobrändt
Vaihdoin parivuotta sitten yhden 450tuntia ajetun kiinni leikanneen 50hp hondan vähemmän ajettuun " alle 200tuntia" hondaan yhteen veneeseen ja kyllä kuuli heti käyntiäänestä jo miten edellinen kone oli myös toimiessaan ääneltään täysin erillainen, koska olin tuon veneen kyydissä ollut useita tunteja niin oli tuo ääni muistissa, varmaan oli jotain laakerivikaa vanhassa koneessa ja myös öljynpaineet luultavasti alhaisemmat ja tyhjäkäynniltä se leikkasi kiinni
- YamahaRules
Kaikilla merkeillä, kuten Mustalla Ankkurilla, ei ole vastaavia referenssejä:
"Just ask our boaters, who share stories of incredible Yamaha reliability all the time. Stories of tens of thousands of hours on a motor. Of zero downtime for businesses. Of critical reliability in extreme conditions."- JapanOutboard
Viranomaisetkin ovat ajeneet Jammulla yli 8000h ilman ongelmia
- ValistunutTotuus
Totuus löytyy tietenkin direktiivistä, jossa on määritelty mm. perämoottorin normaali kestävyys. Maaginen loitsu on Direktiivi 2013/53/EU ja sen Liitteen 1 osa B.3 Durability:
"The manufacturer of the engine shall supply engine installation and maintenance instructions, which if applied should mean that the engine in normal use will continue to comply with the limits set out in points 2.1 and 2.2 throughout the normal life of the engine and under normal conditions of use.
...
The normal life of the engine is as follows:
...
(d) outboard engines: 350 hours of operation or 10 years, whichever occurs first"
Eli perämoottori kestää normaalia käyttöä 350 tuntia tai 10 vuotta, kumpi nyt aiemmin tulee täyteen. M.O.T ja pulinat pois, sekä piste. Se on siinä.- Joakim1
Tuo määrittely liittynee kuluttajasuojaan (tai päästörajoihin) eli koneen hajotessa ennen tuota valmistaja on korvausvelvollinen. Tuolla mainitaan myös dieseleille 480 tuntia, vaikka ne kestävät 2 000-10 000 tuntia käytännössä. Suurimmille bensakoneille vain 50 tuntia! Vastaava autolla lienee alle 100 tkm ja muutama vuosi. Siis murto-osa keskimääräisestä kestävyydestä.
Tässä ko. direktiivi suomeksi: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:32013L0053
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta
Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?2742550- 922021
Mitä te palstan ihanat naiset
Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21771606Tapaus Vornanen
Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o1571427Nainen, kohtelin sua kuin paskaa
Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun661268Nainen, seuraan sun uutta elämää
Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme531195Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan
Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht191076- 111074
Ilona Siekkinen
Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m11010AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri
Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm13901